Ruokien suhteen valikoivat lapset
Miten toimitte jos lapsi on valikoiva (nirso) ruualle eikä kelpaa kuin parit tietyt ruuat. Teettekö lapselle erikseen oman sapuskan vai käskettekö syömään sitä mitä on tarjolla. Esim. Teet makaronilaatikon mutta se ei kelpaa lapsellesi eikä suostu syömään sitä, niin mitä hän sitten syö vai syökö mitään?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
En tee, tehköön itse.
Päteekö sama myös taaperoille?? :D
Veisin lääkäriin ja vaatisit kaikki mahdolliset testit neuroepätyypillisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee, tehköön itse.
Päteekö sama myös taaperoille?? :D
Hih hih
Meillä syödään vaihtelevasti ja monipuolisesti mutta aina sitä mitä on tarjolla. Jos se ei kelpaa niin sitten voi syödä leipää. Maistaa täytyy aina, vaikka ei tykkäisikään.
Jos ei syö olkoon sitten syömättä.
Toisinaan teen eri ruoat. Jos miehen kanssa syömme vaikkapa kaalilaatikkoa niin lapsille on sitten toista ruokaa, koska eivät siitä pidä. Ei tarvitse nälässä olla! Lapsi ei leivällä elä!
Olin itse nirso lapsi. Äiti oli työssäkäyvä yh, mutta rahaa ei ollut hirveästi etenkään ysärillä laman aikaan.
Mulla ruokaa piti maistaa, sitten vasta sai jättää. Äiti tuli kyllä myös vastaan - mulla oli esimerkiksi jokin kammo sipulia kohtaan, joten äiti alkoi käyttämään sipulijauhetta pilkotun tuoreen sipulin sijaan.
Toimin yleensä niin, että autistisella lapsella on tarjolla joku ns. turvaruoka. Muuten teen normaalia kotiruokaa. Itselläni oli myös lapsena vaikeuksia syömisen kanssa. Pakottaminen vain pahensi tilannetta.
Lapsi ei kuole ruoan ääreen. Edes yhden haarukallisen maistaminen ja sitten voi ottaa leipää. Ei erillisiä ruokia.
Jos lapsi on vaan nirso ja valikoiva, ei siitä kannata tehdä ongelmaa. Meidän lapsi söi ruisleipää, perunaa, makaroonia, lihapullia, kurkkua, tomaattia eipä juuri muuta. Oli ihan terve lapsena ja nuorena. Sitten vähitellen alkoi muutkin ruuat maistua. Nyt vajaa 25 vuotiaana syö ihan kaikkea paitsi ei homejuustoa, oliiveja eikä silliä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on vaan nirso ja valikoiva, ei siitä kannata tehdä ongelmaa. Meidän lapsi söi ruisleipää, perunaa, makaroonia, lihapullia, kurkkua, tomaattia eipä juuri muuta. Oli ihan terve lapsena ja nuorena. Sitten vähitellen alkoi muutkin ruuat maistua. Nyt vajaa 25 vuotiaana syö ihan kaikkea paitsi ei homejuustoa, oliiveja eikä silliä.
Haha, olin itse aivan samanlainen ja edelleenkin, vaikka olenkin 35. Oliiveista tosin tykkään. Homejuustoa enkä silliä en, mutta siinä on munkin rajoitteet.
En tee, tehköön itse.