Olin päivän sijaisena. Kauheeta oli.
Tai pikemminkin kauheat olot: parikymmentä lasta pienessä luokassa, kaikki sähläävät jotain omiaan, haistattelua luokkatovereille ja jopa minulle omituista mutinaa ja suoraa v*ttuilua ("Mikä sä luulet olevas?"). Toisella tunnilla sitten joku pieree ja leikkii pahviputkella jotain penisjuttuja, huutoa luokan läpi, ei o kirjoja, ei o kynää, ei o pulpettia, huono tuoli... Huh huh. Ei mitään järkeä koko hommassa.
Tuli mieleen, että kaikki oppisivat nopeasti vaaditut asiat, jos olisivat opettajan kanssa kahden. Ryhmässä samaan hommaan menee varmasti monta viikkoa. Hyvä Suomen peruskoulu!
Kommentit (61)
joten et ollut oikeen tehtäväsi tasalla. Tottakai lapset testaa sijaisopen ja sijaisopen on otettava luulot pois oppilailta. On oltava auktoriteettia ja se EI tarkoita karjumista tms. vaan sitä, että lapset tottelee sanaa.
se sinulta puuttuu. Kauheeta itselles.
mutta päiväkodin puolella ja luoja sitä menoa ja meteliä.
Lapsia 16 samassa ryhmässä ja vain kolme aikuista.
Kaikki lapset alle 3 vuotiaita.
Muutama itki lähes koko ajan.
Suurin osa ajasta meni siihen kun ensimmäistä ruvettiin vessattamaan ja kun viimeinen oli käynyt vessassa oli jo ulos pukemisen aika.
Taas odottamista..
Mitään järkevää ei voida tuollaisen lapsilauman kanssa tehdä.
Nukuttamiseen meni aikaa ja kun viimeinen oli nukahtanut piti jo toisia herättää kun eivät kuulemma saa nukkua kauempaa kuin puolituntia.
Totesin maanantain jälkeen, että päiväkoti ei ole minun paikka.
Lapset eivät saa sieltä mitään.
Miksi ihmeessä joku vielä haluaa viedä lapsensa vapaaehtoisesti sinne??
Olen itse tehnyt sijaisuuksia ja nyt pätevänä opettajana olen virassa ja opetan omaa (ihanaa) luokkaani. Sijaisuudet ja vakipaikka ovat kuin yö ja päivä. Lapset usein testaavat sijaista ja näyttävät hänelle kaikki pahat tapansa.
on kyseessä laiton ryhmä.
mutta päiväkodin puolella ja luoja sitä menoa ja meteliä. Lapsia 16 samassa ryhmässä ja vain kolme aikuista. Kaikki lapset alle 3 vuotiaita. Muutama itki lähes koko ajan. Suurin osa ajasta meni siihen kun ensimmäistä ruvettiin vessattamaan ja kun viimeinen oli käynyt vessassa oli jo ulos pukemisen aika. Taas odottamista.. Mitään järkevää ei voida tuollaisen lapsilauman kanssa tehdä. Nukuttamiseen meni aikaa ja kun viimeinen oli nukahtanut piti jo toisia herättää kun eivät kuulemma saa nukkua kauempaa kuin puolituntia. Totesin maanantain jälkeen, että päiväkoti ei ole minun paikka. Lapset eivät saa sieltä mitään. Miksi ihmeessä joku vielä haluaa viedä lapsensa vapaaehtoisesti sinne??
luokassa. helppo paasata täällä että joltain puuttuu jotain..- mitä?
Siis jos joku haistattele opettajalle vittua, niin kerropa minulle konkreettisesti miten siltä otetaan sitten ne luulot tehokkaasti pois. "olemalla aikuinen" ei ole konkreettinen vastaus
Minusta nuo oppilaat kuullostavat ihan idiooteilta joilla ei alkeellista käsitystä käytöstavoista.
Ei sitä tarvitse hyväksyä sen piikkiin, että "oppilaat testaavat, tottakai" joo, niin ne tekevät, mutta rajansa kaikella.
yhteiskunnan kahtiajako on täyttä totta, ja tällaisessa asenteessa se näkyy.
Lapset otettava hoitoon on oikeaa hoidontarvetta tai ei.
Henkilökunnan määrää ei kuitenkaa lisätä.
Surullista mutta totta.
Olen kiertävänä lastenhoitajana ja vain pieni osa ryhmistä normaalin kokoisia.
Eli hyvinkin tavallista nuo isot ryhmät mistä tuo maanantain sijainen kirjoittikin.
ja tuollaisia ylityksiä ei ole koskaan tehty. Lapsia kyllä voi ryhmässä olla sijoitettuna tuo 16, mutta siloin ryhmässä on neljä kasvatusvastuullista työntekijää.
Onkohan toi meillä ollut sijainen?
Kuvaus kuulemma oli osuva heidän luokkaansa ja heillä oli eilen ja tänään sijainen.
On tosiaan meno ainakin hänen luokallaan aikamoista. Varsinkaan sijaisia ei kunnioiteta yhtään. Ei ihme, että lapsi ei aina haluaisi kouluun mennä ja hän on jo aika kyllästynyt jatkuvaan itseään kohdistuvaan vittuiluun. On itse ujo ja kiltti lapsi.
Oliko niin sanotun huonon alueen koulu vai hyvän alueen koulu?
oppitunteja, millaista se meno on yläasteella.
Joka toinen sana alkaa v-kirjaimella, kauhea meteli koko ajan eikä mitään kunnioitusta opettajaa, koulun omaisuutta, luokkakavereita tai MITÄÄN kohtaan. Oon ekaa vuotta opettajana yläkoulussa ja haaveilen ammatinvaihdosta. Luulin että vain sijaisille vittuillaan, mutta kyllä ne vittuilevat ihan kaikille.
Itse olen Helsingissä yläasteella ja ei mulle vittuilla.
oppitunteja, millaista se meno on yläasteella.
Joka toinen sana alkaa v-kirjaimella, kauhea meteli koko ajan eikä mitään kunnioitusta opettajaa, koulun omaisuutta, luokkakavereita tai MITÄÄN kohtaan. Oon ekaa vuotta opettajana yläkoulussa ja haaveilen ammatinvaihdosta. Luulin että vain sijaisille vittuillaan, mutta kyllä ne vittuilevat ihan kaikille.
Jos ajattelen, millaisia oppilaat yläkoulussa pahimmillaan on mua kohtaan, niin lähinnä se on sitä, että kielloista huolimatta räplätään kännykkää tai soitinta. Tai joskus oppilailla on jotain keskinäistä läpän heittoa, mikä ei meinaa heti loppua. Tätä siis pahimmillaan. V-sanat ja vastaavat on harvinaisia poikkeustilanteita, ei edes kerran kuussa. Ja olen siis ihan tavallisessa lähiökoulussa.
osa lapsista on puolipäiväisiä tai muutamalla on muutamia vapaapäiviä kuukaudessa!
Eikö ole hienoa että virikelapset ovat vain puolikkaita lapsia! Heidän hoitonsakin on puolet helpompaa, eikö ; )
Mitä se on käytännössä. Onko se uhkaava katse tai hyökkäävä askel kohti riekkuvia oppilaita?
Miten voi hakea kunnioituksen oppilaisiin yhden päivän aikana tai sen yhden tunnin aikana?
En keksi muuta keinoa kuin tuo uhkaava jakomielinen käytös, joka ei ole sallittua.
Ennenvanhaan se auktoriteetti merkitsi karttakepin iskua paljaille jalkapohjille tai sormille. Ei opettaja kuluttanut aikaansa auktoriteetti näyttelykursseihin. Hän uhkasi oppilaita.
Nykyään se on kiellettyä ja opettajiksi hakeutuu vähemmän sadistiset ihmisluonteet. He eivät kykenisi lyömään viatonta lasta sormille tai jalkapohjille karttakepillä.
Minusta tuo "sinulla ei ole auktoriteettiä" tilitys on vain katkeraa vittuilua.
Lapset ovat nenäkkäitä ja huonokäytöksisiä, etenkin suomalaisoppilaat.
osa lapsista on puolipäiväisiä tai muutamalla on muutamia vapaapäiviä kuukaudessa! Eikö ole hienoa että virikelapset ovat vain puolikkaita lapsia! Heidän hoitonsakin on puolet helpompaa, eikö ; )
että ryhmässä oli 16 lasta paikalla maanantaina. Sain myös käsityksen, että kyseessä on ryhmän normaali koko, jolloin ei voida puhua edes tilapäisestä ylityksestä.
mitä on vaikea kirjoittaa sanoiksi ja yhtä mahdotonta toiselle opettaa.
Pitkään vaikeissa kouluissa opettaneena voisin sanoa, että se on sitä tunneälyä, persoonallisuutta, mielenkiintoisuutta, kykyä kuunnella oppilaita, ilmaista että on heidän puolellaan eikä heitä vastaan ja samalla aikuisena, turvallisena ihmisenä olemista.
En ole koskaan uhannut yhtään oppilasta millään fyysisellä, en ole edes poistanut luokasta ketään.
osa lapsista on puolipäiväisiä tai muutamalla on muutamia vapaapäiviä kuukaudessa! Eikö ole hienoa että virikelapset ovat vain puolikkaita lapsia! Heidän hoitonsakin on puolet helpompaa, eikö ; )
että ryhmässä oli 16 lasta paikalla maanantaina. Sain myös käsityksen, että kyseessä on ryhmän normaali koko, jolloin ei voida puhua edes tilapäisestä ylityksestä.
Vaikka joka päivä! Jos pari lasta on puolipäiväisenä niin he ovat yhteensä yksi lapsi. eli kuusi puolipäiväistä lasketaan kolmeksi lapseksi. Eli ryhmässä voi olla vaikkapa 10 kokopäiväistä ja 6 puolipäiväistä, jolloin heitä "virallisesti" on 13 = ryhmä ylittyy vain yhdellä, ja se katsotaan läpi sormien.
tuus koklaa lastensuojelulaitosta. Näet millaisia kullannuppuja ne muksut on koulun ulkopuolella. Voisit jopa yllättyä. ja pitää koulua kuitenkin aikas helppona paikkana...
johon joutuvat kaikki kännyt ym jos niitä räplätään tunnin aikana =) Hoivaan mielelläni niitä päivän, pois saisi hakea koulupäivän jälkeen - kirjoitan "saisi", koska hoitokoriin ei koskaan joudu yksikään känny tms, oppilaat eivät halua luopua niistä koulupäivän ajaksi. Uusille ryhmille kerron aluksi (kun muutenkin jutellaan käytännöistä) hoitokorin tarkoituksen eikä kukaan oppilas ole koskaan halunnut testata sitä.
Ei sijaisaikoinakaan tullut mitään pahempaa eteen, kävelin luokkaan, esittelin itseni ja kerroin säännöt (kieltämättä tiukat säännöt ja tiukasti kerrottu) - lopuksi kysyin, että onko säännöt selvät. Sitten opetuksen pariin =)
Sitten löysätään ryhmästä riippuen narua sopivasti =)
Missä tässä sanotaan, että on ok käyttäytyä älyttömästi? T:toinen luokanopettaja