Onko kokemusta SYK:stä, millainen koulu, ilmapiiri?
Kommentit (39)
Onko lisää kokemuksia Syk:stä? Mistä asti lapsenne käyvät koulua siellä? Itse asuin aikoinaan aika vieressä, mutta vanhempani eivät tajunneet minua sinne laittaa, vaikka toivoinkin ranskan alkavan 1. kielenä. Nyt omat lapseni toivovat 1. kieleksi ranskaa, mutta pohdin, miten vaikeaa sinne pääsy on? Kuinka moni reputtaa pääsykokeissa ja mitä "ihmeitä" vaaditaan, jotta lapsi pääsee aloittamaan 3.luokalta koulunsa sieltä?
Pääsin juuri SYKin lukioon. Vanhaan kouluun verrattuna opetustaso paljon korkeampi ja luokkatovereilla on hyvä asenne. Sain paljon kavereita, ei näy yhtään vihamielisyyttä tai kiusausta koko koulussa :O
Oppilaita tapaa ihan eritaustasia, eikä ole mitään arvostelua. Ei piitata vaatteiden tai vanhempien auton merkistä, äidinkielestä tai asuinpaikasta.
Ollan ihan tyytyväisiä. Hyvä opetus ja työrauha. Olemme molemmat vanhemmat opiskellet pari tutkintoa, mutta ei siinä ole mitään mystistä. Lapsi halusi itse hakea kun samanhenkisiä lapsia oli harrastuksessa. Vanha koulukin oli hyvä, mutta kannustettiin tekemään itsenäisiä valintoja. Koulun kerhotarjonta myös kiinnosti ja on ollut mieluisaa. Luokassa on hyvä henki ja lapseni mielestä toisia kannustetaan. Jokaisesta löytyy jokin selvä vahvuusalue ja muita alueita voi aina kehittää:)
Entinen sykkiläinen vastaa. Opetuksen tason on hyvä. Koulu on kiva. Mutta jos et ole paras, olet huono.
Olen itse joutunut koulussa olemaan se huono, eli se, joka on saanut vain 8-9 kaikista kokeista. Aivan surkea siis. Koulussa keskityttiin niihin 9-10 oppilaisiin, joista tuli jotain. Minä olin vain sellaista perusmassaa, joka suoritti koulun.
Koulun jälkeen itsetuntoni oli nollissa, koska luulin olevani huonoista huonoin. Olinkin, tuossa porukassa. Mutta muuhun väestöön verrattuna olin eliittiä.
No, koska en uskonut itseeni, masennuin. Opiskelin ammattikorkeakoulututkinnon. Sen jälkeen hain yliopistoon, luin itseni maisteriksi. Sitten tajusin, että koulu (SYK) on nuijinut minut ihan turhaan maanrakoon. Olen ja olin älykäs. Minusta tuli tohtori.
Nykyään olen siis tohtori, hyvässä työssä ja hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen. Olen 41v. Olisinpa tajunnut olevani hyvä ihminen jo 20 vuotta sitten, olisin säästynyt monelta mielipahalta.
Naapurini molemmat lapset ovat tuossa koulussa. Opettajan ehdotuksesta vanhin sinne aikoinaan pyrki. Tykkää kielistä, tässä meidän lähikoulussa kiusattiin, kun piti koulunkäynnistä. Ihan tavis perhe, täältä on tunnin matka suuntaansa, peltojen keskeltä, kunnasta. Hyvin on jaksanut ja motivoitunut koulunkäyntiin. Niin, vanhemmat eivät ole todellakaan mitään rikkaita.
Tänään huojentunut ja iloinen. Lapsi joka todella halusi sykkiin tuli valituksi. Valitettavasti vanhassa koulussa oli epäpätevä suomenopetus ja paljon kiusaamista osaamisen takia. Lapsi luki kotona kielioppia ja kirjoja.
Toivottavasti koulutie jatkuu nyt valoisimmissa merkeissä. Esikoisen kautta olemme olleet todella tyytyväisiä kouluun ja hyvään yhteishenkeen. Suosittelen lämpimästi.
Kannattaako SYK:iin edelleen hakea? Onko opetuksen taso pysynyt hyvänä?
Onko teistä ollut hyvä panostus lukea esim. ranskaa tai venäjää a-kielenä?
Onko lapsen ystävyyssuhteet kärsineet, kun on mennyt SYK:n, jos luokkatoverit ovat olleet kaukana?
Kannattaa ehdottomasti hakea. Koulu on ollut kaikinpuolin mainio.
T. kahden sykkiläisen äiti
Hi, would you be able to give some examples what kind of questions they ask at the entrance test for 3rd grade? Thank you very much in advance :)
Siis kyllä Syk:ssäkin on häiriökäyttäytymistä, haasteena on muuten hyvien opettajien taito puuttua siihen. Käytännössä ajatuksena ln näyttänyt olevan ”antaa ajan hoitaa” -seurauksena oppilaat häirikön luokalta hakevat muualle.
Lapset käyneet kolmosesta lähtien,silloin oli pääsykokeet. Pari tuntia kirjallisia tehtäviä. Jos kouluun ei pääse voi mennä tiettynä aikana katsomaan omia vastauksia. 0.25 oli pisteet jyvitetty. Me emme tiedä pisteitä koska Sykissä halutaan pienten aloittavan samalta viivalta. Opetus tasokasta,molemmilla kivat luokat ja paljon aktiviteetteja. Me vanhemmatkin järjestäneet yhteisiä tapahtumia ja saaneet uusia ystäviä. Koulussa on ok oppia ja siitä ei kiusata. Toinen poika ja toinen tyttö mielestäni ovat saaneet tukea ja menevät kouluun mielellään. Osalla koululaisista pitkät matkat,mutta kun olen kysynyt lasten kavereita haluavat silti tulla kouluun. Koulussa monipuolinen harrastustoiminta vaikka monilla harrasteita koulun ulkopuolella.
Kaksi lastani käy kyseistä koulua ja suosittelen. Pyhäkoulu se ei suinkaan ole, mutta hyvä paikka lapselle jota koulunkäynti kiinnostaa keskivertoa enemmän. Pidän yhteisöllisyydestä ja kaverien vanhempiin tutustuu keskivertoa paremmin. Olen tyytyväinen valintaan. Mieletöntä kilpailua en ole huomannut, mutta asenne kouluun on hyvä ja koulunkäynti ehkä enemmän pop, kuin monissa muissa paikoissa. Lapset viihtyvät ja opetuksen taso on korkea.