Voiko kasvisruokailusta kieltäytyä vakaumukseen vedoten?
Eli en halua, että lapsemme joutuu syömään pelkkää kasvisruokaa koulussa. Tämä on vakaumuksellinen asia. Uskon vakaasti, että kasvisruoka ei riitä kasvavan lapsen tarpeisiin.
Kommentit (127)
Idiooteiksi ja nirsoiksi junteiksi nimittely ei ole sitä.
Tämä esimerkkisi ei todista mitään, koska miehesihän syö lihaa.
Tämä loistava päätös on tuonut esiin sellaista idiotismia, jota en enää 2010-luvulla luullut löytyvän - edes, vaikka olen av:ta lueskellut jo pitkään. Te, jotka vänkytätte, että lapsen pitäisi elämänsä jokaisella aterialla syödä lihaa, olette mielipiteiltänne n. 40 vuotta jäljessä. En jaksa edes miettiä, mitä teillä syödään kotona. Meillä mieskin (187 cm/ 95 kg) on pysynyt erittäin hyvässä lihassa (ja lihaksessa), vaikkei kotona ole yli vuoteen laitettu liharuokaa. Tämä sekasyöjä pitää minua vieläpä erinomaisena ruoanlaittajana JA kokkaa kotonakin soijasta ja tofusta mielellään, vaikka sitten työpaikalla valitseekin lihavaihtoehdon. Tuossa pieni esimerkki siitä, että kasvisruoalla pärjää, kun tietää, mitä tekee. Teette hirveän karhunpalveluksen lapsillenne kasvattamalla heistä nirsoja juntteja, sillä haluatte tai ette, maailma heidän elinaikanaan tulee muuttumaan, ja jokaisen on todennäköisesti PAKKO vähentää lihansyöntiään nykyisestä.
Ei jumantsuide ole totta, että ihmiset ovat näin kuutamolla. Mies valitsee töissä lihaa - mitä sitten? Tämä todistaa juurikin sen, että se yksi hemmetin kasvislounas viikossa ei heilauta ruokavaliota suuntaan tai toiseen. Oletteko te oikeasti näin tyhmiä?
Tämä loistava päätös on tuonut esiin sellaista idiotismia, jota en enää 2010-luvulla luullut löytyvän - edes, vaikka olen av:ta lueskellut jo pitkään. Te, jotka vänkytätte, että lapsen pitäisi elämänsä jokaisella aterialla syödä lihaa, olette mielipiteiltänne n. 40 vuotta jäljessä. En jaksa edes miettiä, mitä teillä syödään kotona. Meillä mieskin (187 cm/ 95 kg) on pysynyt erittäin hyvässä lihassa (ja lihaksessa), vaikkei kotona ole yli vuoteen laitettu liharuokaa. Tämä sekasyöjä pitää minua vieläpä erinomaisena ruoanlaittajana JA kokkaa kotonakin soijasta ja tofusta mielellään, vaikka sitten työpaikalla valitseekin lihavaihtoehdon. Tuossa pieni esimerkki siitä, että kasvisruoalla pärjää, kun tietää, mitä tekee. Teette hirveän karhunpalveluksen lapsillenne kasvattamalla heistä nirsoja juntteja, sillä haluatte tai ette, maailma heidän elinaikanaan tulee muuttumaan, ja jokaisen on todennäköisesti PAKKO vähentää lihansyöntiään nykyisestä.
Ei jumantsuide ole totta, että ihmiset ovat näin kuutamolla. Mies valitsee töissä lihaa - mitä sitten? Tämä todistaa juurikin sen, että se yksi hemmetin kasvislounas viikossa ei heilauta ruokavaliota suuntaan tai toiseen. Oletteko te oikeasti näin tyhmiä?
mutta minä en ole nimittänyt ketään nirsoksi tai juntiksi. Tuliko mieleen, että tämä vouhkaaminen on pöyristyttävää useammankin ihmisen mielestä?
"Te, jotka vänkytätte, että lapsen pitäisi elämänsä jokaisella aterialla syödä lihaa, olette mielipiteiltänne n. 40 vuotta jäljessä." 40 vuotta sitten aika harvoin oli lihaa ruokana, kallista ja arvokasta joten puurot vellit ja maksa, munuaiset jne. oli myös suosittuja. [/i
Mutta 40-vuotta sitten, ts. 70-luvulla, juuri elintason nousun myötä alkoi se kehitys, että lihan määrä ruokavaliossa kasvoi huomattavasti ja nopeasti. Vielä 50- ja 60-luvula syötiin noin, kuten totesit, kouluruokailussakin lihaa oli äärimmäisen harvon juhlapäivinä. Mutta 70- ja 80- lukujen asenneilmapiiri oli se, joka petasi tämän päivän käsityksen lihasta "ainoana oikeana ruokana".
ps. Arvasin, että joku takertuu tuohon, kun ei osaa laskea. :)
pps. Se, että mieheni syö kotona vain kasvisruokaa NIMENOMAAN todistaa, ettei yksi kasvisruoka viikossa tapa ketään - kiitos sille, joka osasi lukea.
ppps. Vaikka joku voisi luulla, en samastu "viherpiipertäjä" -termiin. En esim. ole millään tasolla eläinrakas. Mutta olen huolissani siitä, millaisen maailman jätän lapsilleni.
Provosoiden, mutta silti. Itselle on ihan sama, mitä mieltä ihmiset asiasta ovat, koska en ole missään tekemisissä kouluruokailun kanssa, mutta tämä keskustelun taso on saanut aika naurettavia mittakaavoja.
mutta minä en ole nimittänyt ketään nirsoksi tai juntiksi. Tuliko mieleen, että tämä vouhkaaminen on pöyristyttävää useammankin ihmisen mielestä?
Kyllähän kouluissa tosiaan on tähänkin asti ollut päiviä, jolloin liharuokaa ei ole tarjolla, mutta ainakin meidän kouluissa on näinä ns. kasvisruokapäivinä ollut lihaa jossain muodossa tarjolla (pinaattikeiton kanssa lihapiirakkaa, puuropäivänä leikkelettä leivän päälle...) ja olen sitä mieltä, että juuri esim. tuon lihapiirakan avulla pysyy pinaattikeittopäivänä nälkä pois pidempään.
Ihan rehellisesti voin sanoa, että lapset ovat tällaisina päivinä nälkäisiä tosi pian syömisen jälkeen. Syövät kyllä leipää, mutta ilmeisesti se ei riitä.
Kyllä mulla itsellänikin on nälkä paljon nopeammin kasvisruokapäivinä. Voi siis hyvinkin olla, ettei se ole tarpeeksi kasvavalle lapselle. Minä voin syödä omia eväitäni, kun nälkä iskee. Lapsilla tarhassa ei siihen mahdollisuutta ole. :(
Juurespihvi-pinaattikeitto-linjalla ei tosiaan nälkä lähde, mutta proteiinipitoisella lähtisi. Soijarouhe, linssit ja pavut ovat edullisia, ei sen mitään tofua ja kalliita soijajuustoja tarvitse olla.
Alleviivattu kasvisruokapäivä kuulostaisi tarjoavan juuri KUNNON kasvisruokaa lapsille, mikä vähentää ennakkoluuloja ja vääriä käsityksiä niin oppilailla kuin keittiöhenkilökunnalla. Minusta tämä kuuluu huomattavasti enemmän perusopetuksen luonteeseen kuin sellainen viesti, mitä nämä vastustajat antavat lapsilleen.
että kouluissa on aina kaksi vaihtoehtoa: liha- ja kasvisruoka. Nuori voi itse valita omien mieltymyksiensä mukaista ruokaa.
18
että kouluissa on aina kaksi vaihtoehtoa: liha- ja kasvisruoka. Nuori voi itse valita omien mieltymyksiensä mukaista ruokaa. 18
jutut. Ai autossa on muka pakko pitää turvavyötä?! Hirrvee ihmisoikeuksien loukkaus! Enkä varmasti kyllä missään tupakkahuoneessa suostu polttamaan.
Jossain vaiheessa tullaan siihen, että maapallon kestokyvyn takia pitää vähentää lihansyöntiä. Hyvä puoli asiassa on se, että se on vielä lisäksi tervellistäkin!
(tai siis aloitetaan kokeilu, jonka jatkuminen riippuu esim. siitä, kuinka hyvin ruoka tekee kauppansa näinä kasvispäivinä) ei se tarkoita, että muu Suomi seuraa perässä. Onneksi :)
vaan kotiruoka sisältänee lihaa ja myös ne muut 4 kouluruokaa. Hyvää tekee lapselle saada edes kerran viikossa riittävän satsin kasviksia, eettisesti myös kannattavampaa kuin lihakarjan viljely ja siihen menevä peltotila rehun kasvatuksineen.
Mikä vakaumus on kyseessä? Siis teillä ei syödä muuta kuin lihaa vai jokaisella suupalalla osa ruuasta on lihaa... siis mitä? Porkkanat kärsii jos niitä syö??
jutut. Ai autossa on muka pakko pitää turvavyötä?! Hirrvee ihmisoikeuksien loukkaus! Enkä varmasti kyllä missään tupakkahuoneessa suostu polttamaan.
Jossain vaiheessa tullaan siihen, että maapallon kestokyvyn takia pitää vähentää lihansyöntiä. Hyvä puoli asiassa on se, että se on vielä lisäksi tervellistäkin!
lain edellyttämiä toimia vapaaehtoiseen ruokailuun.
Kasvisruoka ei ole synonyymi terveellisyydelle.
18
"Juntti", "idiootti" jne. Jahas. Sitten varmaan teidänkin Kiasmalle saa antaa lihapataa, kun minun Jormalleni pakon edessä annetaan kasviswokkia?? Ai ei vai?
Teillä on samanlainen käsitys kasvisruoasta kuin kristityillä uskonnostaan; "ei semmonen pieni määrä saarnaa ketään haittaa ja ne, joita haittaakin, väittävät näin vain tehdäkseen kiusaa meille uskoville". :D Ihan uskomatonta miten ihmiset junnaavat tasossa "liha vs. kasvis" vaikka jo useampi sekasyöjä tässä ketjussa pohtii asian eettisyyttä (= muiden pakottaminen lain nojalla tietynlaiseen ruokavalioon)!! Yleensähän te "viherpiipertäjät" vingutte Reilun kahvin ja valinnanvapauden perään- mutta onko näillä merkitystä enää sitten, kun joku tahtoisi juoda ihan tavallista Moccaa..? Ei nähtävästi.
Mäkään en usko, että pelkät kasvikset riittävät lapsille.
Kasvisruokaa voisi tarjota vaikka joka päivä kaikille mutta pakolla syöttäminen ei oikein ole enää nykyaikaa.
Jos minun työpaikallani ei olisi ruokalassa tarjolla muuta kuin kasvisruokaa, en kävisi syömässä ollenkaan. Minusta lapsia ei tulisi pakottaa syömään kasviksia vaikka heidän vanhempansa eivät suoraan kouluruokailusta maksakaan kuten minä työpaikkaruuasta.
Pakolla ei saa aikaan kuin inhoa ja vastustusta.
Pakkopakkopakkopakko....
Millonkohan Suomessa ymmärretään, ettei kieltolaki ole ikinä ollut loppujen lopuksi se paras ja rakentavin ratkaisu? Sinällään ihan hyväkin asia saadaan vastenmieliseksi pakon takia!
kenelläkään lapsella en ole nähnyt työvuosieni aikana eväitä koulussa siksi, että koulussa on ruokana lihatonta tai kalatonta ruokaa. Ainakin seuraavat ruoat toistuvat ruokalistalla säännöllisesti: pinaattiletut, ohrapuuro ja kasvissosekeitto, enkä muista, että näinä päivinä olisi koskaan mitään leikkelettä tms. tarjolla. Ja jos koulussa on pinaattikeittoa, se on sellaista ohutta ja vetistä (vaikkakin ihan hyvää), ja sen kanssa oppilas saa ottaa yhden lusikallisen kananmunasurvosta. Ei se ole kovin kauaa nälkää pitänyt tähän mennessäkään ennen tätä kohua.
Yleensähän te "viherpiipertäjät" vingutte Reilun kahvin ja valinnanvapauden perään- mutta onko näillä merkitystä enää sitten, kun joku tahtoisi juoda ihan tavallista Moccaa..?
Viherpiipertäjä-termin käyttäminen jo kertoo siitä, ettei henkilö ole jaksanut itse ajatella asioita, vaan toistaa joskus oppimaansa asennetta.
Oletko siis tosiaan sitä mieltä, että ihmiselle on valinnanvapauden periaatteen mukaisesti annettava oikeus valita epäeettinen ja "pahaa" aiheuttava tuote, vaikka tarjolla olisi eettisesti kestävämpi vaihtoehto? Otetaan analogia: "Kyllä pitää saada ostaa lapsityövoimalla tuotettuja vaatteita, jos haluaa! Ei saa pakottaa ketään ostamaan reilua puuvillaa, tarjolla on oltava vaihtoehtoja!" Tuskin olet samaa mieltä - vai oletko todella?
Eli vaikka tarjolla oleva kasvisruoka olisi koottu ravinto-opillisesti täysin oikein ja sopisi kaikille (unohdetaan nyt ne allergiatapaukset, joille joka tapauksessa valmistetaan eri ruoka), siinä on jokin perustava ongelma, kun Nico-Petteri ei saa valita liharuokaa, joka on ympäristölle ja eläimille haitallista? (Mistä lähtien muuten vanhemmat ovat ehdoin tahdoin haluneet kasvattaa lapsistaan nirsoja? Joskus ennen vanhaan moni tuskaili, miten saisivat lapset syömään enemmän kasviksia, ja nyt, kun tilaisuus tarjoutuu, siitä valitetaan.)
Kouluruoka ei myöskään ole kenenkään "pakottamista" mihinkään; kotona voitte syödä ihan miten haluatte. Sen sijaan koulun kuuluukin olla kasvattaja ja laittaa tarjolle paras mahdollinen vaihtoehto lasten lisäksi myös ympäristön ja yhteiskunnan kannalta. Koska ihminen on sekasyöjä, on luonnollista, että välillä tarjotaan kasvisruokaa. Se ei riko kenenkään ihmisoikeuksia, koska ketään ei kielletä ottamasta mukaan kinkkuvoileipää, jos ei sitä ilman koe pärjäävänsä.
Ennen tätä kohua kouluruokaloissa usein syöneenä itseäni on mietityttänyt, miten vaikeaksi asiat on tehty. Suurimmassa osassa helsinkiläiskouluja on nykyään kolmea erilaista ruokaa:
- liharuoka
- muslimiruoka
- kasvisruoka.
(Näistä kahta jälkimmäistä muuten voi ottaa VAIN, jos on ilmoittautunut sitoutuvansa syömään ko. "erikoisruokaa päivittäin, eli niitä eivät voi ottaa kaikki, kuten jotkut ilmeisesti luulevat.)
Älyttömintä tässä on, että näiden kolmen eri vaihtoehdon sijaan kaikille sopisi yksi ja sama vaihtoehto: kasvisruoka! Oikein koostettuna se riittää vastaamaan proteiinitarpeeseen ja hyvin tehtynä se on myös hyvää. Toki tarjolla voisi pääruoan lisäksi olla silloin tällöin tarjolla jotain lihaakin sisältävää lisuketta (leikkeleitä tms.), monipuolisuuden nimissä. Suhde olisi kuitenkin kohdallaan, kun liha olisi se harvinaisempi herkku verrattuna muuhun ruokaan.
Tämäntyyppinen kouluruokailu olisi sekä eettistä että fiksua. Ehkä jonain päivänä joidenkin vuosikymmenten kuluttua se on arkipäivää. Kannattaa alkaa jo totutella.
on kyseisen puolueen vaikutusvalta suurempi kuin uskoinkaan. Nimittäin jokaisessa maailman kolkassa syödään lihaa (paitsi harvemmin kehitysmaissa). Hyvin ovat lobbauksen hoitaneet :)