Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikki 3,5v:t tällaisia?

Vierailija
06.02.2010 |

Vai onko meidän esikoinen vaan erityisen keskittymiskyvytön tapaus?!?!

Alkaa ottaa pattiin kun mitään ei tapahdu kun pyytää. Jos istutan lapsen sukkaparin eteen ja pyydän "laittaisitko sukat jalkaan" ja poistun hetkeksi esim. vaihtamaan pienemmän vaippaa, niin arvatkaahan onko sukat lapsella jalassa kun palaan. NO EI!!! Sen sijaan lapsi tekee kärrynpyöriä keittiössä, tutkii eteisin laatikon sisältöä, heiluu edestaakaisin tai laulelee itsekseen.

Vaikka pidän pyynnöt simppeleinä ja yritän ohjata lapsen alkuun hommassan esim. käy pissalla, laita sukat jalkaan tms. tuntuu että hänen muistinsa on n. 1 sekunnin mittainen. Kuin hajamielinen professori. Välillä hommat sujuu hienosti mutta tosi usein saan toistaa 10 kertaa saman asian ennen kuin tulee tulosta.

Onko tämmöinen tyypillistä 3,5 v:lle?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tehdään moniammatillisessa työryhmässä.

Sanoin vain, että on poikkeavaa ja erittäin hulestuttavaa, jos 3 vuotias ei ymmärrä, mitä tarkoittaa "laita sukat jalkaan". Diagnoosit laitoin esimerkiksi siitä, että on olemassa lukuisia syitä, mistä tällainen voisi johtua. Tarkoitukseni oli tuoda esille, että olisi tärkeää selvitää, mistä ymmärtämisvaikeudet johtuvat.

Päivähoitoa suosittelen siksi, että siellä lapselta vaaditaan ikätasoista käyttäytymistä. Jos kotona sitä ei vaadita, on lapsen etu viettää osa päivästä paikassa, jossa sitä edellytetään.

Vierailija
22/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että ongelmana on se, ettei lapselta vaadita ikätasoista käytöstä/osaamista, joka on kehitykselle tärkeää. Lapsi hyötyisi päiväkodissa esim. siitä, että hänen täytyisi syödä itse ja pukea itse itsensä. Tämä edistäisi hänen kehitystään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee jo 2-vuotiaalta vaatia, että hän pukee, riisuu, peseytyy, käy vessassa, syö jne. ihan ITSE. Jos teillä ei näin ole, niin hankkikaa kiireen vilkkaa diagnoosi lapsellenne......

Että silleen!

Vierailija
24/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minua huvittaa syöttää toisinaan isoa lastani, niin sitten syötän. Se ei ole lapseni laiminlyömistä. .

Lopeta nyt hyvänen aika. Ja jos lapsi ei oikeasti ymmärrä puhetta niin hanki hänelle apua, jookos.

Vierailija
25/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä. 2 vuotiaan pitää opetella syömään itse. Lusikkaa pitää osata käyttää.

Järkeäkin saa käyttää. Ei ole normaalia, jos 3 vuotias ei ymmärrä yksinkertaisia toimintaohjeita eikä syö itse! Kolmivuotias osaa jo monenlaista. Jos ei osaa, on kiire saada apua, jotta taidot saadaan kuntoon ennen kouluikää. Mutta tätähän kaikki eivät ymmärrä. Kouluun tulee lapsia, jotka eivät edes kunnolla puhu. Puhumattakaan, että osaisivat muita taitoja... Ja paras kuntoutusaika on mennyt. Vanhempien itsekkyyttä? Vai laiskuutta? Vaikeutta hyväksyä asiaa?

Vierailija
26/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrä puhetta/puhumattakaan ukoistanne :D

Vierailija
27/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, lopettakaahan nyt!

Joltakin taisi mennä vähän ohi nuo jutut. Eli yksi äiti totesi,että välillä syöttää yli 3-vee lastaan, toinen ei laita pyynnöstä sukkia jalkaan (vaikka siis käskyn ymmärtää jne).

Tuollainen käytös on aivan normaalia 3-vuotiaalle!!! Kaikki muu / koko maailma on kivempi kuin se sukkien laittaminen. Ei se sen kummempaa. Noissa asioissa esim. meidän 3-vee haluais olla au naturel, eli alasti koko ajan. Jo sen takia pukeminen on VÄLILLÄ vaikeaa.

Minä syötän välillä myös 4-vuotiastamme. Hän osaa syödä itse, mutta ei välillä halua. Yleensä esim. päiväkodista tultuaan haluaisi että syötetään. Päiväkodissa syö yksin, ja tekee kaiken muunkin, pukee ym ,kun siellä ei täteillä ole siihen aikaa, ja se siellä hänen kehitystehtäviinsä kuuluu. Joten ymmärrän täysin, että välillä haluaa olla lapsi, ja ehkäpä vielä pikkuinenkin lapsi, ja vaatii palveluja. Saattaa olla päivästä jopa niin väsynyt (esim eilen retkipäivän jälkeen), ettei yksinkertaisesti jaksa syödä itse.

Meillä lapsi oli alusta asti tuota "palveluja mahd. paljon" -tyyppiä, eli siis halusi tehdä esim. syömisen aikana muita juttuja. Neuvolasta sanottiin,et fiksu tyttö on, syöminenhän on tylsää :D

Osaa enemmän kuin muut ikäisensä tällä hetkellä.

Vierailija
28/28 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmettelen tätä ketjua kun yleensä ette itsekkään ymmärrä puhetta/puhumattakaan ukoistanne :D"

Se johtunee tuosta dysfasiasta. Joka löytyy niin itseltä kuin ukoltakin :) Siksi me toisinaan tukiviitomme toisillemmekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi