Opettajien kiireet
Aina kun tulee puhe opettajien palkoista, opet rientävät listaamaan töitään ja kuinka raskasta on.
Listalla on mm. kokeiden laatiminen ja tietojen päivittäminen. Nyt olen törmännyt kokeisiin, joista selvästi näkee, että ne kopioitu jostain opettajan oppaasta, eivätkä suinkaan itse laadittuja. Piirroskuvatkin oli niin huonoja, ettei niistä voinut tunnistaa kasveja.
Perjantaina oli koulussa opeteltu läänejä. Kotitehtäväksi oli tullut kirjoittaa blanco karttaan läänien nimet ja pääkaupungit. Opettaja ei ilmeisesti ole kuullut, että läänit lakkautettiin vuoden alussa? Oppikirjassa (vuodelta 2004) ne tietysti on, mutta eikö opettajan pitäisi olla ajan tasalla muuttuneista tiedoista ja hypätä vanhentuneet tiedot yli ja kertoa nykytilanne?
Eli opet ei seuraakaan aikaansa....
Kommentit (72)
ei vastaa sitä määrää mikä on epäpäteviä opettajia työssä. Taitaa opettajia todellakin korveta tämä kun heidän tyätään pystyy kuka tahansa tekemään, ilman koulutusta.
Hoitoalaa kun näytetään edes jossain määrin tarkkailtavan. Epäpäteväopettaja voi ihan rehellisesti tehdä työtään epäpätevänä.
korpea, en pidä opettamista minään ydinfysiikkana (paitsi jos opettaa ydinfysiikkana). Kaikki eivät luonteeltaan sovi opettajiksi, mutta kyllä kaikki varmasti pääsevät koulutuksen läpi ilman suurempia vaikeuksia, jos pääsevät siihen koulutukseen. Mutta sinulleko olisi siis ihan sama, kuka lapsiasi opettaa? Ihan hyvin annat heidän oppimisensa vaikka jonkun 19- v ylioppilastytön käsiin, tai 45- vuotiaan entisen metsurin? Jotka siis eivät tosiaan opiskele missään, esim. avoimessa yliopistossa, pedagogiikkaa tai mitään muutakaan? Osaisitko itse mennä opettamaan lukioon suomen kieltä noin vain?
Olen tutustunut sen verran opettajan koulutukseen ja työhön, että pdiän sitä todellakin "ydinfysiikkana". Toki opettamisen (kuten varmaan kaiken muunkin) voi yksinkertaistaa ja ajatella, että kuka tahansa voi tosiaan astella luokan eteen, heittää lapsille tehtävät eteen ja merkitä sitten paperehin "oikein" tai "väärin". Mutta tosi asiassa, jos tavoitteena on se, että jokaisella oppilaalla on hyvä ja turvallinen oppimisympäristö ja jokainen oppilas saa hyvät valmiudet oppimiseen, niin kyse on jo aikamoisesta ydinfysiikasta. Mutta ei epäpätevä opettaja tätä ymmärrä - ei tietenkään, koska hän on epäpätevä, eikä tiedä, mitä koulussa oikeastaan pitäisi oppia.
ei vastaa sitä määrää mikä on epäpäteviä opettajia työssä. Taitaa opettajia todellakin korveta tämä kun heidän tyätään pystyy kuka tahansa tekemään, ilman koulutusta.
Hoitoalaa kun näytetään edes jossain määrin tarkkailtavan. Epäpäteväopettaja voi ihan rehellisesti tehdä työtään epäpätevänä.korpea, en pidä opettamista minään ydinfysiikkana (paitsi jos opettaa ydinfysiikkana). Kaikki eivät luonteeltaan sovi opettajiksi, mutta kyllä kaikki varmasti pääsevät koulutuksen läpi ilman suurempia vaikeuksia, jos pääsevät siihen koulutukseen. Mutta sinulleko olisi siis ihan sama, kuka lapsiasi opettaa? Ihan hyvin annat heidän oppimisensa vaikka jonkun 19- v ylioppilastytön käsiin, tai 45- vuotiaan entisen metsurin? Jotka siis eivät tosiaan opiskele missään, esim. avoimessa yliopistossa, pedagogiikkaa tai mitään muutakaan? Osaisitko itse mennä opettamaan lukioon suomen kieltä noin vain?
että sekä pätevät että epäpätevät voivat olla tosi surkeita opettajia.
että sekä pätevät että epäpätevät voivat olla tosi surkeita opettajia.
mutta kumpi on sitä todennäköisemmin?
että epäpätevyyteen voi olla erilaisia syitä.
Nimimerkillä opettajankoulutuksen lähes kokonaan käynyt, perheen mukana ulkomaankomennukselle lähtenyt, opiskelunsa pakosta kesken jättänyt
p.s. silti toimin nykyään opettajana alakoulussa, ilman tutkintotodistusta = epäpätevänä
Omassa kunnassani tehdään niin vankasti tiimityötä, että suunnitteluakin hoidetaan pitkälti tiimisuunnittelun avulla (yksi syy, miksi itse halusin hakeutua luokanopettajaksi, jolloin saan itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa suunnittelemaani). Työtekijän lakisääteinen oikeus KVTES:n mukaan on saada opintovapaata. Luokanopettajilla ei ole työaikaa lainkaan. Palkka maksetaan opetustuntien mukaan. Lisäksi työnantaja velvoittaa osallistumaan ns. veso-koulutuksiin ja käyttämään yt-aikaa tietyn ajan viikossa. Se seikka, että tällä palstalla perustellaan asiattomiin kyselyihin asiattomasti ei muuta faktaa.
sitä, että teen työni hyvin. Ja kyllä, työaikaan kuuluu kaksi tuntia suunnittelua, joka ei viikottain riitä alkuunsa. Ja nykytilanteessa on aika hankalaa saada palkallista opintovapaata, että pääsee päivittämään tietojaan. En siitä valita, kuten sanoin: ammatinvalintakysymys. Mikäs se opettajan työaika on, kun yksi selitys pitkille lomille on se, että työt on tehty lukuvuoden aikana?
KVTES:N mukaan lto:n työaika on 38h 15min. Suunnitteluaika kuuluu tuohon työaikaan. Mikäli työaika on kunnassasi tehtävä kokonaan työpaikalla, suunnitteluajan on sisällyttävä siihen. On oma valinta tehdä työtä työpaikan ulkopuolella. Vanhempainillat ja vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö kuuluu lto:n työaikaan. Kouluttautumistakin työnantajan tulee tukea, vaikka omaehtoinen koulutus on toki mahdollista. t. Entinen lto, nykyinen luokanope ja järjestöaktivisti
teen noin 7,5 tunnin työpäivät ja vielä seuraavan päivän suunnittelut ja valmistelut kotona. Lomailen viisi viikkoa kesällä ja viikon talvella. Ja pidän myös vanhempainillat ja käyn kouluttautumassa (omalla ajalla). Mutta, tämähän on ammatinvalintakysymys... Terv. Lto
Miksi todella kallista yliopistokoulutusta, kun opeoppaat huolehtivat opetuksen? Luojan kiitos omat lapseni ovat saaneet pätevät opettajat.
kun tätä työtä voi tehdä ilman koulutustakin, tietty vähän vähemmällä palkalla, mutta so what, eipä niitä tuntejakaan niin montaa mene. Olen ollut ns. tuntiopettajana vuodesta 1999 lähtien. Ilman koulutusta siis. Minulla on aina ollut alakoulun 1. - 3. luokka. Pari ekaa vuotta meni niin, että kesäajalta en saanut palkkaa, mutta sitten sekin onnekseni muuttui. Opettajanoppaat ovat niin valmiiksi tehtyjä, jotta omia aivoja ei tarvitse käyttää, jollei halua. Minä todellakin saavun töihin 5 min. ennen oppilaita ja lähden 5 min. oppilaiden jälkeen, juuri se aika kuluu kun kävelen luokastani opettajan huoneeseen ja sitä kautta ulko-ovelle. Kokeet korjaan esim. kuvaamataidon tunnilla tai kun oppilaat tekevät ryhmätöitä tms. Se on aivan järjestelykysymys.
Vanhempainvartit ja -illat ja vesot ovat ikävä vaiva, mutta eipä niihin mene lukukaudessa kuin jokunen tunti, eli en valita, vaikka mielessäni harmittelenkin.
Nyt olen äitiyslomalla ja rehtori viime viikolla soitti minulle, epäpätevälle, haluanko ensi syksynä palata jo töihin. Toki haluan. Vien lapseni päiväkotiin, osapäiväiseksi, 5h hoitopäivät riittävät hyvin, kun eivät omat opetustuntinikaan ole sen pidempiä. Rehtori tietää etten haali lisätunteja.
Sellaisen investoinnin olen tehnyt, että ostin toisen kännykän ja siihen oman ns. työnumeron, jonka olen vanhemmille antanut. Tämä kännykkä on minulla auki n. klo 7.30 - 17.30, tuon myöhempää tuskin kukaan virka-aikana työskenteleväkään haluaisi työpuheluihin vastata ja tuskin soitettaisikaan. Sähköpostiviesteihin vastailen yleensä välitunneilla tms.
Open työ on ihan kivaa. Se mikä minua koulutettuna opettajana harmittaisi on kun kuka tahansa pystyy opettajana toimimaan. Mitään opekoulutusta ei todellisuudessa tarvita. En väitä, etteikö koulutuksesta hyötyä olisi, sanon vaan ettei sitä vaadita työskennelläkseen opettajana. Koen kyllä itse olevani ihan kelpo ihminen siihen tehtävään ja vaikken ylimääräistä aikaa liikaa tuhlaakaan, niin uskon tekeväni hyvää työtä. Itselleni ainakin tuo rehtorin soitto tulenko jo pian takaisin oli paras tunnustus.
koulutuksen yliarviointia. Todennäköisesti jopa ne oppilaat ymmärtävät, että kouluympäristön tulisi olla hyvä ja turvallinen paikka oppia - mutta käytännössä opettajan koulutus ei näytä mitenkään varmistavan sitä että pystyy sellaisen ympäristön luomaan. Vai miten on selitettävissä se, että suurin osa opettajista on päteviä ja ennen pitkää kokeneitakin, ja silti koulussa on yhtä helvettiä ties kuinka monille oppilaille?
Olen tutustunut sen verran opettajan koulutukseen ja työhön, että pdiän sitä todellakin "ydinfysiikkana". Toki opettamisen (kuten varmaan kaiken muunkin) voi yksinkertaistaa ja ajatella, että kuka tahansa voi tosiaan astella luokan eteen, heittää lapsille tehtävät eteen ja merkitä sitten paperehin "oikein" tai "väärin". Mutta tosi asiassa, jos tavoitteena on se, että jokaisella oppilaalla on hyvä ja turvallinen oppimisympäristö ja jokainen oppilas saa hyvät valmiudet oppimiseen, niin kyse on jo aikamoisesta ydinfysiikasta. Mutta ei epäpätevä opettaja tätä ymmärrä - ei tietenkään, koska hän on epäpätevä, eikä tiedä, mitä koulussa oikeastaan pitäisi oppia.
avaus, jälleen kerran.
Opettajan puolisona tiedän, että opettajilla kuluu runsaasti aikaa myös siihen, että kasvattavat lapsia, joiden vanhemmat ovat niin pirun tärkeitä, etteivät ehdi lapsistaan huolehtimaan, vaan katsovat, että koulun velvollisuus on kasvattaa heidän muksunsa. Ja oman aikansa ottaa sitten sekin, että näiden kullanmurujen häiriökäyttäytymistä selvitellään.
Opettajia on toki monenlaisia, mutta ottakaa nyt hyvät ihmiset asioista selvää, ennen kuin täällä arvostelette ketään.
kun tätä työtä voi tehdä ilman koulutustakin, tietty vähän vähemmällä palkalla, mutta so what, eipä niitä tuntejakaan niin montaa mene. Olen ollut ns. tuntiopettajana vuodesta 1999 lähtien. Ilman koulutusta siis. Minulla on aina ollut alakoulun 1. - 3. luokka. Pari ekaa vuotta meni niin, että kesäajalta en saanut palkkaa, mutta sitten sekin onnekseni muuttui. Opettajanoppaat ovat niin valmiiksi tehtyjä, jotta omia aivoja ei tarvitse käyttää, jollei halua. Minä todellakin saavun töihin 5 min. ennen oppilaita ja lähden 5 min. oppilaiden jälkeen, juuri se aika kuluu kun kävelen luokastani opettajan huoneeseen ja sitä kautta ulko-ovelle. Kokeet korjaan esim. kuvaamataidon tunnilla tai kun oppilaat tekevät ryhmätöitä tms. Se on aivan järjestelykysymys.
Vanhempainvartit ja -illat ja vesot ovat ikävä vaiva, mutta eipä niihin mene lukukaudessa kuin jokunen tunti, eli en valita, vaikka mielessäni harmittelenkin.
Nyt olen äitiyslomalla ja rehtori viime viikolla soitti minulle, epäpätevälle, haluanko ensi syksynä palata jo töihin. Toki haluan. Vien lapseni päiväkotiin, osapäiväiseksi, 5h hoitopäivät riittävät hyvin, kun eivät omat opetustuntinikaan ole sen pidempiä. Rehtori tietää etten haali lisätunteja.
Sellaisen investoinnin olen tehnyt, että ostin toisen kännykän ja siihen oman ns. työnumeron, jonka olen vanhemmille antanut. Tämä kännykkä on minulla auki n. klo 7.30 - 17.30, tuon myöhempää tuskin kukaan virka-aikana työskenteleväkään haluaisi työpuheluihin vastata ja tuskin soitettaisikaan. Sähköpostiviesteihin vastailen yleensä välitunneilla tms.
Open työ on ihan kivaa. Se mikä minua koulutettuna opettajana harmittaisi on kun kuka tahansa pystyy opettajana toimimaan. Mitään opekoulutusta ei todellisuudessa tarvita. En väitä, etteikö koulutuksesta hyötyä olisi, sanon vaan ettei sitä vaadita työskennelläkseen opettajana. Koen kyllä itse olevani ihan kelpo ihminen siihen tehtävään ja vaikken ylimääräistä aikaa liikaa tuhlaakaan, niin uskon tekeväni hyvää työtä. Itselleni ainakin tuo rehtorin soitto tulenko jo pian takaisin oli paras tunnustus.
meidän koulutettujen opettajien työltä sen arvostuksen, jonka se ansaitsisi! Toivottavasi omat lapseni eivät saa sinunlaistasi opettajaa koskaan. Ja opetat vielä alaluokkia!! Minkälainen koulu/rehtori tämän sallii!!! Olisi kyllä oikein tarkemman tutkimuksen paikka. Rikotaan räikeästi lasten oikeutta pätevään opetukseen! Ja vahvistetaan tuota harhaluuloa, että kuka tahansa voi opettajan oppaan avulla olla opettaja. Hävetkää.
on tänäkin viikonloppuna tehnyt 12 h töitä. Tunnin eilen ja 11 tuntia tänään. Koulussa on siis ollut ihan fyysisesti sunnuntaina.
Eikä kyse ole mistään kerran lukukaudessa tapahtuvasta, vaan useamman kerran kuukaudessa hän viettää reilut 10 tuntia viikonlopusta työpaikalla.
Onko tuo sitten tervettä tai normaalia muihin opettajiin verrrattuna, en tiedä (vaimo kyllä väittää että on), muta oma vaimoni ainakin sen ajan viettää töissä.
Keskimääräinen viikkotyöaika lienee 45-50 h paikkeilla. Kiireaikoina sitten enemmän ja joskus alle 40 tuntiakin.
korpea, en pidä opettamista minään ydinfysiikkana (paitsi jos opettaa ydinfysiikkana). Kaikki eivät luonteeltaan sovi opettajiksi, mutta kyllä kaikki varmasti pääsevät koulutuksen läpi ilman suurempia vaikeuksia, jos pääsevät siihen koulutukseen. Mutta sinulleko olisi siis ihan sama, kuka lapsiasi opettaa? Ihan hyvin annat heidän oppimisensa vaikka jonkun 19- v ylioppilastytön käsiin, tai 45- vuotiaan entisen metsurin? Jotka siis eivät tosiaan opiskele missään, esim. avoimessa yliopistossa, pedagogiikkaa tai mitään muutakaan? Osaisitko itse mennä opettamaan lukioon suomen kieltä?