Pinttynyt haju vaatteista ja lakanoista pois (ei etikka)
Miten haju pois tekstiileistä? Etikka on yleensä netissä ensimmäinen suositus, mutta lopputuloksena on yleensä ollut se, että sitten on tekstiileissä pinttynyt haju ja etikan haju. Eli ei ole ollut apua.
Kommentit (44)
Otsinointi (ei sovi kaikille tekstiileille)
Vierailija kirjoitti:
Otsinointi (ei sovi kaikille tekstiileille)
Siis otsOnointi
Miten olet sitä etikkaa käyttänyt? Itse olen liottanut etikkavedessä vaatetta vaikka yön yli ja sitten laittanut pesukoneeseen. Näin olen saanut todella pahan hajuiset ja pinttyneet hajut pois. Etikkaa olen laittanut runsaalla kädellä. Ja ihan normaalia etikkaa siis, ei pyykkietikkaa.
Pese kaikki paljasta ihoa vasten tuleva 60 asteessa. Ne kolmenkympin pesut ja kylmäpesut on pelkkää höpötystä ja hyvesignalointia, ja aiheuttavat juuri pinttynyttä hajua.
Etikan haju lähtee pois. Ap on vikaa pyykinpesukoneessa?
Etikka ja ruokasoodalla lähtee hajut. Muovivaatteisiin toimii vain sekajäte.
Lakanat sietää hyvin 90 asteen pesun. Joku ihan tavallinen Omo tai Bio Luvil käy hyvin, koska pitkä kuuma ohjelma pesukoneessa on se, millä hajut lähtee. Voit laittaa vielä ylimääräisen huuhtelun ja siihen Comfortia.
Vierailija kirjoitti:
Lakanat sietää hyvin 90 asteen pesun. Joku ihan tavallinen Omo tai Bio Luvil käy hyvin, koska pitkä kuuma ohjelma pesukoneessa on se, millä hajut lähtee. Voit laittaa vielä ylimääräisen huuhtelun ja siihen Comfortia.
Peität hajun toisella hajulla. Ei siitä sen puhtaampaa tule.
Mistä tekstiileistä siis kyse? Melkoinen ero valkoisilla puuvillalakanoilla tai värikkäillä vilalkankailla.
Vierailija kirjoitti:
Omo ja Comfortti, ojasta allikkoon.
90 pesu,
Jos vaatteisiin on pinttynyt homeitiöitä, ei haju lähde enää millään konstilla. Paras lääke on polttouuni.
Riippuu vähän siitäkin mistä se haju on tullut, eli johtuuko ihmisistä, huonosta sisäilmasta vai jostain muusta.
Ihmisperäiset lähtevät kuumassa pesussa hyvin. Huonosta sisäilmasta johtuvissa on vaihtelua: Tetrakloorianisolin haju lähtee normipesussa. Jotkut pahemmat saattavat vaatia etikkaliotuksen, pesun ja kunnon tuuletuksen (monta päivää ulkona).
Jaa ei mulla koskaan ole etikka haissut vaatteissa pesun jälkeen? En tiedä sitten onko eroa sillä että käytän pyykkiin tarkoitettua etikkaa.
Puuvillalle pitkä 90 asteen pesu ja kunnon huuhtelut.
Et kai ap käytä vähän vettä käyttäviä säästöohjelmia?
Nyt ihan ekana käytä pesukone 90 asteen ohjelmalla vaikka tyhjänä, lisää huuhteluita jos voit. Voit käyttää myös sitruunahappoa, siihen löytyy ohjeet. Tee tämä niin pitkällä ohjelmalla kuin pystyt. Käytä liotustoimintoa, jos koneessa on sellainen.
sitten kun kone on puhdistettu, voit alkaa pestä pyykkiä. Käytä aina ylimääräiset huuhtelut, ei säästöohjelmia. Lakanat pese 90 asteessa aina. Puuvillaiset 60 astetta ja vain herkät materiaalit 30-40 astetta. Älä käytä liikaa pesuainetta.
🇺🇦🇮🇱
Kokeile sanytol desinfiointihuuhteluainetta. Tuhoaa kaikki 99.9%:sti bakteerit, sienet ja virukset
https://sanytol.fi/tuotteet/desinfiointiaine-vaatteille-valkoiset-kukat…;
löytyy myös hajusteettomana
Kuumalla muutamaan kertaan pesu, vähintään 60 astetta ja sanytol. Ulkona narulla kuivatus. Tuolla tavoin sain osasta mökkilakanoista tunkkaisen hajun pois. Kaikista ei lähtenyt, ne heitin roskiin.
Niin kuuma pesu kuin vaatteet kestävät runsaalla pesuaineella. Eikä mitään ekopesujuttuja, vaan jotain ärjyä ainetta. Sitten kunnollinen kuivaus, jos vain mahdollista niin ulkona.
Jos etikalla pesee niin kannattaa laimentaa 1:10 tai huolehtia hyvästä ilmanvaihdosta tilassa, missä niitä kuivaa. Etikka saattaa "jäädä leijumaan" kuivuessaan.
Ruokasooda?