Onko kohtuutonta vaatia, että 8-v
tekee itse voileipänsä (ei tarvitse leikata veitsellä) ja ottaa jääkaapista ruokaa ja lämmittää sen mikrossa?
Minä olen paha äitipuoli, joka ei jaksa pitää täyshoitolaa.
Kommentit (68)
On se niin hirveetä, jos jotain pitäs osata tehä. T. ap
Eli laittaa se perkeleen leipä koulun jälkeen. En minä vaadi siivoamista, vaikka jotkut sen ikäiset osaa senkin tehdä.
Minä sitten ilmeisesti olen PAHA äitipuoli joidenkin mielestä. Mutta minusta on väärin, että lapsien ei tarvitsisi osata tehdä mitään. Se on karhun palvelus.
tekee itse voileipänsä (ei tarvitse leikata veitsellä) ja ottaa jääkaapista ruokaa ja lämmittää sen mikrossa?
Minä olen paha äitipuoli, joka ei jaksa pitää täyshoitolaa.
Jos olet kotona, etkä vain jaksa/viitsi, niin törkeetä on!
Olis aika miettiä harrastusten järkevyyttä ja merkitystä, jos perhe-elämä katoaa sen jalkoihin. Silloin pitää miettiä, missä on kiva, jos kodista tulee vain pistäytymispaikka.
ei ole kotona kun poika tulee koulusta? Meillä kakkosluokkalainen on vielä ip-kerhossa juuri sen vuoksi ettei tarvitse yksin olla kotona pitkää iltapäivää.
ei ole kotona kun poika tulee koulusta? Meillä kakkosluokkalainen on vielä ip-kerhossa juuri sen vuoksi ettei tarvitse yksin olla kotona pitkää iltapäivää.
tekemään voileipiä ja lämmittämään ruokia,s aati syömään yksin. Ankeelta tuntuu.
Mutta toki kuulun vähemmistöön, sillä mun mielestä ei lasten tarvisi olla vielä niin itsenäisiä, itsenäistyä ehtii myöhemminkin.
ihmisellä.
viitti persettänsä nostaa edes ruuan mikrottamista varten.
Niin WT meininkiä.
koulusta tultuaan vaikka minä olen kotona. Ja aamupalankin ehtii yleensä (aamuvirkkuna) käydä syömässä ennenkuin minä ehtisin sitä hänelle passaamaan. En ole tätä vaatinut mutta ei minusta ole kohtuutonta että 8v osaa itse ottaa leipää kaapista nälkäänsä.
Ja mikrossa en minäkään anna vielä lämmittää ruokaa koska mikro on niin korkealla. Sieltä kun 8v kiipeilee keittiöjakkaran kanssa hakemaan sitä kuumaa keittolautasta niin ei hyvä tule.
ei ole kohtuutonta vaatia tuota 8-vuotiaalta, mutta tuo sävy, jolla kirjoitat lapsesta, tuntuu kohtuuttomalta. Pitäiskö sun miettiä, miten saisit vähän positiivisemman suhteen tähän lapseen? Kyseessä on kuitenkin lapsi, ei aikuinen.
viitti persettänsä nostaa edes ruuan mikrottamista varten. Niin WT meininkiä.
Ap:llä on nelikuinen vauva, joka ei juuri nuku päivisin eikä viihdy yksin.
vauva tuo tulleessaan ennen kuin alkaa niitä pykäämään. 8v ei tarvitse huolehtia itsestään vaikka sulla olis kome vauvaa hoidettavana; lapsi se on edelleenkin.
koska kaikki illat lapset on harrastuksissa.
Sillon kun tulee koulusta kotiin, pitäisi minusta osata tehdä voileipä tai ottaa jääkaapista ruokaa ja lämmittää se.
Musta on uusavuttomuutta ja laiskuutta, ettei viittitä tehä mitään, jos on nälkä. Lapsilta kun harvoin edes kiitosta kuuluu.
Ja täysihoitolalla tarkotan sitä, että mä siivoan täällä joka päivä, korjaan pois lautaset (kun niitäkään ei saada koneeseen), petaan sängyt, pesen pyykit. On se niin hirveetä, jos jotain pitäs osata tehä.
T. ap
Milloin tekee läksyt? Yksin myös? Näettekö lasta ollenkaan arkisin? Jutteletteko mistään?
Tälläsiä kaikki miettii!
Tehkää niinkuin teidän perhe sopii.
Minusta VAATIMINEN on jännä sana, ei se kai kuulu ruokailuun.
Jokanen ottaa kaapista mitä leivälleen laittaa ja se siitä.
Jos lapselle ei olla ennen opetettu miten veistä, mikroa tai mitä vaan käytetään niin se toki opetetaan. Ennen opettelua ei voi vaatiakaan.
Minusta on kamala kun joku kehuu miten 6- vuotiaskin osaa jo. No sitten? Se 6- vuotias on opetellut asiaa.
Jokkut vanhemmat passaa lapsiaan, erolapsia varsinkin (olen itsekin semmonen) mutta pitää säilyttää järki asiassa.
Ostatte vaikka valmiiksi viipaloituja jos leikkaaminen hankalaa.
Ei lasta tartte alkaa kiusatakaan.
Pitää oppia asiat, ei teidän muksut ole osannu kokata tai uida laakista!
Vaikka tämä lapsi olisi pari vuotta vanhempi, on myös harjotusta vähempi. Teidän lapsilta jotka on harjotellu asiaa, semmosilta voi vaatia enempi.
ja mielestäni ei pitäisi olla tuon ikäisen harteilla, että se lämmin ateria tulee tehtyä ja syötyä. On vanhempien vastuulla, että lapsi saa syötävää, varmaan tuon ikäinen jonkin leivän osaa tehdä itse, mutta tulee nyt kyllä hieman välinpitämätön ja vastuuton kuva ap:n tekstistä. 8 v voi muuten olla vielä ensimmäisellä luokallakin.
että perheillä on niin kiire, ettei edes vapaa-ajalla ehditä olla yhdessä. Arki-illat ovat lepoa ja turvallisuuden tankkausta varten etenkin pienille lapsille (kuten 8v.) Jos noita yksinsyöntipäiviä on yksi viikossa, sen ymmärrän, mutta useammin... ei, ei ja ei.
koska usein on esim. harrastuksiin lähtö ennen kuin ehdin edes tulla töistä kotiin ja laittaa ruokaa. On paljon perheitä joissa koko perhe ei itsekunkin menojen takia ehdi ruokailla yhdessä illalla. Kyllä 8v pärjää yksin kotona koulun jälkeenkin, ja eikö ole kohtalaisen luonnollista että osaa myös itselleen ruokaa ottaa jos on nälkä? Meillä jopa käsketään syömään ennen harrastuksiin lähtöä illalla ihan omatoimisesti.
Mihin niitä vanhempia sitten enää tarvitaan? Lapsi huolehtii itse syömisistään ma-pe, viikonloppuisin kai sitten isä edes syö yhdessä lapsensa kanssa, ja äitipuoli musti?
Tälläsiä kaikki miettii!
Tehkää niinkuin teidän perhe sopii.
Minusta VAATIMINEN on jännä sana, ei se kai kuulu ruokailuun.
Jokanen ottaa kaapista mitä leivälleen laittaa ja se siitä.Jos lapselle ei olla ennen opetettu miten veistä, mikroa tai mitä vaan käytetään niin se toki opetetaan. Ennen opettelua ei voi vaatiakaan.
Minusta on kamala kun joku kehuu miten 6- vuotiaskin osaa jo. No sitten? Se 6- vuotias on opetellut asiaa.
Jokkut vanhemmat passaa lapsiaan, erolapsia varsinkin (olen itsekin semmonen) mutta pitää säilyttää järki asiassa.
Ostatte vaikka valmiiksi viipaloituja jos leikkaaminen hankalaa.
Ei lasta tartte alkaa kiusatakaan.Pitää oppia asiat, ei teidän muksut ole osannu kokata tai uida laakista!
Vaikka tämä lapsi olisi pari vuotta vanhempi, on myös harjotusta vähempi. Teidän lapsilta jotka on harjotellu asiaa, semmosilta voi vaatia enempi.
Todella säälittää tuo lapsi. Oliko sama tilanne ennen vauvaa? Kuka ennen huolehti lapsen ruokailuista?
Oli pakko etsiä tämä aamuinen ketju...
Siis ketjun ap on kotona vauvan kanssa, mutta 8 v lapsen pitäisi lämmittää ruoka mikrossa ja syödä itsekseen.
Tästä tuli jotenkin surullinen olo :(
Meilläkin on 8- ja 7-vuotiailla harrastuksia arki-iltaisin, mutta vähänkään järkevällä organisoinnilla heidän ei tarvitse lämmittää ruokaa mikrossa ja syödä yksinään. Osaavat kyllä tehdä voileivät itse ja ottaa banaania. Harrastuspäivinä teen kuitenkin usein voileivät aamulla valmiiksi lautaselle kelmun alle ja kuorin porkkanat yms valmiiksi kippoon, jotta vähän näen, että ovat varmasti syöneet ennen harkkoihin lähtöä. Illallisen syömme sitten yhdessä harkoista tullessamme, ehkä vasta seitsemältä.
Muistan itse lapsuudesta, kuinka äitini oli laitanut juuri tuolla tavalla leivät valmiiksi ja kuinka ihanaa se oli! Vieläkin tulee mielleyhtymä ruisleipä + maksamakkara yhteen tiettyyn lautaseen laspuudenkodissa :) Olen itse harrastanut kilpaurheilua aika pienestä (10-vuotiaasta) ja harjoitukset olivat tosi pitkiä taitolajissa (3h kerrallaan). Enpä silti joutunut omasta ruokahuollostani huolehtimaan edes teininä. Eikä musta silti uusavutonta tullut, todellakaan!
että perheillä on niin kiire, ettei edes vapaa-ajalla ehditä olla yhdessä. Arki-illat ovat lepoa ja turvallisuuden tankkausta varten etenkin pienille lapsille (kuten 8v.) Jos noita yksinsyöntipäiviä on yksi viikossa, sen ymmärrän, mutta useammin... ei, ei ja ei.