Minkä ikäinen kannattaa viedä laskettelemaan?
Meillä olisi tarkoitus nyt opettaa 6-vuotias esikoinen laskettelemaan. Mietin kannattaako samalla ottaa mukaan 3.5-vuotias sisko, vai onko tuon ikäinen enemmän pulkkamäkikamaa vielä? Ihan normilapsi kyseessä noin liikunnalliselta kehitykseltään.
Niin joo, ja joko 6-vuotiaat laskevat lumilaudalla? Pahoittelen tyhmyyttäni, hiukan on vierähtänyt aikaa siitä kun itse viimeksi olin rinteessä... : )
Kommentit (30)
hei!
missä urheiluliikkeesä noita valjaita myydään?
kiitos tiedosta!
Olen tuon paheksutun 4-vuotiaan spaghettilapsen äiti :) Ja tiedoski sille jollekin joka kritisoi, lspdi on osannut hiihtää ja luistella jo viime talvena, laskettelusukset vaan olivat aika vieras elementti näemmä.
Tänä talvena ollaan edetty asiassa niin, että 7- ja 8- vuotiaamme olivat hiihtolomalla hiihtokoulussa sellaisen 3 h session "ryhmätunnilla" kahden muun lapsen kanssa joka oli Pohjois-Karjalan mökkimme lähellä sijaitsevan laskettelukseskuksen viikko-ohjelmassa ja oppivat samalla laskemaan meidän vanhempien kanssa sujuvasti punaisia rinteitä.
4-vuotias spaghettimme menee nyt sujuvasti naruhissillä ylös ja laskee lastenrinteen nätisti auraten ja mutkitellen alas. Hiihtokoulu saa odotata ensi kauteen.
Sanoisin siis omalla kokemuksella, että hiihtokoulusta on eniten hyötyä siinä vaiheessa kun perustaidot on hallussa ja alkaa olla aika vaihtaa haastavampiin mäkiin.
Ja olemme siis kotoisin Keski-Suomesta, jossa ne haastavat mäet mäet on kuitenkin vähän eri juttu kuin esim. Messilässä tai Serenassa.
lapset oppivat samana talvena laskettelemaan. Toinen oli 3v ja toinen 4v. Itse opetin ja helposti kävi. Itse laskettelivat alusta saakka. Laskivat ensimmäisenä talvena hyvin ja hallitusti Rukan kaikki mustat rinteet.
Nyt 5- ja 6-vuotiaina menevät kahdestaan ankkurihissillä ja meillä vanhemmilla on leppoisaa, kun saamme mennä kahdestaan hississä:)
Mielestäni, jos lapset ovat motorisesti taitavia, kannattaa aloittaa laskettelu 3-vuotiaana, ja jos lapsi on itse innostunut. Oppivat helposti ja pian saa koko perhe nauttia laskettelusta yhdessä samaa vauhtia!
2v9kk poika laski valjailla isänsä kanssa tuollaisessa pienessä laskettelukeskuksessa ensin opettelumäessä ja sitten halus isoon mäkeen itse. Hyvin meni ja vain pari kertaa pyllähti.
Varmasti on paljon kiinni lapsesta miten hyvin hallitsee sukset ja kehonsa, mutta hyvin menee, kun ryhtyy hommaan lapsen ehdoilla.
Mä suosittelen noiden valjaiden käyttöä opettamisessa. Siinä lapsi oppii paremmin tasapainoa ja yleistä hallintaa. Valjaat maksaa noin 20-30 euroa urheiluliikkeissä.
esikoinen oli hiihtokoulussa 7-vuotiaana, ei tykännyt ollenkaan ja homma jäi. Tänä talvena 10-vuotiaana otti kaksi yksityistuntia lumilautailuun ja on ollut mäessä ihan joka päivä, nyt rakastaa sitä hommaa. Kuopus on nyt 7-v oli opella pari tuntia ja sitten kanssani mäessä, ei vielä oikein innostunut ja kokeilee uudelleen ensi vuonna. Minua kyllä hirvittää ne 4-5 vuotiaat lapsiohjukset, jotka menee täysillä syöksylaskua mäkiä alas. Ei puhettakaan, että olisi mitään hallintaa suksiin jos joku yllättävä tilanne tulee eteen. Eli vaikka rämäpäisyyttä riittää, kannattaisi vanhempien vähän katsoa että vauhtikin pysyy aisoissa.
Meillä kyllä 3v hiihtelee murtsikoilla jo jonkin verran, eli suksilla pysyy kyllä pystyssä. Ehkä me sitten kokeillaan ja katsotaan tuleeko siitä mitään. Ja kiitos myös hiihdonopettajavinkistä, uskon myös, että ulkopuolinen (ja asiantunteva) opettaja saa opit perille paremmin kuin vanhemmat.
Ap
Ovatkin sitten lasketelleet jo eka kerrsta kuin vanhat tekijät. Murtsikoilla laskeminen ollut tuossa vaiheessa hyvin hallinnassa.
Lapset ovat olleet juuri jotain 3-4 vuoden paikkeilla kun ekan kerran ollaan laskettelemassa käyty.
ja kuopus siinä sivussa 2-vuotiaana. Tosin kuopus laski 2 ekaa talvea aikuisten jalkojen välissä. N. 5 vuotiaana alkaa jaloissa olla sen verran voimaa, että saa suksia käännettyä. Kyllä 6-vuotiaita jo lumilaudalla jo näkee, mutta itse kannatan ensin kunnon laskettelutaidon hankkimista suksilla, siis niin, että osaa tehdä kunnolla käännöksiä eikä vain tulla suoraan alas niin kuin monien pikkulasten näkee tekevän.
Ja paljon riippuu lapsesta kuinka pelottavalta vauhdin kiihtyminen mäessä tuntuu.
ja katsoa, miten painonhallinta mäessä lapselta onnistuu. Meillä on neljä lasta, ja kolme heistä alkoi harjoittelemaan laskettelua kans 3-4 ikäisenä. Eli parin harjoittelumäen jälkeen (isin jalkojen välissä) saivat jo sen verran kroppaansa hallintaan, että eivät holtittomasti heti kaatuilleet kun laski irti.
Yksi lapsistamme pysyi itse suksilla pystyssä (edes pienessäkään alamäessä) vasta 5-vuotiaana - ennen sitä oli niin takapainoinen että pyllähti heti istualleen suksien päälle kun irrotti hänestä otteensa.
Meidän nelivuotias ei vielä osaa yksin laskea mutta kädestä kiinni pitäen laskee jotenkuten.
Esim. Levillä saa vuokrata lapselle kamat hintaan 5e/tunti joten kokeilu ei tule kovinkaan kalliiksi.
On viime marraskuussa 4 vuotta täyttänyt käynyt mäessä nyt kolme kertaa. Naruhissillä menee itse ylös, mutta laskeminen on pahasti hakusessa :) Eli jalkojen välissä laskee, eikä ole vielä hokannut auraa ja oikeaa laskuasentoa.
5-6 vuotiaana ovat vanhemmat sisarukset oppineet laskemaan suht. kunnolla ainakin loivempaa rinnettä.
kannattaa laittaa muksut hiihtokouluun tai palkata hiihdonopettaja; oppivat muutamassa tunniss aihan eri tavalla kuin jos itse opettaa, ainakin meillä kuuntelivat paremmin hiihdonopettajaa ja se osasi opettaakin ihan loistavasti omaan kälätykseen verrattuna :) Hinta ei päätä huimaa ainakaan Messilässä.
Meillä yksi aloitti 3 vuotiaana, yksi 5 ja yksi 6 vuotiaana. Kaikki eri talvina.
Minä suosittelen myös hiihdonopettajaa.
Meillä lapset, silloin 6,5v ja 4v3kk, olivat viime talvena ensimmäistä kertaa laskettelemassa. Otettiin heti opettaja ja tunnin jälkeen pärjäsivät hienosti jo itse mäessä. Eli opettajan kanssa laskivat pari kertaa loivasta lastenrinteestä ja menivät sitten jo "isoihin" rinteisiin (siis helppoihin perherinteisiin). Vanhempien jalkojen välissä lapsi helposti tottuu "roikkumaan" vanhemmassa eikä opi oikeaa tasapainoa, opettaja osaa myös heti opettaa oikein ja ovat tottuneet opettamaan lapsia. Otettiin viime talvena vielä toisenkin kerran tunti lapsille ja nyt laskevat sujuvasti kaikenlaisista rinteistä. Meillä pienin nyt vajaa 3v ja ajateltiin häntäkin tänä talvena käyttää rinteessä. Aluksi ajattelin hänen kanssaan kokeilla ainakin hetken ilman opettajaa, jos pysyy suksilla ja näyttää että voisi oppia, niin sitten otamme tunnin opettajan kanssa. Isommille, jotka jo osaavat hyvin seurata ohjeita, ottaisin heti tunnin.
kannattaa laittaa muksut hiihtokouluun tai palkata hiihdonopettaja; oppivat muutamassa tunniss aihan eri tavalla kuin jos itse opettaa, ainakin meillä kuuntelivat paremmin hiihdonopettajaa ja se osasi opettaakin ihan loistavasti omaan kälätykseen verrattuna :) Hinta ei päätä huimaa ainakaan Messilässä.
Että hiihdonopettaja kannattaa ottaa siinä vaiheessa kun lapsi pysyy vähän suksilla. Eli alkuun kokeilee vanhempien kanssa. Ihan spaghetin 4-vuotiaan kanssa menee hihdonopetus kyllä aika hukkaan.
Mutta siis heti kun hallitsee vähän pystyssä pysymistä niin ilman muuta hiihtokoulu kehiin. Meillä nyt 6- ja 7-vuotiaat, jotka laskevat toista talvea menevät hiihtolomalla hiihtokouluun, 4-vuotiasta ajattelin opettaa vielä muutaman päivän itse ja sitten ulkoistan riesan hiihdonopettajalle :)
suosittelen minä- että saa lapsi tuntuman siihen, miltä ylipäätään sukset tuntuvat ja mikä idea niissä on..
meidän poika meni yksityiseen hiihtokouluun vuosi sitten ollessaan vajaa 5v. Ei ihan vielä okannut ideaa, sen verran painavat ovat nuo skimbat ja raskaat monot. Olisi kyllä tullut alas suinpäin suoraan, mutta sepä kun ei ole se idea.. (rohkeutta siis riittää!)
Minä suosittelen silti myös ammattilaista heti alkuun, koska monien vanhempienkin taidpt voivat olla melko puutteelliset, oikeaoppisesta opetuksesta puhumattakaan. On aika kurjaa, jos lapsi oppii heti laskemaan väärällä tavalla. Ja kyllä se auktoriteetin kunnioitus on vaan erilaista, kun vieras opettaa...:)
Lapset ovat yksilöitä tässäkin asiassa. Laskettelu vaatii aika tavalla kehon ylläpitoa, jalkalihasten voimaa ja kordinaatiota. Harvalla 3-vuotiaalla on tämä homma ihan vielä paketissa.
Liian aikaisin jos aloittaa, voi saada aikaan vaan traumoja ja kurjia muistikuvia koko hommasta. Mä pitäisin 3-vuotiaan ehkä vielä tavissuksilla vuoden, pari.
Meillä oli poika ekaa kertaaa kokeilemassa pysyykö laskettelusuksilla pystyssä 2v1kk iässä. Toisen harratuksen parissa juttelin toisten vanhempien kanssa jonka poika oli aloittanut 1v1kk laskettelun. Meillä siis poika pysyi hyvin suksilla, joten se ei ollut ongelma. Siitä lähtien on käyty säännöllisesti laskettelemassa lasten rinteissä. Nyt siis poika 3v3kk.
Kaikki ei heti innostu, niin silloin ei kannata väksin vaan odottaa vaikka vuosi. Mutta sanoisin ehdottomasti että kannataa kokeilla. Lyhimmät sukset mitä kaupassa olen nähnyt on 60cm, joten oikean kokoisiakin välineitä varmasti löytyy.
siis 3-4v mutta oma kokemus on se, että 8v oppi parin kerran jälkeen lumilautailun todella helposti. On voimaa tarpeeksi ja koordinaatiota. Nuorempia lapsia en jaksa rahdata rinteeseen vielä(4v ja 6v) koska isompana oppivat helpommin.
Jokainen tavallaan...
tarkoituksena kokeilla 3½v:n kanssa nyt hiihtolomalla. Ajatus on että ensin kokeillaan lasten leikkirinteessä vähän että miltä ne sukset jalassa tuntuu ja jos näyttää että onnistuu niin otetaan yksityisopetusta. Murtsikoilla on opetellut hiihtämään nyt ja alkaa sujua aika kivasti, alamäissä vaan helposti pyllähtää kun on niin takapainoinen. Luistella osaa jo jonkin verran. Lapsi on niin intona tästä asiasta että pakko antaa yrittää, olisi jo viime talvena halunnut mutta ei annettu.