HS: Lapset syövät päiväkodissa terveellisemmin kuin kotona
Mitäs kotiäidit tästä sanoo?
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Pikkulapset+saavat+päiväkodissa+terv…
Kommentit (34)
oliko tuossa tutkimuksessa eroteltu, miten kotiäitien laittama kotiruoka ja työssä käyvien perheiden kotiruoka eroaa... voi nimittäin olla - en tiedä, mutta epäilen - että se työssäkäyvien perheiden kotiruoka on VIELÄKIN epäterveellisempää!
Kas siksi, että kiireessä haalittu iltaruoka on todennäköisemmin eineksiä tai vaikkapa pelkkää leipää ja leikkelettä kuin sellainen ruoka, jota on kotona oleva vanhempi ehtinyt rauhassa valmistella.
Välipaloina on pasteijaa, lihapiirakkaa, kiisseleitä, vanukkaita, pullaa, lättyjä jne... ja sitten idioottivanhemmat tuovat synttäritarjottavaksi keksejä, karkkia yms...
Eli kotona sitten syödään terveellisesti ja monipuolisesti.
Vai nekö sit syö päivälliseksi,iltapalaksi ja viikonloppuisin vaan kasvispainotteisia,vähäsuolaisia ja terveellisiä ruokia?
Ja kyllä,olen kotiäiti ja mun ruokakärrystä löytyy joka viikko jacky makupalaa,koska koko meidän perhe (äitiä ja isää myöten) syödään sellaiset perjantai-herkuksi :D
Lisäksi ostan kurkkua,tomaattia,porkkanaa,sipulia,bataattia,palsternakkaa ja omenaa,ananasta silloin kun se on hyvää. Melkein kaikelle muulle meiltä löytyykin sit allergia :(
Ai niin ja mansikoita syödään.
IKINÄ meiltä ei kuitenkaan löydy:
-sokerikiisseliä
-sokerijugurtteja
-vaaleaa leipää
-vaaleita pastoja/riisiä
-"perus"kalapuikkoja (jotain kalaleikkeitä pakkasesta silloin tällöin kyllä)
Ai niin,ranskalaisia syödään kyllä!! AINAKIN 2 kertaa viikossa,yleensä perjantairuokana saattaa olla esim ranskiksia ja uunimakkaraa,niiden lisänä kuitenkin PALJON uunikasviksia tai höyrytettyjä kasviksia. Toinen annos ranskiksia syödään keskiviikkoisin,yleensä jonkun kalan kanssa,tyyliin "fish&chips",iskä tekee kun äiti on harrastuksissa.
Muina päivinä syödään PALJON terveellisiä ruokia!!
kyllä jossain on jotain vikaa, jos pakasteranskalaisia syödään normisti useita kertoja viikossa.
vaikka syövätkin perunaa, kohtuullisesti herkkuja ja muutakin täällä epäterveelliseksi tuomittua... Terveydessäkään ei ole toistaiseksi ollut mitään huomauttamista, itse asiassa 4-vuotias tyttöni ei ole tähän päivään mennessä sairastanut yhtä flunssaa lukuun ottamatta yhtään mitään ja pikkuveli vaikuttaisi olevan ihan samaa sorttia. Se, mitä lasteni terveydelle aikuisiällä tapahtuu, on sitten heidän omista tulevista valinnoistaan kiinni. Voin vaan näyttää esimerkkiä ja järkevät suuntaviivat. Minusta yliampuva himoterveellisyys ja jokaisen suupalan vahtiminen lasten kohdalla on todellakin hysteeristä liioittelua. Itsekin herkuttelen kohtuudella ja silloin tällöin syön myös epäterveellisesti, silti paino, verenpaine, kolesteroli ja terveys ovat kaikki ihan kohdallaan! Ihme terveyspoliiseja maailma pullollaan... ja mitä kenenkään toisen ostoskärryjen sisältö edes muille kuuluu kuin sille, joka sitä kärryä työntää!?!
Jos me syödäänkin 2x vkossa pakasteranskalaisia ja muuten täysin terveellisesti ja lisäksi ollaan hyvinkin liikunnallisia niin se vika on...??
aina jaksa ja pysty. Minä ainakin myönnän, että ruoka on hoidossa varmasti tasokkaampaa kuin kotona. Usein tehdään itse, välillä syödään eineksiä ja milloin mitäkin. Turha tuosta on stressiä ottaa. Pääasia, että syömisissä on sentään joku roti ja pääasiassa syödään järkiruokaa.
Mikä vika muuten jugurtissa on? Mulle on ainakin opetettu, että jugurtti on hyvä välipala tai vaikka jälkkäri tai aamiaisen osa.
