Kolme kalapuikkoa???
Kommentit (118)
koko jutussa tekee sen että poika on tämän jälkeen estetty osallistumasta ruokailuun. Miksi? En hyväksi missään muotoa, millään syyllä ruuan kieltämistä. Karkit ja hyvällisten kiellon kyllä ymmärrän, mutta ettei saa ruokaa kun et osaa käyttäytyä. Kyllä on auktoriteetin puute ja kova jos ei saa kuriin kuin kiristämällä. Mihin tämä maailma on menossa?
Ja toisekseen myös minua on opetettu sekä olen opettanut lapselleni että jos olet ottanut jo ruuan lautaselle, et voi laittaa sitä takaisin, hygieniasyistä. Superlapsellista käytöstä keittiön emmännältä, ja opettajalla mennyt valitettavasti vähän yli. Vahinkoja aikuisille sattuu ja ylilyöntejä tulee, mutta kyllä on murheet pienet jos jaksaa haloon nostaa YHDESTÄ kalapuikosta!
Tämän kyseisen pojat äiti on kertonut poikansa olevan hyvin sanavalmis yksilö, joten liekö jo valmis ärsyyntyminen ko poikaa kohtaan ja sopivan tilanteen kohdalla koko pakka räjähti.
määrä on rajoitettu, keittäjä voi annostella jokaiselle lautaselle 3 puikkoa. Sen jälkeen oppilaat voi ladata lautaset täyteen muussia, kastiketta ja salaattia jos niiden määrää ei ole rajoitettu!
Mutta kyllä on ajat silti muuttuneet parempaan. Mä olen syntynyt 1975 ja ainakin mun kouluaikoina ruokailu oli yhtä helvettiä. Mä olen ollut syntymästäni asti kasvissyöjä. Syön maitoa ja munaa, mutta en kala, kanaa ja lihaa. Vika korvien välissä, oksennus lentää heti jos pistän tota kamaa suuhun. Vaan peruskoulussa en saanut kasvisruokaa vaikka anelin. Silloin oli käytäntö, että vegeruuan saa, jos on siihen uskonnollinen vakaumus. Sairasta! Sen takia söin koko peruskoulun vaan näkkäriä ja perunaa koulussa. Se siitä ravitsevuudesta, mutta hengissä pysyin. Oli kyllä saakelinmoinen nälkä kotiin mentäessä vaikka kävin aina kesken koulupäivän jostain ostamassa lisäruokaakin.
Onko kouluissa nykyään juomarajoitteita? Meillä oli aikanaan koulussa perjantaisin vain vettä ruokajuomana. Toivottavasti nykyään saa joka päivä maitoa.
Saako nykyään koulussa välipalaa? Kyllä mä ainakin muistan, että me ei saatu. Ruokailu oli klo 11 ja kotiin jos pääsi kello 15 niin onhan se enemmän kuin 3 tuntia lounaan jälkeen, mikä nykyään taitaa olla välipalavelvoite.
Oletteko läskit av-mammat kuulleet sellaisesta kuin lautasmalli. Kouluruokailussa se tarkoittaa että neljäsosa lautasesta on niitä kalapuikkoja ja kastiketta, neljäsosa perunaa ja puolet salaattia ja raastetta. Lisäksi ruokajuoma ja leipä ja levite. Pitäisi normaalipainoiselle riittää hyvin.
Kouluruokailussa annos pitää saada kasaan pahimmillaan puolella eurolla, sisältäen ruoka-aineiden lisäksi mm. ruokalahenkilökunnan palkat. Ellette ole valmiita lisäämään verotusta (siis miehenne verotusta, av-mammahan ei töitä tee) niin sääntöjä pitää noudattaa.
Nolo tilanne teinille.
Ei se ole ehdoton totuus.
Ne muut oppilaat riehuivat, lue se juttu paremmin!.
Ehkä kyse nyt ei todellakaan ole pelkästä kalapuikosta vaan voin helposti kuvitella, että pojan käytös on muutenkin ollut hyvin asiatonta ja uhkaavaa kyseisessä tilanteessa. Kolme kalapuikkoa ei varmasti riitä nuorelle, mutta se ei ole koulun tai keittiöhenkilökunnan vika, että rahaa ei ole enempää, jotta lapset saisivat riittäväksi syödäkseen. Säännöt koskee kaikkia, eikä vain niitä ketkä on opetettu normeja noudattamaan!
Aivan käsittämätön kommentti myös äidiltä, minusta pitäisi olla vanhempana erittäin HUOLISSAAN jos tilanne 13-vuotiaan pojan kanssa johtaa siihen, että paikalle kutsutaan poliisit.
Varmasti poika on heittänyt tarjottimen tahallaan ruokalassa, riehunut, huutanut ja käyttäytynyt täysin hallitsemattomasti. Tämä on vain iltapäivälehtien oiva tapa tehdä skandaaliuutinen ja parjata koulun henkilökuntaa seurauksista välittämättä! Valtaosalla ihmisistä, kun ei ole mitään medianlukutaitoa ja haluatte ruokkia käsitystä, että suomen koulujen opettajat olisivat täysin ammattiinsa epäsopivia urpoja. Valitettavasti juuri ne vanhemmat, joiden pitäisi keskittyä kotona tiukasti kasvatustyöhön haluavat tietenkin uskoa tämän.
Huh, huh, en voi käsittää!
ainakaan asiantuntijatehtävissä jos ei ole mitään kykyä omaan ajatteluun ja turhien ohjeiden jne. kyseenalaistamiseen. Minut on kasvatettu ns. kiltiksi tytöksi, joka tekee aina tasan sen mitä käsketään olosuhteista riippumatta. Miten on käynyt, no niin että ne vähän hällä-väliä asenteella menevät (usein miehet) etenevät ja pärjäävät, sillä oikeassa maailmassa kukaan ei arvosta tolkutonta kiltteyttä ja oman ajattelun puutetta. Tällaiset kiltit ja ylitunnolliset jäävät sinne konttorin perukoille, saavat burn outin jne.
Koulutusjärjestelmämme on edelleen liikaa teollisen yhteiskunnan tarpeisiin tähtäävä, kun totuus on että lapset kasvavat postmoderniin maailmaan, jossa pelkällä tunnollisuudella ja kiltteydellä ei pärjää, tai jaksa kovin pitkään.
3 kalapuikkoa ja kastiketta, saman verran perunamuusia ja tuplasti salaattia. + leipä, voi ja maito
Eihän sillä määrällä (n. 400kcal) pärjää tuonikäinen koulupäivää.
Ja se tarkoittaa juuri sitä että opetan heidät ajattelemaan omilla aivoillaan eikä tyytymään älyttömiin ratkaisuihin ja "sovittuihin sääntöihin" mikäli itsellä on parempi ratkaisu asioihin. Ihmisillä täytyy olla uskallusta puuttua epäkohtiin!
En usko ihmetteleväni myöhemmin, ainkin omat vanhempani ovat ylpeitä siitä miten ovat minut kasvattaneet ja miten olen menestynyt elämässäni ja työssäni. Toivon pystyväni samaan lasteni kanssa.
Jos siis kyse oli passiivisesta vastarinnasta niin kuin juttu antaa ymmärtää.
Älyttömiä määräyksiä ja "sovittuja sääntöjä" täytyy vastustaa, sen ainakin aion opettaa lapselleni. Ei saa toimia järjettömänä kanana vai sen vuoksi että joku on asettanut tyhmiä sääntöjä.
Menetelmät sitten ovatkin toinen asia, pitää toimia fiksusti.
Jatka vaan samaan malliin. Ihmettele sitten myöhemmin, miksi lastasi ei voi kukaan sietää, miksi hän ei löydä elämänkumppania, miksi hän ei pärjää yhteiskunnan normaalina jäsenenä. Ei se mitään, ettei siitä kärsi kuin lapsesi - ja toivottavasti sinä itse koet ainakin jotain tunnontuskia asian johdosta.
Minä itse aion kasvattaa lapseni hieman eri lailla kuin minut itseni on kasvatettu. Aion opettaa heidät toisten huomioimisen lisäksi myös ajattelemaan omilla aivoillaan, ja tarttumaan selviin epäkohtiin.
73
Huvittaa tämä toinen puoli jotka haukkuu porukan tyhmäksi kun uskoo kaiken mitä lehdissä kirjoitetaan. Sitten samaan hengen vetoon jatketaan kuinka poika oli varmasti aukonut päätään ja tehnyt sitä ja tätä, ihan samalla tavalla te teette johtopäätöksiä omien mielikuvienne mukaan. Todennäköisyys kumpaankin suuntaan on 50/50!
Mua myös ihmetyttää et poika poistetaan kokonaan ruokailusta! Jo se et pitäisi pärjätä kolmella kalapuikolla on liian vähän, mutta ilman ruokaa on jo epäinhimillistä. Sen jälkeen vielä poika yritetään poistaa kotitalouden tunnilta jossa pojalla olisi mahdollisuus saada edes vähän ruokaa!
Onneksi tästä asiasta nousi tälläinen haloo, saadaan keskustelua aikaiseksi ja herätellään vanhempia tajuamaan kuinka pienellä heidän lastensa tulisi koulussa pärjätä ja vielä aliravittuina oppiakin jotain!
on varmaan sanottu että ENSIN SIIVOAA JÄLKENSÄ JA SITTEN TULEE SYÖMÄÄN ja pentu ei ole sitä tehnyt. Joten ei syökään.
Onko tullut mieleen että sille pojalle on varmaan sanottu että ENSIN SIIVOAA JÄLKENSÄ JA SITTEN TULEE SYÖMÄÄN ja pentu ei ole sitä tehnyt. Joten ei syökään.
Helposti tarjottimen putoaminen on voinut olla opettajan syy, siivoaisitko sinä jos pomosi pudottaisi lautasesi lattialle? Ette voi olla noin kynnysmattoja!
Siinä vaiheessa kun emäntä huomasi rikoksen ja käsi laittaa yhden puikon takaisin ja poika totesi että se on jo muusissa ja kastikkeessa, olisi emäntä osoittanut edes jonkinlaista tilanteen hallintaa sanomalla että ok, ota tällä kertaa tuo neljä, mutta ymmärräthän, että jos kaikki toimisivat noin, ei loppupään ruokailijoille jäisi yhtään. Sovitaanko että ensi kerralla teet näin. Jos ei emäntä tätä älynnyt, niin kaipa sen opettajan olisi voinut ajatella älyävän. Mun mielestä on ihan naurettavaa, että sen kalapuikon palauttamatta jättämisestä nostettiin tuollainen haloo. Poika toimi väärin, kyllä. Mutta kyllä aikusillakin tuossa tilanteessa karkasi mopo pahasti.
Kolme kalapuikkoa ei riitä tuon ikäiselle, mutta Vantaalla ei ole yhtään ylimääräistä rahaa. Lisäksi osa etenkin pojista ottaa kauheasti sallittua enemmän ruokaa ja heittää sitten roskiin- mistä tiedämme, ettei tämä tapaus ollut yksi niistä?
1. Miksei emäntä annostellut puikkoja valmiiksi jokaisen lautaselle?
2. Eikö kuka tahansa tajua että nälkäinen teini+pieni annos ruokaa = katastrofi?!
Minusta tulee hirviö kun verensokerini laskee liikaa, en ihmettele jos vaikeassa iässä oleva ja muutenkin riitoihin joutuva teini paiskaa sen tarjottimen alas.
odottaa...Jos lapsen koulupäivä on klo 8-16 ja koulun ruokailu ajoittuu klo 11.30 niin jossain vaiheessa lapset alkavat kapinoimaan liian vähäisiä ruokamääriä. Tuo poika kenties saa aikaan jonkunaisen herätyksen että, pitkiä koulupäiviä tehdessä ei vaan jaksa. Täällä meillä päin voi ostaa välipalalippuja mutta välipala on aika laiha, toki parempi kun ei mitään, rupinen banaani tai omena.
Koulu ei osta siellä tarjottavia ruokia. Ne tulee sinne ihan muualta, määrärahat on niukat, kalapuikkojen määrä laskettu valmiiksi niin että kaikille riittää. Todennäköisesti keittäjä on sanonut, että vain kolme saa ottaa, mutta kyseinen poika tietenkin ottaa neljä ihan vaan sen vuoksi että häntä ei koske samat säännöt kuin muita. Ja sitten vielä jatkaa tuota tyhmäilyään niin kauan, että poliisit pitää kutsua paikalle. Ei koulussa kutsuta poliiseja ensimmäisen virheen takia todellakaan, epäilen että häiriötä on kyseinen tapaus aiheuttanut ennenkin. Hyvä että kutsuivat poliisit, poika kokeili rajojaan ja NYT NE HÄNELLE LAITETTIIN.
Kunnilla on muuten ihan liian vähän rahaa kouluruokailuun, siitä ei voi olla kuin yhtä mieltä.
Koulu ei osta siellä tarjottavia ruokia. Ne tulee sinne ihan muualta, määrärahat on niukat, kalapuikkojen määrä laskettu valmiiksi niin että kaikille riittää. .
Onko keittäjä laskenut ne, jotka EIVÄT ota 3:a kalapuikkoa vaan jättävät kaiken syömättä. Niitä on enemmistö, koska koulun kalapuikot ovat minkinrehua !
tarjotnhan putosi SIKSI että OPETTAJA tarttui poikaa olkapäistä !!
Kuka tässä kiusaa ja ketä ?
Jatka vaan samaan malliin. Ihmettele sitten myöhemmin, miksi lastasi ei voi kukaan sietää, miksi hän ei löydä elämänkumppania, miksi hän ei pärjää yhteiskunnan normaalina jäsenenä. Ei se mitään, ettei siitä kärsi kuin lapsesi - ja toivottavasti sinä itse koet ainakin jotain tunnontuskia asian johdosta.