Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko TUOREJUUSTOA tehdä itse?

Vierailija
05.02.2010 |

Jos, niin miten? Tykkään hirveästi, ja olisi kiva kokeilla itse tekemistä :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä kun saa yleensä vastauksen kaikkeen :)

Vierailija
2/5 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen itse juustoa, joka muistuttaa esim. ricottaa, tai mozzarellaa eli ei kypsyttämätöntä.

Mummoni resepti:

Rasvaista maitoa + mahdollisesti piimää kattilaan, keitetän hiljalleen niin että massa ja hera (neste) erottuvat. juustomassa siis irtoaa itsestään nesteestä ja jää kellumaan pinnalle, tätä pitää auttaa kauhalle kokoamalla. nostetaan pois kattialsta kun hera ja neste irronneet toisistaan. (tämän voi kai tehdä myös juustonjuoksetteella,, mutta mulla on sellainen mielikuva, että oon tehnyt vain keittämällä)

Sitten en muista tarkalleen mitä tehdään (mummo siis opettanut, resepti jossain laatikon pohjalla, en ole tehnyt pitkään aikaan ja mummokin jo kuollut), mutta musitaakseni massa maustetaan suolalla, vatkataan/sekoitetaan ja laitetaan juustomuottiin harson sisään ja jääkaapiin vetätyymään.

Jotenkin muistaisin, että tähän liittyy kananmuna, mutta en ole nyt varma.

Jäljelle jäävästä herasta leivotaan herkullisia sämpylöitä :)

Tosi hyvää, esim limpun kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siis nimenomaan ei kypsytettyä juustoa, kypsyttämätöntä.

Vierailija
4/5 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupasta eikä nestettä jää läheskään tuon perinteisen maito-piimä-munajuuston tehtyään.

-Osta Bulgarian jogurttia, maitoa ja munia, yrttejä tai muuta maustetta jos haluat.

Määrät eivät minulla mitenkään vakiot, miten milloinkin tyyliin. Tekemällä oppii.

Pidä Bulgarian jogurttia huonenlämmössä muutama tunti ennen kuin aloitat, samoin munat.

1. Laita kattilaan maitoa, mieluimmin "punaista" täysmaitoa ettei pala pohjaan. Laita nyt alkuun vaikka litra, myöhemmin huomaat että vähempikin voi riittää.

2. Vatkaa vaikka 6 munaa ja 4 purkillista Bulgarian jogurttia erillisessä kulhossa.

3. Kun maito on kattilassa kiehumispisteeessä, sekoita vaikka vispilällä muna-jogurttiseos kiehuvaan maitoon, vispilällä hämmennät, et vatkaa kattilassa.

4.Vaihda kauha vispilän tilalle, hämmennä ja levy saa olla täysillä kunnes maitoseos alkaa kiehua. Kiehuessa pienemmälle lämmölle ettei yli kiehu ja annat muna-jogurttiseoksen muhia kiehuvassa maidossa hämmennellen hissukseen.

5. Kun huomaat pinnalle erottuvan massoja, sellaisia alueita joita voit ottaa vaikka reikäkauhalla pois, lisää suolaa, tavallinen kauha käy, ja alat kauhomaan kiehuvan maidon seasta juustoa, minkä laitat vieressä olevaan siivilään. Joku kulho alla.

6. Painele siinä lävikössä massaa niin että tarttuu kuumana hyvinkin yhteen, ja loppu neste valuu alas läviköstä kulhoon.

Kun kaikki murusetkin olet ottanut kuumasta maidosta, niin juusto on valmis, tee esim. sämpylöitä nesteestä hetken päästä.

Tämä ohje on siitä parempi kuin naito-piimä-muna, koska ei tarvitse jättää painon alle valumaan pidemmäksi aikaa, vaan siivilästä voi melko pian kumota valmiin juuston lautaselle, se ei murene yhtään, on tiivistä. Leikatessa saa hyviä siivuja kun juusto on hetken ollut lautasella tai vaikka siivilässä edelleen, mtta voi kumota kuumana eikä murene.

Valkosipuli, tilli tai mikä muu maustaminen on jokaisen tehtävä silloin kun kauhotaan kuumana siivilään, sillä niin kauan kuin seos on kuumaa se myös tartuu murusiinsa ja paimnelemalla siivilässä on napakkaa. Myös sitä kiehuvaa maitoa voi valutella siivilään ja painella lusikalla, näet kuinka nestettä tihkuu.

Teen mieluimmin jogurtilla kuin monta litraa maitoa ja piimää.

Kati Nappa vuosia sitten teki telkussa ja olen sitten vain näin tehnyt, onnistuu ja tekemällä kehittyy.

Vierailija
5/5 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset