Äidit auttakaa!Lapsivettä tiputellut viikon
viime lauantaina irtosi limatulppa,siitä lähtien on ollut päivittäin silloin tällöin kivuliaita supistuksia, jotka ovat kestäneet hetken ja loppuneet sitten. Olen soittanut synnärille jo 2 kertaa asiasta,sillä pelkään että lapsivesi loppuu kesken tai että saan tulehduksen. Onko minulla oikeus lampsia synnärille sisään ja sanoa että vittu tutkikaa minut että saan mielenrauhan? Tämä on kuulemma ihan normaalia,että ei tarvitse tulla sairaalaan vielä. Auttakaa!
Kommentit (48)
niin lapsi on kakannut veteen, ei oksentanut. Ja yleensä se tiputtelu on juuri virtsaa, eikä lapsivettä. Valkovuoto voi myös olla ihan vesimäistä ennen synnytystä. Mutta tietty menet näyttämään ja sitten katsovat eteenpäin. Nyt kannattaa rauhoittua.
jos neste onkin lapsivettä, niin käynnistävätkö synnytyksen?Viime sunnuntaina oli laskettu aika,että tässä on menty yli.
Ja kiitos paljon avustanne,helpotti oloani paljon :) olen täällä hysteerisenä miettinyt että jos jotain pahaa käy jne.
jos tosiaan haluaa mielenrauhan, niin marssit sisään vaan ja sanot lähteväsi kun on tutkittu!
Napanuora ei luiskahda ulos, kun lapsivedet eivät ole kokonaan menneet, mutta tulehdusriski on todellinen. Minulla tihkutti vettä ja menin heti näytille, veikkasivat myös pissaksi mutta pikatesti vahvisti vedeksi. Otettiin heti sisään ja kun suppareita ei omasta takaa ollut niin käynnistettiin heti juuri sen tulehdusriskin takia. Kalvoissa olevan reiän kautta pääsevät bakteerit ja muut tulehduksen aiheuttajat suoraan vauvaan. Ensisynnytys oli kyseessä ja pitkäksihän se käynnistys meni ja tulehdusarvot nousi. Minut laitettiin antibioottitippaan ja vauva myös syntyessään. Vauvalta varmistettiin verikokein ettei ole saanut b streptokokkia, joka löydettiin lapsivedestä. Ei onneksi ollut saanut, riskinähän siinä on vauvalle aivokalvon tulehdus.
Nyt kipin kapin synnärille, vesien tihkuttelustakin synnytys pitäisi tapahtua 24h kuluessa. Muista sanoa, että on varmaankin tihkutellut jo viikon, että muistavat laittaa sinut heti tippaan.
vaan kertoa faktat. Tärkeää on se ab-tippa JOS joku tulehdus olisikin niin sen saa tuolla hoidettua pois!
Ei tarvitse tulla paljoa, mutta silloin on reikä, josta voi saada tulehduksen. Synnytys käynnistetään vuorokauden/kahde sisässä riippuen tulehdusarvoista.
minullakin tosin vuosi viikon verran veristä vuotoa, kun limatulppa irtosi. Tutkittiin, ettei lapvettä olisi tullut ja laitettiin vielä viikoksi kotia. Kunnes käynnistettiin viikolla 42.Tulehdusarvot alkavat helposti kohoamaan, jos oikeasti lapsvettä tihkuu.Minulla ei ollut koholla, mutta vauvalla oli päivä synnytyksen jälkeen ja joutui teholle.
katsomaan onko tiputtelu ollut valkovuotoa. Nyt harmittaa vaan se,että jos olisi pitänyt heti lähteä synnärille kun alkoi tiputtelemaan limatulpan lähdön jälkeen,jos onkin jokin tulehdus tullut.. Tunnen itseni niin tyhmäksi,minulle sanottiin synnäriltä että tiputtelu on aivan normaalia,että sitten kun luiskahtaa vedet kunnolla niin sitten täytyy tulla..
AP
että lapsivettä tulee aikas lorisemalla sitten kun sitä alkaa tulla. Jos kalvoissa on reikä, vettä tulee niin ettei ole epäilystäkään, että onko vettä vai muuta vuotoa. Jos ei ihan heti, niin muutaman tunnin sisään vettä tulee niin, että tarvitsee siteitä vaihtaa koko ajan.
Kalvot voivat kuitenkin puhjeta myös ylempää, jolloin satunnainen lirahtelu on ihan mahdollista.
Jos kalvoissa ylhäällä reikä, sitä vettä voi tiputella pikku hiljaa. KOKEMUSTA ON. Että päät kiinni jos ette tiedä. JA PISSAN / LAPSIVEDEN ERON KYLLÄ TAJUAA TYHMEMPIKI. Pissa haisee pissalle. Lapsivesi ei. AI ETTÄ ALKAA OTTAA AIVOON TÄÄLLÄ NÄÄ KAIKKITIETÄVÄT. Synnärille mars.
Jos kalvoissa ylhäällä reikä, sitä vettä voi tiputella pikku hiljaa. KOKEMUSTA ON. Että päät kiinni jos ette tiedä. JA PISSAN / LAPSIVEDEN ERON KYLLÄ TAJUAA TYHMEMPIKI. Pissa haisee pissalle. Lapsivesi ei. AI ETTÄ ALKAA OTTAA AIVOON TÄÄLLÄ NÄÄ KAIKKITIETÄVÄT. Synnärille mars.
kyllä huomaa, onko vettä vai muuta. Kun makaa, kääntyilee, ja mitään ei tule, ei se mitään vettä ole. Jos viikon ajan ap:lla tullut vettä, olisi se lapsi reagoinut siihen jo sairastumalla.
Se kolme lapsivettä menettänyt...
Lapsivettä ei todellakaan lirahtele viikkoa. Kuten joku tuossa jo totesi, asentoa muuttamalla voi itse todeta, onko kyseessä lapsivesi vai ei. Vaikka reikä kalvoissa olisikin pieni ja ylhäällä, se makuuasennossa tuottaisi tarpeeksi vettä, että tietäisi asian oikean laidan. Jos jaatte täälä väärää tietoa se voi johtaa kohtalokkaaseen erehdykseen.
Terveyskeskuslääkäri
mulle kyllä ihan sanottiin ihan lääkärikin että voi tiputella ja sitä ei välttämättä huomaa mut jos epäilee jotain niin on tultava sitten tarkastamaan tilanne..
Itsekin luulin sitten että sitä voi tiputella kauankin mut näköjään lääkäri ku lääkärikin voi olla väärässä
Testi näyttää samantien, onko kyseessä lapsivesi vai ei. En todellakaan ymmärrä, että joku odottaa viikon ja epäilee lapsivettä. Stressiähän siitä vain saa. Mutta jokatapauksessa viikon ajan tiputteleva olisi oireillut jo monella muulla tavalla, joten siksikään en usko kyseessä olevan lapsiveden.
MUTTA aina synnytyslaitokselle tarkistukseen, mikäli epäilee lapsivettä tulevan.
Terv.k.lääk.
Mulla oli keskimmäisen kohdalla kalvoissa ylhäällä reikä. Sängyltä noustessa ainakin muistan että hulahti side märäksi. En kuitenkaan ollut silloin varma oliko lapsivettä kun sitten taas välillä ei tullut mitään. En siis menisi väittämään että kyllä asian itse erottaa!!!
Minä soittelin synnärille ja pyysivät käymään saman päivän aikana näytillä, ilman mitään kiirettä kuitenkaan. Onneksi meni. Kyse oli lapsivedestä sekä minulta löytyi joku bakteeri joka oli kai aiheuttanut kalvojen rikkoutumisen ilman supistuksia tai jotain.. en muista tarkkaan.. Mutta synnytys siis käynnistettiin.
Kuopusta odottaessani taas viimeisinä päivinä tunsin jotain "lirahteluja". Käskivät taas näytille, mutta ei ollut lapsivettä vaan kuulema hyvin vetistä valkovuotoa.
tullut yhtään vettä. Ainoa tapa millä vettä tuli oli vatsalihasten jännittäminen, eli kova yskäisy tai käsien varassa pöydälle nouseminen (istumaan). Silloinkin vettä tuli vain 1tl tai pari. Käynnistettiin heti sitten kun menin samana päivänä varmuuden vuoksi näytille, viikkoja oli tuolloin 36.
olen vasta viikolla 23 ja housuihin lorahtele vähän väliä jotain makean tuoksuista nestettä. Voiko olla myös täysin kirkasta valkovuotoa?
Olen jo kolmatta lertaa raskaana ja ekasta meni lapsivedet enennaikasesti, mutta sillon sitä tuli oikein kunnolla. En ole ollut siis tästä lorahtelusta huolissani vaikka olenkin olettanut sen olevan lapsivettä (kun sehän tosiaan uusiutuu) mutta tuota tulehdusvaara asiaa en tiennyt :( pitäisi varmaan käydä tarkastamassa?
ei se neste ollutkaan lapsivettä,mitä ihmettelin kyllä kovasti. En uskonut että valkovuoto voi olla niinkin nestemäistä. Lähettivät synnäriltä takaisin kotiin,mutta ainakin sain mielenrauhaa kun kuunneltiin sydänkäyrää ja katsottiin että vauvalla on kaikki okei :) Paikat ovat 3cm auki ja kanaa ei ole enää jäljellä,joten synnytys on lähellä.
Nyt sitten kotona alkoi uusia ongelmia. Minulla on rusehtavaa (veristäkö?) valkovuotoa ja nivuset ovat niiiiin kipeät etten oikeasti kykene kävelemään ilman mieheni apua. Kertokaa onko tällainen vuoto normaalia, kun minua ihan totta hävettää jos joudun TAAS soittelemaan synnärille. Luulisivat minua varmasti kajahtaneeksi kun soitan koko ajan jostain pienestä ongelmasta :D
loppuvaiheessa lorahtelee yleensä kirkasta valkovuotoa. Jos housut ei kastu tyyliin läpimäriksi, niin tuskin on lapsivettä. Tarkistavat sen stikkitestillä kyllä.