Amk-pohjalta mahdollisuus päästä tohtoriväitösohjelmaan
tän vuoden tammikuusta alkaen. Päätöksen tekee ko ylipopistin rehtori.
Onkohan kukaan ylemmän amk:n tutkinnon suorittanut hakenut?
Itse suoritan nyt ensin pedagogiset opinnot ja haen sitten eli noin 1,5 v kuluttua.
Kommentit (62)
Samassa tohtoriseminaareissa kanssani on AMK-tutkinnon suorittanut henkilö, jonka on äärettömän vaikea ymmärtää, että väitöskirja on tiedettä. Ei saa ensin päättää tulosta ja sitten keksiä sille taustoja.
Minulla on kohtuullinen näkökulma näihin, kun teen työtä tutkijana aika poikkitieteellisessä ryhmässä ja ohjaan nuorempia (väittelin itse 8 vuotta sitten). Osalla on selvä käsitys tutkimuksen luonteesta, osalla ei. Osa on todella kunnianhimoisia sen väitöskirjansa suhteen, osa haluaa läpi minimivaatimuksilla ja sitten muualle hommiin. Ja siltä väliltä Lisäksi professoreilla, laitoksilla ja tiedekunnilla on melkoinen piane saada ihmiset väittelemään. Silloin näykyy rima luisuvan alemmas ja alemmas väitöksen tason ja varsinkin työn laajuuden suhteen. Ja onhan yliopistokin laskenut minimivaatimuksiaan esim. nippuväitösten artikkelien määrän suhteen. Ja ihan ok nin, mennään lähemäs sitä angloamerikkalaista tyyliä, jossa vasta post doc aloittaa kunnolla tieteellisen uran... Ihan hyvä vaan, että motivoituneilta ihmisiltä ei suljeta väyliä koulutustaustan takia.Varmaan yliopistosta valmistuu keskimäärin osaavampia tutkijoita kuin amkista, mutta eihän sieltä amkista olla kaikkia jatko-opiskelijoiksi vetämässäkään, vain ne, jotka aidosti haluavat.
kun 40v maisterit, yli 15 vuoden työelämäputken jälkeen, kykenevät tekemään tieteellisen väitöskirjan? Minusta kyse ei ole persoonasta vaan siitä, miten on alaansa päässyt sisälle. Jos pohjana on AMK:n näennäisopinnot ja muutama projekti, on hankala ymmärtää niitä, jotka oppivat tieteenfilosofian perusteet jo ensimmäisenä opiskeluvuotena.
Minulla on kohtuullinen näkökulma näihin, kun teen työtä tutkijana aika poikkitieteellisessä ryhmässä ja ohjaan nuorempia (väittelin itse 8 vuotta sitten). Osalla on selvä käsitys tutkimuksen luonteesta, osalla ei. Osa on todella kunnianhimoisia sen väitöskirjansa suhteen, osa haluaa läpi minimivaatimuksilla ja sitten muualle hommiin. Ja siltä väliltä
Lisäksi professoreilla, laitoksilla ja tiedekunnilla on melkoinen piane saada ihmiset väittelemään. Silloin näykyy rima luisuvan alemmas ja alemmas väitöksen tason ja varsinkin työn laajuuden suhteen. Ja onhan yliopistokin laskenut minimivaatimuksiaan esim. nippuväitösten artikkelien määrän suhteen. Ja ihan ok nin, mennään lähemäs sitä angloamerikkalaista tyyliä, jossa vasta post doc aloittaa kunnolla tieteellisen uran...
Ihan hyvä vaan, että motivoituneilta ihmisiltä ei suljeta väyliä koulutustaustan takia.Varmaan yliopistosta valmistuu keskimäärin osaavampia tutkijoita kuin amkista, mutta eihän sieltä amkista olla kaikkia jatko-opiskelijoiksi vetämässäkään, vain ne, jotka aidosti haluavat.