Voiko kasvisruokailusta kieltäytyä vakaumukseen vedoten?
Eli en halua, että lapsemme joutuu syömään pelkkää kasvisruokaa koulussa. Tämä on vakaumuksellinen asia. Uskon vakaasti, että kasvisruoka ei riitä kasvavan lapsen tarpeisiin.
Kommentit (127)
on pinaattilettuja, kasvissosekeittoa tai ohrapuuroa ruokana? Näinä päivinä ei nykyiselläänkään ole lihaa tarjolla.
Pinaattilettujen ohella on jauhemaksapihvejä, kasvissosekeiton ohella lihakeittoa. Puuroja ei tarjota meidän koulussamme ollenkaan lounaana, sillä ne ovat lähinnä aamupaloja, eivätkä täytä riittävästi.
Selvenikö?
18
Ihan rehellisesti voin sanoa, että lapset ovat tällaisina päivinä nälkäisiä tosi pian syömisen jälkeen. Syövät kyllä leipää, mutta ilmeisesti se ei riitä.
Kyllä mulla itsellänikin on nälkä paljon nopeammin kasvisruokapäivinä. Voi siis hyvinkin olla, ettei se ole tarpeeksi kasvavalle lapselle. Minä voin syödä omia eväitäni, kun nälkä iskee. Lapsilla tarhassa ei siihen mahdollisuutta ole. :(
on pinaattilettuja, kasvissosekeittoa tai ohrapuuroa ruokana? Näinä päivinä ei nykyiselläänkään ole lihaa tarjolla.
Pinaattilettujen ohella on jauhemaksapihvejä, kasvissosekeiton ohella lihakeittoa. Puuroja ei tarjota meidän koulussamme ollenkaan lounaana, sillä ne ovat lähinnä aamupaloja, eivätkä täytä riittävästi.
Selvenikö?
että te kasvisruoasta vänkyttäjät taidatte olla samoja tyyppejä, jotka valittavat kun äitiyspakkauksessa on vaatteita väärällä kuosilla. En kertakaikkiaan tajua, kuinka te KEHTAATTE valittaa ilmaisesta kouluruokailusta. Ei mene jakeluun, ei millään tasolla, ideologisella tai muullakaan. Jos se hemmetin Nico-Makkaran kasvu siitä yhdestä kasvispäivästä hidastuu, niin laita nyt hyvä nainen sille eväslaukkuun se maksapihvi niinä päivinä. Näin kaikissa muissakin maailman maissa toimitaan joka ikinen päivä.
18
Kieltämättä olen huolissani tällaisesta trendistä. Onneksi omassa kunnassa ei ole lähdetty kasvisruokapäivään mukaan. Kasvava lapsi tarvitsee reilusti proteiinia, jota ei koulun kasvisruoka pysty tyydyttämään. Ja joo, en usko, että kasvisruoan proteiinipitoisuuteen kiinnitetään kouluruokailussa huomiota. Itse näkisin vaihtoehtona, että antaa lapselle rahaa mukaan kouluun, että menee ostamaan itselleen sopivaa ruokaa. Tai sitten kotoa eväät mukaan ja mikrolla lämmittää.
Jos on, niin ne sunnpikku-pilttisi on jo pilattu!!
Kouluissa kun on vuosikaudet syöty puuroja, pinaattiruokia, kasvispihvejä ym.
Sä siis ihan oikeesti väität, että YKSI lihaton ruoka viikossa tuhoaa sun lasten proteiinien saannin ja näin ollen myös lapsen kehityksen?
Kannattaisikohan teidän ylihysteeristen panostaa siihen kotiruokaan ja taata sen LAADUKKAAN ja TERVEELLISEN lihan syöminen siellä kotioloissa?
Ja ihan vinkkinä; se ei tarkoita HK:n sinistä ja sika-nautajauhelihaa...
Tai millä paikkakunnalla kunnallisessa?
Avaatpa melkein minkä tahansa paikallislehden, jossa on viikon kouluruokalista, on mukana esim. ohrapuuro ja mehukeitto, pinaattikeitto (kananmunalla joo), kasvissosekeitto, kasvispihvit kermaviilikastikkeella ja muusilla tms. ainakin yhden kerran kahden viikon aikana (siis joku näistä).
Itse ihmettelen lähinnä, miten tästä on noussut niin suuri haloo. Onneksi meidän lapset tykkää syödä monipuolista ruokaa. Suunnittelen iltaruokalistat niin, että täydentävät sopivasti kouluruokaa, esim. koulun keittopäivänä kotona tuhdimpaa, koulun lasagnepäivänä kotona kevyempää jne.
niin selvästi huomasi että nämä kasvisruokapäivää kannattavat vastaavat todella asiattomalla tavalla ns. sekaravintoa kannattaville. Itsellä ei varsinaiseen kysymykseen ole kantaa, koska vasta eilen aamutv:ssä asiasta kuulin. Mutta toivoisin tähän keskusteluun myös kasvisruuan kannattajilta perusteltuja ja asiallisia kommentteja, koska nyt ovat alentuneet pääasiassa haukkumaan toisin ajattelevia.
jokaikinen ateria lihaa. Etenkään kun se liha on "lihaa." Odotan riemulla, koska meidän kunta tajuaa asian ja tarjoaa lapsille jotain oikeasti terveellistä sen jalostetun "muka-lihan" tilalla.
mutta asun Pirkanmaalla ja meidän koulun ruokalistalla on kaksi kertaa kuussa puhtaasti kasvispäivä. Toinen on tämä puuropäivä ja toinen kasviskeitto (pakastekasvissuikaleita ruokakermassa). Mielestäni kummatkaan eivät ole ravitsevaa ruokaa koululaiselle. Kasvispihvejä tai esim. pinaattilettuja ei tänä lukuvuonna ole listalla ollenkaan. Muihin ns. kasvispohjaisiin ruokiin on lisukkeena aina ei-kasvispohjainen tuote.
kasvissyönti on jokkoliikennettä käyttävien turkistarhausta vastustavien viherpiipertäjien juttu tms roskasakin.
Ei koske siis minua eikä lapsiamme...
että te kasvisruoasta vänkyttäjät taidatte olla samoja tyyppejä, jotka valittavat kun äitiyspakkauksessa on vaatteita väärällä kuosilla. En kertakaikkiaan tajua, kuinka te KEHTAATTE valittaa ilmaisesta kouluruokailusta. Ei mene jakeluun, ei millään tasolla, ideologisella tai muullakaan. Jos se hemmetin Nico-Makkaran kasvu siitä yhdestä kasvispäivästä hidastuu, niin laita nyt hyvä nainen sille eväslaukkuun se maksapihvi niinä päivinä. Näin kaikissa muissakin maailman maissa toimitaan joka ikinen päivä.
Enkä oikein tajua, miten nämä liittyvät toisiinsa. Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin sekä äitiyspakkaus että kouluruokailu eivät ole ilmaisia. Ne maksetaan yhteisistä verorahoista. Minulle on kohtalaisen yhdentekevää, millaisissa kuoseissa vauvani on, mutta minulle ei ole ollenkaan yhdentekevää, mitä kasvava lapseni syö.
Siksi puutun tähän kasvisruoka-asiaan.
Vakaumuksellinen kasvisruokailu on vähän niin kuin vakaumuksellinen uskonnonopetus. Molemmista voidaan huolehtia kotona, eikä tyrkyttää omaa näkemystään kehittyville lapsille.
18
Jos on, niin ne sunnpikku-pilttisi on jo pilattu!!
Kouluissa kun on vuosikaudet syöty puuroja, pinaattiruokia, kasvispihvejä ym.
Sä siis ihan oikeesti väität, että YKSI lihaton ruoka viikossa tuhoaa sun lasten proteiinien saannin ja näin ollen myös lapsen kehityksen?
