Lapsi ei ollutkaan terve
monet vuodet minulle vakuutettiin, että sellaista se on kaikkien lasten kanssa ja kaikki ovat kokeneet saman, kun valitin ainokaseni mielestäni poikkeuksellisen haastavaa luonnetta.
Nyt ekaluokan keväällä paljastui, että lapsella on asperger ja kehitysvamma.
Miksi kukaan ei kuullut viestiäni? Onko 40v yhdenlapsen avioliitossa elävä äiti kerrassaan elämästävieraantuneiden kastissa vai mistä tässä on kyse?
Kommentit (94)
eikä päiväkodissa, mutta vein lapseni tutkimuksiin. Yksityinen lääkäri kuunteli.
Kaikki eivät todellakaan ole pyörätuolissa kiinni vaan on kehitysvammaisia, joista kyseistä vammaa ei ulospäin edes näe.
mutta niissä voi olla samantapaisia piirteitä
Mulla kanssa tohtoriksi väitellyt asperger-tuttu. Aspergerin kirjo on hyvin laaja ja kahdella aspergeria sairastavalla voi olla ihan erilaisia oireita.
Aspergerilla usein joku kapea kiinnostuksen kohde. Monilla vaikeuksia sosiaalisissa taidoissa. Nämä piirteet sopivat ihan hyvin yliopiston proffalle!
Onko laajasti allerginen vauva terve? Ei.
vaan asperger kuulu autismin kirjoon.
Ja autismin kirjohan on tavattoman laaja.
toisinaan vasta lukemaanopettelu tuo esille sen kehitysvamman.
Mutta itsekin pidän ärsyttävänä terveydenhoitajien ainaista tukemista ja positiivisen ajattelun luomista. Monen jutun selvittely viivästyy kun aina vaan kannustetaan jaksamaan. Toisaalta 98% tapauksista on vain ylihuolestuneita äiteja, eli ymmärrettävää toisaalta.
vaan asperger kuulu autismin kirjoon. Ja autismin kirjohan on tavattoman laaja.
mutta nyt kun viestini luin, niin väärä käsityshän siitä tuli. Kiitos, kun korjasit. Tässä vielä tietoa niille, joita Asperger kiinnostaa syystä tai toisesta.http://www.saunalahti.fi/kup/syndroma/asperger.htm
Asperger kai on aika lähellä autismia, eli kehitysvamma tuollaisessa muodossa.
eivät kaikki asperger ihmiset ole huippulahjakkaita. Asperger voi esiintyä yhdessä lievän kehitysvamman kanssa ja asperger kuuluu autisminkirjoon. Näin nopeasti keskustelua haravoituna.
Ei lapsi selvinnyt neuvolan ikäkausitarkastuksista moitteetta, mutta niitä tehtiin niin monta kertaa, että vihdoin oppi piirtämään sen pallon mallista ja hyppimään yhdellä jalalla (kun tavoite oli 5 hyppyä, kolme riitti tälle hoitajalle). Kaikki kirjattiin olevan rajoissa.
Miksi näin toimitaan, en voi yhtään ymmärtää. Meille sanottiin, että kuntoutus olisi ollut hyvä aloittaa varhemmin. Niimpä niin. Voi surku.
on kehitysvamma? Eikös Aspergerit ole älyltään normaalitasoisia? Pikemminkin kehitysvamman kanssa olisi sitten hyvätasoinen autisti?
No kaipa nuo lääkärit tietävät paremmin.
kehitysvammaiset ovat älyltään normaalitasoisia tai älykkäitä.
on kehitysvamma? Eikös Aspergerit ole älyltään normaalitasoisia? Pikemminkin kehitysvamman kanssa olisi sitten hyvätasoinen autisti?
No kaipa nuo lääkärit tietävät paremmin.
kehitysvammaiset ovat älyltään normaalitasoisia tai älykkäitä.
Kehitysvamma on nimenomaa älyllinen vamma
Että niin on meillekin neuvolassa vakuuteltu, että sellaista se on lasten kanssa. Ja meillä on kanssa ollut hyvin haasteellinen lapsi.
Samalla tavalla meilläkin neuvolatarkastuksissa on menty läpi, ja terveydenhoitaja on vain sanonut, että tää lapsi ei tykkää piirtää, joten siksi ei selviä piirustustehtävistä. Kun sitten sanoin 5-vuotisneuvolassa, että eihän se osaa kinkatakaan, vaikka pitäisi jo, niin terkka vaan huudahti, että enhän minä sitä kinkkausta muistanut edes testata!
Nyt ollaan sitten jonotettu testeihin ja tällä hetkellä käydään arvioinneissa, ja jotain siellä näyttäisi löytyvän, mutta en usko, että on lievää vakavammasta häiriöstä kyse.
Katkera olen kuitenkin minäkin siitä vähättelystä, joka on neuvolassa ollut ihan törkeää. Ja siitä että äidin pitää itse selvittää mitä nevolan testeihin minäkin vuonna kuuluu ja sitten vielä huolehtia, että ne testit testataan oikein. Eihän siinä mitään, jos sitä terkan työtä saisi seurata, mutta eihän siellä saa vanhemmat edes olla paikalla, kun neuvolan testejä tehdään!
Mutta minäkin olen kuitenkin iloinen, että edes nyt meitä on alettu ottamaan vakavasti. Mutta toisaalta olen vihainen niille kaikesta iniseville äideille, joiden vuoksi terkat eivät jaksa enää reagoida oikeisiin ongelmiin.
todella huono juttu
t. ap
Että niin on meillekin neuvolassa vakuuteltu, että sellaista se on lasten kanssa. Ja meillä on kanssa ollut hyvin haasteellinen lapsi.
Samalla tavalla meilläkin neuvolatarkastuksissa on menty läpi, ja terveydenhoitaja on vain sanonut, että tää lapsi ei tykkää piirtää, joten siksi ei selviä piirustustehtävistä. Kun sitten sanoin 5-vuotisneuvolassa, että eihän se osaa kinkatakaan, vaikka pitäisi jo, niin terkka vaan huudahti, että enhän minä sitä kinkkausta muistanut edes testata!
Nyt ollaan sitten jonotettu testeihin ja tällä hetkellä käydään arvioinneissa, ja jotain siellä näyttäisi löytyvän, mutta en usko, että on lievää vakavammasta häiriöstä kyse.
Katkera olen kuitenkin minäkin siitä vähättelystä, joka on neuvolassa ollut ihan törkeää. Ja siitä että äidin pitää itse selvittää mitä nevolan testeihin minäkin vuonna kuuluu ja sitten vielä huolehtia, että ne testit testataan oikein. Eihän siinä mitään, jos sitä terkan työtä saisi seurata, mutta eihän siellä saa vanhemmat edes olla paikalla, kun neuvolan testejä tehdään!
Mutta minäkin olen kuitenkin iloinen, että edes nyt meitä on alettu ottamaan vakavasti. Mutta toisaalta olen vihainen niille kaikesta iniseville äideille, joiden vuoksi terkat eivät jaksa enää reagoida oikeisiin ongelmiin.
neuvoloihin pistetään liikaa asiakkaita liian vähäiselle henkilökunnalle säästösyistä?
eli neuvolassa otin lähes aina puheeksi meidän vauvan kiukkuisuuden ja hermostuneisuuden..aina kaikki oli terkan mielestä normaalia. Jopa se kun lapsi ei alkanut puhutai siis puhe oli selvästi viiveistä mutta taas vaan terkan mielestä normaalia. Sanoin vielä erikseen kaksivuotis neuvolassa että tässä lapsessa on jotain "outoa". Kun olin vuodenpäivät ottanut aina vaan tuon epäselvän puheen neuvolassa esille (kävin siellä usein kun meillä myös pienenpiä lapsia) saatiin vihdoin lähete puheterapeutin arvioon ja siitä on nyt kaksi vuotta ja lapsemme on käynyt koko ajan puheterapiassa, eli todellista tarvetta oli vaikka terkka oli eri mieltä. Paljon oli muitakin asioita joita neuvolassa jankkasin esim. motoriikan kohdalla, mutta aina vaan vedottiin lapsen rauhallisuuteen yms. Ja nyt sitten kahden vuoden jälkeen siitä jankkauksesta olemme jonossa toimintaterapiaan. Diagnooseja on kaksi jo saatu tuon puheen viivästymän lisäksi. Joten ainakin meidän kohdalla olen joutunut itse hakemaan kaiken avun ja ruikuttamaan lähetteitä, eikä missään tutkimuksessa olla käyty vielä turhaan vaan olemme saaneet jatkolähetettä tai diagnoosia. Olenkin sanonut ihmisille että neuvolasta emme saaneet minkäänlaista apua näissä asioissa.
ja kuntoutusta, oli se mitä sitten tahansa, niin onhan se outoa, ettei sitä sitten saa, vaikka todisteetkin puhuvat sen puolesta, että vikaa on.
Etenkin tilanteessa, missä vanhemmat puhuvat itsekin sen puolesta, että epäilevät jotakin. Miten voi olla niin vaikeeta, en käsitä
Lapsenne ei todellakaan tule kiittämään teitä että aspergerleima on papereissa lopun ikää, ihan sama mitä tähän sanotte.
ääneenlausumaton "terveyskeskuksen laki", että "puhu potilas terveeksi, säästä epäämällä tutkimuksiin pääsy".
Olen jopa usein pohtinut että maksetaankohan hoitajille provikkaa siitä, kuinka vähillä lääkärikäynneillä vuosittain selvitään per potilasyhteydenotto. Varmaan siitä ainakin pidetään kirjaa ja haukutaan lyttyyn ne hoitajat jotka ottavat potilaan tosissaan ja ohjaavat lääkärille/tutkimuksiin. Tämä on pääteltävissä hoitajien käytöksestä.
lähipiiriin kuuluu henkilö, jolla on Asperger ja on kuitenkin tohtoriksi väitellyt henkilö. Älykäs on, lahjkkuutta omalla alallaan tietty, mutta myös muuta lahjakkuutta. Alallaan laajalti arvostettu asiantuntija.
Ongelmat hänellä ovat sosiaalisella puolella: on kovin riippuvainen tietyistä rutiineista ja hieman erakkoluonne. Kehitysvammainen ei siis missään tapauksessa ole.