Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin päivän sijaisena. Kauheeta oli.

Vierailija
16.02.2010 |

Tai pikemminkin kauheat olot: parikymmentä lasta pienessä luokassa, kaikki sähläävät jotain omiaan, haistattelua luokkatovereille ja jopa minulle omituista mutinaa ja suoraa v*ttuilua ("Mikä sä luulet olevas?"). Toisella tunnilla sitten joku pieree ja leikkii pahviputkella jotain penisjuttuja, huutoa luokan läpi, ei o kirjoja, ei o kynää, ei o pulpettia, huono tuoli... Huh huh. Ei mitään järkeä koko hommassa.

Tuli mieleen, että kaikki oppisivat nopeasti vaaditut asiat, jos olisivat opettajan kanssa kahden. Ryhmässä samaan hommaan menee varmasti monta viikkoa. Hyvä Suomen peruskoulu!

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut, että riippuu ERITTÄIN paljon koulusta, alueesta, ryhmästä, oppilaiden iästä. Olen opettanut oppilaita alakoulusta lukioon. Joissakin ryhmissä ei ole mitään ryhmähenkeä, on paljon ilkeää puhetta ja kiusaamista, joka ulottuu myös opettajaan. Sitten on taas tosi kivoja ja kohteliaita, ahkeria ryhmiä, jotka tekevät mukisematta ja hymyillen kaiken, mitä käsketään.

Huonotapaiset haistattelijat eivät KOSKAAN tule ns. hyvästä perheestä, vaan heillä on poikkeuksetta taustalla ikäviä kokemuksia. Ero, huostaanotto, vanhempien alkoholismi, itsemurha tms.

Vierailija
42/61 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehneenä ja nyt pätevänä opettajana katson asiasta jotain tietävänikin. Kun astuu luokkaan, on lunastettava heti paikkansa. Auktoriteetti perustuu juuri toisaalta rauhallisuuteen,varmuuteen ja jämäkkyyteen, toisaalta herkkyyteen huomioida oppilaiden tarpeet. Oppilailla on usein tapana testata sijainen. Minultakin on usein kysytty: "oletko tiukka ope?", johon olen poikkeuksetta vastannut tyyliin "ihan varmasti" tms. kuitenkin huumorinpilke silmässä, jolloin oppilaille jää pieni epävarmuus, että ehkä tuon kanssa ei kannata pelleillä. Sijaiseksi mennessä pitää olla tarkka ja nokkela huomaamaan oppilaiden huijausyritykset. Yleensä tein aina ekalla tunnilla istumajärjestyksen, koska minusta oppilailla on oikeus tulla kutsutuiksi omilla nimillään. Joskus annoin eturivin kiltinnäköisen tytön (huoh, niin stereotyyppistä) kirjoittaa sen, joskus pyysin oppialita itse kertomaan nimensä. Poikkeuksetta luokasta löytyy aina muutama, jotka haluavat kertoa väärän nimen. Useimmiten sen huomaa heti oppilaan tavasta lausua nimi tai muiden oppilaiden reaktioista. Saatoin varmistaa oppilaalta, että halöuatko toedella, että kutsun sinua koko päivän Pentiksi. Yleensä oikea nimi löytyi heti.

Nyt omaa luokkaa opettaessa suhde oppilaisiin on aivan erilainen. Mikäli luokkaani tulee joskus sijainen, voin hyvin kuvitella kuinka kukkannuppuni mahdollisesti käyttäytyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhassa kiroilevat lapset pitää laittaa jäähylle. Katsos toteutuu syy seuraus suhde.

Kyllä toisilla hoitajilla ei ole ote hallussa.

Vierailija
44/61 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla laillista että päiväkodissa ryhmään joka on tilojen vuoksi mitoitettu 14. lapselle on sijoitettu nyt 16 lasta, joillakin on kerroin eli ovat paikalla esim 16pvää/kk mutta usein myös ovat kaikki paikalla yhtäaikaa. (3-5 vuotiaita).ryhmässämme on kaksi kasvatusvastuullista..eli joka aamu ollaan yksin toisen tuloon asti ja joka iltapäivä jäädään yksin kun aamuvuoro lähtee (avustaja paikalla muttei "sitä lasketa")...lapsia aletaan hakea vasta klo 15.30 alkaen. eikös kuulostakin hyvältä??!!

Vierailija
45/61 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä oikeastaan ole sitä mieltä, että lapset erityisesti mitenkään "testaavat". Kouluissa on eroja, mutta jos ja kun sijaisuudet ovat lyhyitä muutaman päivän retkiä, se ei useinkaan näy siellä luokkahuoneessa vaan pikemminkin opehuoneessa. Hyvässä koulussa opehuoneen ilmapiiri on avoin ja joku tulee jollain alkupäivän välkällä juttelemaan ja kysyy, onko kaikki hyvin, näyttää, missä on lisämateriaalia ja kahvikuppeja. Huonoss koulussa ketään ei kiinnosta ja opet istuvat ringissä haukkumassa joko jotain muuta opea tai sitten jotain oppilasta tai oppilaan vanhempaa (ihan tosi, tähän tlörmäsin parissakin isossa koulussa, jossa olisi toisaalta luullut, ettei oppilaiden vanhempia olisi edes tunnettu kun sitä väkeä oli niin paljon). Luokassa koulun taso näkyy vasta parin viikon mittaisella sijaisuudella.

MÄ en "käytä" mitään erityistä auktoriteettia. Minä vain menen sinne ja opetan ja ratkon ne jutut, mitä vastaa tulee. Joskus tarkkaillessani muiden opettajien käytöstä huomasin isessäni sellaisen yksinkertaisen eron näihin nähden, että minä katson oppilaita silmiin jo heti ennen edes tunnin alkua. Joitain kun he kävelevät luokkaan, toisia kun he istuvat alas, loppuja ennen kuin aloitan itseni esittelyn. SIihen on kyllä aikaa, ei ole tarpeen höpöttää koko aikaa.

Joiltakuilta toki puuttuu asialliset välineet ihan oikeasti, mutta mulla on taskussa nippu lainakyniä ja ruutupaperiavolehtiö, (ja kässätunteja varten hakaneuloja, niitä puuttuu luokista aina) joilla ratkon nämä tilanteet. Jos kyse onkin alunperin jostain pelleilystä, se ei jatku kun jaan kyniä ja paperia ihan tosissani, enkä hermostu halutulla tavalla. Kaikissa luokissa, joissa minä olen opettanut, on ollut valmis nimilista, jonka saa reksiltä tai joissain jopa istumajärjestys.

En toki tiedä, ehkä minä olen vain onnekas paskiainen, kun huonoja ja huonosti käyttäytyviä luokkia ei ole tullut vastaan. Mut oon kyllä aika monissa paikoissa kiertänyt.

Vierailija
46/61 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitun haistattelua ei suvaita, eikä mölinää, tuolien kolinaa, kiusaamista jne...

Ensimäisestä varoituksesta lähtee kirje kotiin. Toisesta keskustelu vanhempien kanssa, kolmannesta varoitus erotuksesta ja neljännestä kahden viikon erotus.

Erotuksia tulee seiskalla aina muutama, ennen kuin oppivat. Mutta kasilaiset on jo melko kilttejä poikia ja tyttöjä:)

Ja ihme ja kumma. Lapset kehuu tätä yläastetta todella paljon kun siellä on niin kamala kuri.

oppitunteja, millaista se meno on yläasteella.

Joka toinen sana alkaa v-kirjaimella, kauhea meteli koko ajan eikä mitään kunnioitusta opettajaa, koulun omaisuutta, luokkakavereita tai MITÄÄN kohtaan. Oon ekaa vuotta opettajana yläkoulussa ja haaveilen ammatinvaihdosta. Luulin että vain sijaisille vittuillaan, mutta kyllä ne vittuilevat ihan kaikille.

Vierailija
47/61 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on palkattu mutta paikalla ei välttämättä ole, kyllä varmasti johtajana olet tästöä myös tietoinen.

Vierailija
48/61 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuollaisia ylityksiä ei ole koskaan tehty. Lapsia kyllä voi ryhmässä olla sijoitettuna tuo 16, mutta siloin ryhmässä on neljä kasvatusvastuullista työntekijää.

Ehkä on palkattu mutta paikalla ei välttämättä ole, kyllä varmasti johtajana olet tästä myös tietoinen?

Vierailija
49/61 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos neljännen kerran kiroilee tai kolistelee tuolia, joutuu erotetuksi? Enpä usko. Byrokratia koulusta erottamisessa ei ole kuitenkaan ihan kevyt.

Vierailija
50/61 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla laillista että päiväkodissa ryhmään joka on tilojen vuoksi mitoitettu 14. lapselle on sijoitettu nyt 16 lasta, joillakin on kerroin eli ovat paikalla esim 16pvää/kk mutta usein myös ovat kaikki paikalla yhtäaikaa. (3-5 vuotiaita).ryhmässämme on kaksi kasvatusvastuullista..eli joka aamu ollaan yksin toisen tuloon asti ja joka iltapäivä jäädään yksin kun aamuvuoro lähtee (avustaja paikalla muttei "sitä lasketa")...lapsia aletaan hakea vasta klo 15.30 alkaen. eikös kuulostakin hyvältä??!!

meidän päiväkodissa on 20 lasta ja 2 lastenhoitajaa ei yhtään lto:ta. johtajatar on kuulemma puolipäivää ryhmässä myös, mutta oikeasti taitaa olla harvoin siellä, hallinnolliset tehtävät plus toinen ryhmä, missä hän on myös paikalla.. joku noista lapsista voi olla osa-aikainen mutta juuri aamulla ja iltapäivällä ovat siellä yksin 20 lapsen kanssa ja nämä ovat alle 3 vuotiaasta nelivuotiaita...

Vierailija
51/61 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo ei nimittäin ole suomessa mahdollista - ellei kyse ole jostain yksityiskoulusta.

Vierailija
52/61 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perheistä kun tollasta menoa koululuokassa!! ihan älytöntä käytöstä.vai väitättekö että lapsesta tulee kuin toinen kun koulun portit aukeaa:D? jostain se käytös on opittua. kantsis lukea vähän "lakia" lapselle kotona

Vierailija
53/61 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no koko Helsinki ei ole sama. Ei ole sama asia olla keskustan tai edes jonkun Pikku Huopalahden koulussa kun jossain missä lie Tahvonlahdessa tai jossain Vantaalla Koiviksessa tms.  Jos on koulu, jossa oppilaat itse kääntää vanhemmilleen wilma viestit (eli voi kääntää mitä vaan), kuten moni sanoo tekevänsä, niin ei kauheasti jää mitä opettajat voi tehdä kun se väline millä vanhemmille raportoidaan törky käytöksestä ei saavuta vanhempia ja soittaakkaan ei voi kun vanhemmat ei pahimmillaan puhu mitään niistä neljästä kielestä mitä itse puhuu. 

Ei sillä, toki seassa on näiden lisäksi ihan kotosuomalaisia lapsia, joiden vanhempia ei vaan kiinnosta tai jotka jo luovuttaneet tyyliin 12 vuotiaidensa suhteen ja ei tule mitään seuraamuksia vaikka olisi perseillyt koulussa. 

Vierailija
54/61 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. siitä, että Tampere ei ole ghetto. Toisin kuin tietys PK seudun alueet. Ei Espoon tai Helsingin kohtuullisilla asuinalueillakaan ole koskaan tollaista sekoilua , eikä muuten ole ikinä ollut Hyvinkäälläkään, niillä ghettoisilla alueilla Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on aina. Ihan samana henkilönä ja samalla auktoriteetilla kaikissa niissä ollut, joissain niissä vaan ei tyyppejä kiinnosta mikään, ei ole kunnioitusta mitään kohtaan eikä varmaan mietitä tulevaisuuttakaan ollenkaan. 

Vierailija
55/61 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset reagoi muutoksiin, eli kun luokassa on sijainen he testaa tarvitseeko enää noudattaa samoja sääntöjä kuin aiemmin.

Vierailija
56/61 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aikanaan järkyttävä virhe, että ruumiillinen kuritus kiellettiin kouluissa. Se mahdollisti sen, että oppilas voi vaan päästää opettajan puheet yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, kun mitään tuntuvaa seurausta ei oppilaalle ole tästä tiedossa.

Kissan tassut ovat sidotut ja hiiret hyppivät pöydillä.

Vierailija
57/61 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meneppä kuule sijaistamaan johonkin ghetto koulun sille kauhuluokalle jotain kutosluokkalaisia, niissä ei pysy edes vakituiset opet vaan opettaja toisensa jälkeen alkaa kesken vuotta hakea uutta työpaikkaa ja sijaisia ei saa. Eikä ole ihme, kun kukaan ei halua mennä toista kertaa, eikä siis todellakaan ole kyse siitä että aikoisi lopettaa sijaishommat, kun ne kaikkialla muualla onnistuu, mutta on olemassa luokkia, joissa oppilaat suorastaan rääkkää opettajia ja huutaa suoraa huutoa päin naamaa sijaisille, ja kun koulu hoitanut homman miten sattuu, ei sijaiselle ole annettu esim edes wilma tunnuksia tai edes nimilistaa, niin ei ole mitään millä voi raportoida tuollaisesta käytöksestä edes vanhemmille, siinä sitten rupea luokan opelle sähköpostilla selostamaane että no se vihreä hupparinen poika jolla siili tukka heitteli tavaraa ja se ja se tyttö huuteli törkeysiä. 

Ei ole kaikki koulut ihan sama asia. 

Vierailija
58/61 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no kun on niitä kauhujen luokkia, joissa ei ole edes pysyvä ope saanut sääntöjä toimimaan ja puolella luokasta saattaa olla nelosvaroitus jostain aineesta päällä niin siinä jos "samoja sääntöjä" pitää sijaisen kanssa noudataa niin voi kysyä että mitä sääntöjä, ei selkeästi mitään kun vakituisetkin opettajat  ko luokan tuntien jälkeen että tekisi joka viikko mieli itkeä niiden tunnin jälkeen. Niin minkälaisessa tilanteessa kuvittelen sijaisen olevan sillon, ilman wilma tunnuksia ja jopa ilman nimilistaa, saatikaan sitten istumajärjestystä josta tietäisi kuka on oikeasti kuka. 

Vierailija
59/61 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi opettaja harrasti akrobatiaa samalla kun puhui. Oppilaat odottivat hiljaa katsellen ja välillä toivoen, että jos temput epäonnistuisivat. Ne eivät epäonnistuneet koskaan kesken opettajan puheenvuoron:DDD  Oppimistilanteet päättyivät nauruun, kun opettaja päätti temppunsa. Tunneilla keskittyminen oli lähellä 100%:a.

Hän oli yksi parhaimmista tuntemistani opettajista.

Vierailija
60/61 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meneppä kuule sijaistamaan johonkin ghetto koulun sille kauhuluokalle jotain kutosluokkalaisia, niissä ei pysy edes vakituiset opet vaan opettaja toisensa jälkeen alkaa kesken vuotta hakea uutta työpaikkaa ja sijaisia ei saa. Eikä ole ihme, kun kukaan ei halua mennä toista kertaa, eikä siis todellakaan ole kyse siitä että aikoisi lopettaa sijaishommat, kun ne kaikkialla muualla onnistuu, mutta on olemassa luokkia, joissa oppilaat suorastaan rääkkää opettajia ja huutaa suoraa huutoa päin naamaa sijaisille, ja kun koulu hoitanut homman miten sattuu, ei sijaiselle ole annettu esim edes wilma tunnuksia tai edes nimilistaa, niin ei ole mitään millä voi raportoida tuollaisesta käytöksestä edes vanhemmille, siinä sitten rupea luokan opelle sähköpostilla selostamaane että no se vihreä hupparinen poika jolla siili tukka heitteli tavaraa ja se ja se tyttö huuteli törkeysiä. 

Ei ole kaikki koulut ihan sama asia. 

Ei rehtori edes halua että oppilaille pidetään kuria koska suositusten mukaan pitäisi käyttää positiivista kasvatusta.