Käytkö mielelläsi työterveystarkastuksessa?
Koetko saavasi hyötyä? Kerrotko totuudenmukaisesti esim. alkoholin käytöstä, liikunnasta ja ravinnosta?
Olen työterveyshoitaja ja mieheni tokaisi yks päivä, että eihän ne nyt mulle totuutta kerro. Ja samoin täältä olen lukenut ettei neuvolassa kannata kertoa sitä taikka tätä. Jotenkin tuntuu tyhmältä, että aikuinen ihminen valehtelee tai jättää kertomatta asioita. Kai se sitten kertoo siitä, että häpeää valintaansa. Tai sitten on kohdannut paheksuntaa. En sitten tiedä miten sitä terveyskasvatusta pitäisi antaa, jos ei voi suositella vaikkapa tupakoinnin lopettamista. Ärsyttävintä on tietysti se, että uskon mitä asiakas sanoo korvat heiluen ja hän sitten pitää minua idioottina, joka uskoo.
En käy, vaikka olen itse työterveyshoitaja :) En jaksa mennä määräaikaistarkastuksiin, koska niihin ei pakoteta. Olen keskustellut tästä työpaikallani ja kukaan lääkärikään ei käy missään tarkastuksissa itse. Silloin on pakko mennä jos menee uuteen työpaikkaan, jos muistavat lähettää kutsun. Suutarin lapsella jne,,,,