Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen kannattaa viedä laskettelemaan?

Vierailija
19.02.2010 |

Meillä olisi tarkoitus nyt opettaa 6-vuotias esikoinen laskettelemaan. Mietin kannattaako samalla ottaa mukaan 3.5-vuotias sisko, vai onko tuon ikäinen enemmän pulkkamäkikamaa vielä? Ihan normilapsi kyseessä noin liikunnalliselta kehitykseltään.

Niin joo, ja joko 6-vuotiaat laskevat lumilaudalla? Pahoittelen tyhmyyttäni, hiukan on vierähtänyt aikaa siitä kun itse viimeksi olin rinteessä... : )

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityisope ja 3 kerran jälkeen osasi täysin käännöt, hissiin menot ym.

Vierailija
22/30 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v laski siis minun kanssani opetusvaljailla ekan talven ja kun täytti 3v kävi kerran hiihdonopettajan kanssa yksityistunnilla kun sitä itse haluasi. Näki siis Verneri-ryhmä tunnin ja olisi halunnut päästä "laskettelukerhoon", mutta kun ei ikä riittänyt, niin yksityistunnille sitten meni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan spaghetin 4-vuotiaan kanssa menee hihdonopetus kyllä aika hukkaan. Mutta siis heti kun hallitsee vähän pystyssä pysymistä niin ilman muuta hiihtokoulu kehiin.

Tietysti, jos lapsi on suksilla "spaghettia", niin aika turha palkata opettajaa. Mutta meillä ainakin jo 2-vuotiaana lapset osanneet hiihtää ja lasketteluan aloittaessaan myös luistella hyvin, joten eivät koskaan ole olleet spaghettia. "Spaghettilapsen" kanssa odottelisin kyllä vuoden, pari... Ja kun murtsikkahiihto ja luistelu sujuu, niin laskettelukin sujuu helposti. Tuo lihaskunnon kehitys ym. on niin yksilöllinen asia, toiset oppivat nuorempina, toiset vasta myöhemmin.

- olinkohan 9

Vierailija
24/30 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen aloitti laskettelutreenit 3½ vuotiaana, veti mustia rinteitä Åressä hädin 5v ikäisenä. Keskimmäinen on nyt 5v ja vasta harjoittelee lasten rinteissä.

Itse en ole erityisen hyvä laskettelussa, meillä isä on laskenut kohta 40v ja hän halusi, että ensin opetellaan suksilla kunnolla ja vasta sitten laudalla, mutta tästä on varamaan yhtä monta teoriaa kuin on laskijoitakin? Kokeilkaa, ei kait se ota jos ei annakaan.

Vierailija
25/30 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi poika 7 ja nuorempi 4. Molemmat laskevat laudalla, eikä käynyt mielessäkään alkaa siihen mitään suksia sotkemaan. Ja tyytyväinen täytyy olla, kun katsoo miten niiden suksien kanssa sähelletään. Suksia on jaloissa kaksi ja ne tuppaavat joko olemaan ristissä tai menemään eri suuntiin. Lauta sen sijaan on yksi väline ja näin helpompi kontrolloida. 7 vuotias oppi 4 laskukerralla käännökset molempiin suuntiin ja nelivuotias oppi n.6. tai 7. kerta. Rohkeasti laudalle vaan.

Vierailija
26/30 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen kanssa,että lasketellaan vasta kun murtomaahiihto sujuu.

Mua säälittää himolaskettelijoiden pikkulapset juurikin jotkut 3-vuotiaat,kun reppanat on ihan tönkköjä monoissaan.

Vanhemmat vaan laskettelee vuorotellen ja pientä kuljetetaan mukana tuntikausia. Välillä näkee ihan kylmissään olevia pieniä,kun vanhemmat eivät malta lopettaa.

Tuon ikäiselle pulkkamäki on sopiva. Jos haluaa laittaa laskettelemaan,niin muutama lasku riittää päivässä. Lapsen pienet pehmeät luut rasittuvat laskettelussa.

Vierailija
27/30 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vi*** OMG!

Vierailija
28/30 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä osallistua tähän vanhaan keskusteluun. Olin itse laskemassa pian 7-vuotiaani kanssa ja opettelijoita mekin, mutta oppitunnin kautta mentiin ja lapsen omasta halusta. Tosi hyvin on sujunut, mutta toki vielä sattuu virheitäkin.

Samalla kertaa mäessä oli sellaisia, jotka eivät vielä itse pysyneet pystyssä. Vanhempi roikotti kainaloista. Ja hissi, johon oli koko ajan pitkälti jonoa, saattoi mennä jokaisen tällaisen  roikottajan edellä kokonaisen kierroksen tyhjänä, koska niin kauan kesti heillä päästä onnistuneesti kyytiin.

Muutama 2-3-vuotias huusi ja kiljui, ettei uskalla, mutta vanhemmat sanoivat, ettei ole mitään pelättävää ja sinne vietiin rinteeseen.

Yksi 7-8 -vuotias lautaili ja itki ja lautaili. Ei tahtonut, muutta kovasti vaadittiin opettelemaan.

Ja sitten yksi - ehkä 8-vuotias - oli jätetty yksin opettelemaan, kun oli jo niin iso. Joutui kurjiin ja hankaliin tilanteisiin mäessä/hississä ja vieraat aikuiset auttoivat. Ja osittain se vieraiden apukin oli mitä oli. Lapsi esim. kaatui toka nousullaan hississä. Kaikki neuvoivat vain pysymään paikoillaan, koska pystyvät helposti kiertämään tämän lapsen. TÄH. Hississä oli koko ajan joku. Loppupäiväkö sen lapsen olisi pitänyt siinä hissiladulla odottaa, että muut kiertävät hänet. Me amatöörit jäätiin sitten auttamaan lapsi ladulta pois ja uudelleen mäkeen.

Itsellä on nyt tullut esikoisesta hyvä laskettelukaveri ja houkutus saada kuopus rinteeseen on tietenkin kova, MUTTA pakko siinä on jotain järkeäkin käyttää. Mä veikkaisin, että joku lapsi kannattaa viedä mäkeen jo 4-vuotiaana, toisen on parempi odottaa vielä pari vuotta. Onnistuneet taaperolaskijat taitavat olla melko harvassa. Katsotaan, tuo meidän kaverimme on vasta 1-vuotias. Jos kehittyy motorisesti hyvin, niin voidaan koittaa jo 3 vuoden kuluttua (4v), mutta väkisin ei jäädä yrittämään, jos näyttää vaikealta vaan palataan saman tien aina kasvamaan vuodeksi kotiin.

Eli sanoisin kyllä kaikille vinkiksi, vaikka ap:lle onkin jo myöhäistä, että mun mielestäni sillä ei ole niin isoa merkitystä, minkä ikäisenä kokeilee, mutta pitää myös hillitä omaa intoaan ja luovuttaa tarvittaessa, eikä yrittää väkisin. Vuosi lisää ja tilanne voi taas olla jo aivan toinen. Paitsi, jos innostus on tapettu jo liian aikaisin.

Vierailija
29/30 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta jos tätä lukee sellainen henkilö joka muksuaan on rinteeseen laittamassa, tässä tulee VINKKI VINKKI!

Tänä talvena on tuntunut menevän ihan mahdottomaksi tuo touhu 8-15 vuotiaiden lasten osalta! En tiedä kuka on opettanut, vai onko kukaan, RINNESÄÄNTÖJÄ!!

Eli kuka väistää ja ketä, missä voi rinteessä kävellä/pysähtyä, hissikäyttäytyminen, ym! Joka kerralla on tullut nyt nimenomaan lasten kanssa vaaratilanteita, kun jäävät hissiladulle poistumispaikalla. Jos eivät ole suoraan poistumispaikan edessä, niin vähintäänkin hiihtelevät ladulla kohdassa, jossa se hissi kalahtaa tämän tenavan nuppiin jossei kikkaile itseään ojaan.

Toinen eniten vaaratilanteita aiheuttava käytös on tämä rinteessä pysähtyminen/käveleminen. Ei ole helppoa havaita muutama metri hyppyrin alapuolella istuvia tenavia, varsinkaan siinä vaiheessa kun lennät itse parhaillaan ilmassa. Hyppyrin alunen/rinteen keskikohta EI OLE istumista varten! Jos on istuskeltava, ja nimenomaan rinteessä, se tulee tehdä RINTEEN SIVUSSA, sellaisella paikalla mistä ylhäältä tulevat voivat nähdä istujan!

Ja vielä, kun istuskelevat siellä keskellä rinnettä, niin siellä on aina lauma niitä tenavia, jotka vievät suuren osan koko rinteen leveydestä. EI NÄIN.

Sitten, mikäli viereiseltä rinteeltä on pääsy toiselle rinteelle, niin se on SIIRTYJÄN vastuu pitää huoli että turvallisesti pääsee siirtymään toiseen rinteeseen! Ylhäältä tulijalla ei ole silmiä selässään/sivullaan, mikäli sieltä pusikosta joku tenava sattuu hyppäämään eteen!

Ja vielä kaikkein pienin vaaratilanteiden aiheuttaja (ei väheksyttävä siltikään):

Jos/kun tipahdat hissistä, mene VÄLITTÖMÄSTI hissiladun reunaan/pois ladulta mikäli mahdollista! Sieltä takaalta kun tuppaa tulemaan väkeä, taitavaa ja taitamatonta. Hissiladun kuuluu olla esteetön. Lauta/sukset kainaloon ja takas alas!

Opettakaa nämä tenavillenne, ja opettakaa niin että osaavat! Vaikka varoen pyrkiikin laskemaan, ei kaikkea pysty huomaamaan, varsinkaan kun on toisen piittaamattomuudesta/varomattomuudesta kyse. Nämäkin opit tulevat vain ja ainoastaan siltä aikuiselta joka sinne rinteeseen kiikuttaa ja siellä opettaa laskemaan.

Vierailija
30/30 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi kun lapsissa on niitä vastarannan kiiskejä. OMa pikkuveljeni mm. oppi pyöräilemään vasta 10-vuotiaana koska ei halunnut edes kokeilla. Samoin oppi laskettelun, luistelun ym. useita vuosia myöhemmin kuin muut sisarukset vaikka on oikeasti motorisesti taitava. Ja nykyään aikuisena on itseasiassa liikunnanopettaja ja laskettelunopettaja. Kaikista noista hommista on itseasiassa innostunut kovasti heti kun on suostunut yrittämään. Väittäisinkin että osa lapsista kannattaa sit jossain vaiheessa viedä vaikka väkisin jos on perheen yhteisestä harrastuksesta kysymys. sit kun on kunnolla kokeilut ja yrittänyt niin jos ei innostu sittennkään niin se on ihan eri juttu, sit ei pakolla tietenkään tarvii jatkaa.