Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhe-lehdessä väitettiin että tytöt leikkii kotileikit nukeilla, pojat esittää rooli itse

Vierailija
05.02.2010 |

Jäi häiritsemään tuo juttu, koska mun havaintoni mukaan on melkeinpä päinvastoin.

Muutaman vuoden olen seurannut n. 3-7-vuotiaien leikkejä ja mun mielestä tytöt leikkivät hyvin vähän nukeilla (barbit, nukkekodit yms.) nykyisin. Kotileikkejä on toki, mutta lapset ovat itse rooleissa, ei nuket (paitsi korkeintaan vauvaa esittämässä). Sen sijaan pojilla on todella paljon "nukkeleikkejä", on gormitit, bakuganit ym. Ei niillä nyt ehkä perinteisiä kotileikkejä leikitä, mutta kyllä paljon muutakin kuin pelkkää taistelua.

Nuo tyttöjen kotileikit ovat muuttuneet ehkä senkin vuoksi, että päiväkodeissa ja kodeissa on nykyisin hyvin varustellut leikkikeittiöt yms., jotka ovat lapsenkokoisia ei nukenkokoisia. Miksi laittaa nukkea esim. kokkaamaan, kun sen voi tehdä itsekin.

Vai onko tämä vain paikallinen trendi? Onko jossain muualla edelleen nukkeleikit ykkösenä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse ollessani lapsi, ei meillä ollut leikkikeittiötä tai muutakaan "itse rooliin" menemistä kannustavaa. Silti en muista paljonkaan nukkeleikkejä lapsuudestani. Metsässä sopiva kivi oli hyvä hella ja kivenkolo jääkaappi. Huoneiden jaosta pitivät huolen kivet, juuret, oksat tai puut. Talvella lumeen pystyi tallaamaan vaikka millaisen kodin eri huoneineen, keittiöineen jne.

Ja joskus oltiin avaruusaluksessa, kasa lohkareita oli hyvä avaruusalus. (Galaktica oli suuri hitti tuolloin.) Keinutuoli väärin päin käännettynä oli myös hyvä ohjaamo avaruusalukselle. Tai välillä joku kodin esine. Tai vankila.

Eli kyllä ainakin me pääasiassa leikittiin itse rooleissa, vaikkei mitään leikkikeittiöitä ollutkaan. En sitten tiedä oliko meillä jotenkin kamalan vähän nukkeja, kun "piti" itse leikkiä.

Vierailija
2/6 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästä etsittiin sopiva "koti". joskus otettiin mukaan rekvisiittaakin, astioita yms.

Nukeilla leikittiin joskus, mutta enemmän oli juuri tuollaista, että itse "näyteltiin" roolit.

Mutta itse ollessani lapsi, ei meillä ollut leikkikeittiötä tai muutakaan "itse rooliin" menemistä kannustavaa. Silti en muista paljonkaan nukkeleikkejä lapsuudestani. Metsässä sopiva kivi oli hyvä hella ja kivenkolo jääkaappi. Huoneiden jaosta pitivät huolen kivet, juuret, oksat tai puut. Talvella lumeen pystyi tallaamaan vaikka millaisen kodin eri huoneineen, keittiöineen jne.

Ja joskus oltiin avaruusaluksessa, kasa lohkareita oli hyvä avaruusalus. (Galaktica oli suuri hitti tuolloin.) Keinutuoli väärin päin käännettynä oli myös hyvä ohjaamo avaruusalukselle. Tai välillä joku kodin esine. Tai vankila.

Eli kyllä ainakin me pääasiassa leikittiin itse rooleissa, vaikkei mitään leikkikeittiöitä ollutkaan. En sitten tiedä oliko meillä jotenkin kamalan vähän nukkeja, kun "piti" itse leikkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuket oli sitten jotain muuta, isot nuket oli vaan vauvoja ja mun barbit oli salapoliiseja, agentteja, sotakirjeenvaihtajia (!) yms. eli kaikkea mikä kuulosti jännittävältä...

Vierailija
4/6 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan itse ovat esim. äiti ja vauva tai jos on useampi lapsi leikkimässä, niin on isosiskoa ja pikkusiskoa jne.

Pojat sen sijaan leikkivät paljon legohahmoilla.

Vierailija
5/6 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojillakin omat "nukkensa", eli kaikenmaailman turtlesit ja hämikset.

t. kahden pienen pojan äiti

Vierailija
6/6 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkeja ovat vain ns. tyttöjen nuket.

Unohdetaan just kaikki poikien toimintahahmot, legoukot, playmobilit ym, vaikka niillä voi leikkiä ihan samalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän