Hyvä ystäväni pyysi kaasoksi (toinen perui), kyseessä lapsettomat häät
Hyvä ystäväni pyysi minua kaasokseen kun hän, jonka ensin piti olla kaaso niin ei nyt voikaan toimia kaasona. Kyseiset häät ovat 3kk päästä ja kyseessä siis tosiaan lapsettomat häät. Meidän nuorin on kuitenkin tuolloin 3kk 3vko enkä haluaisi noin pientä jättää isänsä hoitoon. Ystäväni asuu meistä kaukana ja matkaa on sen verran, että minun olisi pakko olla yö poissa vauvan luota. Tiedän, että mies pärjäisi vauvan kanssa, mutta en tiedä haluanko olla poissa vauvan luota noin pitkään. Ystäväni sanoi kyllä, että vauvan saisi ottaa mukaan häihin (kun vetosin siihen, etten voi lähteä ilman vauvaa), mutten halua pientä viedä sinne saamaan tauteja.
Kommentit (44)
ja ap kertoi, että heidän on vaikea saada lapsenvahtia eikä mielellään lähde ilman lapsia eikä myöskään mielellään vie vauvaa häihin ja altista taudeille. Ja on täysin hyväksyttävä syy, josta ei tarvitse/kuulu loukkaantua niin kieltäytyä kaason tehtävistä/häihin menosta, koska on pieni vauva.
ketjuun vastanneiden kanssa. Minusta vauva ei vain riitä syyksi, varsinkin, kun sillä on isäkin olemassa. Mieheni on hoitanut lapsiamme tasavertaisesti jo muutaman viikon iästä alkaen. Imetetty on ja maitoa myös pumpattu. Joskus tissistä herui paitaankin maitoa, mutta senkään uhalla en olisi jäänyt pois tärkeistä tilaisuuksista ja suurista juhlista.
Se on äiti itse, joka saattaa miettiä, että vauvani on nyt aivan yksin, koska hormonit hyrräävät. Vauvaa taas ei varsinkaan kolmen kuukauden iässä yhden yön ero äidistä pahemmin rasita.
Aloittaja lienee viiden lapsen äitinä ollut ennenkin lapsistaan yön erossa? Jos olisin hänen tilanteessaan, niin neuvottelisin morsiamen kanssa, että mitä hän toivoo kaasolta ja kertoisin omat rajani imettävänä äitinä. Häistä en olisi missään nimessä poissa.
Ymmärrän hyvin, että joku loukkaantuu, jos lapsen varjolla oman mukavuudenhalun takia kieltäydytään kaason tehtävistä. Itsekin loukkaantuisin.
kieltäytyä oman mukavuudenhalun takia???? Ihanko kun joku kaasopelleily olisi joku velvollisuus? Itse pidän itseäni kyllä monessakin mielessä hyvänä ystävänä - autan hädässä, olen luotettava jne...., mutta en KOSKAAN suostuisi kaasoksi ihan senkään takia, että inhoan perinteisiä häitä yli kaiken typerine Tuttujuttuineen ja ryöstöineen, en myöskään kuulu seurakuntaan, minulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta järkkäillä mitään hääohjelmia. En voisi kuvitellakaan, että minulla olisi niin nuijaa kaveria, joka loukkaantuisi, etten suostuisi moiseen. Todella typerää ajatella, että joku kaasoksi pyytäminen olisi joku "kunnianosoitus".
pyytäisin hommaan kyllä jonkun, jota kuvittelisin häätouhujen kiinnostavan enkä todellakaan pitäisi sitä minään "kunniatehtävänä", johon pyydän jotain rakkainta kaveriani.
No typerää saivartelua sinänsä, koska en iki päivänä muutenkana vaivaisi ketään kaveriani moisella shitillä eikä tuttavapiiriini kuulu edes kavereita, joita jotkut häähössötykset kiinnostaisi.
P.S. Olen naimisissa, mutta ihan mieheni kanssa keskenämme järjestimme juhlat - emme vaivanneet muita.
Kyllä minä ainakin olisin kehdannut pyytää pienenkin lapsen äitiä kaasoksi häihini. Pidettiin miehen kanssa melko pienet, häät, aika lailla kaverijuhlat ilman mitään sen kummempia ohjelmanumeroita.
Miehen kanssa järjestettin paljon käytännön hommia, kaaso hommasi kukat, oli makutuomarina puvun kanssa ja piti hääpäivänä kädestä kiinni kun jännitti. Ei paha. Kuka sitä nyt ystäväänsä juhlan kunniaksi hyppyyttäisi?
ja jos oikein ymmärsin niin yksi heidän ongelmista on se, etteivät saa isompia lapsia hoitoon eikä ap ole halukas viemään pientä vauvaa häihin tautivaaran takia eikä myöskään jättämään pitkäksi aikaa isänsä kanssa. Ja kyllähän kaason täytyy olla häissä jo ennen kun ne alkavat ja viipyä siellä myöhään.
Minä en ap:n sijassa menisi en vauvan kanssa enkä ilman, mutten muutenkaan tajua lapsettomien häiden ideaa.
Ja jos morsiamella ei ole lapsia (ilmeisesti ei ole kun ei tajua, ettei noin pientä niin vaan jätetä ja häihin tuodessa on tautivaara) niin luultavasti hän olettaa, että kaaso tekee vaikka mitä. Ajattelematonta morsiamelta edes pyytää pienen vauvan äitiä kaasoksi.
Kyllä minä ainakin olisin kehdannut pyytää pienenkin lapsen äitiä kaasoksi häihini. Pidettiin miehen kanssa melko pienet, häät, aika lailla kaverijuhlat ilman mitään sen kummempia ohjelmanumeroita.
Miehen kanssa järjestettin paljon käytännön hommia, kaaso hommasi kukat, oli makutuomarina puvun kanssa ja piti hääpäivänä kädestä kiinni kun jännitti. Ei paha. Kuka sitä nyt ystäväänsä juhlan kunniaksi hyppyyttäisi?
niin miten sitten hoidan häissä kaason tehtävät ja nyt vielä ennen häitä pitäis varmasti jotain tehdä enkä todellakaan näin 5lapsen äitinä, joista nuorin vielä vastasyntynyt niin pääse noin vaan lähtemään kun emme saa lapsenvahtia helposti. Meidän molempien vanhemmat ovat kyllä elossa, mutta heistä ei juuri apua ole, koska ovat sairaita ja menee niin päin, että me hoidamme heitä eikä heille voi jättää lapsia hoitoon.
Ja jos taas en ota vauvaa häihin niin varmasti mietin, että onko kaikki hyvin jne. ja siinä on sit koko häät pilalla kuin myös kaasona toimiminen. Olemme miettineet tätä miehen kanssa suuntaan ja toiseen ja tulleet tulokseen, että emme mene koko häihin, ei vauvan kanssa tai ilman ja ystäväni saa pyytää jonkun toisen kaasoksi (tiedän, että on parempiakin vaihtoehtoja kun pienen vauvan äiti).
Lisään vielä, että ystäväni tietää meidän tilanteen, ettemme saa helposti hoitajaa lapsille kun isovanhemmista ei ole apua vaan autamme heitäkin tarpeen vaatiessa. Mutta kuten täällä osa epäilikin niin tällä ystävälläni ei vielä ole lapsia eikä muutenkaan kokemusta pienistä lapsista saati vauvoista.
ap
miten pystyisit jättämään imetettävän vauvan useamman sadan kilometrin päähän!? Itselläni oli ainakin noin pienen vauvan kanssa imetysvälit sen verran lyhyet, että olisi ehtinyt yksien häiden aikana tulla maidot läpi juhlamekosta moneen kertaan. Eipä ole kovin juhlava olo eikä helppo hoitaa kaason velvollisuuksia, jos vähän väliä joutuu ramppaamaan vessassa pumppaamassa :(
Ilmeisesti et. Itse en olisi voinut esikoisen tai kuopuksen ollessa 3 kk missään tapauksessa lähteä tällaiseen, koska vauva ei olisi pärjännyt ilman imetystä noin pitkään. Eivätkä mitkään häät ole niin tärkeät, että sen takia kannattaisi pitää lasta huutavana nälässä. Keskimmäinen sen sijaan jostain syystä oli erilainen ja hänen kanssaan olisi onnistunut.
Ei tässä ihan vain omasta mukavuudenhalusta ole kyse ap:llakaan.
ketjuun vastanneiden kanssa. Minusta vauva ei vain riitä syyksi, varsinkin, kun sillä on isäkin olemassa. Mieheni on hoitanut lapsiamme tasavertaisesti jo muutaman viikon iästä alkaen. Imetetty on ja maitoa myös pumpattu. Joskus tissistä herui paitaankin maitoa, mutta senkään uhalla en olisi jäänyt pois tärkeistä tilaisuuksista ja suurista juhlista.
niin paljon hommia ja yllättävien tilanteiden hallitsemista, että sinuna kieltäytyisin. Liikaa "liikkuvia osia": pieni vauva, välimatka, isompien lasten hoidon järjestäminen. Ja vähän kuulostaa siltäkin, ettet yksinkertaisesti halua (ihan sallittua). Ehdotan, että kieltäydyt ystävällisesti ja kohteliaasti ja lähdet iloisena vieraana häihin. Mies jää kotiin lasten kanssa.
Selitä ystävällesi ystävällisesti, että tulisit mielelläsi, mutta ette saa lapsille hoitopaikkaa, joten miehen pitäisi jäädä kotiin. Itse et vauvan imetyksen takia pysty lähtemään yön yli reissulle yksin.
Kysy, mitä hän odottaa kaasolta. SAno, että jos lähdet kaksin vauvan kanssa, niin sitten kädet ovat kiinni vauvassa ja et pysty kyllä tekemään mitään muuta.
Ystävälläsi on tärkeä päivä ja on pyytänyt sinut, tärkeän ystävän, tärkeään tehtävään. Jos et halua toimia kaasona sano se suoraan äläkä keksi mitään tekosyitä. Uskon, että ystäväsi kuitenkin haluaa kaason, joka haluaa toimia tehtäväsässä eikä vain pakosta toimi. Luulisi, että kaason puoliso on tervetullut myös hääjuhlaan ja lapsi ei ystävällesi ole ongelma..
Kuulostat kyllä hieman avuttomalta äiti-ihmiseltä jos et yhden vuorokauden matkaa perheelle pysty järjestämään.
Ystävälläsi on tärkeä päivä ja on pyytänyt sinut, tärkeän ystävän, tärkeään tehtävään. Jos et halua toimia kaasona sano se suoraan äläkä keksi mitään tekosyitä. Uskon, että ystäväsi kuitenkin haluaa kaason, joka haluaa toimia tehtäväsässä eikä vain pakosta toimi. Luulisi, että kaason puoliso on tervetullut myös hääjuhlaan ja lapsi ei ystävällesi ole ongelma..
Kuulostat kyllä hieman avuttomalta äiti-ihmiseltä jos et yhden vuorokauden matkaa perheelle pysty järjestämään.
ap on kertonut, etteivät saa lastenhoitajaa isommille tai se on vaikeaa ja ap ei halua viedä vauvaa häihin tautivaaran takia (minusta ymmärrettävää) ja vaikka vauva joisi pullosta niin tuskin on kiva olla tissit täynnä häissä. Morsian se tässä on ajattelematon!
ja sanoisinpa, että älä rupea nyt kaasoksi. Energiasi pitää nyt kulua johonkin muuhun kuin häiden järjestelyyn, nimittäin pieneen vauvaasi. Usko tai älä, niin järjestelyistä saa stressin (paljon riippuen toki morsiammestakin). Jos kyseessä on oikeasti hyvä ystävä, hän ymmärtää kyllä.
Selitä ystävällesi että olet tosi otettu kun hän pyysi, mutta pahoillasi ettet voi suostua. Selitä tilanne: jos aiot imettää (?) vetoa myös siihen. Ja kerro myöskin, että koet ettei sinulla ole nyt mahdollisuutta paneutua kaason velvollisuuksii haluamallasi tavalla. Sano, että jos vauva olisi vanhempi niin sitten olisit voinut tulla. Hyvä ystävä todellakin ymmärtää kyllä. Parempi vain kieltäytä mahdollisimman pian, eikä antaa hänen uskoa että suostut kaasoksi. Kerran se vain kirpaisee!
Itse en todellakaan olisi voinut kuvitellakaan olevani kaaso ja yön erossa 3kk vanhan kanssa. Olen imettänyt kaikkia kolmea lastani täysimetyksellä ja itselläni ei pumppaaminen eikä pulloruokinta ole siinä rinnalla sujunut vaikka esikoisen kanssa yritin. Tuossa iässä imetin myös öisin, olisi ollut todella järkytys minun vauvoilleni imeä yö peukaloa kun pullo ei ole kelvannut.
Meillä ei ole isommista lapsista kun yhdelle kelvannut tuttipullo, muita olen imettänyt kunnes ovat juoneet mukista ja on todennäköisempää, ettei tämäkään vauva huoli maitoa pullosta. Pari kertaa on kokeiltu, mutta ei kelpaa maito pullosta, vaikka ois miten nälkäinen, mieluummin on nälässä ja kun antaa tissin niin se kelpaa heti.
En mielelläni vie pientä vauvaa häihin ihan jo tartuntariskin takia ja kun aiemmin tapahtuneen takia on ikävä kokemus häistä ja vauvan siellä olosta. Ja toinen ongelma on se, ettemme saa hoitajaa lapsille todellakaan helposti ja kenen tahansa hoitoon en vauvaa tai yleensä lapsiani jätä. Isä voisi jäädä kotiin, mutta kun nytkin minulla tulee maitoa yli tarpeen niin miten sitä sitten häissä vois olla kun tissit täynnä maitoa. Puhumattakaan siitä, että huolehtisin/miettisin koko ajan onko vauvalla kaikki hyvin.
Ilmoitan ystävälleni tänään ja kiitän, että pyysi kaasoksi ja että toimisin mielelläni kaasona, jos vauvamme olisi isompi, mutta nyt se on mahdotonta.
ap
Miten ihmeessä itse uskallat edes mennä sinne, sähän voit saada jonkun pöpön ja tartuttaa sen perheeseesi ja sitten kuolette kaikki!!
Anteeksi nyt vain, mutta tuo pöpökammo kuulostaa kyllä hiukan hätävarjelun liioittelulta. Olkoonkin että joku muu lapsi on joskus saanut flunssapöpön häistä, mutta olishan hän voinu saada sen vaikka kauppareissultakin tai ihan mistä vaan julkisesta paikasta. Ei sen takia voi linnoittautua kotiin, ettei ikinä sais mitään pöpöjä.
Sen mä kyllä ymmärrän, ettet halua vauvan kanssa sinne mennä. Voi olla tosi vaikeaa olla pienen vauvan kanssa, kun pitäis samalla hoidella kaason juttujakin. Hääpäivä tulee todennäkösesti olemaan sulle melkoista työtä ja vauva pitäis hoitaa siinä sivussa. Ei kovin kiva yhdistelmä.
osallistuisin hääjärjestelyihin ja menisin sinne väsäämään kutsukortteja (sanoi, että vauva on tervetullut myös näihin valmisteluihin) ja muuta mitä on ennen häitä tehtävä ja sitten vielä häiden aikana. Polttarit olis myös kuuluneet minun kontolleni suurimmaksi osin jne. Tuo nyt ei mitenkään olisi onnistunut, en vaan voi olla erossa perheestä kun mies käy normaalisti töissä ja meillä on muitakin alle kouluikäisiä lapsia, joita pitäis jonkun hoitaa/vahtia.
Kuvittelin, että ystäväni olisi tajunnut, että kun edes pyysi pienen vauvan äitiä kaasoksi, ettei häneltä voi vaatia tuollaista. Ystäväni vaikutti loukkantuneen, kun sanoin, etten voi olla siellä koko ajan hänen häitä järjestelemässä. Mutta ehkäpä ymmärtää viimeistään sitten, jos hänellä on joskus omia lapsia.
ap
sulla olis varmaan just kaikki kutsukorttien askartelut ja hääkarkkien solmimiset ja riisipussien koristelut, puhumattakaan siitä seremoniamestarina olosta jo 24 tuntia ennen vihkimisen alkua. Tottahan sinulla olisi velvollisuus myös järjestää polttarit ja käydä nakuttelemassa tienposkeen kaikki opaskyltit. Kaason hommat on oikeasti turhaa hössötystä, en yhtään ihmettele sitä ekaa uhria joka kieltäytyi hommasta. 200 hengen häissä, jos sellaiset morsian haluaa, pitää kaikki järjestelyt ostaa rahalla, ei sitä pidä ystävien selkänahasta ja yön tunteina raatamisesta ottaa.
suostuisi olemaan kaasona. Eipä se morsiankaan paljoa mieti kun pyytää pienen vauvan äitiä kaasoksi.
sulla olis varmaan just kaikki kutsukorttien askartelut ja hääkarkkien solmimiset ja riisipussien koristelut, puhumattakaan siitä seremoniamestarina olosta jo 24 tuntia ennen vihkimisen alkua. Tottahan sinulla olisi velvollisuus myös järjestää polttarit ja käydä nakuttelemassa tienposkeen kaikki opaskyltit. Kaason hommat on oikeasti turhaa hössötystä, en yhtään ihmettele sitä ekaa uhria joka kieltäytyi hommasta. 200 hengen häissä, jos sellaiset morsian haluaa, pitää kaikki järjestelyt ostaa rahalla, ei sitä pidä ystävien selkänahasta ja yön tunteina raatamisesta ottaa.
jos vauvaa ei saisi ottaa mukaan.
Meillä esikoinen ei koskaan huolinut tuttipulloa ja nokkamukista joi alle 6kk iässä niin vähän että ei olisi sillä pärjännyt yön yli. Ei siis huolinut tuttipulloa vaikka rintatulhdukseni takia huusi päivän nälkää..
Muuten kyllä uskaltaisin tietysti isänsä kanssa jättääkkin. Esikoisen kohdalla ei vain olisi ollut mahdollista.
Eikä minua kyllä olisi pätkääkään kiinnostanut olla tuon ikäisestä vauvasta erossa, häihin tms. meneminen olisi ollut minulle kamalaa pakko pullaa joten sen puoleen olisin mielelläni jättänytkin väliin.