Henkinen väkivalta ja työpaikkakiusaaminen hoitoalalla
Kaipaisin muiden kokemuksia - sana on vapaa.
Millaista kiusaamista olette kokeneet hoitoalan työpaikoissa? Miten reagoitte? Parantuiko tilanne jossain vaiheessa? Oletteko yhä alalla vai lähdittekö?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Myös päiväkodissa?
Vähättelyä esimiesten taho,ta. Puhutteluun ottamista ns tikusta asiaa tyylillä, resurssien pihtaamista, lomien eväämistä ja viime tinkaan myöntämistä ( viikkoa ennen), simputtamista ja työterveydessä todettujen sairauksien vuoksi suositeltujen asioiden (ryhmäsijoitus ym) laiminlyöntiä.
Kyllä, voi kertoa myös vaka-alan paikoista.
Kuvailemasi kuulostaa siltä, että kiusaajana on ollut esimies.
- ap
Piti käydä keväällä poliklinikalla, ja en ole missään tavannut yhtä ilkeitä ihmisiä.
Uskon ihan kaiken pahan, mitä kuulen niistä lääkäreistä ja hoitajista.
Hehe, nyt meni vähän outoon valoon palstan naisasianaisten väitteen naisten keskinäisestä rakkaudesta ja solidaarisuudesta😆😆
Vakan työpaikat on syvältä, klikkejä, selkään puukotusta ja kampitusta. Onneksi päädin pois!
Vierailija kirjoitti:
Hehe, nyt meni vähän outoon valoon palstan naisasianaisten väitteen naisten keskinäisestä rakkaudesta ja solidaarisuudesta😆😆
Joitakin naisia kohtaan naiset on kavereita, joitakin ei.
Ihan sama miehillä. Jotkut on hylkiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Piti käydä keväällä poliklinikalla, ja en ole missään tavannut yhtä ilkeitä ihmisiä.
Uskon ihan kaiken pahan, mitä kuulen niistä lääkäreistä ja hoitajista.
Niin ja tästä tuli mieleen että lääkärikäyntien (erikoissairaanhoito) vaikeuttaminen siten että ilmoittaessani että minulla on esimerkiksi kolmen viikon päästä keskussairaalassa aika keskiviikkona klo 12:30, tarvitsen siihen aamuvuoron, kun työvuorolistat julkaistaan (viikko kerrallaan masnantaisin tai tiistaisin) huomasn että minulle on laitettu iltavuoro.
Se vaka-alalla oleva
Kerron oman kokemukseni: olen saanut kokea huutamista, raivoamista, epäasiallista kritiikkiä pienistä virheistä, nöyryyttämistä muiden edessä, henkilöön meneviä kommentteja ym. Oli myös seuran välttelyä ja tervehtimättä jättämistä, selän takana puhumista joka sekin oli henkilöön kohdistuvaa (yhden kerran satuin kuulemaan kun minusta puhuttiin).
Kritiikki voi olla ihan paikallaan, mutta huutaminen ei ole asiallista, etenkin jos asia on vähäpätöinen. Muutkin ovat kertoneet saaneensa samanlaista kohtelua, joten asia ei voi olla vain minun päässäni.
Useimmiten kiusaaja on ollut 50-60 -vuotias nainen. Työpaikka vanhusten tehostettu palveluasuminen.
- ap
Ei riitä palstatila, jos oikein alan kertoa. Olen kahdesti joutunut työpaikkakiusaamisen kohteeksi. Toinen oli pienessä yksityisessä päiväkodissa, jossa alkuperäinen henkilökunta torppasi tehokkaasti uuden tulokkaan. Olin kahdeksas pikakävijä vuoden sisällä ja oletan että kaikki aikaisemmat lähtivät samasta syystä.
Toinen oli dementiakodissa, missä oli tarkoitus olla työuran loppuun asti, mutta silloiset nuoret vakihoitajat eivät katsoneet hyvällä että joku on tullut tekemään vain töitä eikä hengailemaan, tai luistelemaan sieltä missä aita on matalin. Tässä paikassa myös iäkkäämmät sijaiset kummastelivat minulle nuorten hoitajien käytöstä ja lopettivat keikkailun yksikköön.
Nää on vaikeita juttuja, jos puuttuu positiivinen asenne työkavereita kohtaan, ja keräydytään kuppikuntiin.
Itse ihailen sydämellään hoitotyötä tekeviä ja pyrin ottamaan heistä mallia. Muissa työpaikoissa sain kiitosta asenteestani ja työpanoksestani sekä esimiehiltä että työkavereilta. Heistä on jäänyt monta ystävää.
Nämä kaksi tapausta kyllä jäivät loppuiäksi mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Älä oleta, että tähän ketjuun vastaavat olisivat tuollaista väitettä korostaneet.
Useimmat kollegat ovat ok. Muutama mätä omena pystyy pilaamaan työpaikan ilmapiirin kokonaan.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Kerron oman kokemukseni: olen saanut kokea huutamista, raivoamista, epäasiallista kritiikkiä pienistä virheistä, nöyryyttämistä muiden edessä, henkilöön meneviä kommentteja ym. Oli myös seuran välttelyä ja tervehtimättä jättämistä, selän takana puhumista joka sekin oli henkilöön kohdistuvaa (yhden kerran satuin kuulemaan kun minusta puhuttiin).
Kritiikki voi olla ihan paikallaan, mutta huutaminen ei ole asiallista, etenkin jos asia on vähäpätöinen. Muutkin ovat kertoneet saaneensa samanlaista kohtelua, joten asia ei voi olla vain minun päässäni.
Useimmiten kiusaaja on ollut 50-60 -vuotias nainen. Työpaikka vanhusten tehostettu palveluasuminen.
- ap
Vanhat naiset ovat yleensä niitä paskimpia ihmisinä.
Ei aikuista voi kiusata, paitsi ehkä jotkut teinit tai lapset, ja niitäkin voi vetää turpaan jos hyppii silmille.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä palstatila, jos oikein alan kertoa. Olen kahdesti joutunut työpaikkakiusaamisen kohteeksi. Toinen oli pienessä yksityisessä päiväkodissa, jossa alkuperäinen henkilökunta torppasi tehokkaasti uuden tulokkaan. Olin kahdeksas pikakävijä vuoden sisällä ja oletan että kaikki aikaisemmat lähtivät samasta syystä.
Toinen oli dementiakodissa, missä oli tarkoitus olla työuran loppuun asti, mutta silloiset nuoret vakihoitajat eivät katsoneet hyvällä että joku on tullut tekemään vain töitä eikä hengailemaan, tai luistelemaan sieltä missä aita on matalin. Tässä paikassa myös iäkkäämmät sijaiset kummastelivat minulle nuorten hoitajien käytöstä ja lopettivat keikkailun yksikköön.
Nää on vaikeita juttuja, jos puuttuu positiivinen asenne työkavereita kohtaan, ja keräydytään kuppikuntiin.
Itse ihailen sydämellään hoitotyötä tekeviä ja pyrin ottamaan heistä mallia. Muissa työpaikoissa sain kiitosta asenteestani ja työpanoksestani sekä esimiehiltä että työkavereilta. Heistä on jäänyt monta ystävää.
Nämä kaksi tapausta kyllä jäivät loppuiäksi mieleen.
Tuota näkee toisinaan, että vakityöntekijät näkevät uuden hoitajan uhkana, joka täytyy savustaa ulos. Omien havaintojeni mukaan erityisesti jotkut vanhemmat työntekijät toimivat näin nuorempia kohtaan. Olen nähnyt myös, miten uuden työntekijän ammattitaito ja innokkuus saattaa aiheuttaa kateutta ja pahantahtoista kyräilyä.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Naiset joilla on omia nuoria tyttäriä, puolustavat myös sinun tytärtäsi henkeen ja vereen. Nuoria halutaan suojella ja auttaa eteenpäin.
Oma huomio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Vanhat naiset ovat yleensä niitä paskimpia ihmisinä.
Ikävä sanoa näin, mutta siltä vaikuttaa.
- ap
Vierailija kirjoitti:
- ap
Kamalaa. En voi muuta sanoa. Vanhat ihmiset sitä sitten seuraavat vierestä. Varmasti jollakin tasolla ymmärtävät ilmapiirin.
Tyypillisin esimerkki on tilanne, jossa jää uutispimentoon äkillisistä muutoksista lapsiryhmän arjessa. Kukaan ei kerro seuraavan päivän retkestä ja saat haukut, kun et ollut mukana auttamassa. Sinulle ei puhuta edes lasten läsnäollessa, ei tervehditä ja juorutaan muulle pk-väelle miten tehoton olet. Lopulta alat itsekin uskoa, että sinussa on jotain pahasti vialla. Omalla kohdalla työpaikan vaihto auttoi.
Jep nalkuttaja naiset kotona ja töissä. Voitte kysyä itseltänne miksi naiset ovat jatkuvasti tukkanuottasilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Kamalaa. En voi muuta sanoa. Vanhat ihmiset sitä sitten seuraavat vierestä. Varmasti jollakin tasolla ymmärtävät ilmapiirin.
Kiitos. Nyt olen ollut alalla jo useamman vuoden, joten minulla on auktoriteettia jo sen verran, etten enää joudu samalla tavalla höykytyksen kohteeksi kuten työuran alussa. Kuitenkin edelleen tunnen nahoissani, että jotkut kollegat eivät pidä minusta ja aina tilaisuuden tullen yrittävät härkkiä ja näpäyttää.
Hoitoalalla joutuu helposti susien hampaisiin, jos on hieman hiljaisempi ihminen.
- ap
Myös päiväkodissa?
Vähättelyä esimiesten taho,ta. Puhutteluun ottamista ns tikusta asiaa tyylillä, resurssien pihtaamista, lomien eväämistä ja viime tinkaan myöntämistä ( viikkoa ennen), simputtamista ja työterveydessä todettujen sairauksien vuoksi suositeltujen asioiden (ryhmäsijoitus ym) laiminlyöntiä.