Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MITÄ SINULTA KYSYTTIIN TYÖHAASTATTELUSSA???

Vierailija
23.02.2010 |

Mulla on huomenna työhaastattelu, laatuaan ihka ensimmäinen "oikea" haastattelu. Olen jo vuosia opiskellessani yrittänyt tähän firmaan harjoitteluun, tuloksetta. Haluaisin TODELLA tämän työn ja nyt kysyisinkin, että minkälaisiin kysymyksiiin minun kannattaisi varautua =)

Kyseessä on suunnittelu ala.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heikkous olla liian innostunut jostain asiasta? Ei mielestäni. Jos kysytään heikkoutta, niin pitäisi voida oikeasti sanoa heikkous eikä mikään mukamas "heikkoudeksi" muokattu itsekehun siemen.

"liika" innostuneisuus työtehtävistä ei kyllä ole mikään oikea heikkous. Toki joka asiasta löytää heikkouksia (loistava kielitaito, no mutta mites matikkapää, 20 vuoden kokemus esimiestehtävistä 35- vuotiaana, no pystytkö rentoutumaan jne jne), mutta liian läpinäkyvät mukaheikkoudet varmaan huomataan, koska joka toinen niitä latelee, kun on jostain nettioppaasta sen lukenut.

Vierailija
2/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikaystäväni asuinpaikkakunnalle jossain vaiheessa, kun hän asuu niin kaukana. ja tietenkin sitä ennen oli kysytty, että seurustelenko tms. ei tuommoisia varmaan saisi kysyä, mutta haastattelija oli aika kokematon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim toi raskaus. ja ei kuulemma kuulu työnantajalle seurusteleeko tms.

meillä se vielä luki lapussa jossa oli jotain kysymyksiä.

Vierailija
4/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tää keskustelu on joskus mennyt suurinpiirtein tätä rataa:

- Mitkä ovat vahvuutesi?

Olen hyvä käsittelemään laajoja kokonaisuuksia ja ymmärtämään asioiden välisiä yhteyksiä sekä erittäin tehokas työssäni.

- Mitkä ovat heikkoutesi?

Samat kuin vahvuudet, mutta eri tilanteissa.

Vastaus on tottakin; ajattelen mieluummin ns. suuria kuvioita, mutta välillä työ vaatisi lisää pikkutarkkuutta ja yksityiskohtien hiomista, siinä en ole parhaimmillani.

Vierailija
5/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on siis hakemassa ensimmäistä kunnon työpaikkaansa. Siinä tilanteessa moni hakija sortuu arvailemaan, mitä haastattelija haluaa kuulla. Tämä on huono; haastateltavasta ei saa otetta, kun hän vain pyrkii miellyttämään vastauksillaan.

Rehellisyys todellakin on valttia, ja se itsetuntemus, joka nuorilta hakijoilta joko puuttuu tai siihen ei uskalleta luottaa.

Vierailija
6/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on joskus se, että jään tekemään/miettimään liian kauaksi aikaa jotain pientä yksityiskohtaa enkä näe kokonaiskuvaa. Jos kyse on projektista, jossa on muita mukana, en tajua, miten ne muut voi jatkaa eteenpäin, kun tämä yksi pieni asia on vielä ratkaisematta.

Tämä liittyy kai siihen, kumpi aivopuolisko on dominoiva (näkeekö kokonaiskuvan vai yksityiskohdat paremmin).

Onkohan tämä sellainen heikkous, jonka "kehtaa" sanoa haastattelussa?

Vierailija
7/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla vahvuus- ja heikkouskysymyksillä testataan sitä, että antaako haastateltava samanoloiset vahvuudet ja heikkoudet kuin haastattelija saa muusta haastattelusta, testeistä ja hakemuksesta mielikuvakseen. Jos sitten itse keksii itselleen vahvuuksia tai heikkouksia eikä mikään muu tue niitä, niin tulee mielikuva epävarmasta hakijasta, joka ei tiedä mitä tahtoo. Ja se on suora reitti hylkyyn.

Mitä parempi itsetuntemus, sitä helpompi hakea työtä. Niin se vain on.

Jokaisellahan on ilman muuta heikkouksia. Siinä haastattelussa arvioidaan onko kyseinen ominaisuus vaikea tehtävän työn kannalta. Minä itse esimerkiksi olen melko impulsiivinen, se on hallittavissa oleva ominaisuus suunnittelu-, koulutus-, konsultointi- ja johtotehtävissä. Sen sijaan minusta tulisi varmaan aika surkea kirjanpitäjä tai sairaanhoitaja. Siis tehtävissä, joissa pitää noudattaa ohjeita, olla huolellinen jne.

Vierailija
8/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Horoskooppimerkkiä ja olenko eläinrakas - tulin valituksi (akateeminen ihmissuhde ammatti, haastattelijana mieslääkäri).

Olenko introvertti vai ekstrovertti (en tullut valituksi - ei tosin ollut juuri sen alan erityisosaamistakaan).

Vierailija
9/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta parasta on, kun on vastauksissaan aito. Haastattelutilanteessa saa myös miettiä vastauksia, niitä ei tarvitse latoa kuin automaatista. Pieni jännitys kertoo työnantajalle sen, että olet tosissasi kiinnostunut työpaikasta. Onnea!

Vierailija
10/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hait juuri meille töihin? Mitkä ovat sivuaineesi? Mm. näitä kysyttiin.

Vierailija
11/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat vahvuutesi? Mitkä ovat heikkoutesi (ja tähänkin kannattaa etukäteen miettiä ihan järkevä vastaus).

Vierailija
12/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sinusta tulee isona? :D Miten toimit tiimissä, miten kuvailisit itseäsi, miksi hait tätä paikkaa, mitä teet nykyisin, mitä kysyttävää sinulla on.

Vierailija
13/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jännittää vaan entistä enemmän!

Mitähän tuohon vahvuuksiin ja heikkouksiinki osaa korrektisti vastata jos kysytään....

ap

Vierailija
14/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyttiin:

-miksi tämä firma?

-koska voit aloittaa?

-riisuisitko?

Vierailija
15/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kerro itsestäsi

- miksi hait tätä paikkaa, mitä annettavaa sinulla olisi meille?

- mitä haluaisit itsessäsi vielä kehittää?

- mitä ovat vahvuutesi?

- mitkä asiat stressaavat sinua ja kuinka niitä käsittelet?

- millainen työtoveri/tiimin jäsen olet?

- mitä odotat esimieheltäsi?

Vierailija
16/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla jotain kysyttävää?

Vierailija
17/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jännittää vaan entistä enemmän! Mitähän tuohon vahvuuksiin ja heikkouksiinki osaa korrektisti vastata jos kysytään.... ap

Hienovaraista huumoriakin saa käyttää...

Vahvuus voisi olla vaikka: toimin hyvin myös kiireessä ja paineen alla.

Heikkous voisi olla vaikka: jos on hiljaisempaa, en saa niitä vähiäkään töitä tehtyä.

Vierailija
18/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen alasta voivat kysyä mitkä ovat firman vahvuudet/heikkoudet, miksi juuri tämä firma, mitä firma tekee tai tuottaa (!), mitä uudistuksia tai parannuksia tekisit alueellasi tms.

Vierailija
19/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä haastattelussa kannattaa olla suht rehellinen, jos onnistuneesti esittää, että ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen (kuten itse olen tehnyt) niin kyllä se sitten työssä paljastuu, jos onkin jotain muuta mitä on väittänyt olevansa. Tietty on turhaa kertoa, että vaikka menkkojen aikana pinnani on huomattavan kireällä, enkä silloin saa töitä tehdyksi.

Vierailija
20/40 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jännittää vaan entistä enemmän! Mitähän tuohon vahvuuksiin ja heikkouksiinki osaa korrektisti vastata jos kysytään.... ap

Hienovaraista huumoriakin saa käyttää...

Vahvuus voisi olla vaikka: toimin hyvin myös kiireessä ja paineen alla.

Heikkous voisi olla vaikka: jos on hiljaisempaa, en saa niitä vähiäkään töitä tehtyä.

No älä ainakaan tuota mene heikkoutena sanomaan. Haastattelijalla ei välttämättä ole tuollaista huumorintajua ja vastauksesi ymmärretään väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän