Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytkö mielelläsi työterveystarkastuksessa?

Vierailija
16.02.2010 |

Koetko saavasi hyötyä? Kerrotko totuudenmukaisesti esim. alkoholin käytöstä, liikunnasta ja ravinnosta?

Olen työterveyshoitaja ja mieheni tokaisi yks päivä, että eihän ne nyt mulle totuutta kerro. Ja samoin täältä olen lukenut ettei neuvolassa kannata kertoa sitä taikka tätä. Jotenkin tuntuu tyhmältä, että aikuinen ihminen valehtelee tai jättää kertomatta asioita. Kai se sitten kertoo siitä, että häpeää valintaansa. Tai sitten on kohdannut paheksuntaa. En sitten tiedä miten sitä terveyskasvatusta pitäisi antaa, jos ei voi suositella vaikkapa tupakoinnin lopettamista. Ärsyttävintä on tietysti se, että uskon mitä asiakas sanoo korvat heiluen ja hän sitten pitää minua idioottina, joka uskoo.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri vajaa 2v sitten 40v tarkastuksessa. Kaikki oli hyvin ja kunnossa. Käyn mielelläni.

Vierailija
22/41 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2010 klo 11:48"]

asia on sillä tavalla, että minä tiedän ihan hyvin itsekin ne faktat tupakoinnista, alkoholista, muista päihteistä, liikunnasta, ruokavaliosta, kolesterolista, unesta, homeesta ja niin edelleen. Sitten mä olen näiden faktojen ja oman terveyteni ja mukavuuteni perusteella koonnut itselleni sellaisen elämäntavan, jonka haluan. EI MUA TARVITSE KASVATTAA!

Minusta on muutenkin älytön ajatus, että joku hoitsu tulisi mua, tohtorisihmistä, kasvattamaan. Osaan kyllä lukea ne teidän lehdykkänne itsekin, ja olen myös lukenut todennäköisesti sinua enemmän asiaa myös yleisterveydestä.

[/quote]

se on työterveystarkastus. Tarkastuksen sisältö tulisi olla työpainotteinen. Eli ammatistasi riippuen painotuksen tulee olla työssä. Ei kai kukaan ammattitaitoinen työterveyshoitaja ala terveyskasvattamaan ilman syytä. Jos ihminen haluaa eroon tupakasta, niin silloin asiaan puututaan ja sovitaan lopettamissuunnitelma jne. Jos asiakas ei halua lopettaa, niin sitten asian annetaan olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni thl:n laatimassa kaavakkeessa, jota ainakin 2eri järjestäjän työterveyshoitaja käyttää pohjana tarkastukselle käydään läpi niin läskit kuin kaikki muutkin elämäntavat, uudestaan ja uudestaan...

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 17:53"]

asia on sillä tavalla, että minä tiedän ihan hyvin itsekin ne faktat tupakoinnista, alkoholista, muista päihteistä, liikunnasta, ruokavaliosta, kolesterolista, unesta, homeesta ja niin edelleen. Sitten mä olen näiden faktojen ja oman terveyteni ja mukavuuteni perusteella koonnut itselleni sellaisen elämäntavan, jonka haluan. EI MUA TARVITSE KASVATTAA!

Minusta on muutenkin älytön ajatus, että joku hoitsu tulisi mua, tohtorisihmistä, kasvattamaan. Osaan kyllä lukea ne teidän lehdykkänne itsekin, ja olen myös lukenut todennäköisesti sinua enemmän asiaa myös yleisterveydestä.

[/quote]

se on työterveystarkastus. Tarkastuksen sisältö tulisi olla työpainotteinen. Eli ammatistasi riippuen painotuksen tulee olla työssä. Ei kai kukaan ammattitaitoinen työterveyshoitaja ala terveyskasvattamaan ilman syytä. Jos ihminen haluaa eroon tupakasta, niin silloin asiaan puututaan ja sovitaan lopettamissuunnitelma jne. Jos asiakas ei halua lopettaa, niin sitten asian annetaan olla.

[/quote]

Vierailija
24/41 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ai sun kanssa jauhetaan ravinnosta, alkoholista, päihteistä jne. 

Heh heh. Mun terkkarin kanssa jutellaan enimmäkseen mun työstä. Työn fyysisyys ja ergonomia käydään läpi, työstä johtuvat oireet ja vaivat. Henkilökohtaiset suojaimet käydään läpi sekä kaikki altisteet. Keskustellaan mikä työssä on hyvää ja huonoa, miten työ vaikuttaa vapaa-aikaani esim. Nukkuminen jne. Käydään läpi työilmapiiriä ja esimiestyötä. Ei me mistään maison juonnista ja kalsiumista jutella. Outo terkka sulla. Onko erikoistunut?

Vierailija
25/41 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään tietysti. Viimeksi hän kävi mittaamassa näyttöpäätepisteeni, että sain työnantajan maksamat näyttöpäätelasit. 

Vierailija
26/41 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta työterveystarkastuksen painopiste ei saisi olla terveysneuvonnassa vaan työolosuhteissa. Oma terveydenhoitajani on erittäin pätevä, teen kolmivuorotyötä ja hän keskittyy ravitsemusasioissa nimenomaan yötyön aiheuttamiin haasteisiin ruokailujen suhteen. Antaa konkreettisia vinkkejä ja neuvoja. Ottaa minut yksilönä eikä jauha sanaakaan alkoholista eikä tupakasta, koska en niitä käytä. Työilmapiiriasioihin puututtiin jne.

Vierailija
27/41 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole mennyt yhteenkään työhöntulotarkastukseen.40-v tarkastuksenkin jätin väliin pari vuotta sitten. Menen lääkäriin jos koen tarpeelliseksi, hoitajien päsmäröintiä en todellakaan mene kuuntelemaan.

Vierailija
28/41 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuinen ei halua lopettaa, niin kyllä kai ymmärrät, että se valistus ei asiaa auta. Asiaa pitää lähestyä eri tavalla, yrittää asiakasta itseään löytämään syy muutokseen, kannustaa siinä. Kaikki lähtee ihmisestä itsestään, aivan sama miten joku muu asiasta vaahtoaa. Sellainen vaan ärsyttää enemmän. Olet ehkä melko kokematon vielä työterveyshoitajana, tarkastus tulisi aina tehdä asikaslähtöisesti. Kysy vaikka seuraavalla kerralla mitä hän tarkastukselta haluaa, sen jälkeen terveyssuunnitelman tekeminen yhdessä on helpompaa.

Vierailija
29/41 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2015 klo 18:08"]

Mä en ole mennyt yhteenkään työhöntulotarkastukseen.40-v tarkastuksenkin jätin väliin pari vuotta sitten. Menen lääkäriin jos koen tarpeelliseksi, hoitajien päsmäröintiä en todellakaan mene kuuntelemaan.

[/quote]

päsmäröintiä?

Vierailija
30/41 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2010 klo 12:49"]

puhuttuja asioita? Eikö niillä ole vaitiolovelvollisuutta?

[/quote]

Ei saa mitään tietoonsa

Vierailija
31/41 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voiko niin tehdä ilman että valinta perutaan?

Tuntemani nuori nainen haki kauppaan töihin loppukesästä, oli käynyt silloin viihteellä usein niinkuin moni kesällä tekee . Alkoholikyselyssä vastasi 3 * 5 annosta viikossa, ohjattiin lääkärin vastaanotolle alkoholin takia. Ei mennyt, sai paremman työn, mutta oli ihmeissään kohtelusta. Eikä enää aio vastata rehellisesti.

Vierailija
32/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa hoitaa työhyvinvointia ja -terveyttä on pitää huolta työyhteisötaidoista. Hyvä ilmapiiri edesauttaa jaksamista: http://valmennustalovirta.fi/tyoyhteisotaidot/

Vierailija
33/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn ihan mielelläni työterveyslääkärien luona, jotenkin tunnen oloni kotoisaksi ja hyväksi siellä. Työterveyshoitajat neutraaleja minulle. Kerron kummallekin totuuden, koska minulla ei ole mitään salattavaa missään asiassa.

Vierailija
34/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mitään niitä vastaan, mutta aktiiviurheilijana mulla ei välttämättä ole kauheasti puhuttavaa ns. normi terveydenhoitajan kanssa. Jos on jotain vaivaa, se on yleensä rasitusvamman tyyppistä, ja keskustelen siitä mieluummin juuri sen alan asiantuntijan kanssa. Omat ruokailuni ja alkoholinkäyttöni kuuluvat mielestäni vain minulle, koska minulla ei ole kummankaan suhteen mitään ongelmia. Verenpaineeni on perinnöllisesti alhainen, kolesterolini ovat loistavat, kehonkoostumus lihaksikas / hoikka. Eipä ole paljon asiaa terveydenhoitajalle.

Vierailija
35/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy ikinä työterveystarkastuksissa. Jos olisi pakko, en kertoisi siellä mitään asioistani. Mutta tosiaan, en ole ikinä käynyt niissä, vapaaehtoisiahan ne ovat. En ole käyttänyt työterveyden palveluita muutenkaan, käyn omalla rahalla yksityisellä jos täytyy.

Vierailija
36/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mitään työterveystarkastuksia ole. Yhden kerran olen nähnyt työterveyshoitajan, työterveyslääkäriä en kertaakaan. En edes tiedä, onko meillä työterveyslääkäriä. Olen ollut saman kaupungin palveluksessa nyt 10 vuotta vakituisena työntekijänä.

Vierailija
37/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko niin tehdä ilman että valinta perutaan?

Tuntemani nuori nainen haki kauppaan töihin loppukesästä, oli käynyt silloin viihteellä usein niinkuin moni kesällä tekee . Alkoholikyselyssä vastasi 3 * 5 annosta viikossa, ohjattiin lääkärin vastaanotolle alkoholin takia. Ei mennyt, sai paremman työn, mutta oli ihmeissään kohtelusta. Eikä enää aio vastata rehellisesti.

Kyllä tuo useimmissa paikoissa onnistuu ettei käy työhöntulotarkastuksessa. Itsekään en ole koskaan käynyt. Ei työnantaja edes tiedä siitä etten ole siellä käynyt. Ensin palkattiin, sitten sanottiin että käy joskus kun ehdit siellä tarkastuksessa. En mennyt koskaan, en käytä ikinä mitään terveydenhoitopalveluja, se on periaate joka mulla ollut jo 20 vuotta.

Vierailija
38/41 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveystarkastus edessä ja nostattaa kierroksia ajatella niitä saarnoja, jotka joudun kuuntelemaan. Ikää on sen verran, että olen kuullut ne muutaman kerran liian useasti.

Miksi menet sinne? Ei ne pakollisia ole ne tarkastukset.

Vierailija
39/41 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paikkoja joissa kannattaa jättää jotain asioita kertomatta. Jos olet 33v perheellinen uraihminen jolla on uusi vastuullinen pesti, niin on vain typerää avautua neuvolassa tai työterveydessä siitä että teininä tuli kokeiltua pilvenpolttoa. Itse olen tosi tarkka varsinkin työterveyteen antamistani tiedoista, koska tietosuoja on puutteellinen (työnantajan on suht helppo päätellä kenen diagnoosi kyseessä jos pieni työyhteisö). Esim. Mielenterveyteen ja päihdeongelmiin hakisin apua muualta kuin työterveydestä.

Vierailija
40/41 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen vuosittainen lakisääteinen tarkastus edessä. Puolentoista tunnin aika, ja pelottaa aivan s*tanasti jos siellä pistetään, kyseessä elämäni ensimmäinen työterveystarkastus. En kestä verikokeiden aiheuttamaa kipua. Ihoni ja suoneni ovat tosi kipuherkät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme