Palovammojen kivuliaisuudesta
on kaikkien tietämässä surullisessa tapahtumassa puhuttu nyt paljon. Jos tökkään sormeni kuumaan uuniin tai kämmenelle roiskahtaa kuumaa vettä, se sattuu. Kipu kestää monta päivää. Mitähän tapahtui kun olin lapsi? Onnettomuuden seurauksena sain pahat palovammat. Ei yhdellä plastiikkakirurgin leikkauksella selvitty vaurioista. En kuitenkaan muista missään vaiheessa tunteneeni kovaa kipua. Ei minulle ymmärtääkseni mitään kipulääkkeitä annettu. Miten se on mahdollista? Sitä nyt aikuisena ihmettelen. Muistan kaiken tapahtumasta ja leikkausten jälkeisestä ajasta muuten.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Shokki voi estää kivun tuntemisen hetkessä.trauma voi pyyhkiä sen muistoista. Ihmisillä voi olla myös eroja kivun aistimisessa.
Niin kyllä, mutta yleensä ottaen olen kipuherkkä. Ehkä sitten on ollut jonkinlainen torjunta asiaa kohtaan.
Ap
Shokki estää tuntemasta kipua.
Ihan varmasti sait kipulääkettä! Et vain muista enää...
Jos palovamma on riittävän paha, myös ihonalaiset kudokset ja niissä olevat hermot tuhoutuvat. Tällöin kipu ehkä tuntuu vähemmän. Lisäksi eri alueilla on muutenkin eri määrät tuntohermoja.
Takuuvarmasti olet saanut kipulääkettä.
Lapsille kipulääke voidaan antaa suppoina peräsuoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Shokki voi estää kivun tuntemisen hetkessä.trauma voi pyyhkiä sen muistoista. Ihmisillä voi olla myös eroja kivun aistimisessa.
Niin kyllä, mutta yleensä ottaen olen kipuherkkä. Ehkä sitten on ollut jonkinlainen torjunta asiaa kohtaan.
Ap
Leikkauksen jälkeen aivan varmasti sait kipulääkettä. Todennäköisesti suonensisäisesti.
En saanut kipulääkettä missään vaiheessa. Olin sen ikäinen kuitenkin, että muistan. Leikkausten jälkeen ei ollut mitään suonensisäistä.
Ap
No ihan kiva.
Mitä yrität sanoa? Että Milo ei kuitenkaan kärsinyt niin paljoa vai?
Vierailija kirjoitti:
No ihan kiva.
Mitä yrität sanoa? Että Milo ei kuitenkaan kärsinyt niin paljoa vai?
En todellakaan! Sanoin, että pienetkin palovammat ovat kivuliaita. Mietin vaan sitä, että miksi en tuntenut kovaa kipua.
Olen itse miettinyt samaa. Olin 2-vuotias saadessani 2,5 asteen palovamman enkä muista ensijärkytyksen ja kylmällä vedellä suihkuttamisen jälkeen tunteneeni yhtään kipua. Jopa sairaalassa hoitajat tätä ihmettelivät ja vanhempani ovat tämän myös kertoneet minulle.
Olet voinut sulkea pois kipuun liittyvät muistot
Vierailija kirjoitti:
Olen itse miettinyt samaa. Olin 2-vuotias saadessani 2,5 asteen palovamman enkä muista ensijärkytyksen ja kylmällä vedellä suihkuttamisen jälkeen tunteneeni yhtään kipua. Jopa sairaalassa hoitajat tätä ihmettelivät ja vanhempani ovat tämän myös kertoneet minulle.
Itse oli kymmenvuotias ja muistan muuten kaiken epämukavuuden ja sen miten pelkäsin leikkauksia. 2- 3 asteen palovammoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olet voinut sulkea pois kipuun liittyvät muistot
Tuota mietin, että onko psyyke torjunut mielestä pahimmat jutut.
Ap
Tuosta kaikesta on ollut sekä fyysisiä että psyykkisiä seurauksia läpi elämäni. Ne tunnen ja tiedostan ja pystyn yhdistämään. Sitä kivun puuttumista vaan ihmettelen. Ehkä psykoterapiassa sekin selviäisi, mutta ei ole varaa siihen.
Ap
Kipu kuoli huutamalla alastomana lattialla.
Sut oli pumpattu täyteen kipulääkkeitä. Siksi et muista mitään.
Sairaalaoloissa täysin selvä asia, että annetaan voimakas kipulääkitys palovammojen ollessa kyseessä.
On mahdollista että on ollut kipuun lääkettä jotain kautta. Ellei tunto-osat ole jotenkin tuhoutuneet kudoksesta. Kipugeeliä tuskin haavaan laitetaan, se on ehjälle iholle.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta kaikesta on ollut sekä fyysisiä että psyykkisiä seurauksia läpi elämäni. Ne tunnen ja tiedostan ja pystyn yhdistämään. Sitä kivun puuttumista vaan ihmettelen. Ehkä psykoterapiassa sekin selviäisi, mutta ei ole varaa siihen.
Ap
No ole vain tyytyväinen. Tartteeko sitä kivuttomuutta alkaa kaivella missään terapiassa. Omituinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Sut oli pumpattu täyteen kipulääkkeitä. Siksi et muista mitään.
Sairaalaoloissa täysin selvä asia, että annetaan voimakas kipulääkitys palovammojen ollessa kyseessä.
En ollut sairaalassa.
Ap