Loukkaantuisitko jos suvussasi kulkenut kastemekko
Kommentit (26)
ja suvun lasten syntymiin liittyvä merkitys. Mekkoon on kirjailtu jokaisen suvun lapsen nimi lähtien niin kaukaa kuin omasta äidistäni ja hänen sisaruksistaan. Mekko on siis jo 50 vuotta vanha. Itse en aio lastamme kastaa, koska olen eronnut kirkosta, mutta luulen, että tuo mekko puetaan silti päälle. Olen tietoinen, että se on KASTEmekko ja liittyy oikeasti nimenomaan kasteeseen ja uskonnollisuuteen. Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä sen kanssa mitä se merkitsee suvullemme oikeasti: suvun lasten syntymää ja perinnettä. Kukaan meistä ei ole uskonnollinen ja osa eronnut kirkostakin, silti luulen että tuon mekon pukeminen lapsemme päälle ja siihen nimen kirjailu tulee olemaan hyvin tärkeää mm. äidilleni.
tai ehkäpä jopa säälittävää, että nämä nimiäisiä viettävät kuvittelevat olevansa jotenkin aattellisia kun eivät halua lastaan kastaa, mutta tosiasiassa koko kasteen merkitys mekkoineen on heille aivan hämärässä.
Ei haluta ristiäisiä, mutta silti käytetään kastemekkoa ja juhla toimitetaan samaan tapaan kun ristiäiset.
Meillä ongelmana oli pikemminkin se, että tapaluterilaiset sukulaiset olisivat halunneet vauvalle perinteen takia ristiäiset kastemekkoineen, mutta me ei. Olen tullut aikuisiällä uskoon, lapseni saavat kasvaa Jeesuksen lähellä pienestä pitäen ja mennä kasteelle kun itse sitä toivovat. Ei pidetty ristiäisiä, vauvalla oli nimikin jo mahasta saakka.
Hänellä on vain yksi lapsenlapsi ja kun kuuli, että lasta ei kasteta vaan vietetään nimiäisiä, olisi halunnut lapselle kastemekon päälle. Perusteena se, että nimiäiset ovat tärkeä juhla ja että kastemekko on kulkenut suvussa vuosia.
Minusta se ei ollut hyvä ajatus, sillä liitin kastemekon uskonnolliseen rituaaliin. Näin myöhemmin olen tajunnut, että kastemekon käyttäminen olisi ollut anopille tärkeätä ja olisin ihan hyvin voinut joustaa. Muita lapsenlapsia ei ole tullut ja tuskin tuleekaan.
sukulaiset olisivat halunneet kastemekon meidän vauvan nimiäisiin, mutta me kieltäydyimme. Ei kasteeseen, eli seurakuntaan liittämiseen liittyvät asiat kuten mekko, kastemalja tai ristit kuulu nimiäisiin.
En muutenkaan ymmärrä ihmisiä, jotka tekevät nimiäiset ristiäisten kopioksi.
kasteessa ei mitään nimiä saada, vanhemmat antavat nimen. kasteessa otetaan seurakunnan jäseneksi.