Saako asuntolainaa mitenkään, ellei ole vakituinen työsuhde? ov
Eli ei vakituista paikkaa, vaan määräaikaisia pitemmältä ajalta samassa työpaikassa.
Kommentit (18)
ja kysy itseltäsi: "Miten hoidan velkaani nykyisen kaltaisessa tilanteessa?"
Onko sinulla suunnitelma korkojen ja lyhennysten maksamiseksi ja uskooko pankki sitä?
Määräaikaisten ketjutushan ollut pannassa jo vuosia, kuinka työnantajasi sitä voi tehdä?
Tosin, onhan lasten lyöminenkin kriminalisoitu, mutta silti sitä tapahtuu :/
Määräaikaisten ketjutushan ollut pannassa jo vuosia, kuinka työnantajasi sitä voi tehdä?
työt jatkuu?
Otatko lainan yksin?
Toisen hakijan tulot?
Takaaja?
Omat säästöt?
Pankithan työntävät asuntolainoja puoliväkisin ihmisille
Maksukyky katsotaan ja pankille täytyy olla näyttöä, että pystyy maksamaan nyt ja tulevaisuudessa.
Edellinen on väärässä, että lainan saisi helposti.
Ei pidä paikkansa.
Me ei saatu lainaa, mutta asoon saatiin, kun lainan tarve pienempi.
Nyt tuskin oltaisiin saatu sitäkään, kun mies ei ole töissä.
Sai kenkää, mutta onneksi ehdittiin laina saada.
Kyllä työtönkin pystyisi maksamaan lainan, jos lainaerä on sama, kuin vuokra.
Minä olen omaishoitaja ja mies opiskelee liiton rahoilla.
Meillä nyt asumiskulut 900 euroa kuukaudessa ja tuolla summalla maksaisi hyvin omaa kämppää.
hoitoala niin saat, muista en tiedä.
Mulla on just pietempiä määräaikaisia, eikä edes kaikki samalta työnantajalta. Lisäksi mulla on apurahapätkiä, eli ei työsuhdetta ollenkaan. Mutta ne tulot on kuitenkin säännölliset ja "uskon vakaasti", että jotain löytyy seuraavienkin määraikaisuuksien päättyessä - mitään todisteitahan siitä ei ole, mutta ei niitä ole kukaan kysellytkään.
Tähän vaikuttaa tietysti myös pitkäaikainen asiakkuus samassa pankissa ja se, että olen aikanaan hoitanut opintolainani ja jälkimmäisen asuntolainan kohdalla myös se, että hoidettiin se ensimmäinen laina kunnolla, eikä mitään maksuhäiriöitä ole ollut. Ja vakuuksiakin riittää.
Varsinkin valtion hommissa määräaikaisten ketjutus on ihan sääntö. Määräaikaisuuden syyksi kirjataan työsopimukseen esim että "projektirahoitus", mikä tarkoittaa sitä, että työsopimus on enintään projektin mittainen. Ja enintään, koska siihen ovidaan kirjata myös "budjettikausi", joka taas on pisimmillään vuosi. Nämä syyt ovat laillisia perusteita määräaikaisuuksille esim yliopistoissa ja yliopistollisissa sairaaloissa ja valtion virastoissa, vaikka määräaikaisuuksia olisi kuinka monta peräkkäin.
määräaikaisia työsuhteita peräkkäin. Eikä ole kuulemma kiellettyä.
että kunta tms. on joutunut maksamaan hyvityksiä jonkun riitautettua ketjutettuja määräaikaisuuksia. Ja lainsäädäntöä on entisestään kiristetty. Tietysti jos ihmiset eivät itse pidä puoliaan, niin yritetäänhän sitä vedättää. Kannattaa jutella asiasta liiton lakimiehen kanssa, sieltä saa parhaat neuvot.
t. ex-määräaikainen, nyk. vakituinen
Myös kunnan hommissa käytetään surutta määräaikaisia työsuhteita peräkkäin. Eikä ole kuulemma kiellettyä.
Ennen oli sillai, että kaksi sai olla peräkkäin, mutta kolmannen kohdalla piti vakinaistaa.
että kunta tms. on joutunut maksamaan hyvityksiä jonkun riitautettua ketjutettuja määräaikaisuuksia. Ja lainsäädäntöä on entisestään kiristetty. Tietysti jos ihmiset eivät itse pidä puoliaan, niin yritetäänhän sitä vedättää. Kannattaa jutella asiasta liiton lakimiehen kanssa, sieltä saa parhaat neuvot.
t. ex-määräaikainen, nyk. vakituinen
Myös kunnan hommissa käytetään surutta määräaikaisia työsuhteita peräkkäin. Eikä ole kuulemma kiellettyä.
Täällä yliopistolla ainakin. On yritetty vaatia vaiknaistamista, mutta määräaikaisuuksien perusteet on hallinto-oikeudessa todettu laillisiksi.
Oltiin molemmat firmassa töissä jossa aina uusittiin määräaikainen soppari sen loputtua. Pankissa ihan suoraan sanottiin, että periaatteessa on vakituiset työt, vaikka sopparit on aina puolen vuoden tai vuoden pätkissä. Ei ollu mitään ongelmia ja noilla ostettiin yksi oma asunto + kaksi sijoitusasuntoa.
me saatiin takaajilla Nordeasta, Op ei olisi antanut. Miehellä siis ketjutettuina määräaikaisia vuositolkulla samasta paikasta. Laitonta, I know!!!
haaasteellista.