Päiväkodin tätien vastuu missä se menee?
Hain tänään 3v päiväkodista,olivat juuri lähdössä pihalle klo 15.00 aikaan. Poikani oli saanut päällensä puoliksi märän toppapuvun(kuulemma ei ollu ehtunyt kuivua kuivauskaapissa), ihan litimärät villasukat ja onneksi kuomat olivat kuivat. Hanskat olivat sellaiset kuumanmärät , otettu just pois kuivauskaapista.Ulkoapäin vaatteet olivat ihan kuivia, mutta eivät siältä. Tätä varten olen toimittanut päiväkotiin varaulkoiluasun.Ei ihme jos jokapäiväkotilapselta vuotaa nenä ja korvattulehdukset jylläävät, kun ehdointahdoin antavat lähteä pihalle märissä vaatteissa. Miksi ? Annoin kyllä palautetta, mutisivat jotain kun kuivauskaappeja on niin vähän ja kiirekin on.........
Kommentit (10)
Ihan tuon saman syyn vuoksi olen panostanut lasten ulkoiluasuihin, ostan vain laatua ja kosteussuojattuja haalareita, hanskoja ja gore-tex-kenkiä. Eipähän tarvitse märkänä pukea, kun eivät koskaan kastukaan sisältä.
Valittaahan voi, mutta millään ei kaikkia yksityiskohtia voi hoitajatkaan muistaa (kenellä varavaatteet, kenellä ei). Yleensähän lapsilla on yksi ulkopuku/nenä päiväkodissa.
Jos osta laatua, ei tule näitä ongelmia. Niin se vaan on!
ne ei muista, kenellä on varavaatteet mukana, niin miten luulet, että ne muistaa kenen kosteusuojattuja vaatteita ei saa laittaa kuivauskaappiin? :D
niin mikä on sitten laatua, pojalla luhdan vaatteita ja myös raiskia.
mitä ei saisi tapahtua, mutta valitettavan usein pääsee käymään juuri tuon "kiireen" vuoksi. pk:n työntekijöiden pitäisi kyllä joka kerta joka lapsen kohdalla tarkastaa, että lapsella on kuivat vaatteet päälle pantavaksi. "kiire" on heittomerkeissä siksi, että useimmiten kiire tehdään, ei oteta riittävän rauhallisesti. voit antaa palautteen pk:n johtajalle mutta minusta palaute on aina parempi saada suoraan vanhemmilta kuin pomon kautta. t. pk:n täti (lto)
yksittäistapauksia, sillä omassa päiväkodissani ainakin me henkilökunta katsomme ja kokeilemme tosi tarkkaan ovatko vaatteet kuivia. Lokerosta otetaan varavaatetta tilalle tai lapsi puetaan ulos viimeisten joukossa, että vaatteet ehtivät kuivua. Kuivauskaappeihin ei saisi tunkea kerralla liikaa vaatetta vaan väljästi ja aina kuivaa jo pois ottaen, niin kyllä ne hyvin kuivaavat!
T. päiväkodin ope ei täti
Tarkistaa onko esim. naulakossa märkiä vaatteita, myös sisäpuolelta jos ei ole kuriksia tai kosteussuojattuja pukuja.
Minä ainakin käyn jokaisen lokeron läpi joko heti ulkoa tultua jos olen ollut ottamassa vastaan tai sitten viimeistään heti kun mahdollista, tai joku muu jatkaa, onhan muitakin.
Olen ollut päiväkodeissa työssä, joissa ei huolehdita muutamista asioista, itse teen kuitenkin tunnolisena ihmisenä seuraavat;
Jos saa laitetaan kuivauskaappiin, käännän rukkaset - jos voi, sillä ne eivät saa lämmintä ilmaa rukkasen suun varresta, ilma ei kierrä sinne ja lämmin höyry on aistittavissa kun kaapin avaa.
Kurarukkaset käännän, samoin kurahousut nurin päin, sillä se kostuva aines on siellä sisäpuolella. Kumia ulkopuoli.
Kumisaappaista ja muistakin villasukat pois, ne ovat yleeensä kosteat joko hikoillessa tai muuten.
Jos ei laiteta kuivauskappiin ulkohaalaria, laitetaan se roikkumaan hengariin pois ahtaasta lokerosta, jossa ei saa ilmaa. Lähelle kuivauskaappia ei saa laittaa pukuja kuivumaan hengareissaan paloturvallisuuden vuoksi. Paikkoja varmaan löytyy muualtakin, ja puvun voi kääntää hengariin luovuttamaan kosteutensa.
Paras mitä olen nähnyt tehtävän. Eräs hoitaja oli laittanut kuivauskaappiin kurarukkaset joiden sisällä oli vuorelliset talvirukkaset. Näytin ystävällisesti miten tehdään. samoin joku laittaa saappaat kuivauskaapin pohjalle "kuivumaan" ja saappaan sisällä on villasukka...
Joskus kuulee muualta kuinka joku äiti kun on hakenut kesken päivän lastaan satunnaisesti, on lokerosta löytynyt märkä puku mytättynä ryttyyn, ei edes naulakossa roikkuen. Ei siis kukaan tarkasta, vaikka meillä työntekijöillä on päävastuu sen jälkeen kun lapsi on riisunut ja jättänyt märät esim. erilliseen koriin jne, josta sitten katsotaan mikä kuuluu mihinkin.
Kun lasta haetaan illemmalla ulkoa kotiin, ei voi tietää onko mennyt jo valmiiksi märällä puvulla ulos.
Lokerot kuuluu tarkistaa, samoin kun lapset ovat esim. piirissä odottamassa lounasta, on hyvä loskakeleillä katsella kenen tytön sukkahousut ovat sukkaosasta märät, jopa takamus voi olla märkä. Pojilla saattaa olla sukat märkinä ja kalsarin lahkeet ja kolitsihousun resorit imeneet vettä.
Toki lapsille sanotaan että jättävät riisuutuessaan kaikki märät vaatteensa isoon koriin, toiseen ne päälivaatteet ja toiseen muut, mutta lapset kun tietää, niin aikuisen tulee tarkistaa ottamalla vastuu siitä, onko toimittu ohjeen mukaan. Ja jos ei, niin sitten taas ohjataan ja kerrataan asioita, märissä vaatteissa on inhoittavaa olla sisälläkin, ne sukat jos ovat märät jne.
Kaiketi ollaan sitä mieltä, että henkilökunta on vastuussa kaikesta siitä, mitä heidän valvonta-aikanaan työajan puitteissa sisältyy.
On joitain poikkeuksia siitä, mitä jätetään lasten vastuulle. Joissain erityispedagogisissa päiväkodeissa kuten Montessorissa saattaa ohjaaja ajatella, että laittaapa lapsi sitten seuraavana päivänä itse kuivumaan kun muistaa kuinka inhoittavaa oli märissä vaatteissa.
Tämä ei ole Montessorin tarkoitus, vaan ohjaaja joka näin ajttelee, on toiminut oman mielensä mukaan, ei pedagogiikan. Vastuu on tällaisissa asioissa aina aikuisella, lasta ohjataan ja valvotaan että hän sitä noudattaa, sittenkin vielä tulee eteen ettei ohjeita kenties kauaa muisteta ja taas..
kerro pk:n johtajalle, kunnan päivähoidosta vastaavalle, kaupungin poliitikoille, valtuuston puheenohtajalle sähköposti vaan jne
Kuulim juuri vielä paljon hurjemman asian, mutta kun ei ole oma asia en nyt sitä tässä kerro. Mutta päiväkodeissa tehdään toisinaan aivan liian vähällä porukalla työtä ja jos tietoa ei laiteta eteenpäin, mikään ei muutu. Tuskin he tahallaan lapsia märissä ulkoiluttaa.
Meillä lapsi puettiin ohueen varahaalariin eikä laitettu villahaalaria alle vaikka pakkasta oli yli 20 astetta. Olin oikeasti peloissani! Kun ei tuo pieni kuulemma puhunut vielä päiväkodissa ja aikuisin iltapäiväulkoilussa on niin vähän että lapsi ei pääse edes vessaan.
niin pk:n johtajaan yhteys ja siitä aina vaan seuraavaa ylemmäs. Kyllä tuollaiseen pitää puuttua, varsinkin kun olit jättänyt varavaatteet sinne.