Ei jaksa, ei kiinnosta, ei viitsi. Häpeä, olet sentään ÄITI, vastuussa lapsistasi ja heidän tulevaisuudesta! Pitäisi jaksaa ja viitsiä ja tarjota niitä vaihtelevia ruokia, paljon kasviksia jne. vaikka ne ei kelpaisikaan. Kun tarjolla ei ole muuta, ei jugurttia, ei vaaleaa leipää, ei herkkuja niin jossain vaiheessa rupeaa kelpaamaan, voin vannoa. Tuskin lapsesi nälkään kuolevat kattilan ääressä.
Silloin kun esikoinen oli vielä hoidossa, oli helppo syöttää sille töiden jälkeen mautonta superterveellistä ruokaa kun oli itse syönyt töissä. Nyt kotona ollessani (siis koska meille tuli toinen lapsi) mä en itse kestä syödä sitä suolatonta, rasvatonta ruokaa, ja nyt lapsikin on tottunut liian hyvälle.
Ei meillä eineksiä syödä, mutta mun laittamassani normaaliruuassa on aivan varmasti liikaa suolaa ja rasvaa joka ikinen päivä.
Kyllä, tumma on terveellisempää, niin pastassa kuin leivässäkin. Euroopassa kuitenkin syödään hyvin paljon pastaa, patonkeja, tms vaaleaa leipää ja silti siellä sydän- ja verisuonitaudit, sokeritauti ym tilastot ovat huomattavasti kauniinpaa luettavaa kuin täällä pohjolassa.. miksi?? Koska mereneläviä/kalaa syödään huomattavasti enemmän, olisiko näin?
En siis jaksa uskoa että jos lapsi syö vaaleaa leipää, (ja myös tummakin on ruokavaliossa), olisi se syy huonoon terveyteen..
Ihan vain kommentoidakseni tuota vaalean leivän parjausta. Ja samoin jos joskus syö pinaattilettuja tai ranskalaisia perunoita, niin hui!!
Niin paljon näkee lapsiperheiden kärryissä kaiken maailman einespinaattilettuja, jackymakupaloja, pakasteranskalaisia, pussimuusia, pussikeittoja, vaaleaa leipää yms ja jos jotain vihreää on, niin se on se yksi kurkku näiden kaikkien mässyherkkujen päällä.
Koulujen ja päiväkotien ruoat ovat teollisia ja niissä on paljon lisä - ja säilöntäaineita. Pakko ollakin jotta säilyvät. Itse teen kotona ruoat sellaisiin mausteiin joissa ei ole liikaa suolaa, lisäaineita tai paakkuntumisenestoaineita (kastikkeet jne). Marave Oy noita terveellisiä mausteita myykin. Eikä makseta siis suolasta jota kaupan mausteissa on jopa puolet !
Päiväkodissa on ruokana ihan niitä samoja ruokia mitä kotonakin teemme. Ainoa poikkeus että kaalisalaatteja ei perheessämme tehdä koska se ei meille sovi, mutta ihan tavallisia vihanneksia, vihreää salaattia ja keitettyjä vihanneksia. Meillä lapset syövät aina päiväkodissakin kaikki rehut ensin :)
Toki on päiviä täälläkin jolloin tehdään kaupan lihapullista kastike tai syödään esim. ranskalaiset heseltä..mutta niin harvoin että melkein voisi sanoa että terveellisesti syödään.
päiväkotiruokaa, vaikka sitä tarjotaan ja tuputetaan?
Tiedättekö kuinka paljon lapset heittävät pois juuri niitä vihanneksia ja juureksia?
Onhan noita syöjiäkin, mutta edelleen vähemmistö lapsista syö salaattinsa.
vai kuinka monen mielestä ne eineslihapullat on terveellisimpiä kuin itsetehdyt (teen aina itse lihapullut jauhelihasta jossa on max8%rasvaa)?
itse olen töissä ryhmiksessä ja syön samaa ruokaa kuin lapset. Ehkäpä terveellisyys mitataan esim. suht vaihtelevalla salaatti/raaste tarjonnalla, mutta ei meille esim. lähetetä salaattia niin paljoa kuin oikeasti pitäisi..
ja mun työkaveri on kasvissyöjä ja harvase päivä hänen proteiini annoksensa täyttyy.
Muuten ruoka on ihan perus safkaa perunoita ja lihakastiketta jne.. ja ehkä kerran viikossa kastikkeessa on kasviksia lisänä.
ainakin meillä, silloin kun lapset olivat hoidossa tiesin että ovat syöneet terveellisesti, niin kotona ei ollut sitten enää niin väliä mitä söi, mutta
nyt taas kun itse on kotiäitinä, niin olen hyvin tarkka mitä ruoaksi laitan.
Joten varmaan riippuu siitä, mistä roikkuu.
kaikki ortorektikkobulimikot oksennukselle!
Että on pakasteranskalaiset ja pussimuusi oikein mässyruokaa... No, kyllä niillä nälkä lähtee ja suurin osa maailman ihmisistä pitäisi niitä vielä ihan ravitsevinakin.