Veisitkö 7v. pojan uimahallissa naisten puolelle?
Kommentit (79)
terveisin yksinhuoltaja, jonka 7-vuotiaan lapsen ei ole todellakaan mahdollista käydä uimassa isänsä kanssa ja joka tykkää uimisesta tavattoman paljon
PS. Me tasan käymme uimahallissa yhdessä naisten puolella niin kauan kuin minä ja poikani sen yhdessä arvioimme olevan välttämätöntä ja kunnes joku hallin henkilökunnasta sen kieltää
Käyn poikani (6 v) kanssa joka lauantai uimassa, pojalla ensin tunti uimakoulua ja sitten liityn seuraan altaaseen. Asumme pikkukaupungissa, joten uima-allas on aina täynnä tuttuja.
Kyselin sitten ihan mielenkiinnosta irlantilaisilta kavereiltani siellä uima-altaassa lilluessamme, että mites on tuon pojan kanssa, milloin miesten puolelle?
Täällä katolilaisen alastomuuskauhistelun maassa äidit olivat ehdottomasti sitä mieltä, että MISSÄÄN NIMESSÄ ei 7 v poika voi vielä mennä yksin miesten puolelle, koska paikkahan on tietenkin pedofiilejä pullollaan. Naisten puolelle vaan, vaikka 9 v ikäisenä, kuulemma. : O
Olin itseasiassa aika yllättynyt. Olen asunut täällä jo 12 vuotta ja edelleen jatkuvasti tulee eteen sellaisia paikallisille itseestäänselviä asioita, jotka eivät oikein aukea minulle yrityksestä huolimatta. No, maassa maan tavalla.
Toisaalta saan ainakin olla saunassa ihan rauhassa, kun heitän kauhallisen löylyä kiukaaseen, Irkut pakenevat pää kolmantena jalkana kohteliaita tekosyitä keksien altaaseen. Eivät ne raukat kestä löylyä, vaikka suomalainen kiuaskin ja kunnon käsintehty puukiulukin näkyy uimahallissa olevan. Kjäh. Ihanaa nauttia löylyistä yksin iiiiisossa saunassa. : D
sellainen lappu, että yli 7-vuotiaiden poikien ja tyttöjen pitää olla omalla puolellaan. Joku 7 v poika on käsittääkseni ollut naisten puolella ja siitä on tullut valituksia.
Mietin, että ehkä henkilökunnalta voi pyytää vähän apua, että katsovat lapsen perään, jos hän joutuu yksin olemaan pukuhuoneissa ja suihkuissa?
Minua ei haittaisi naisena yhtään, vaikka naisten puolella olisi alle 10 v poika, mutta luulen, että tyttärestäni olisi kamalaa, jos vaikka hänen luokallaan oleva poika tulisi naisten puolelle.
Miettikää itse, miltä teistä olisi ekaluokkalaisena tuntunut, jos olisitte olleet suikuissa alasti koulussanne olevan pojan kanssa. Muistan, että me ainakin kauhistelimme jo sitäkin, että vanha naisopettajamme katsoi pienestä ikkunasta kun pojat kävivät liikuntatunnin jälkeen suihkussa.
Kysyin kerran yhden ison oloisen pojan äidiltä, että onko noin ison pojan pakko olla naisten puolella. Äiti ihmetteli, että eihän hän ole kuin 8-vuotias ja toisella luokalla, on vain isokokoinen poika, ketä sellainen voi haitata...
No minun 8-vuotiasta tyttöäni kyllä haittasi.
Muurahaiset ja avaruusalukset sen sijaan kiinnostaa jos niitä teidän pöksyissä kuhisee.
näiden ollessa 4 vuotiaasta asti ja nyt pojat 10 v jo osaa käydä kaverien kanssa itekseen.
en tyttöä naistenpuolelle enkä poikaa miestenpuolelle
en käsitä tätä pakkoitsenäistävää kasvatusta, eikä mikään halli kiellä yli kouluikäisiä olemaan vanhempiensa kanssa hallissa, ennen kuin se todellakin on ei suotavaa, varmaan juuri siinä 9 vuoden kieppeillä
eihän tarvitse mennä kuin shampoo silmiin, niin pienen on todella kurja olla yksin ilman apua
en ihmettele, että lapset ovat niin turvattomia ja ahdistuneita, kun he eivät saa minkäänlaista tukea ja kasvurauhaa
Ei mua kylläkään haittais, jos joku omansa toisi, mutta lasta itseään saattaa haitata. Mun isä vei mut kerran uudessa hallissa miesten puolelle, kun olin 6-7-vuotias. Muistan pälyilleeni ympärilleni koko ajan pukuhuoneessa ja suihkussa ja yritin olla kovin huomaamaton. En tietenkään isälle mitään sanonut, mutta enpä toiste mennyt..
kun ekaluokkalainen tyttäremme oli lähdössä isänsä kanssa uimaan. Yleensä käymme uimassa koko perhe, joten poika on mennyt isänsä mukaan ja tyttö minun mukaan. Nyt sitten totesimme, että ehkä on aika siirtyä siihen, että tytär menee yksin naisten puolelle ja hän tapaa isänsä sovitun altaan äärellä. Kysyimme tietysti häneltä, mitä mieltä hän on tästä suunnitelmasta. Uimahalli on tuttu. Asia oli tytölle ok; muussa tapauksessa olisimme siirtäneet uinnin sellaiselle päivälle, että minä olisin päässyt mukaan tyttäremme kanssa.
Minusta asia riippuu paljon lapsesta. Oma tyttäremme on hyvin omatoiminen ja rohkea (ei kuitenkaan väkisin liian varhain liian itsenäiseksi totutettu, vaan luonnostaan) ja hänen selviytymiskykyyn saattoi luottaa. Jos lapsi olisi vaikka likinäköinen ja hortoilisi ilman silmälaseja pitkin pesutiloja tai alkaisi herkästi itkemään vastoinkäymisten koittaessa, ei häntä voisi vaatimaan pärjäämään yksin. Omalle tytöllemme annoimme ohjeeksi, että jos ei saa vaatekaappia kiinni (sähkölukko), jättää auki. Mitään arvoesineitä ei hänellä ollut mukana ja pidän pienenä todennäköisyyttä, että joku varastaisi lapsen vaatteet uimahallissa.
itse en häiriinny pojista naistenpuolella, mutta tyttöni 7v välillä ihmettelee heitä. Ei (vielä) ota pulttia niistä, kunhan ihmettelee.
Mutta arvon äidit: mites toisinpäin? Milloin tytön pitää olla valmis asioimaan naisten puolella yksin? Jos siis yleensä käy hallissa isänsä kanssa ja tietenkin miesten puolella? Onko 7v jo liian vanha näyttäytymään nakuna vieraille aikuisille miehille?
Mutta lapsia tuntuu todella haittaavan. Tyttöni ihmetteli ekalla todella kummissaan, kun naisten puolella oli arviolta 7 - 8 v poika. Ja oli todella vaivaantunut.
Tyttöni vaivautuminen ei ollut kuitenkaan mitään verrattuna tähän poikaan, joka ei tiennyt miten päin olisi suihkussa ollut ja mihin olisi katsonut. Yritti siinä hämillään peitellä käsillään pippeliään siellä kaikkien naisten keskellä eikä itkukaan näyttänyt olevan kovin kaukana. Minun kävi todella sääliksi poikaa, jonka äiti vaan tyytyväisenä vieressä vaahdotti hiuksiaan kaikessa rauhassa ja mitään huomaamatta. Hetken jopa harkitsin mainitsevani äidille, että etkö huomaa miten ikävään välikäteen olet lapsesi saattanut. Jätin kuitenkin sanomatta, kun ajattelin sen vaan pahentavan tilannetta ja pojan vaivautumeisuutta.
mutta hänen ikäisellään alkaa olla jo aika erottaa perheenjäsenten keskinen alastomuus (kodin kylpyhuone ja sauna) ja vieraiden ihmisten jakautuminen sukupuolten mukaisiin peseytymistiloihin, ts. ymmärtää häveliäisyyden merkitys. Joku muu voi tuntea olonsa kiusalliseksi, vaikkei hän tuntisikaan tai päin vastoin.
jos 8-vuotias ei ole häveliäs julkisessa saunassa tai pesutiloissa.
Syvälle ovat juurtuneet uskonnon ja kasvatuksen jäljet.
jos 8-vuotias ei ole häveliäs julkisessa saunassa tai pesutiloissa.
on ihan yhtä sinut alastomuutensa kanssa kuin 5 vuotiaanakin. Pimpat ja tissit ei kiinnosta, pääasia on päästä liukumäkeen ja altaaseen.
Luulen, että se ongelma on siellä toisessa päässä (naisten)
Tulkaapa joskus koulun pihalle kuuntelemaan 7-8-vuotiaiden poikarinkien juttuja mitä on taas nähty naisten puolella uimahallissa...
T. salaa kuunnellut opettaja
on ihan yhtä sinut alastomuutensa kanssa kuin 5 vuotiaanakin. Pimpat ja tissit ei kiinnosta, pääasia on päästä liukumäkeen ja altaaseen.
Luulen, että se ongelma on siellä toisessa päässä (naisten)
lapset tekevät havaintoja ja voivat jakaa niitä keskenään, mutta siinä ei ole mitään aktiin viittaavaa seksuaalisuutta, vaan havaintoja siinä missä niitä tehdään kasvoista tai luonteenpiirteistäkin.
Miten ihmeessä me näemme lapsemme seksuaalisina objekteina toisensa silmissä? Miten ihmeesseä 7-v tyttö osaa hävetä 7 -v poikaa, ellei sitä hänelle vartavasten opeteta.
oli valmis menemään yksin uimahallin miestenpuolelle 8- vuotiaana. 7-vuotiaana vielä harjoiteltiin uimahalli käyttäytymistä yhdessä, koska lähipiirissä ei ole ketään miestä. Nyt peseytymiset yksin sujuu hyvin. Tutussa uimahallissa on hyvä harjoitella yksin käymistä. Entä, jos pyytää pojan kaverin seuraksi ja lapset menisi miesten puolelle yhdessä?
lapset tekevät havaintoja ja voivat jakaa niitä keskenään, mutta siinä ei ole mitään aktiin viittaavaa seksuaalisuutta, vaan havaintoja siinä missä niitä tehdään kasvoista tai luonteenpiirteistäkin.
Miten ihmeessä me näemme lapsemme seksuaalisina objekteina toisensa silmissä? Miten ihmeesseä 7-v tyttö osaa hävetä 7 -v poikaa, ellei sitä hänelle vartavasten opeteta.
Jonka seksuaalisuus muuttuu kasvun ohessa. http://www.norssi.jyu.fi/kodin-ja-koulun-yhteistyo/vanhempainverkko/mui…
Lapsella on oikeus tuntea häveliäisyyttä
itsenäiseen saunomiseen ja halliin kokonaisuudessaan ilman vanhempaa saavat tulla yli 12-vuotiaat