Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapas nyt niistä TOTEEN KÄYNEISTÄ pahoista sektion jälkiseurauksista

Vierailija
21.02.2010 |

Kun kerran aina toitotetaan, että sektio on äidille ja vauvalle vaarallisempi kuin alatiesynnytys, niin näin 2 ongelmatonta sektiota läpikäyneenä haluaisin nyt kuulla, mitä ongelmia sektiosta on seurannut.

Enkä halua mitään tilastollisia "mitä saattaa tapahtua" -ongelmia, vaan todellisia, sattuneita seurauksia.

Jotenkin tuntuu, että kuitenkin niitä alatiesynntyksissä tapahtuu paljon enemmän, tulee pidätysvaikeuksia, ei pysty istumaan jne.

Mutta mitä ne ovat ne "pahemmat" sektion seuraukset, joita teille on oikeasti tullut? Alkakaas laulaa!

Vai pelotellaanko meitä turhasta...

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäsektiosta:

- kohtuun jäi 'vahingossa' iso pala istukkaa ja kotiin päästyä aivan jättimäinen verenvuoto, jolloin pillit soiden sairaalaan veritankkaukseen

- maito ei noussut, josta tietysti syyllistettiin minua henk.kohtaisesti *huoh*

- samalla todettiin paha tulehdus, haava umpeutui lähes kokonaan vasta 7 kk päästä

- kovat kivut n. 1 v ajan, sen jälkeenkin kipuja - lapsi on nyt aikuinen ja edelleen minulla on satunnaisia kipuja - hermovaurio, mutta ei mitään hoitoa koskaan

- vatsalihaserkauma, jota ei tuolloin edes  ajateltu korjata (eikä enää ole syytä.. ? :o)

Vierailija
162/179 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up up up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hätäsektiossa sattuneita juttuja ne ongelmat? Suunniteltu sektio itselläni, kaikki meni tosi hyvin

Vierailija
164/179 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkullani tikit aukesivat n. 4 päivän päästä sektiosta. Onneksi siis vain ne ihossa olevat tikit, ne sisemmät kaikki olivat ihan ok. Mutta kyllä siinä piti kuitenkin mennä takaisin tikattavaksi jo tulehdusten estämiseksi. :/

Vierailija
165/179 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä lasta sektiolla, kaksi alatiesynnytyksellä, joten on vertailuaineistoa omasta takaa.

Verenhukka on sektiossa huomattavasti suurempi, ilmeisesti alatiesynnytyksessä istukka alkaa itsekseen jo valmistella irtoamista niin verisuonisto alkaa tukkeutua tms. Jälkivuoto oli sektioiden jälkeen runsaampaa (eka sektio, sitten 2 alatiesynnytystä, sitten sektioita). Hb putosi "vain" 80, ei sen alle. Ei sitten meinannut nousta sieltä millään, kun se jälkivuotokin oli aika massiivista. Alatiesynnytysten jälkeen tuota putoamista ei tullut.

Ekassa sektiossa tuli hermovauriot alavatsalle, eli suurin osa alavatsan ihoa ja ihonalaiskudoksia on tunnotonta tai tuntee "väärin". Hipaisu tuntuu siltä, kun vatsaa löisi kuumalla silitysraudalla (ja se tunne säilyy aika pitkään). Tätä vähän lupailtiin paranevaksi ajan kanssa tai uuden sektion jälkeen, tilanne on vain pahentunut. Vaatevalinnoissa joutuu ottamaan huomioon, sellainen tiukka puristus on paras, kun se vaate ei liiku iholla lainkaan.

Ja tuolla on meinaan aika radikaali vaikutus seksielämään, kun navanalus on käytännössä kaikesta kiellettyä koska no, mä nyt en tykkää siitä tunteesta, että ihoa mätkittäisiin kuumalla silitysraudalla.

Myös tunnottomuus aiheuttaa ongelmia, koska olen polttanut vatsanahkaa sillä silitysraudalla huomaamattani, kaatanut päälleni vahingossa kiehuvaa vettä jne. Eli ne tunnottomat ja kieroutuneesti tuntevat alueet on tuossa vähän siksakkina.

Naapuri sain bakteeritulehduksen ja oli "vain" pari viikkoa osastohoidossa, pääsi kotiin kotisairaalaan (eli hoitsu kävi pari kertaa päivässä kotona) kun hoito siirtyi suonensisäisistä tabletteihin. Tulehduksen takia haavaa pidettiin auki pitkän, ja arpi sitten on sen mukainen - pohtivat ihan tosissaan sairaalalla, että meniskö plastiikkakirurgia yhteiskunnan piikkiin, eli ei mikään kosmeettinen ongelma enää.

Ei nää meidän kummankaan kokemukset mitään hengenvaarallisia olleet, ja syyt ekoihin sektioihin olivat vähän kyseenalaisia (ekat kaksi sektiota tehnyt gyne oli sairaalassa sektiosepon maineessa, hänen synnytyksistään 3/4 meni aina kiireelliseen sektioon; sama gyne oli myös naapurin sektiossa). Kaksi viimeistä tehtiinkin suunnitellulla sektiolla, viimeisessä verenvuoto ei meinannut tyrehtyä ollenkaan, mutta eivät sitten poistaneet kohtua.

Vierailija
166/179 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 12:48"]

esim USA:ssa suurin os alapsista syntyy sektiolla. Kaikilla on oma lääkäri ja lääkäri suosittelee sektiota, jotta pystyy aikatauluttamaan elämänsä (muutenhan hän olisi joka yö synnnytyksessa)  Ja USA:ssa ei todellakaan kuole/saa komplikaatioita 20 % naisita, vaikka suomessa juntit tuollaisia lukuja latelevatkin. JUNTTI SUOMALAINEN

tämä on totta usassa, englannissa, philippiineillä jne jne jne  lähes kaikki lapset syntyvät sektiolla

Ja noissa maissa äitien ja LASTEN kuolleisuus on huomattavasti suurempi kuin Suomessa,  ja yksi syy on nimenomaan sektiot. Jostain syystä suunniteltu sektio ei ole vauvallekaan 100% turvallinen, vaan nostaa kuolemanriskiä. Sori että olen juntti suomalainen.

Vierailija
167/179 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi kohtukuolemaa, ja niille ainoa selittävä syy ovat edeltävät sektiot.

Vierailija
168/179 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaverille tuli kiinnikkeitä josta johtuvaa kipua selviteltiin kauan, tosin hänellä olikin takana kolme sektiota ja lääkäri oli kieltänyt enää raskautumasta.

Vierailija
169/179 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle tuli komplikaatiot ihan suunnitellussa sektiossa. Todennäköisyys lienee toki pienempi, mutta mahdollinen. Mun kohdalla ne riskit toteutui.

Vierailija
170/179 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veri ei hyytynyt kunnolla ja menetin paljon verta. Hemoglobiini oli jotain 70 kieppeillä.

Vierailija
171/179 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio vuosia sitten heinäkuussa - viikko leikkauksen jälkeen leikkauskohta pullistui, takaisin sairaalaan, sisällä oli valtava hyytymä. Lääkäri teki leikkausarven reunaan reiän ja puristi hyytymän ulos. Mikään ei ole koskaan sattunut niin paljon (ei edes alatiesynnytys).

Viikkoa myöhemmin leikkaushaava tulehtui, jouduin antibioottitippaan sairaalaan.

Lisäksi sektion kanssa olin todella kipeä tosi kauan.

MP: Alatiesynnytys 100 kertaa parempi kuin sektio.

Vierailija
172/179 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolio sektiohaavassa. Vaati 7 leikkausta ja alipainepumppuhoidon.

Vierailija
173/179 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutus ei toiminut itse sektiossa ja tiedän useita joille käynyt myös näin. Kaveri meinas kuolla sektion jälkeiseen tulehdukseen. Sektion jälkeinen kipu aivan stnallista ja kestää päiviä. Ilman apua täysin kädetön kun taas normaalin synnytyksen jälkeen ei ollut mitään vastaavia kipuja ja voi toimia normaalisti. Leikkausalue vuosia myös tunnoton ja sitten jotkut muka pelon takia hakeutuu sektioon. Se jos mikä on pahimmillaan pelottava suorastaan traumaattinen kokemus eikä todellakaan mikään automaatio kivuttomasta synnytys kokemuksesta.

Vierailija
174/179 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi muistetaan mainita, että verenvuotoriski on kuusinkertainen, mutta ei sitä että sektiossa et voi saada repeämiä alapäähän tai peräaukkoon, häntäluu ei voi murtua, sinulle ei voi tulla vaikeuksia yhdyntöihin, kipulääkitys ei voi jäädä saamatta, lapsi ei voi saada aivovammaa, solisluu ei voi lapselta murtua... Ei ole mielestäni tilastoissa huomioitu kaikkea, vaan lasketaan ne mieleiset riskit.

Eiköhän kyse ole siitä että verenvuotoon voit kuolla, yhdyntäkipuihin et ainakaan fyysisesti.

Vierailija
175/179 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion seurauksena sisäinen verenvuoto. Kaksosraskaus ja sektio oli välttämätön.

Vierailija
176/179 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli suunniteltu sektio lapsen perätilan takia. Puudutus ei toiminut ja koin hyvin kovat kivut. Toipuminen oli helppo, mutta kokemus muuten melko huono. Olen kirjoittanut tästä blogin:

https://www.heidihalonen.fi/2020/03/oma-sektiokokemukseni/

Vierailija
177/179 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemakin on parempi kuin huono seksielämä. Mitä tehdä elämällä josta ei nauti? Onhan elämässä muutakin kuin seksi, mutta ei mitään sen veroista kuitenkaan. Alatie synnytys sopii niille paremmin jotka eivät ole koskaan välittäneet seksistä kovin paljoa.

Vierailija
178/179 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pane mua kirjoitti:

Kuolemakin on parempi kuin huono seksielämä. Mitä tehdä elämällä josta ei nauti? Onhan elämässä muutakin kuin seksi, mutta ei mitään sen veroista kuitenkaan. Alatie synnytys sopii niille paremmin jotka eivät ole koskaan välittäneet seksistä kovin paljoa.

Alatiesynnytyksen jälkeen seksi onnistui sujuvasti viikko synnytyksestä, sektion jälkeen ei oikeastaan koskaan, koska tuli pysyviä hermovaurioita.

Vierailija
179/179 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion jälkeen tuli hengenvaarallinen infektio. Olin sairaalassa 2,5 vkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän