Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten saatte 1 vuotiaan yöunille?

Vierailija
15.02.2010 |

Miten nukutatte 1 vuotiaan? Meillä ei suostu nukkumaan. Imetän sängyssä, ei nukahda siihen. Sylissä keinuttaminenkaan ei a uta. Valvoo puolille öin ja meillä on herätys kahdeksan aikaa. Nukkuu yhdet tunnin-kahden päiväunet.

Iltaisin vain höpöttää ja touhuaa. Ei halua mennä nukkumaan. Tekee sen mulle kiusallaan, ettei nuku vaikka yritän nukuttaa.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
15.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ketään lapsista nukuttanut. Toki ne ihan vauvana nukahti tissille ja nukkui vieressä, mutta jo vuoden iässä kyllä kuviolla iltapesut, iltamaidot ja sänkyyn nallen/harson kanssa. Suukottelut ja hyvän yön toivotukset ja sinne ne jääneet kaikki tyytyväisenä nukkumaan.

Oletko varma ettei osaisi itse nukahtaa? Kenties juuri nää sun sylittelyt, keinuttelut yms pitää vauvaa hereillä ja skarppina? Koitapa huviksesi laittaa puhdas ja kylläinen lapsi illalla vuoteeseensa ja lähde pois huoneesta!

Vierailija
2/37 |
15.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne nukahtaa.

Univaikeudet ovat merkki perheen ongelmista, näin väitän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
15.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne sitä kiusallaan tee. tuo lauseesi "vaikka yritän nukuttaa" kertoo paljon, älä yiyritä. Anna lapsellesi mahdolisuus nukahtaa itsekseen. Juurikin miten nro 2 sanoi.

Vierailija
4/37 |
15.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestissäni ei ollut tarkoitus laittaa otsikkoon PYSY sanaa. Mistä lie ilmestyi siihen :)

Vierailija
5/37 |
15.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä yksvuotias alkoi neljä vuotta sitten temppuilemaan nukkumaan käynnin ja omassa sängyssä nukkumisen kanssa. laitoin vaan sitkeesti omaan sänkyyn. itkemään en jättänyt vaan silloin istuin sängyn vieressä lattialla ja työnsin käteni pinnasänkyyn vauvan lähelle. siinä sitten pimeessä ooteltiin rauhottumista. mutta jos oli ok eikä itkenyt, jätin omaan rauhaan.

niin tein toisenkin kanssa ja nyt on ihanaa kun rauhottuuvat omiin sänkyihin iltaisin niin kivasti.

Vierailija
6/37 |
15.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös yksi tällainen "yritän nukuttaa tuntikausia" -mammafrendi. Kerran sitten väsyneenä jätti lapsen omaan sänkyynsä omaan huoneeseensa ja lapsi nukahti viidessä minuutissa. Veikkaan samaa: nukahtamisvaikeudet johtuvat nimenomaan siitä, että vanhemmat yrittävät nukuttaa eli oikeastaan pitävät lasta hereillä!

Vierailija
7/37 |
15.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmista, vaikkapa väkivallasta tai ihmisten välisistä vuorovaikutusongelmista - mutta ei tosiaankaan aina!

Kyse voi olla lapsen neurologisesta erityisyydestä tai vaan ihan siitä, ettei lasta nukuta silloin, kun häntä laitetaan nukkumaan.

Noin 5% nukahtamishäiriöisistä lapsista on sellaisia, että heidän on vaikea nukahtaa ja he mahdollisesti myös heräilevät taajaan, vaikka mitään varsinaista "vikaa" heissä tai olosuhteissa ei olekaan. (näin kirjassa Äidin ja vauvan vuorovaikutus, missä oli artikkeli uniongelmista)

Meillä nukahtamista helpotti huomattavasti hieronta, suosittelen sitä!

Vierailija
8/37 |
15.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omaan sänkyyn, jos lapsi on väsynyt, nukahtaa sinne uninalle kainalossa pieni yövalo päällä.

Vierailija
9/37 |
15.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on otettu käyttöön viime aikoina seuraavanlainen metodi: iltamaidot tissistä sängyn vieressä, sen jälkeen pusut, hyvänyöntoivotukset, valot pois ja sänkyyn.

Seuraus: *Bojojoinggg* Tyttö ponnahtaa hihkuen ylös.

Sen jälkeen vaan sitkeästi "hyvää yötä, nyt nukutaan" ja lapsi takaisin makuuasentoon. Ei suoraa katsekontaktia eikä mitään muuta juttelua. Hellästi käsi pyllyn päälle tai jalkojen päälle pikkuisen esteeksi ettei ihan heti pääse pomppaamaan ylös. Vaikka tarkoitus ei ole tehdä nukuttamisesta painiottelua, jonkin verran kuitenkin pidän paikoillaan.

Ensimmäisenä päivänä nukuttaminen kesti 45 min ja tyttö piti laittaa takaisin makuulle vähintään sata kertaa! Mutta nyt noin viikon jälkeen hän on alkanut hokata, että hyvää yötä tarkoittaa hyvää yötä ja sen jälkeen ei ole enää äidin mielestä sopivaa nostaa päätä tyynystä saatika sitten kikattaen rynkyttää pinniksen laitoja =)

Meidän tyttö yleensä yrittää kaikin konstein herättää äidin huomio (pudottelee tutteja lattialle, kikattaa, yrittää ottaa kädestä kiinni) mutta siinä pitää olla vaan tiukkana. Päivät on seurustelua varten.

Meillä alunperin ongelmana oli se, että lapsi nukahti tissi suussa jonka jälkeen kannettiin sänkyyn. Sitten hän havahtui viimeistään tunnin päästä sängyssä parkumaan tissin perään eikä suostunut nukahtamaan uudelleen kuin tissi suussa. Siitä tuli ikävä kierre joka oli äidin hermoja raastavaa.

Mutta eiköhän tämä tästä ala helpottaa, tänään meni nukuttamisessa noin 10 min eikä pitänyt kuin noin 10 krt laittaa takaisin makuulle...

Vierailija
10/37 |
15.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taasen sanon muille vastaajille, että aaaarrrggghhh!! Tulkaa vapaasti viikoksi kokeilemaan minun arkeani. Poika on jo 2,5 ja meillä on TASAN kokeiltu kaikkea maan ja taivaan väliltä ja ETENKIN nuita annetaan lapsen yksin rauhassa nukahtaa juttuja...lapsi ei vaan jää sänkyyn eikä rauhoitu unille. Koittakaa itse olla ressaamatta asiasta kun lapsi nukkuu 8-9 tuntia vuorokaudessa.

Mä en toivota kuin voimia keskustelun aloittajalle!! Toivotaan, että kyseessä on vain joku kausi ja homma korjaantuu ajan kanssa. Kaikkea kannattaa kokeilla ja varsinkin kannattaa jättää kaikkitietävien kommentit oman onnensa nojaan...

Vierailija
11/37 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset iltarutiinit teillä on? Meillä huomaa 1-vuotiaan kanssa heti, että jos iltarutiineihin tulee joku poikkeus, niin nukahtaminen kestää... ja kestää. Normaalisti imaisee maidot tissistä ja nukahtaa saman tien (aikaa imetykseen ja nukahtamiseen menee n. 10-15 minuuttia). Mä nukutan edelleen viereen, koska meillä se toimii ihan hyvin (lapsi ei heräile huutamaan tissin perään, vaikka siirränkin hänet omaan sänkyynsä hänen nukahdettuaan), monillahan se ei toimi.

Meillä iltarutiineihin, että viimeisen tunnin aikana ennen nukkumaanmenoa ei tehdä mitään kovin riehakasta, valoja himmennellään pikkuhiljaa. Lapsi yhdistää tosiaan nuo rutiinit nukkumaanmenoon nykyään niin hyvin, että pienikin poikkeus saattaa tehdä nukuttamisesta melkoista rumbaa.

Vierailija
12/37 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä iltarutiineihin, että .

Vierailija
13/37 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän yksivuotiaan ilta menee näin

-iltapuuro, iltamaito, hampaanpesu

-iltapesu

-puen yöpukuun

-pidän iltarukouksen ja halitaan

-laitan sänkyyn, taputan rinnan päältä, laitan peiton ja sanon "nyt on yö nyt nukutaan"

-poistun huoneesta, lapsi nukahtaa parin minuutin sisällä

ps. yksivuotias ei tee mitään kiusallaan!

Vierailija
14/37 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet vai kahdet? Kuinka pitkät?

Vierailija
15/37 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen päivärytmi muuten? Ulkoilua joka päivä?

Nukkuuko lapsi päiväunia?

Yhdet vai kahdet? Kuinka pitkät?

Vierailija
16/37 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheenjäsenten keskinäisellä vuorovaikutuksella - tai edes päiväunilla - ei ole mitään vaikutusta nukahtamiseen käytetyn ajan kanssa.

Meillä lapsella on 6 vuotta eli koko elinajan nukahtaminen kestänyt kauan. Vaikka lapsi olisi puolikuollut väsymyksestä, nukahtaminen ottaa ainakin puoli tuntia, useimmiten tunnin.

Ainoa mikä lyhentää nukahtamisaikaa on hieronta, mikä aikaansaa oksitosiinihormoonin erittymistä. Tästä onneksi saatiin vinkki HUS uniongelmiin erikoistunelta osastolta.

Vierailija
17/37 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joo, ei meilläkään ketään ole nukutettu, viety sänkyyn ja sinne sammahtavat välillä nopeasti ja välillä hitaammin.

Silti nukkuminen on myös luonteesta kiinni. Eri sorttiset nukkuvat eri tavalla ja tarvitsevat unta eri tavalla.

Kokeile viedä lapsi sänkyyn ja jätä sinne. Jos itkee niin kuuntele onko itku kiukuttelua vai oikeasti sellaista että lapsen luokse tarvitsee mennä.

Vierailija
18/37 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos teillä sitten hyviä neuvoja meille? tyttö ollut aina äidin läheisyydestä riippuva ja herkkä luonteeltaan. Joka ilta iltatoimien jälkeen vien sänkyyn, peittelen ja suukotan, lähden pois ja seurauksena tyttö jää huutamaan lohduttomasti perään. Palaan ja joudun olemaan vieressä kädestä kiinni pitämässä kunnes nukahtaa. Yöllä kun herää, tämä kaikki toistuu. Jossain vaiheessa en jaksa pinnan välissä yöllä roikkua vaan otan lapsen viereeni nukkumaan.

Lapset ovat luonteeltaan erilaisia ja minusta ei voi yleistää, että kaikilla toimii tämä "jätetään nukahtamaan yksin". Jos lapsi on pelokas yksin, niin kuka äiti haluaa huudattaa lasta sängyssään?

Vierailija
19/37 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan yrität laittaa lasta nukkumaan? Meillä lapsen luontainen nukahtamisaika on kahdeksalta, ja jos sen yli menee, niin lapsi virkistyy ja nukahtaa vasta lähempänä yhtätoista, riippumatta siitä, kuinka väsynyt on, koska silloin alkaa taas uusi valverytmin jakso. Joten voi olla, että lapsi on väsynyt aiemmin, mut ei vaan pysty nukkumaan koska on saanut valvottua tuon otollisen hetken yli.

Milloin nukkuu noi päikkärit? Auttaisko, jos aikaistaisit päikkäreitä, ja lisäisit illaksi paljon fyysistä rasitusta?

Mut ennen kaikkea:lopeta nukuttaminen. Ensinnäkään, sehän ei todellakaan näytä toimivan, joten tuskin lapsi valvoo yhtään myöhempään vaikka luopuisit siitä heti. Toisekseen, sun yksivuotias ei kykene kiusaamaan sua tällaisella asialla kuin nukahtaminen. Se on perustarve, jota lapsi ei voi itse säädellä, eikä se ole kasvatuksellinen kysymys. Sen sijaan lapsi kyllä reagoi herkästi sinun antamiisi viesteihin, joten mikä tuntuu sinusta siltä kuin sinua kiusattaisiin, on todennäköisesti toisin päin; lapsi aistii kuinka turhautunut ja kireä olet, eikä rentoudu.

Joten mä suosittelen, että teet illoista nyt mukavia yhdessäolon hetkiä, ja poistat kaiken paineen nukuttamisesta ja nukkumaan laitosta. Puuhatkaa jotain mukavaa, äläkä tarkkaile, että jokohan toi NYT ois riittävän väsynyt, entä NYT...lapsi kyllä ymmärtää ja tajuaa sen. Lapsen unirytmi on tuossa iässä murroksessa, ja kestää hetken että uusi rytmi löytyy. Kyllä se siitä lähtee sujumaan, kunhan sisäistät, että sun ei tarvitse pyrkiä kontrolloimaan asioita, joita et voi kontrolloida. Tulet siitä vaan kiukkuiseksi.

Ps: ja siis meilläkin on ollut lapsen kanssa samanlainen vaikea vaihe, jonka MINÄ aiheutin sillä, että kuvittelin että lasta täytyy nukuttaa. Koska minun vireystasoni nousi kun aloin puuhaamaan iltanukutusta ja jännittämään sitä, niin lapsi ei pystynyt rentoutumaan, koska koki minut ja tuon tilanteen niin painostavaksi. Vasta kun rentouduin ja lopetin nukuttamisen, tuli lapselle tilaa noudattaa omaa uni-valverytmiä, ja niinpä siitä pikkuhiljaa sitten löytyi se oikea aika mennä nukkumaan, joka onkin pysynyt suurinpiirtein vakiona.

Vierailija
20/37 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan jättänyt lasta yksin itkemään. Yksivuotiaana lapsi nukkui mun vieressä niin että pinnis oli sivuvaununa. Meidän yöt oli rauhallisia ja levollisia, koska jos hän heräsi, hän kömpi sen verran lähemmäs mua, että sai kosketettua kättä ym. ja rauhoittui ja nukahti samoin tein. Itkeä ei tarvinnut, koska se ainoa, mitä hän tarvitsi, oli siinä saatavilla muutenkin. Mä en ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi mun pitäis kiusata itseäni ja lasta itkuisilla herätyksillä pitkin yötä - mä ainakin väsyisin siitä ja kurjaltahan se tuntuis muutenkin. Ja mä hän lohdutan lasta päivälläkin, jos hän on itkuinen, miksi sitten en yöllä?

1,5 vuotiaana sänkyyn laitettiin laita ja lapsi nukkui siinä tyytyväisenä, mut vieläkin, jos hän on kipeä tai muuten heräilee, otan hänet viereen. Saadaan kaikki nukuttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän