Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko epävakaasta persoonallisuudesta parantua?

Vierailija
16.02.2010 |

Kokemuksia tai lähipiiristä? Itse epäilen sairastavani sitä...ehkä taipumus lisäksi skitsofreniseen käyttäytymiseen eli salailuun jne.

Voiko tästä koskaan parantua? Paljon mietin asioita ja luen kirjallisuutta ja olen menossa ryhmäterapiaan.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse et pysty tuollaista diagnosoimaan.

Vierailija
2/28 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

epävakaasta persoonallisuushäiriöstä voi kyllä parantua. Ammattitaitoista terapiaa vaan tarpeeksi kauan. Epävakaa persoonallisuushäiriö ei ole mielisairaus.

Tuo skitsofrenia sit taas on vakava mielisairaus, josta ei voi parantua. Lääkkeillä toki saa hallittua. Mutta jos et ole nähnyt näkyjä, kuullut harhoja, ei sinulla sitä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaan lukenut, että epävakaata persoonaa sairastavat parantuessaan voivat sairastaa jotain ns. lievempää mielensairautta. ja lääkärille olen menossa. Haluan kuntoon, koska sosiaalinen elämä aika niukkaa ja rajoittunutta johtuen tästä.

Vierailija
4/28 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä epävakaa persoonallisuushäiriö, ahdistushäiriö, masennus. Ja ajan saatoissa muuttui kaksisuuntaiseksi mielalahäiriöksi. Mutta ei se "oikea mielisairaus" tullut sikis, että olisin parantunut noista aiemmista, vaan diagnoosi tarkentui.

Tiedfän paljon ihmisiä keillä epävakaa persoonallisuushäiriö ja ei muita ongelmia.

Sinä olet nyt liikaa keskittynyt seuraamaan vointiasi ja tarkkailemaan itseäsi. Se helpottaa siitä kun saat ammattiapua

Vierailija
5/28 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sairaslomalla tuolla F60.3 diagnoosilla tälläkin hetkellä. Tiedän että sairautta pidetään nykyään "mielen normaalina keinona suojella itseään" tms. traumaattisten tapahtumien johdosta, mutta se ei silti pois epävakaan pers.häiriön oirelistaa. Näihin kuuluu mm. ahdistuneisuus, kontrolloimattomat raivarit, jatkuva tyhjyyden tunne ja niin edespäin.

Vierailija
6/28 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon voi hoitaa

Vierailija
7/28 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaikka tajuaa et ei ole niin sairas kuin nyt kuvittelee :-)

Ja pystyy kyllä selviytymään elämästä ihan normaalisti kunhan vaan saa apua omiin ajatuksiinsa ja käyttäytymismalleihin.

Ap menee nyt ihan ammattilaiselle ja lisäksi voi ottaa ryhmän mukaan. Noissa ryhmissä voi sairauden tunne lisääntyä eli siksi myös ammattilainen kuvioihin mukaan

Vierailija
8/28 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen parantumassa persoonallisuushäiriöstä. Se ei kuitenkaan tapahdu ilman sitä että kohtaa menneisyyteen liittyvän tuskan. Kerran myös kuulin radio-ohjelman parantuneesta epävakaasta. Hänet "pelasti" Tampereen päiväsairaalan terapia. Nainen oli korkeassa asemassa töissä, silti epävakaa. Se oli todella hieno dokkari.

Vierailija
9/28 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka olet parantumassa? Terapian avulla? Minkä terapian? Kauanko hoitosuhde voi kestää?

Vierailija
10/28 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on epävakaa peraoonallisuushäiriö enkä todellakaan usko, että paranen koskaan. Ehkä voisinkin parantua, jos maailma ei olisi niin sairas ja epävakaa paikka. Noin 2 vuotta terapiaa takana ja olo on vain huonontunut. Ymmärrän miksi voin huonosti, olen kohdannut tuskani, mutta elämäni on silti kitumista. Lääkkeistä ei ole apua, ainoastaan bentsoista vähäksi aikaa, ilman niitä ja vaimoani tuskin enää jaksaisin elää. En elä enään itseni takia.

Positiivisuus on hienoa, mutta jotenkin tuntuu, että epävakaasta persoonallisuudesta paranemisesta annetaan liian ruusuinen kuva (ehkä siksi siihen ei suhtaudutakkaan tarpeeksi vakavasti, esim kelan mielestä ongelmani ovat lieviä), toivottavasti kuitenkin mahdollisimman moni paranee. Ehkä minulla vain on niin vaikea persoonallisuushäiriö, että en parane, ehkä lievemmistä häiriöistä paranee helpommin.

Vierailija
11/28 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salailua? Mitä se tarkoittaa tässä yhteydessä?

Vierailija
12/28 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko minulla 'salailua', kun olen ollut terapiassa 1,5 vuotta enkä vieläkään ole kertonut paljon mitään itsestäni?

Vierailija
13/28 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

shhhh...

Vierailija
14/28 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievittyy spontaanisti itsestään vuosien kuluessa ilman hoitoakin.

Lähde: terveyskirjasto.

Vierailija
15/28 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että lieventyy vanhemmiten kun ymmärtää asioita jne.

Vierailija
16/28 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on epävakaa peraoonallisuushäiriö enkä todellakaan usko, että paranen koskaan. Ehkä voisinkin parantua, jos maailma ei olisi niin sairas ja epävakaa paikka. Noin 2 vuotta terapiaa takana ja olo on vain huonontunut. Ymmärrän miksi voin huonosti, olen kohdannut tuskani, mutta elämäni on silti kitumista. Lääkkeistä ei ole apua, ainoastaan bentsoista vähäksi aikaa, ilman niitä ja vaimoani tuskin enää jaksaisin elää. En elä enään itseni takia.

Positiivisuus on hienoa, mutta jotenkin tuntuu, että epävakaasta persoonallisuudesta paranemisesta annetaan liian ruusuinen kuva (ehkä siksi siihen ei suhtaudutakkaan tarpeeksi vakavasti, esim kelan mielestä ongelmani ovat lieviä), toivottavasti kuitenkin mahdollisimman moni paranee. Ehkä minulla vain on niin vaikea persoonallisuushäiriö, että en parane, ehkä lievemmistä häiriöistä paranee helpommin.

Kuinka syvästi sä olet noi sun ongelmat käsitellyt? Jos vain puheen tasolla ja ymmärtäen eihän se mitään auta. Pitää olla toiminnallinen terapia, missä sä kohtaan ihan oikeesti pelottavat tunteet ja saat purettua niitä. Mä uskon että todellakin voi parantua jos uskaltaa kehon tasolla tulla tietoiseksi kipupisteistään. Sitten pitää ottaa vastuu siitä, että ne on sun tunteita ja kipuja, eikä esim. maailmaa niistä syyttää. Ymmärrys ei auta mitään. Ne asiat pitää kohdata. Ihmiset jotka syyttävät pahasta olostaan muita tai yrittävät vaan ymmärtää, eivät tietenkään tule paranemaan. Se on varma. Mutta ap:lle, kyllä voi parantua.

Vierailija
17/28 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöistä ei voi "parantua" , koska ne ovat osa persoonallisuutta, terapiastakin on melko vähäistä apua.Vanhetessa epävakaat piirteet lientyvät.

Vierailija
18/28 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi parantua. Dialektista tai skeematerapiaa 1-2 vuotta. Ajatusmallien muuttamista, erilaisia harjoituksia mm. tietoista läsnäoloa.

Itse olen aloittamassa loppukesästä jotakin terapiaa (en vielä tiedä mitä) mikä auttaa epävakaaseen persoonallisuus häiriöön. Lisäksi itsellä on vaativia, narsistisia ja epäluuloisia piirteitä.

Toivon että todella saan apua terapiasta, sillä nyt on todella vaikeaa välillä, vain päivä kerrallaan. Lisäksi olen impulsiivinen/kärsimätön, sillä haluaisin just-nyt-heti oikeaa terapiaa ja hyötyä/työkaluja siitä ja että "pääsen" työskentelemään vaikeita asioita.

Vierailija
19/28 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia te epävakaat olette? Siis tiedän, että tähän häiriöön kuuluu mm. Musta-valkoinen ajattelu, tyhjyyden tunne, asioiden vatvominen ym. Mutta miten nämä asiat näkyvät päivittäisessä elämässänne?

Vierailija
20/28 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemuksia parantumisesta? Ja kuinka kauan terapiaa?