Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsellani tourette -lähete psykiatrille??

Vierailija
17.02.2010 |

Tiedän lapsellani olevan Touretten syndrooma, olemme käyneet yksityisellä mm. neuropsykologilla, mutta rahan takia hain apua kunalliselta puolelta. Omalääkärilel mentiin neuropsykologin lausunto mukana. Omalääkäri ei tainnut tietää Touretesta yhtään mitään, kyseli kauheasti oireista ja tenttasi vaika mitä minun mielestäni asiaankuulumatonta. Lopulta hän laittoi lähetteen lastenpsykiatrille. Kuulemma koneella luki, että sinne kuuluisi mennä.

Miten muilla TS-lapsilla? Minä luulin, että tämä vaatisi neurologilla käyntiä eikä psykiatrilla.

Lääkärin lausuntoa emme siis vielä ole saaneet, mutta tiedän, että on kyse ts:sta

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASIASTA NEURON VAI PSYKIATRIAN PUOLELLE OLEN TÄTÄ MIELTÄ: MEILLÄ NEUROLLA EI SAANUT TOURETTE DIAGNOOSIA JA PSYKILLA SAI JA HOITOKONTAKTI ALKOI.MEILLÄ OLI EPÄSOPIVAA KÄYTÖSTÄ PÄÄOIREINA.

NEUROLLA LUULEN ENEMMÄN PUUTTUVAN MOTORISIIN TICEIHIN KUN PSYKILLA ENEMMÄN POHDITAAN SITÄ MIELEN PUOLETA JOKA USEIN ON TOURETTE HENKILÖILLÄ VAIKEAMPAA JA HÄIRITSEVÄMPÄÄ.

VARTAISTUESTA SEN VERRAN ETTÄ SE ON TODELLA TÄRKEÄÄ. TOURETTE YHDISTYS AJAA TOURETTE ASIOITA, VALITETTAVASTI SIELLÄ ON KESKUSTELUPALSTA NYT SULJETTU, JOTEN PERUSTIN FACEBOOKIIN SULJETUN RYHMÄN JOHON VOI LIITTYÄ, TARKOITETTU VANHEMMILLE, OIREYHTYMÄN OMAAVILLE JA LÄHEISILLE.

LÖYTYY HAULLA Touretten oireyhtymä - vertaisryhmä

TERVETULOA JAKAMAAN JA SAAMAAN KAIKKI KETÄ TOURETTE KOSKETTAA. JÄSENEKSI TÄYTYY ANOA LIITTYMISPYYNNÖLLÄ, KOSKA RYHMÄ ON TODELLAKIN SULJETTU JA ASIOITA VOI VAPAAMMIN KÄSITELLÄ KUN EI OLE KAIKKIEN LUETTAVISSA.

Vierailija
2/31 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytää aika lastenneurologille. Tosin esim. Helsingissä lievät neurologiset ongelmat on delegoitu psykiatrien hoidettavaksi ilmeisesti vakuutusoikeudellisista syistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hokee mm. alatyylisiä sanoja, äännähtelee, lisäksi erilaisia pakko-oireita. Jonkinasteista käytöshäiriötäkin on havaittavissa.

ap

Vierailija
4/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytää aika lastenneurologille. Tosin esim. Helsingissä lievät neurologiset ongelmat on delegoitu psykiatrien hoidettavaksi ilmeisesti vakuutusoikeudellisista syistä.

Vierailija
5/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neurologisiksi, sillä olisi suuri merkitys esim. aivovammojen ja muiden aivovaurioiden vakuutuskorvauskäytännölle.

Vierailija
6/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalääkärille, että mun mielestä neurologi olisi parempi. Hän vain totesi, että koneella lukee, että lastenpsykiatrille.

No, toivottavasti saamme sieltä tarvitsemaamme apua...

ap

Vierailija
7/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittää jo etukäteen...

Kannattaisi ehkä hakeutua jonkin yksityisen neuropsykiatrisen kuntoutuskeskujsen potilaaksi ja julkiselta puolelta lähinnä pyytää sitten ostopalvelusopimusta hoitosuhteen jatkamiseksi vanhastaan tutussa yksityisessä hoitolaitoksessa.

Missä kaupungissa asutte?

Esim. Helsingissä on Autismisäätiö, Aspergerliitto, Ludus jne.

Tuota neuropsykiatristen diagnoosien siirtoa selvästi neurologiselle puolelle vastustavat Suomessa nimenomaan vakuutuslääkärit.

Vierailija
8/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin hakenut apua koululääkäriltä, mutta meidän koulussa ei sellaista ole tällä hetkellä. Edellinen lopetti keväällä ja uutta ei ole saatu.

En tiedä, olisko se ollut parempi lääkäri tähän.

Vierailija
9/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koululääkäristä? Sehän on laitonta pitää yllä tilannetta, jossa koululla ei ole koululääkäriä!

Vierailija
10/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin juuri opiskeluissani neuropsykiatrian kurssin, jossa aihetta käsiteltiin. Ainakin täällä Tampereella, juuri niin kuin joku sanoikin, lievtä tourettet hoidetaan psykiatrisella puolella. Ja tuokin on tietysti moniammatillista yhteistyötä ja neurologeja konsultoidaan. Mutta jos Tourette on lievä, esim. jonkinlainen kognitiivinen terapia voi olla ihan hyödyllinen lapselle.

Vierailija
11/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos on tarvetta lääkärille, pitää mennä omalääkärille. Terkkari kyllä löytyy.

ap

Vierailija
12/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli jo vähän parempi olo. Joskus vain on sellaisia kausia, että epäilen lääkityksen olevan tarpeen, mutta toisinaan on taas parempia kausia.

Ehkä sellainen kognitiivinen terapia voisi olla hyvä, En halua syöttää lapselle lääkkeitä, ennenkuin todetaan, ettei terapia riitä.

ap

Vierailija
13/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lääkäreitähän ne siellä psykiatrian puoellakin on, erikoislääkäreitä jopa, joten jos kokevat lääkityksen olevan hyvä osa hoitoa, osaavat sen varmasti määrätä.

T. 11

Vierailija
14/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=40880&name=DLFE-…

Valtioneuvoston asetus

neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta

4) oppilaalle terveystarkastus jokaisella vuosiluokalla; ensimmäisellä, viidennellä ja kahdeksannella vuosiluokalla tarkastuksen on oltava laaja;

11 §

Erikoistutkimukset kouluterveydenhuollossa

Kunnan on järjestettävä oppilaan tarpeen mukaisesti tämän terveydentilan toteamista varten seuraavat erikoistutkimukset:

1) asianomaisen alan erikoislääkärin teke- mä näön tai kuulon tutkimus ja hänen mää- räämänsä laboratorio-, röntgen- ja muut vas- taavat tutkimukset;

2) psykiatrin tekemä tutkimus mielenter- veyden selvittämiseksi; ja

3) psykologin tekemä tutkimus.

Vierailija
15/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tosi epäileväinen tän suhteen, mutta ehkä olemme kuitenkin menossa oikeaan paikkaan.

ap

Vierailija
16/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli on laitonta, jos nuo ensimmäisen, viidennen ja kahdeksannen luokan tarkastukset ovat ilman lääkäriä.

t. 15/3

Vierailija
17/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt halua nostaa mörköjä kattoon, mutta tämäkin huomio pohdittavaksi.

Peräti kaksi tuttavaperhettäni on joutunut todella erikoisen pyörityksen kohteeksi. Toisen lapsella todettiin vakava ADHD ja toisella autismi - siis tyystin toisistaan erillään olevat, toisiaan tuntemattomat perheet.

Molemmat nimenomaan varallisista syistä hoidettiin yleisellä puolella. Tarinat olivat pitkiä, ovat jatkuneet jo vuosikausia, joten yksityiskohtia minun on turha alkaa haparoimaan asiaa tarkemmin tuntemattomana. Mutta sen muistan, että kummankin äidin kanssa alussa keskustellessa he pahoittelivat sitä, ettei lapsi yleisellä puolella päässyt neurologin hoitoon, minne olisivat kuuluneet yksityisen lääkärin lähetteellä.

Nyt vuosien ajan näin ulkopuolisesta tuntuu siltä, että siellä keskitytään enemmän vanhempiin kuin näihin lapsiin. Molemmat perheet ovat Sosiaalikeskuksen seurannassa ja mitä olen vierestä seurannut, väitän, ettei kenenkään vanhemmuus kestä sillä seulalla seulomista.

Jos alamme pohtimaan, niin tiedä millaisia traumoja itse kunkin lapset ovat saaneet, kun välillä ei viikkosiivous inspiroi. Tai jos alakouluikäinen joskus on tunnin yksin kotona, kun äiti suu vaahdossa juoksee työpaikalta kotiin, jos sattuu paikalla joku kellottaja olemaan, kauanko lapsi on ollut yksin.

Ihan tavallisia perheitä, tavallisen arkensa kanssa, tavallisine harrastuksineen. Lapsista huolehditaan tavallisesti, vaatetta, ruokaa annetaan - ja aikaa niissä raameissa, mitä se työnteolta on mahdollista.

Vierailija
18/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis pitänyt ottaa asiasta selvää... No, olemme lähetteen saaneet jo.

Koululta kyllä vakuuteltiin, että lääkäri aloittaa pian vuodenvaihteen jäkeen. Voi toki olla, että nyt on jo sellainen saatu, mutta ainakaan joulukuussa ei vielä ollut, kun asiaa kysyin.

ap

Vierailija
19/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://aamusydamella.yle.fi/node/87

Tein google-haun, ajattelin, josko löytyisi vertaistukiryhmää, löysin tuon artikkelin.

Amerikan Idols-karsinnoissa oli juuri nuorimies, joka kertoi, että laulaessa hän ei oireile.

Kertoi, että aina kun tila paheni, hän meni isän kanssa kalaan.

Näytti komealta pojalta, pääsi jatkoon.

Nämä eivät ole vastaus kysymykseesi, mutta positiivista tulevaisuutta ajatellen.

Vierailija
20/31 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku sossutäti tulee sanomaan, että olen aihuttanut lapseni tilan väärällä kasvatukslla tms. Kaiken lisäksi olen eronnut lapseni isästä, joten olen varmasti huonoäiti jonkun sossun mielestä.

Toivon totisesti, ttä hoidossa keskitytään lapseen eikä minuun.

ap