Kannattaisikohan teidän ylihysteeristen panostaa siihen kotiruokaan ja taata sen LAADUKKAAN ja TERVEELLISEN lihan syöminen siellä kotioloissa?
Ja ihan vinkkinä; se ei tarkoita HK:n sinistä ja sika-nautajauhelihaa...
että meidän koulussamme ei ole kasvisruokapäiviä. Kasvisruokaa on tarjolla, mutta ei ainoana vaihtoehtona.
Ja älä kuule ole yhtään huolissasi meidän kotiruoastamme. Sikanautaa ei ole meillä näkynyt, ja herranen aika! Onko HK:n sinistä oikeasti vielä myynnissä? Luulin, että Wilhelmit ynnä muut A-luokan makkarat ovat syrjäyttäneet sen. No, eipä tule siellä makkarahyllyllä kesäisin asioita HK:n blöö -osastolla.
Tai millä paikkakunnalla kunnallisessa?
Avaatpa melkein minkä tahansa paikallislehden, jossa on viikon kouluruokalista, on mukana esim. ohrapuuro ja mehukeitto, pinaattikeitto (kananmunalla joo), kasvissosekeitto, kasvispihvit kermaviilikastikkeella ja muusilla tms. ainakin yhden kerran kahden viikon aikana (siis joku näistä).
Itse ihmettelen lähinnä, miten tästä on noussut niin suuri haloo. Onneksi meidän lapset tykkää syödä monipuolista ruokaa. Suunnittelen iltaruokalistat niin, että täydentävät sopivasti kouluruokaa, esim. koulun keittopäivänä kotona tuhdimpaa, koulun lasagnepäivänä kotona kevyempää jne.
pääkaupunkiseudulla.
18
sopii kysyä kuinka lihaisa ateria on 0,68 sentillä koulussa ja eikö kotona illalla saa sitä lihaa myös jos joka aterialla pitää saada? kouluissa on iät ajat ollut kasvislasagnea, pinaattikeittoa ja lettuja, vellipäiviä, kasviskeittoja...päässä viiraa jos tästä pitää haloo nostaa. Voihan kasvispäivänä ottaa omat makkaraleivät lisäksi. Myös kalaruokapäivänä voi ottaa meetwurstia taskuun tai sisäfileen.
Tämä loistava päätös on tuonut esiin sellaista idiotismia, jota en enää 2010-luvulla luullut löytyvän - edes, vaikka olen av:ta lueskellut jo pitkään.
Te, jotka vänkytätte, että lapsen pitäisi elämänsä jokaisella aterialla syödä lihaa, olette mielipiteiltänne n. 40 vuotta jäljessä. En jaksa edes miettiä, mitä teillä syödään kotona. Meillä mieskin (187 cm/ 95 kg) on pysynyt erittäin hyvässä lihassa (ja lihaksessa), vaikkei kotona ole yli vuoteen laitettu liharuokaa. Tämä sekasyöjä pitää minua vieläpä erinomaisena ruoanlaittajana JA kokkaa kotonakin soijasta ja tofusta mielellään, vaikka sitten työpaikalla valitseekin lihavaihtoehdon.
Tuossa pieni esimerkki siitä, että kasvisruoalla pärjää, kun tietää, mitä tekee. Teette hirveän karhunpalveluksen lapsillenne kasvattamalla heistä nirsoja juntteja, sillä haluatte tai ette, maailma heidän elinaikanaan tulee muuttumaan, ja jokaisen on todennäköisesti PAKKO vähentää lihansyöntiään nykyisestä.
Tämä loistava päätös on tuonut esiin sellaista idiotismia, jota en enää 2010-luvulla luullut löytyvän - edes, vaikka olen av:ta lueskellut jo pitkään. Te, jotka vänkytätte, että lapsen pitäisi elämänsä jokaisella aterialla syödä lihaa, olette mielipiteiltänne n. 40 vuotta jäljessä. En jaksa edes miettiä, mitä teillä syödään kotona. Meillä mieskin (187 cm/ 95 kg) on pysynyt erittäin hyvässä lihassa (ja lihaksessa), vaikkei kotona ole yli vuoteen laitettu liharuokaa. Tämä sekasyöjä pitää minua vieläpä erinomaisena ruoanlaittajana JA kokkaa kotonakin soijasta ja tofusta mielellään, vaikka sitten työpaikalla valitseekin lihavaihtoehdon. Tuossa pieni esimerkki siitä, että kasvisruoalla pärjää, kun tietää, mitä tekee. Teette hirveän karhunpalveluksen lapsillenne kasvattamalla heistä nirsoja juntteja, sillä haluatte tai ette, maailma heidän elinaikanaan tulee muuttumaan, ja jokaisen on todennäköisesti PAKKO vähentää lihansyöntiään nykyisestä.
"Te, jotka vänkytätte, että lapsen pitäisi elämänsä jokaisella aterialla syödä lihaa, olette mielipiteiltänne n. 40 vuotta jäljessä." 40 vuotta sitten aika harvoin oli lihaa ruokana, kallista ja arvokasta joten puurot vellit ja maksa, munuaiset jne. oli myös suosittuja. Nirsoiluahan tuo on, lapset haluaa lihapullia, hampurilaisia ja pizzaa, vaikka lihaa noissa on vain nimeksi. Ja soijaakin geenimuunnellussa muodossa nykynuoret ei saa soijasta vaan broilerien kautta kun Suomessa sitä käytetään niiden eväänä.
kasvissyönti on jokkoliikennettä käyttävien turkistarhausta vastustavien viherpiipertäjien juttu tms roskasakin.
Ei koske siis minua eikä lapsiamme...
Että joku jaksaa. Voisit edes kerran vuodessa ajatella lapsiesi tulevaisuutta, vai onko sitä edes? Kun kerran et edes joukkoliikennettä suosi. Tänä päivänä tarvitaan joksisen panosta ettei ilmastonmuutos tästä pahenisi. Ja esimerkiksi kasvissyönti on erinomainen väline siihen. Karjatuotanto aiheuttaa kolmasosan päästöistä, mikä on paljon! :/
Tämä esimerkkisi ei todista mitään, koska miehesihän syö lihaa.
Tämä loistava päätös on tuonut esiin sellaista idiotismia, jota en enää 2010-luvulla luullut löytyvän - edes, vaikka olen av:ta lueskellut jo pitkään. Te, jotka vänkytätte, että lapsen pitäisi elämänsä jokaisella aterialla syödä lihaa, olette mielipiteiltänne n. 40 vuotta jäljessä. En jaksa edes miettiä, mitä teillä syödään kotona. Meillä mieskin (187 cm/ 95 kg) on pysynyt erittäin hyvässä lihassa (ja lihaksessa), vaikkei kotona ole yli vuoteen laitettu liharuokaa. Tämä sekasyöjä pitää minua vieläpä erinomaisena ruoanlaittajana JA kokkaa kotonakin soijasta ja tofusta mielellään, vaikka sitten työpaikalla valitseekin lihavaihtoehdon. Tuossa pieni esimerkki siitä, että kasvisruoalla pärjää, kun tietää, mitä tekee. Teette hirveän karhunpalveluksen lapsillenne kasvattamalla heistä nirsoja juntteja, sillä haluatte tai ette, maailma heidän elinaikanaan tulee muuttumaan, ja jokaisen on todennäköisesti PAKKO vähentää lihansyöntiään nykyisestä.
Tämä esimerkkisi ei todista mitään, koska miehesihän syö lihaa.
Ei jumantsuide ole totta, että ihmiset ovat näin kuutamolla. Mies valitsee töissä lihaa - mitä sitten? Tämä todistaa juurikin sen, että se yksi hemmetin kasvislounas viikossa ei heilauta ruokavaliota suuntaan tai toiseen. Oletteko te oikeasti näin tyhmiä?