Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikki 3,5v:t tällaisia?

Vierailija
06.02.2010 |

Vai onko meidän esikoinen vaan erityisen keskittymiskyvytön tapaus?!?!

Alkaa ottaa pattiin kun mitään ei tapahdu kun pyytää. Jos istutan lapsen sukkaparin eteen ja pyydän "laittaisitko sukat jalkaan" ja poistun hetkeksi esim. vaihtamaan pienemmän vaippaa, niin arvatkaahan onko sukat lapsella jalassa kun palaan. NO EI!!! Sen sijaan lapsi tekee kärrynpyöriä keittiössä, tutkii eteisin laatikon sisältöä, heiluu edestaakaisin tai laulelee itsekseen.

Vaikka pidän pyynnöt simppeleinä ja yritän ohjata lapsen alkuun hommassan esim. käy pissalla, laita sukat jalkaan tms. tuntuu että hänen muistinsa on n. 1 sekunnin mittainen. Kuin hajamielinen professori. Välillä hommat sujuu hienosti mutta tosi usein saan toistaa 10 kertaa saman asian ennen kuin tulee tulosta.

Onko tämmöinen tyypillistä 3,5 v:lle?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"VÄLILLÄ kaikki taantumukset ym on ihan ok! No niin, lopettakaahan nyt! Joltakin taisi mennä vähän ohi nuo jutut."

Luepa seuraava. Sitä kommentoin! Tästä keskustelemme:

"meidän 3v3kk ei varmaan edes ymmärtäisi jos pyytäisin hänet laittamaan sukat jalkaansa :) Meidän poika ei edes itse viitsi syödä, vaan työntelemme hänelle ruokaa suuhunsa."

Vierailija
2/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollakin erityislasten äidillä!! Vääntämällä vääntäen yrittää diagnosoida kehitysviivästymiä toisten lapsille. Hellitähän jo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"VÄLILLÄ kaikki taantumukset ym on ihan ok! No niin, lopettakaahan nyt! Joltakin taisi mennä vähän ohi nuo jutut." Luepa seuraava. Sitä kommentoin! Tästä keskustelemme: "meidän 3v3kk ei varmaan edes ymmärtäisi jos pyytäisin hänet laittamaan sukat jalkaansa :) Meidän poika ei edes itse viitsi syödä, vaan työntelemme hänelle ruokaa suuhunsa."

Takerrutko aina joihinkin pieniin yksityiskohtiin ja jauhat ja jauhat aina vaan aiheesta? Minusta tuo kertoo jo sinun luonteestasi jotakin.. et taida olla niitä rennoimpia ja helpoimpia ihmisiä? Voisiko sinulla olla jokin persoonallisuushäiriö tai jotakin?

Kun kirjoitin em. lauseen hymiön kera, niin sinun ei pidä ottaa sitä kirjaimellisesti. En tiedä miksi edes vaivaudun enää selittelemään.. Mutta en ole koskaan vielä pyytänyt 3v lastani pukemaan itse sukkiaan jalkaan. Joten en tiedä ymmärtäisikö hän edes pyyntöäni tai saatika osaisiko hän pukea niitä.

Ja se toinen lause syöttämisestä... minun poikani syö vähän, eikä hän erityisemmin nauti edes ruokailusta, vaan se on välttämätön paha hänen elämässä. Koska haluan, että poika saa edes vähän ravintoa, niin syötän ruoan hänelle aika usein.

Yritä nyt ymmärtää, että sinun kapea totuutesi ei ole ainoa oikea tapa elää tätä elämää.

Vierailija
4/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tarkoittaa "laita sukat jalkaan", niin mitä hauskaa siinä on? Miksi et ole koskaan pyytänyt 3-vuotiasta laittamaan sukkia jalkaansa? Miksi epäilet, ettei lapsi ymmärtäisi?

Normaalisti lapset haluavat tehdä asioita itse. Jos 3v lapsi ei halua syödä itse, se on poikkeavaa. Jos 3v lapsi syö niin vähän itse, ettei se riitä ravinnoksi, se on poikkeavaa.

Tuskin olen ainut, joka on tätä mieltä. Kysy vaikka neuvolasta. Itse en tiedä yhtään tervettä 3 vuotiasta, jota pitää syöttää, koska hänen ravitsemuksensa sitä vaatii.

Vanhemmat yleensä tietävät myös kuinka hyvin lapset ymmärtävät puhetta. Jos vanhempi epäilee, että 3 vuotias ei ymmärrä yksinkertaista toimintaohjetta, se on huolestuttavaa.

Vierailija
5/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä. Täällä kun pitää nopeasti jotain kommentoida tai kirjoittaa, niin saattaa kirjoittaa hieman kärjistäen. Samoin taas vastaavasti monet lukee nopeasti, jolloin itse pointti menee ohi, ja joku huono yksityiskohta jää mieleen (ehkä väärinkin)

Näin just sun hymiöstä mä ymmärsinkin, et teillä nyt ei aina noita asioita tehdä!

Mutta vielä sulle: pikku-hiljaa/välillä kannattaa alkaa opettamaan itse pukemista! Tai siis pyytää pukemaan itse.

Vierailija
6/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tarkoittaa "laita sukat jalkaan", niin mitä hauskaa siinä on? Miksi et ole koskaan pyytänyt 3-vuotiasta laittamaan sukkia jalkaansa? Miksi epäilet, ettei lapsi ymmärtäisi? Normaalisti lapset haluavat tehdä asioita itse. Jos 3v lapsi ei halua syödä itse, se on poikkeavaa. Jos 3v lapsi syö niin vähän itse, ettei se riitä ravinnoksi, se on poikkeavaa. Tuskin olen ainut, joka on tätä mieltä. Kysy vaikka neuvolasta. Itse en tiedä yhtään tervettä 3 vuotiasta, jota pitää syöttää, koska hänen ravitsemuksensa sitä vaatii. Vanhemmat yleensä tietävät myös kuinka hyvin lapset ymmärtävät puhetta. Jos vanhempi epäilee, että 3 vuotias ei ymmärrä yksinkertaista toimintaohjetta, se on huolestuttavaa.

Sä et nyt mitenkään saa väännettyä pojastani erkkalasta vaikka haluaisitkin.

Vierailija
7/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai voisi ehkä osatakin, mutta ei koskaan suostu edes yrittämään... Enkä nyt näe niiden laittamista niin tärkeäksi tuon ikäiselle, että pakottamalla ja uhkailulla ne käskyttäisin laittamaan.

Mutta tosiaan vielä 6-vuotiaskin harhautuu puuhailemaan kaikkea muuta kuin pukemaan, vaikka olisi kiirekin.

Vierailija
8/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..osaa kyllä tehdä kaikenlaisia palapelejä, pelata muistipelejä, laittaa sukat jalkaansa, laittaa kengät jalkaansa, riisua ja pukea vaatteensa, syödä itse, avata jugurttipurkkinsa itse, viedä roskat roskiin ja lajitellakin ne..

MUTTA ei se aina viitsi, ei sitä aina huvita keskittyä tai muuten vaan on kivempaa kun äiti tekee :)

so simple.. eikä mitään kehityshäiriöitä..

Vierailija
9/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kohta 6 vee edelleen tollainen,tosta 3,5 veestä puhumattakaan.

T:kolmen äiti

Vierailija
10/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ikää se 3 v. 4kk..toivon että olisi edes hieman omatoimisempi ja tottelevampi kunnes kuopuksen kanssa sama edes

Vierailija
11/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta puhumattakaan! :D

Vierailija
12/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden kaikkien muiden hommien ohella hän on siellä keittiössä todennäköisesti alkanut paistaa kananmunaa, mutta valitettavasti rikotut munat ei osuneetkaan pannulle vaan ne onkin keittiön matolla:)

Vierailija
13/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 3v3kk ei varmaan edes ymmärtäisi jos pyytäisin hänet laittamaan sukat jalkaansa :)

Meidän poika ei edes itse viitsi syödä, vaan työntelemme hänelle ruokaa suuhunsa. Nukutan hänet myöskin viereeni iltaisin.

Eli meidän reilu 3v. on ainakin vielä ihan vauva, eikä me kauheasti edes vielä vaaditakaan häneltä.

Mutta meillä on aikaa. Lapsemme ovat kotihoidossa, eikä meillä ole kiire saada heitä itsenäisiksi.

Vierailija
14/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään 4,5 vuotias saa sukkia jalkaan jos poistun paikalta. Tosin ei osaa laulaa eikä tee kärrynpyöriä. Mukavaa, että teidän muksu osaa kärrynpyörät ja laulamisen :)

Vierailija
15/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"meidän 3v3kk ei varmaan edes ymmärtäisi jos pyytäisin hänet laittamaan sukat jalkaansa :) Meidän poika ei edes itse viitsi syödä, vaan työntelemme hänelle ruokaa suuhunsa. Lapsemme ovat kotihoidossa, eikä meillä ole kiire saada heitä itsenäisiksi."

Ei oo normaalia, jos 3v ei suoriudu ruokailusta tai ymmärrä pyyntöä pukea sukat. Ois aihetta käyttää tutkimuksissa toimintaterapeutilla tai lastenneurologilla. Viittaa kehitysviivästymään.

Vierailija
16/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"meidän 3v3kk ei varmaan edes ymmärtäisi jos pyytäisin hänet laittamaan sukat jalkaansa :) Meidän poika ei edes itse viitsi syödä, vaan työntelemme hänelle ruokaa suuhunsa. Lapsemme ovat kotihoidossa, eikä meillä ole kiire saada heitä itsenäisiksi." Ei oo normaalia, jos 3v ei suoriudu ruokailusta tai ymmärrä pyyntöä pukea sukat. Ois aihetta käyttää tutkimuksissa toimintaterapeutilla tai lastenneurologilla. Viittaa kehitysviivästymään.

Ihmisen perusluonne on laiskuus. Jos jonkun asian saa tekemättä mitään, niin miksi viitsisi itse vaivautua?

t. pienen laiskamadon äiti

Vierailija
17/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmisen perusluonne on laiskuus. Jos jonkun asian saa tekemättä mitään, niin miksi viitsisi itse vaivautua? t. pienen laiskamadon äiti"

Jos ei ymmärrä pyyntöä pukea sukat, se ei oo laiskuutta. Tulee mieleen esim. dysfasia, kehitysvamma, kehitysviivästymä, aspergerin syndrooma, psyykkiset ongelmat.

Vanhemmat tarvitsisivat ainakin ohjausta kasvatukseen. Neuvolan perhetyöntekijä? Ei ole kysymys siitä, että haluaako passata tai pitää 3 vuotiasta vauvana. Kysymys on lapsen kasvattamisesta. Tietyt perusasiat pitää opettaa ja vaatia. On kasvatustyön laiminlöyntiä esim. syöttää 3 vuotiasta, jos tämä osaisi syödä itse. Kysy vaikka neuvolasta jos et usko.

Vierailija
18/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmisen perusluonne on laiskuus. Jos jonkun asian saa tekemättä mitään, niin miksi viitsisi itse vaivautua? t. pienen laiskamadon äiti" Jos ei ymmärrä pyyntöä pukea sukat, se ei oo laiskuutta. Tulee mieleen esim. dysfasia, kehitysvamma, kehitysviivästymä, aspergerin syndrooma, psyykkiset ongelmat. Vanhemmat tarvitsisivat ainakin ohjausta kasvatukseen. Neuvolan perhetyöntekijä? Ei ole kysymys siitä, että haluaako passata tai pitää 3 vuotiasta vauvana. Kysymys on lapsen kasvattamisesta. Tietyt perusasiat pitää opettaa ja vaatia. On kasvatustyön laiminlöyntiä esim. syöttää 3 vuotiasta, jos tämä osaisi syödä itse. Kysy vaikka neuvolasta jos et usko.

No kuule, en todellakaan aio kysyä neuvolasta saako 3v lasta syöttää vai ei! Jos minua huvittaa syöttää toisinaan isoa lastani, niin sitten syötän. Se ei ole lapseni laiminlyömistä.

Sen tiedän 42v iän tuomalla kokemuksella ja kolme lasta synnyttäneenä. Siihen en tarvitse neuvolaa.

Mikä ihme teitä vaivaa? Kireänä pidetään kiinni itse keksityistä säännöistä ja kauhistellaan jos lapsi ei ole jo taaperona omatoiminen ja vaivaton.

Niin kuin kirjoitin, minulla on aikaa odottaa lasteni kasvamista isoiksi.

Vierailija
19/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kuule, en todellakaan aio kysyä neuvolasta saako 3v lasta syöttää vai ei! Jos minua huvittaa syöttää toisinaan isoa lastani, niin sitten syötän. Se ei ole lapseni laiminlyömistä. Sen tiedän 42v iän tuomalla kokemuksella ja kolme lasta synnyttäneenä. Siihen en tarvitse neuvolaa. Mikä ihme teitä vaivaa? Kireänä pidetään kiinni itse keksityistä säännöistä ja kauhistellaan jos lapsi ei ole jo taaperona omatoiminen ja vaivaton. Niin kuin kirjoitin, minulla on aikaa odottaa lasteni kasvamista isoiksi."

Näin minä arvelinkin... Oon itse 2 erityislapsen äiti, ja paljon tekimissä muiden erityislapsien kanssa, ja myös asiantuntijoiden kanssa.

On olemassa normaaleja asioita ja epänormaaleja asioita. Tietyssä iässä lapsen pitää osata tietyt asiat jne. Jos et sitä halua ymmärtää, niin... Enkä sano pahalla vaan lapsesi parasta ajatellen: lapsesi voisi hyötyä päivähoitopaikasta!

Vierailija
20/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sinä itse olet kahden erityislapsen äiti, niin sä et voi tehdä em. diagnooseja tällaisella nettipalstalla muutaman tekstin pätkän perusteella toisten lapsista.

Mä voin vakuuttaa sinulle, etä lapseni ei ole erityislapsi.

Päivähoitopaikan hyödystä.. minä ainakin pääsisin helpommalla jos laittaisin lapseni päivähoitoon. MUTTA koska haluan ajatella lapsieni parasta, olemme mieheni kanssa järjestäneet työvuoromme niin, että voimme hoitaa lapsemme kotona. Käyn kyllä 3v kuopukseni kanssa avoimesa päiväkodissa ja perhekerhossa joka viikko ja se on minusta riittävää virikettä kotihoidon lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi