Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö muita "vihreitä juppeja"?

Vierailija
11.02.2010 |

Olen huomannut olevani aika kummajainen suomalaisten tallaajien joukossa, sillä edustan sekä vihreitä arvoja että juppikulttuuria. Yleensä ihmiset ovat "joko tai" eli joko kuluttavat rahaa ja sitä kautta ympäristöä ilman sen ihmeempiä omantunnontuskia (ja haukkuvat luontoa arvostavia viherpiiperöiksi), tai sitten koluavat kirppikset ja elävät suu säkkiä myöden ituja järsien.



Itse olen poiminut rusinat molemmista aatteista ja huomannut, että tällainen "sekä että" -elämä tuntuu olevan monelle kovin vierasta. Löytyisikö täältä muita, jotka tunnistavat tekstistä itsensä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo sun vihreä juppius ilmenee?

Vierailija
2/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä, että ostan aina parasta mitä kaupasta saa (=juppeus), mutta sillä ajatuksella että tuote on käytössä ikuisesti (=vihreys). En siis osta halvalla huonolaatuista sillä mielellä, että kestää minkä kestää ostan sitten uuden kun hajoo tai alkaa muuten kyllästyttää. Toinen vihreyden ja juppeuden fuusio on asumismuoto: asun monen mielestä ahtaasti arvotalossa kaupungin keskustassa, koska se on ekologisin vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä suurin osa hyvin toimeentulevista kaupunkilaisista ajattelee täysin samalla lailla kuin sinä. Siksihän Vihreät on toiseksi suurin puolue Helsingissä.

Vierailija
4/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heilun vaan välillä ituja rouskutellen ja välillä ostamalla kovaan hintaan laatua.



Samoin asun kaupungin keskustassa ilman autoa.(En tosin Helsingin.)



Tosin en pidä ihmisten (tai itseni) jaottelemista mihinkään kategoriaan, kun ei sellaisissa sataprosenttisesti pysty pysymään. Välimuotojakin löytyy.

Vierailija
5/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan ole ainoa.

Vierailija
6/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko tällä palstalla ketään? Vaiko vain Helsingin keskustassa ja Dekon uusimmassa numerossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suurin osa taksilla ajelevia kaupunkilaisia

et ole poikkeus, paremminkin sääntö

Vierailija
8/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaan itse tajuaisivat. Esim. ekologisesti tuotettuun luomuruokaan ei monella ole varaa. Ja se, että ostetaan kalliita merkkituotteita sillä ajatuksella, että hankinta on ikuinen - vaatihan se rahaa.



Minusta sinä olet hyvä suuntaus ja toivon että kaltaisiasi olisi lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suurin osa taksilla ajelevia kaupunkilaisia

et ole poikkeus, paremminkin sääntö


tällä palstalla ei koskaan aiheesta keskustella? Eihän täällä tunnu olevan muista vastaavalla tavalla eläviä linjoilla koskaan.

ap

Vierailija
10/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi kuvaukset vastaa kyllä ihan mua. Asumme kanssa ilman autoa arvotalossa keskellä keskustaa (muttei Helsinkiä). Ostamme aina jos mahd. luomua ja laatua arvostamme kaikissa ostoksissamme. Pyörällä mennään tai kävellen joka paikkaa, ja pyörä on tietysti laatuvehje. Äänestän vihreitä ja muutenkin ekoarvot ovat päällimmäisenä mielessä. Tosin suosin myös aina jos mahd. suomalaista. Eli olen viherjuppi.



Kammoksun muuten vähän sellaisia "haisen hieltä ja kuljen kirppisvaatteissa" -ekohippejä, jotka useimmiten käsitetään ekologisiksi ihmisiksi, kun niistä puhutaan. Arvoiltani kuitenkin olen ihan yhtä vihreä kuin he, vaikk ehkä ihan vähän useammin käyn suihkussa ja käytän deodoranttia. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tietoisesti ajatellut, että olisin ekologinen tai viherpiipertäjä, mutta taidan olla kuvailemasi ekojuppi :) Asun Helsingin keskustassa, kävelen, pyöräilen ja käytän julkisia. En syö lihaa, kalaa enkä kanaa ja ostan luomutuotteita. Tavaroita ostan vähän mutta sitäkin enemmän olen niihin valmis sijoittamaan, periaatteella buy the best you can afford. Ihailen minimalismia. En tiedä onko tällainen ajattelu monellekaan nykyaikaiselle ihmiselle kovin vierasta.

Vierailija
12/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan miellä vihreää juppiutta sellaiseksi ideologiaksi, että siitä pitäisi erikseen keskusteluja aloittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska suurinta osaa ei kiinnosta mihin ihmistyyppiin kuuluvat, kunhan elävät elämäänsä.

Tällä palstalla pulpahtelee pinnalle kuohaa, taka-alalla meitä voi olla paljonkin.

Miksi sitten esimerkiksi tällä palstalla ei koskaan aiheesta keskustella? Eihän täällä tunnu olevan muista vastaavalla tavalla eläviä linjoilla koskaan. ap

Vierailija
14/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan miellä vihreää juppiutta sellaiseksi ideologiaksi, että siitä pitäisi erikseen keskusteluja aloittaa.


muistakin elämänvalinnoista kuten lasten lukumäärästä, kotiäitiydestä, omakotiasumisesta jne. Miksi siis tästäkin voisi puhua?

ap

Vierailija
16/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskikaupungin kautta?

miten käy ruokaostosten ilman autoa?

Vierailija
17/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskikaupungin kautta?

miten käy ruokaostosten ilman autoa?


Stockan herkkuun on matkaa 5 minuuttia kävellen, joten ihan hienosti saadaan ruoka pöytään ilman autoakin.

ap

Vierailija
18/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomannut että ihmisillä on vaikeuksia laittaa minua lokeroon. Olen opiskelija ja asun mukavasti. Kulutan rahaa laadukkaaseen ruokaan, joka on mieluiten lähituotantoa ja luomua. Hinnalla ei niin väliä. Kasvattelen yrttejä itse ruoanlaittoon ja muutenkin pyrin tekemään ruokia paljon alusta loppuun itse.



Samaan aikaan ostan myös paljon muuta, vaatteita ja sisustustavaraa. Näissäkään en katso hintaa, vaan panostan laatuun ja materiaaleihin. Olen kotoisin hyvältä arvoalueelta, jossa asuin koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Ääneni menee aina kokoomukselle.



Minulla ei ole autoa ja kaupassa käynnin hoidan kävellen. Harrastan jokseenkin paljon hyväntekeväisyyttä ja kierrätän (lahjoitan) kaiken kodistani hävitettävän aina hyväntekeväisyyskeräyksiin.



Ihmisillä tuntuu olevan vaikeuksia asettaa minua muottiin.

Vierailija
19/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveästi ei vaan esim. työpaikalla viitsi puhua viherpiipertäjyydestään ;) sillä monet näyttävät loukkaantuvan näistä aatteista.



Vierailija
20/25 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin, en voi vihreä olla

on pakko olla auto, ei ole varaa ostaa kalleinta biotuotettua ruokaa, jne

vaikka halua olisi

lentokonettakin on pakko joskus käyttää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi