Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajien kiireet

Vierailija
14.02.2010 |

Aina kun tulee puhe opettajien palkoista, opet rientävät listaamaan töitään ja kuinka raskasta on.

Listalla on mm. kokeiden laatiminen ja tietojen päivittäminen. Nyt olen törmännyt kokeisiin, joista selvästi näkee, että ne kopioitu jostain opettajan oppaasta, eivätkä suinkaan itse laadittuja. Piirroskuvatkin oli niin huonoja, ettei niistä voinut tunnistaa kasveja.

Perjantaina oli koulussa opeteltu läänejä. Kotitehtäväksi oli tullut kirjoittaa blanco karttaan läänien nimet ja pääkaupungit. Opettaja ei ilmeisesti ole kuullut, että läänit lakkautettiin vuoden alussa? Oppikirjassa (vuodelta 2004) ne tietysti on, mutta eikö opettajan pitäisi olla ajan tasalla muuttuneista tiedoista ja hypätä vanhentuneet tiedot yli ja kertoa nykytilanne?

Eli opet ei seuraakaan aikaansa....

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja insinöörit ja ekonomit ne vasta ovat ajan tasalla vai???

t. ope

Vierailija
22/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen ymmärtänyt väärin?

Heillä päivä tunnin lyhyempi kuin lasten hoitajilla (onko siis 7,5 tuntia vai 6,5 tuntia?) suunnittelun takia.

Lasten päivästä 7-17 on ohjattua toimintaa 9-16, tästä yleensä aamupäivällä yksi tunti ulkoilua, iltapäivästä yksi tunti ulkoilua, lisäksi lapset päiväunilla 2 tuntia ja ruokailuun menee ehkä puoli tuntia aikaa. Täten suuniteltavaa on korkeintaan 7 tunnista 2,5 tuntia.

Lapsieni lastentarhanopettajaa en ole koskaan tavannut, kaikki palaverit lapsieni kanssa tekee lastenhoitaja, jolla on kullakin 4 lasta omina hoidettavina. Näitä lapsia ja niiden vanhempia tavataa 2 x vuodessa ja se tapaaminen kestää puoli tuntia. Me vanhemmat täytämme lomakkeen, jossa kerromme, että miten lapsemme ovat kehittyneet ja palaverin aikana (!) lastenhoitaja lisää jonku oman kommentin tyyliin, edistynyt pukemisessa. Palaverin jälkeen omahoitaja ottaa kopion täyttämästämme paperista. Mitään muistiinpanoja ei tehdä viikoittain, ei edes kuukausittain, kerran lukukaudessa tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilen pari tuntia ja sitten haen lapset hoidosta klo 16 ;DDD

Ei tee yhtään pahaa.

t. ope pope

Vierailija
24/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina hauska seurata näitä keskusteluja opettajien työstä ja varsinkin sen vähättelyä. Mikä siinä onkaan, että juuri tämän ammattiryhmän "vähiä töitä" kadehditaan ja vielä muistetaan mainita ne pitkät lomat. Jos tuo homma noin helppoa on, niin siitä sitten vain opiskelupaikkaa hakemaan! Kyse ei ole mistään salaseurasta, 4-5 vuoden opinnoilla saat pätevyyden, kunhan ensin saat opiskelupaikan.

En ole huomannut, että mikään muu ammattiryhmä joutuisi jatkuvasti tekemään tiliä siitä, kuka on ahkerin ja paljonko käyttää työajan ulkopuolista aikaa tehtäviinsä.

Tämäkin työ on paljon kiinni opetettavasta ryhmästä. Huonolla tuurilla - ja siis yhä useammin- yksikin hankala vanhempi (koskaan en ole törmännyt tilanteeseen, jossa lapsi veisi opettajan voimat! ) voi työllistää illat pitkät ja asioista ei tahdo päästä eroon edes lomallakaan.

OOOPEEEEEE

Vierailija
25/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ennen olin sekä julkisella että yksityisellä sektorilla töissä ennen kuin siirryin opeksi.

Täytyy sanoa, että itse opetustyö on sen verran kuluttavaa, ettei sitä edes jaksaisi 40h viikossa. Aiemmin pääsin huomattavasti helpommalla vaikka vaativaa työtä teinkín 40h työpaikalla: pystyin itse päättämään, koska pidän kahvitauon ja se todellakin oli _tauko_. Lisäksi lounaalla sain syödä rauhassa ja vaikka keskustella kollegoiden kanssa. Kesken työpäivän pystyi pitämään luovan tauon ja vaikka nostamaan jalat pöydälle =)

Vaikka open työ on rankempaa niin nautin siitä - silti ymmärrän, että moni ope harkitsee uravaihtoa työn rasittavuuden ja kuluttavuuden takia.

Se open päivä on kaikessa hektisyydessään aika kuluttava ja vastaa hyvinkin vähintään 8h normityöpäivää.

Vierailija
26/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät edes pääsisi opiskelemaan opeksi. 10% hakijoista kun saa opiskelupaikan, 90% jää rannalle =)

Mutta jos kerran open työ löysäilyä ja helppoa hommaa ja itseasiassa vain lomaa niin siitä vain hakemaan opiskelupaikkaa..

Vierailija
27/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oletkos kokeilla olla opettajana edes yhden päivän. nostan hattua opettajille jotka ovat töissä kutsumuksesta ja haluavat et oppilaat oppivat. vaikein työ mitä just keksin..

Vierailija
28/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tullut moeleen että ei se kokeiden tekeminen sitä rankkuutta ole, vaan niiden korjaaminen... tittidii!!

ja se että joutuu arvostella tokarit niiden perusteella. tuntien valmistelut ja vanhempien napinat kun jonkun mielestä jotain pitää tehdä ja jonkun mielestä ei missään nimessä :)

läänien opetus voipi olla hassua juu, mutta voisithan fiksuna ite kysyä opettajalta miksi näin? voi olla pointti sekin mitä opetussuunnitelmaa käytetään, voihan olla että se muuttuu vasta ensi syksynä yhtenäiseksi ja opettajien tulee noudattaa opetussuunnitelmaa sen vuoksi että nuo kokeiden ja tokarien arvostelut säilyy samanarvoisina..

itse oppitunnit on helppo pitää - jos ne valmistelee huolella.

raskaimmat työt oppilaiden eteen tapahtuukin ihan muulloin kuin juuri siinä oppitunnilla.

tajuatteko esim. millasia murheita opet joutuu kantaa monista oppilaista ja miten paljon ne joutuu käyttää voimavaroja heikompien oppilaiden vuoksi?

koululla töissä olleena (en ole opettaja) oon kyllä laittanut monta asiaa merkille - mitä kukaan ei arvosta eikä niistä tiedäkään. työni jälkeen opin sen että miksi opettajat joutuu hermolomille, vaikka opettaminenhan on hyvä palkkaista ja niiiiin helppoa?! samoin oon huomioinut miten tarpeeseen en lomat oikeasti tulee, vaikka ainatuntunu et niitä on liikaa ja koko ajan (ja kaikki lomathan ei oo lomia opettajilla, vaikka näin useesti luullaan)

Vierailija
29/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KVTES:N mukaan lto:n työaika on 38h 15min. Suunnitteluaika kuuluu tuohon työaikaan. Mikäli työaika on kunnassasi tehtävä kokonaan työpaikalla, suunnitteluajan on sisällyttävä siihen. On oma valinta tehdä työtä työpaikan ulkopuolella. Vanhempainillat ja vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö kuuluu lto:n työaikaan. Kouluttautumistakin työnantajan tulee tukea, vaikka omaehtoinen koulutus on toki mahdollista.

t. Entinen lto, nykyinen luokanope ja järjestöaktivisti

teen noin 7,5 tunnin työpäivät ja vielä seuraavan päivän suunnittelut ja valmistelut kotona. Lomailen viisi viikkoa kesällä ja viikon talvella. Ja pidän myös vanhempainillat ja käyn kouluttautumassa (omalla ajalla). Mutta, tämähän on ammatinvalintakysymys... Terv. Lto

Vierailija
30/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ SITTEN?

Vierailija
31/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusta 22 tuntia

Suunnittelua ja materiaalien hankintaa 5 tuntia

Aineiden, kokeiden, esitelmien yms. korjausta 10 h

Luokanvalvojan tehtävät 2 h (luokalla useampi erityisoppilas)

Kokoukset, vanhempainillat, -vartit jne. 2 h

Ja tähän päälle tietysti juhliin ohjelmien suunnittelut ja koko ajan lisääntyvät pakolliset erityistehtävät ja koulutukset.

Eli yhteensä 41 tuntia! Siis keskimäärin, välillä paljon vähemmän, välillä paljon enemmän.

t. Yläkoulun ja lukion äidinkielen ope

Vierailija
32/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä viikonloppu on mennyt kokonaan kokeiden kanssa. Olen perjantai-illan, lauantain klo 11-22 ja tämän päivän klo 11-ainakin 22 istunut/istun kokeita korjaten. Viime viikonloppu meni samalla tavalla.

En ole käynyt ulkona, kerran olen laittanut ruokaa perheelle, telkkaa en ole katsonut, jonkin verran netissä surffannut välillä.

Varmaan kokeet saan korjattua huomiselle, mutta on tämä tylsää elämää. Tunnilla koulussa opiskelijoiden kanssa on ihan mukavaa.

Terv. kielten ope

Vierailija
33/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä minulla kuluu koti-illat aineita ym. kokeita suunnitellen ja korjaten. Koska olen nuori opettaja, täytyy minun yhä suunnitella tunnitkin aika tarkasti.

Teen itse alusta loppuun kaikki kielioppimateriaalit ja kokeet, sillä oppikirjojen kielioppiosat tuntuvat suppeilta ja toisaalta valmiit koekysymykset eivät välttämättä mittaa sitä, mitä olen omille oppilailleni opettanut.

Lisätyötä teettää sitten se, että kokeiden uusijoita/kokeista pinnanneita on aina iso liuta ja lisäksi minulle kuuluu luokanvalvojan tehtävät, eli yhteys koteihin. Syksyllä koulussamme paljastui myös massiivinen huumeongelma, joten siihen liittyvät lieveilmiöt ovat työllistäneet myös ihan kiitettävästi.

Olen tehnyt elämässäni myös toimistotöitä ja vähemmällä siellä toimistossa pääsin. Ihan rehellisesti sanottuna.

Vierailija
34/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tänäkin viikonloppuna tehnyt 12 h töitä. Tunnin eilen ja 11 tuntia tänään. Koulussa on siis ollut ihan fyysisesti sunnuntaina.

Eikä kyse ole mistään kerran lukukaudessa tapahtuvasta, vaan useamman kerran kuukaudessa hän viettää reilut 10 tuntia viikonlopusta työpaikalla.

Onko tuo sitten tervettä tai normaalia muihin opettajiin verrrattuna, en tiedä (vaimo kyllä väittää että on), muta oma vaimoni ainakin sen ajan viettää töissä.

Keskimääräinen viikkotyöaika lienee 45-50 h paikkeilla. Kiireaikoina sitten enemmän ja joskus alle 40 tuntiakin.

Vierailija
35/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ts. olet ottanut ylitöitä, joista sulle maksetaan lisää.

Opetusta 22 tuntia Suunnittelua ja materiaalien hankintaa 5 tuntia Aineiden, kokeiden, esitelmien yms. korjausta 10 h Luokanvalvojan tehtävät 2 h (luokalla useampi erityisoppilas) Kokoukset, vanhempainillat, -vartit jne. 2 h Ja tähän päälle tietysti juhliin ohjelmien suunnittelut ja koko ajan lisääntyvät pakolliset erityistehtävät ja koulutukset. Eli yhteensä 41 tuntia! Siis keskimäärin, välillä paljon vähemmän, välillä paljon enemmän. t. Yläkoulun ja lukion äidinkielen ope

Vierailija
36/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi todella mahtavaa, jos työaika olisi 8-16. Sen jälkeen saisi olla vapaana eikä tarvitsisi vastata vanhempien puheluihin tai tehdä yhtään mitään työhön liittyvää. Kaikista tämän ajan yli menevistä jutuista saisi ylityökorvauksen. Viikonloput olisivat vapaat toisin kuin nyt. Mielelläni tekisin konttorityöhön rinnastettavaa työtä (esim. suunnittelua tai rästikokeiden korjaamista) kesällä kunhan oppilaita ei tarvitsisi opettaa. Nykyisellä menetelmällä ei 50 tunnin viikottainen työaika ole poikkeus. Lisäksi olisin iloinen, jos minulla olisi koululla oma työskentelypiste ja tietokone (nykyisin ei työpistettä ja 3 tietokonetta per 50 opettajaa.) Nykyisin joudun itse ostamaan omilla rahoillani tietokoneen ja printterin ja luonnosllisesti tulostan omalla musteellani ja vastaan vanhempien soittopyyntöihin illalla omalla puhelimellani, jonka laskun minä maksan itse. Lopuksi pyydän nöyrimmin, että joku kertoisi minullekin mistä löydän ne valmiit kokeet, jotka voi ottaa opettajan materiaalista.

Vierailija
37/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä ei ole tapana kysyä ,että otatko vai etkö (eikä määräaikaisella ole varaa kieltäytyä). Eikä tuollakaan ylituntimäärällä (4 plus jotain) paljon yli kolmen tonnin päästä. Hip hei.

Sullahan on runsaasti ylitunteja.

Ts. olet ottanut ylitöitä, joista sulle maksetaan lisää.

Lainaus:

Opetusta 22 tuntia Suunnittelua ja materiaalien hankintaa 5 tuntia Aineiden, kokeiden, esitelmien yms. korjausta 10 h Luokanvalvojan tehtävät 2 h (luokalla useampi erityisoppilas) Kokoukset, vanhempainillat, -vartit jne. 2 h Ja tähän päälle tietysti juhliin ohjelmien suunnittelut ja koko ajan lisääntyvät pakolliset erityistehtävät ja koulutukset. Eli yhteensä 41 tuntia! Siis keskimäärin, välillä paljon vähemmän, välillä paljon enemmän. t. Yläkoulun ja lukion äidinkielen ope

Vierailija
38/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, että teen työni hyvin. Ja kyllä, työaikaan kuuluu kaksi tuntia suunnittelua, joka ei viikottain riitä alkuunsa. Ja nykytilanteessa on aika hankalaa saada palkallista opintovapaata, että pääsee päivittämään tietojaan. En siitä valita, kuten sanoin: ammatinvalintakysymys. Mikäs se opettajan työaika on, kun yksi selitys pitkille lomille on se, että työt on tehty lukuvuoden aikana?

KVTES:N mukaan lto:n työaika on 38h 15min. Suunnitteluaika kuuluu tuohon työaikaan. Mikäli työaika on kunnassasi tehtävä kokonaan työpaikalla, suunnitteluajan on sisällyttävä siihen. On oma valinta tehdä työtä työpaikan ulkopuolella. Vanhempainillat ja vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö kuuluu lto:n työaikaan. Kouluttautumistakin työnantajan tulee tukea, vaikka omaehtoinen koulutus on toki mahdollista. t. Entinen lto, nykyinen luokanope ja järjestöaktivisti

teen noin 7,5 tunnin työpäivät ja vielä seuraavan päivän suunnittelut ja valmistelut kotona. Lomailen viisi viikkoa kesällä ja viikon talvella. Ja pidän myös vanhempainillat ja käyn kouluttautumassa (omalla ajalla). Mutta, tämähän on ammatinvalintakysymys... Terv. Lto

Vierailija
39/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tätä työtä voi tehdä ilman koulutustakin, tietty vähän vähemmällä palkalla, mutta so what, eipä niitä tuntejakaan niin montaa mene. Olen ollut ns. tuntiopettajana vuodesta 1999 lähtien. Ilman koulutusta siis. Minulla on aina ollut alakoulun 1. - 3. luokka. Pari ekaa vuotta meni niin, että kesäajalta en saanut palkkaa, mutta sitten sekin onnekseni muuttui. Opettajanoppaat ovat niin valmiiksi tehtyjä, jotta omia aivoja ei tarvitse käyttää, jollei halua. Minä todellakin saavun töihin 5 min. ennen oppilaita ja lähden 5 min. oppilaiden jälkeen, juuri se aika kuluu kun kävelen luokastani opettajan huoneeseen ja sitä kautta ulko-ovelle. Kokeet korjaan esim. kuvaamataidon tunnilla tai kun oppilaat tekevät ryhmätöitä tms. Se on aivan järjestelykysymys.

Vanhempainvartit ja -illat ja vesot ovat ikävä vaiva, mutta eipä niihin mene lukukaudessa kuin jokunen tunti, eli en valita, vaikka mielessäni harmittelenkin.

Nyt olen äitiyslomalla ja rehtori viime viikolla soitti minulle, epäpätevälle, haluanko ensi syksynä palata jo töihin. Toki haluan. Vien lapseni päiväkotiin, osapäiväiseksi, 5h hoitopäivät riittävät hyvin, kun eivät omat opetustuntinikaan ole sen pidempiä. Rehtori tietää etten haali lisätunteja.

Sellaisen investoinnin olen tehnyt, että ostin toisen kännykän ja siihen oman ns. työnumeron, jonka olen vanhemmille antanut. Tämä kännykkä on minulla auki n. klo 7.30 - 17.30, tuon myöhempää tuskin kukaan virka-aikana työskenteleväkään haluaisi työpuheluihin vastata ja tuskin soitettaisikaan. Sähköpostiviesteihin vastailen yleensä välitunneilla tms.

Open työ on ihan kivaa. Se mikä minua koulutettuna opettajana harmittaisi on kun kuka tahansa pystyy opettajana toimimaan. Mitään opekoulutusta ei todellisuudessa tarvita. En väitä, etteikö koulutuksesta hyötyä olisi, sanon vaan ettei sitä vaadita työskennelläkseen opettajana. Koen kyllä itse olevani ihan kelpo ihminen siihen tehtävään ja vaikken ylimääräistä aikaa liikaa tuhlaakaan, niin uskon tekeväni hyvää työtä. Itselleni ainakin tuo rehtorin soitto tulenko jo pian takaisin oli paras tunnustus.

Vierailija
40/72 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä suunnalta saa sympatiaa... Vaihtakaa alaa, jos se opettajan työ on noin vaikeaa!