Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kivunlievitystä ootte käyttäny synnytyksessä?

Vierailija
20.02.2010 |

Miten toimi?

Olin ihan sata varma, että itse käyttäisin epiduraalia ja mahd. paljon ilokaasua. Nyt kuitenkin eilen terkkari alkoi erittelemään, mitä kaikkia eri vaihtoehtoja on ja mitkä on niiden HUONOT puolet.

Nyt en siis enää tiedä, mitä haluan käyttää kivun lievittämiseksi..

Olen yrittänyt olla ajattelematta koko synnytystä, enkä siis ole sen suuremmin suunnitellut mitään. Koko tapahtuma pelottaa ihan sairaasti (jep, olen siis ensisynnyttäjä), koska ei aiempaa kokemusta ole..

Mutta siis, mitä te olette käyttäneet ja onko siitä ollut apua?..

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilokaasu aika hyödytön, epiduraali toi taivaan...:) Nukuin se avulla 4 tuntia synnytyssalissa. (lisättiin kerran)

Toisessa ilokaasua, joka tällä kertaa auttoi hiukan ja lisäksi spinaalipuudute, kun ei ehditty antaa epiduraalia. Ponnistusvaihe oli aika helppo johtuen tuosta spinaalipuudutteesta. Negatiivista oli puudutteen aiheuttama verenpaineen romahdus ja siitä syntynyt puolipaniikki synnytyssalissa. (eli lääkäriä ja hoitajaa pukkasi huone täyteen) Verenpaineet saatiin sitten nousemaan nesteytyksellä.

Vierailija
42/45 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekassa ilokaasu ja epiduraali. Ilokaasusta tuli oksennus, epiduraali toimi hyvin - ei vienyt tuntoa eivätkä supistukset kadonneet, mutta kivun vei pois.

Tokassa sain epiduraalin aika lailla saman tien. Ilokaasua ei ollut edes tarjolla, sitä ei koko sairaalassa saanut puutteellisen ilmanvaihdon vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
20.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää eri puudutuksista, lue mitä ovat, miten käytetään ja miten vaikuttavat.

Älä turhaan mieti mitä haluat tai suunnittele synnytystä sen enmpää.

Mene avoimin mielin, luota kätilöihin ja päätät sitten tilanteen mukaan mitä haluat käyttää. Pohja työstä on hyötyä kun sitten tuskissaan ei tarvitse kysellä että mikäs se "paracervikaali puuduts oikein on" vaan tiedät mistä kyse kun tarjotaan.

Itsellä 3kk sitten synnytys takana. Olin lukenut kivunlievityksestä paljon, myös lääkkeettömistä ja suunnitellutkin että haluaisin mahdollisimman luomuna synnyttää. Ilman piuhoja ja sängyssä makailua.

Noh keikki meni ihan toisin. Kohdun suun avautuminen oli hidasta, kipu sai lihakset niin ramppiin että epiduraali laitettiin avautumista vauhdittamaan. Sekään ei auttanut kunnolla vaan tarvittiin vielä relaksantti piikki ennenkuin kohdun suu aukesi. Piuhoja oli pildessä, kädessä ja mahan päällä ja sängyltä ei olisi tullut mieleenkään lähteä kun epiduraali toi hetken levon.

Mutta kun olin lukenut asioista, osasin toivoe että epiduraalia ei lisätty kun kohdun suu oli auki 9 senttiä. sinnittelin ilokaasulla viimeisen sentin ja sain kuin sainkin ponnistaa ilman puudutusta. Itse koin että kipu on siinä vaiheessa hyödyllistä Auttaa ohjaamaan ponnistusta ja kun tunto tallella niin repeämätkin yleensä jäävät vähäisemmiksi.

Synnytys kesti melkein kaksi vuorokautta josta sairaalassa 21 tuntia ja kuten sanottu, hyvin eritavalla kuin olin suunnitellut.

Kuitenkin kokemus oli voimakokemus ja siitä jäi hyvä mieli.

Tsemppiä tulevaan koitokseen. Ime tietoa, valmistaudu toki mutta mene kuitenkin synnyttämään avoimin mielin. kun ei ole mitään kummempaa toivomuslistaa niin ei tule sitten pettymystäkään siitä kun asioihin ei kuitenkaan pysty kauheasti vaikuttamaan.

Vierailija
44/45 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa epiduraali, auttoi aivan ihanasti supistuksiin, mutta jostain kumman syystä puudutus keskeytettiin ponnistusvaiheessa. Lapsi oli virhetarjonnassa ja pukersin sitä ulos tunnin verran ilman mitään kivunlievitystä. Aivan hirveää. Toiseen sain spinaalin heti synnytyssaliin päästessä ja vauva oli ulkona alle kahden tunnin sairaalaan saapumisesta. Ihana puudutus sekin, mutta loppui kesken just viimeisellä 10 minuutilla, mutta se meni sisulla.

Vierailija
45/45 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimi?

Olin ihan sata varma, että itse käyttäisin epiduraalia ja mahd. paljon ilokaasua. Nyt kuitenkin eilen terkkari alkoi erittelemään, mitä kaikkia eri vaihtoehtoja on ja mitkä on niiden HUONOT puolet.

Nyt en siis enää tiedä, mitä haluan käyttää kivun lievittämiseksi..

Olen yrittänyt olla ajattelematta koko synnytystä, enkä siis ole sen suuremmin suunnitellut mitään. Koko tapahtuma pelottaa ihan sairaasti (jep, olen siis ensisynnyttäjä), koska ei aiempaa kokemusta ole..

Mutta siis, mitä te olette käyttäneet ja onko siitä ollut apua?..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä