Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saan pääsykokeisiin lukemisen onnistumaan työn ja perheen ohessa?

Vierailija
13.02.2010 |

Kaipaisin neuvojanne ja kenties jonkun omakohtaisia kokemuksia aiheesta..

Tilanne on seuraava: Minulla on ihan kiva ja mukavasti palkattu työ, mutta valitettavasti minulla ei ole juurikaan etenemismahdollisuuksia työssäni tulevaisuudessa. Vaikka työssäkäyminen ei olekaan vastenmielistä, niin en osaa kuvitella tekeväni tätä samaa hommaa lopunelämäni.. Lisäksi olen aina haaveillut saavani itselleni akateemisen koulutuksen ja siksi haluaisin hakeutua opiskelemaan.

Olin suunnitellut lukemiseni seuraavasti: maaliskuussa kirjojen ilmestyttyä lukisin töiden ohessa iltaisin ja viikonloppuisin. Huhti- ja toukukuuksi olin pyytänyt työstäni, että saisin tehdä 4-5 h päiviä. Kesäkuuksi olin pyytänyt kesälomani, jotta täysipainoinen lukeminen onnistuu kuun lopussa olevia pääsykokeita varten.

Suunnitelmani ei kuitenkaan onnistu, koska työnantajani ilmoitti ettei voi antaa minun tehdä lyhyempiä päiviä (vaikka olin hyvin perustellut pystyväni tekemään työni lyhyemmässä ajassa). Loman pitäminen kesäkuussa kuulemma onnistuu, koska kukaan muu ei luultavasti halua lomaansa silloin pitää, kun lumetkaan eivät ole varmaan vielä sulaneet..

Eli miten saisin umelmani toteutettua? Meillä on mieheni kanssa 2 lasta ja toinen on alle 3 vuotias, joten olen ymmärtänyt että lain mukaan minulla olisi mahdollisuus osittaiseen hoitovapaaseen. Toisaalta uskon että siihen vedotessa, työnantaja vetoaa oikeuteensa kieltää vapaani.

Olen ajatellut maanantaina mennä juttelemaan asiasta uudelleen, mutta mitä ihmettä ehdottaisin? Olisin mielellään palkattomalla vapaalla, mutta miksi siihenkään suostusivat kun en saa olla osittainkaan poissa? Onko tosiaan niin että vaihtoehtona on sairaslomalle jääminen tai irtisanoutuminen?

Olen ollut saman työnantajan palveluksessa viimeiset 6 vuotta (2 vuotta siitä olen ollut lapsen kanssa kotona). En ole ollut päivääkään sairaslomalla itseni tai lapsieni takia, teen työni todella hyvin (siksi työnantajani ei ilmeisesti haluaisi että lähtisin opiskelemaan?)Mutta onko nyt vaan haettava sairaslomaa jotta saisin opiskeltua? Minulla on tälläkin hetkellä kylkilihas revähtänyt, ensi viikolla selästäni poistetaan luomi ja olen kieltäytynyt ottamasta sairaslomaa näidenkin vuoksi. Lisäksi minulla on juuri todettu selkärankareuma, mikä on todella kivulias välillä. Kehtaanko oikeasti valittaa oireitani, vaikka olen tähänkin asti kyennyt tekemään töitä oireiden kanssa? Omatuntoni ei oikein anna periksi..

Toisaalta olen vakavissani harkinnut irtisanoutumista, mutta entäs jos en pääsekään opiskelemaan, niin mitäs sitten? Pystymme elämään mieheni palkalla joten kuten, mutta en halaisi olla työttömänäkään, koska uutta työpaikka voi olla näinä aikoina todella vaikea löytää.

Olisin kiitollinen kaikista neuvoista!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä työnantaja voi sitä kieltää ilman tosi painavaa syytä.

Mihin haet? Jos haet oikikseen tai lääkikseen, et pääse sisään.

Vierailija
2/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katso, miten lähelle sisäänpääsyä pääset. Sitten seuraavana vuonna haet tosissasi, jos pääset nyt lähelle. Minä tein niin. Opiskelen kieliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykoe vaatii täysipäiväistä keskittymistä. Jos et saa virkavapaata tai lyhennettyä työpäivää, irtisanoudu. Jos olet työnantajalle tärkeä, kyllä tajuaa että parempi olla menettämättä sinua.

Joskus on parempi antaa palaa kuin jäädä ikuisiksi ajoiksi miettimään, olisiko sittenkin kannattanut tehdä mitä on haaveillut.

Vierailija
4/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katso miten lähelle pääset (ja olet idiootti, jos et pääse kieliä opiskelemaan ekalla yrityksellä!)

Eli joko teet sen kunnolla tai et ollenkaan

Vierailija
5/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin ainoastaan ihmettelemään miksi oikikseen tai lääkikseen pääseminen ei onnistuisi minulta? Mistä kukaan voi etukäteen tietää pääseekö sisään vai ei?

Toiveenani olisi nimenomaan hakea oikikseen ja olen käynyt kokeilemassa pääsykokeita kerran, useita vuosia sitten, ihan ex-tempore kahden viikon lukemisen jälkeen. Enkä mielestäni jäänyt niin kauaksi sisäänpääsystä kuin olisi voinut olettaa. Joten toiveissa olisi että kunnollisella lukemisella ovet saattaisivat jopa aueta..

Vierailija
6/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne kuka tahansa pääse.

Jäin ainoastaan ihmettelemään miksi oikikseen tai lääkikseen pääseminen ei onnistuisi minulta? Mistä kukaan voi etukäteen tietää pääseekö sisään vai ei?

Toiveenani olisi nimenomaan hakea oikikseen ja olen käynyt kokeilemassa pääsykokeita kerran, useita vuosia sitten, ihan ex-tempore kahden viikon lukemisen jälkeen. Enkä mielestäni jäänyt niin kauaksi sisäänpääsystä kuin olisi voinut olettaa. Joten toiveissa olisi että kunnollisella lukemisella ovet saattaisivat jopa aueta..

Vierailija
7/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmennuskurssi

nim.merk. been there, done that

Vierailija
8/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini pääsi viime kesänä melko vähäisellä lukemisella psykologiaa opiskelemaan, vaikka sinne pääsee hyvin pieni osa hakijoista. Kunhan rauhoitat kevään lukemiseen, niin sinulla on taatusti hyvät mahdollisuudet.

Vierailija
9/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut töissä monta vuotta eli et osa lukea kunnolla, et myöskään osa vastata.

Ja et jäänyt kovin monta pistettä vailla vai... jep jep. Älä ainakaan irtisanoudu siksi, että haet oikiseen... Vähän realismia peliin, jooko?

valmennuskurssi

nim.merk. been there, done that

Vierailija
10/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sain valmennuskurssilla syvennettyä ja jäsennettyä lukemaani todella tehokkaasti. uskon vakaasti etten olisi päässyt yliopistoon pelkällä omalla lukemisellani.

suosittelen lämpimästi. oikikseen on muuten todella pieni prosentti sisäänpäässeistä opiskellut ilman valmennuskursseja.

Vierailija
11/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla vinkkisi siitä että suunnittelemani lukeminen ei riitä. Täytynee ilmeisesti alkaa lukemaan heti täysipäiväisesti, jotta sisäänpääsy olisi todennäköisempää.

Mutta totuushan on, että ei sinne Rovaniemellekään ole kaikki näyttäneet pääsevän, vaikka prosentuaalinen todennäköisyys näyttääkin olevan suurempi..

Kaipaisin kuitenkin vielä vinkkejä, miten saan vapaata töistäni lukemisen ajaksi, jos virkavapaaseeni ei suostuta. Sillä vaikka saisin irtisanomisen uhalla vaadittua osittaista hoitovapaata itselleni, mutta en pääsisi sisään koska en ole lukenut täysipäiväisesti, niin ei sekään vapaa sitten paljoa auta.

Eli haenko sairaslomaa (ja olen kamala ihminen) vai irtisanoudunko?

Lisäksi olisin tiedustellut olisiko kenelläkään suositella valmennuskurssia? Onko kurssit suunnattu yleisesti oikeustieteellisiin pyrkiville vai koska pääsykokeet ovat erilaiset, niin onko jokaiselle yliopistolle erilaisia kursseja tarjolla?

Vastauksistanne taas kiittäen:)

Vierailija
12/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ehdottomasti kurssi, jossa opetetan miten ratkaiset tapauksen, ja muuten vastaustekniikkaa!!

Vierailija
13/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aion pyrkiä oikikseen tulevaisuudessa, mutta en vielä, kun elämäntilanne on liian hankala siihen.

Oma reseptini (jolla aion päästä sisälle) on: täysipäiväinen lukeminen, valmennuskurssi, luja tahto ja motivaatio. Mutta sen lisäksi pitää muistaa se, että elämäntilanne on oikea.

Nyt työssäkäyvänä pienten lasten äitinä tilanne olisi liian vaativa sisäänpääsyyn..

Odotan siihen, kun lapset ovat kouluiässä :)

Vierailija
14/26 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan myös valmistua..

Miksette hakeneet aiemmin??

Minä hain, pääsin siään, opiskelin, valmistuin, sain hyvän vakituisen työpaikan ja sitten vasta tein lapsia

Vierailija
15/26 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Get over yourself.

Vierailija
16/26 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kannattaa muistaa että tänä vuonna on ihan hirveästi hakijoita kaikkiin koulutuksiin, koska on a) lama eikä nuorille hanttihommia välivuoteen b) tammikuusta asti on saanut opiskella ansiosidonnaisella, jos on jäämässä työttömäksi tai on työtön. Monet käyttää tämän tilaisuuden hyväkseen.

Onko sulla mahdollisuutta lukea avoimessa mitään alaan liittyvää? Sulla ois paremmat mahdollisuudet päästä sisään ja näkisit käytännössä, kiinnostaako ala. Opintotuki kun on niin pieni, että perheellisenä sun täytyy olla supermotivoitunut, että jaksat sen kituuttamisen, pitkät päivät + tehdä opintoja iltaisin ja viikonloppuisin.

Ja terveiset sille joka ihmetteli miksei ihmiset tee niinkuin sinä ja opiskele ensin; todella moni siellä pääsykokeissa istuvista on jo suorittanut ainakin yhden korkeakoulututkinnon. Tällä hetkellä kun monet alat ei työllistä yhtään, oli tutkinto taskussa tai ei. Minunkin on pakko aloittaa opinnot uudestaan, jos nykyinen työtilanne on jatkuu yhtä heikkona. Harvan urapolku on enää tätä nykyä yhtä suoraviivainen kuin 80-luvulla, alaa täytyy olla valmis vaihtamaan suhdanteiden mukaan jollei halua olla koko elämäänsä epävarmassa työtilanteessa.

Vierailija
17/26 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä pysty tekemään töitä samaan aikaan jos on pieniä lapsia.

Olisi ehkä kandennut opiskella ensin ja tehdä sitten vasta lapset. Tai sitten odotat 10v että muksut ovat isompia.

Vierailija
18/26 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla on valmennuskurssit, aikaa 24/7 lukea jne. On kyllä hiton hankalaa perheellisenä ryhtyä samaan.

Vierailija
19/26 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiira Korpikin pääsi kauppatieteelliseen, vaikka sillä oli paljon treenejä samaan aikaan, eikä se voinut lukea kahdeksaa tuntia päivässä..

Vierailija
20/26 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä hyvin perheellinen voi päästä opiskelemaan kuin perheetön. Oikikseen on tavallista hakea ja päästä vähän vanhempanakin. Oleellista on hyvä keskittymiskyky.