Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yh-äitien rahagalluppi

Vierailija
04.02.2010 |

Kiinnostaa tietää, että ollaanko me yh:t niin köyhiä kuin väitetään. Listatkaapa tähän lasten iät, lukumäärät ja sit kaikki tulonne. Ja sit vaikka paljonko suurinpiirtein menee laskuihin ja jää rahaa käyttöön.

Mä aloitan eli minulla kaksi alle kouluikäistä lasta.

Palkkatuloni käteen jäävä osa n. 1800e

Asumistuki 120e

Elatusmaksut 700e

Lapsilisä 303e

Eli yhteensä siis 2923e kuussa

Tästä vuokra 750e, sähkö, netti yhteensä 100e, puhelin 50e, päivähoitomaksut 150e, lainanlyhennys 250e, muita laskuja n 200e eli yhteensä 1500e. Ja käyttörahaa jää siis n 1400e. Tästä rahasta ruoka, vaatteet, harrastukset, huvitukset jne....

Ja silti tuntuu, ettei meillä ole koskaan rahaa ainakaan liikaa.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista tehdä ruuat neljälle 200€/kk??? Meillä viidelle menee ruoka ja pesuainekuluihin 600-700€/kk.Ja ihan kotiruokaa tehdään ja lihaa syödään päivittäin.

Vierailija
22/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten 1 voi saada asumistukea??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteenjäävät tulot yhteensä noin 4200 €/kk (sis. nettopalkka, lapsilisät ja elarit). Menoina asuntolaina 1000 €, sähkö 90 €, vesi 50 €, netti 25 €, puhelin 20 €, päivähoitomaksut 350 € (eskari ja pv-kotilainen). Ruokaan menee noin 600 € ja erilaisiin menoihin, vaatteisiin ja koululaisen harrastuksiin hyvinkin paljon vaihteleva määrä. Hyvin pärjätään! :)

Vierailija
24/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatuloista jää käteen noin 1500e, lapsilisä 146e, elastusmaksu minimi, vuokra 700e, ja päälle kaikki mahdolliset laskut, lapsen kaksi harrastusta imaisee myös vuodessa noin 1500e. Lapsia on yksi ja se missä säästetään on ruoka. Yritän tehdä terveellistä ja joka päivä on kotona yksi lämmin ruoka. Välillä teen toista sivutyötä esim 1pv/kk ja siten säästämme rahaa lomamatkoihin. Tiukkaa on, mutta juuri ja juuri selvitään.

Vierailija
25/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten harrastuksiin!?!? Meillä on kolme lasta perheessä ja harrastuksiin ei mene penniäkään vuodessa!!! Esim. hiihdämme ja luistelemme ihan ilmaiseksi talvella ja kesällä uimme :) Isommat tytöt käyvät heppatallilla hoitamassa hevosia ja vastineeksi saavat ratsastaa ilmaiseksi... Onko pakko olla niitä maksullisia harrastuksia? Ja jos esim. musiikista kiinnostunut niin ostakaa/pyytäkää lahjaksi soitin ja jos ette itse osaa opettaa niin varmasti löytyy suvusta/kummeista/kavereista joku joka osaa. Maalaisjärjen käyttö sallittua.

Vierailija
26/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elareista.Minimi on noin 140e

Vierailija
27/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli taloudessa 1 aikuinen ja 1 2v lapsi

Nettotulot/kk:

Palkka n. 1400

Lapsilisä 146,60

Menot/kk:

Vastike+vesi+sähkö 190

Asuntolainanlyhennys 556

Puhelin ja netti 40

Päiväkotimaksu 85

Säästöön 100

Vakuutus 50

Ajoneuvovero 50

Eli 475€ jää käytettäväksi ruokaan + muihin menoihin.

Ihan hyvin pärjätään, kun ei osteta mitään turhaa.

Vierailija
28/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla ainoa, joka eritteli lasten harrastuskulut. Miksi sua puristelee, jos jonkun lapsi harrastaa jotain maksullista? Fudisjoukkueessa ei voi pelata ilmaiseksi ja karting on kallista -mutta kivaa. Miksi en kustantaisi lasteni harrastuksia, kun se ei ole meillä ruokarahasta mitenkään pois?

Jos olisin niin persaukinen, että joka lantti pitäisi venyttää, niin varmaan munkin lapset hyppäisivät pituutta hiekkalaatikolla. Ostanhan mä niille merkkivaatteetkin päälle, vaikka Tarjoustalostakin saisi halvalla lumppuja.

lasten harrastuksiin!?!? Meillä on kolme lasta perheessä ja harrastuksiin ei mene penniäkään vuodessa!!! Esim. hiihdämme ja luistelemme ihan ilmaiseksi talvella ja kesällä uimme :) Isommat tytöt käyvät heppatallilla hoitamassa hevosia ja vastineeksi saavat ratsastaa ilmaiseksi... Onko pakko olla niitä maksullisia harrastuksia? Ja jos esim. musiikista kiinnostunut niin ostakaa/pyytäkää lahjaksi soitin ja jos ette itse osaa opettaa niin varmasti löytyy suvusta/kummeista/kavereista joku joka osaa. Maalaisjärjen käyttö sallittua.

Vierailija
29/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"meillä ei ole koskaan rahaa, ainakaan liikaa"

:D

Sä et tiedä tosielämästä mitään.

Luoja.

Avioeron yhteydessä mies jätti velat maksamatta, joissa minä olin takaajana. Minulle raukesi maksettavaksi exäni 16000 euron velat, joita lyhentelen vielä vuosikausia. Lisäksi mies ei ottanut yhtään vastuuta lapsista ja elatusmaksuja en saanut ainakaan vuoteen, kun mies hidasteli kaikkia prosesseja. Samalla hän uhkaili minua humalssa ja kiusasi niin paljon, että meinasi lähteä järki. Samalla tein kuitenkin kolmivuorotyötä ja hoidin yksin 1- ja 3-vuotiaat lapseni.

Viime vuonna mies vähän rauhoittui, tapaili lapsiaankin jonkun verran. Mutta sitten hän kuoli ikävällä tavalla, henkirikoksen uhrina. Onko kysyjä seisonut lastensa vierellä heidän isänsä haudalla? Jos et, niin tule vasta sitten kysymään, että tiedänkö elämästä mitään. Jos olet, niin tuskinpa edes kysyisit. Kyllä jokainen yh on koulunsa käynyt ja elämästä oppinut.

Toiselle kysyjälle, että miksi saan asumistukea. Saan sen takia, koska lasten saama elatustuki eli ns perhe-eläke ei kuulu laskennallisesti asumitukeen vaikuttavien tulojen piiriin.

ap

Vierailija
30/69 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 leikki-ikäistä lasta

Nettotulot n. 1600 euroa

elatustuki

lapsilisät

lainoihin n. 550e/kk

sähköt+vesi+kiinteistövero+netti+puhelin n. 150-200 e/kk

Asumistukea olen yrittänyt hakea mutta laskennan mukaan on liian isot tulot. Että sikäli minäkin ihmettelen, miten on päässyt alkua pidemmälle tuolla palkkatulolla. Minä en päässyt. Mutta toisekseen asumiskulutkin olivat kuulemma liian pienet. Niin ja yh ei saa tulorajaan lisäystä, jos on kaksi tai useampi lapsi. Jos olisi yksi lapsi, lisäyksen saisi. Useamman lapsen omaava yh ei saa edes sitä lisäystä, jonka yhden lapsen yh-vanhempi saa. Niin kummalliselta kuin kuulostaakin. Asia on tarkistettu kahteen kertaan Kela:sta ja viimeksi jo kysyin, että oletko aivan tosissasi. Oli hän ja antoi ohjeet, kuinka voin hakea asiaan muutosta ennakkotapauksena. Just, ei hirveesti kiinnosta alkaa täytellä lippuja lappuja.

Mutta ei se mitään. Ei ne suurot tulot vaan ne pienet menot.

Vierailija
31/69 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menoihin

päivähoitomaksut n. 130e/kk

60l dieseliä viikossa työmatkoihin

lasten kerho 120e/vuosi

t. 19

Vierailija
32/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa tietää, että ollaanko me yh:t niin köyhiä kuin väitetään. Listatkaapa tähän lasten iät, lukumäärät ja sit kaikki tulonne. Ja sit vaikka paljonko suurinpiirtein menee laskuihin ja jää rahaa käyttöön. Mä aloitan eli minulla kaksi alle kouluikäistä lasta. Palkkatuloni käteen jäävä osa n. 1800e Asumistuki 120e Elatusmaksut 700e Lapsilisä 303e Eli yhteensä siis 2923e kuussa Tästä vuokra 750e, sähkö, netti yhteensä 100e, puhelin 50e, päivähoitomaksut 150e, lainanlyhennys 250e, muita laskuja n 200e eli yhteensä 1500e. Ja käyttörahaa jää siis n 1400e. Tästä rahasta ruoka, vaatteet, harrastukset, huvitukset jne.... Ja silti tuntuu, ettei meillä ole koskaan rahaa ainakaan liikaa.

2 lasta

palkasta käteen jää 3200 euroa

elari 200

lapsilisä 303

---------------------------

3700 e

menot per kk

asuminen 1800

sähkö, lehdet, netti jne 100

liikkuminen 80

päivä ja ip-hoito 400

ruoka, pesuaineet yms 500

harrastukset 230

vaatteet 100

juoksevat menot 100

------------------------

menot 3310 euroa

Eli hyvin tullaan toimeen, mutta hyvistä tuloistani jää käteen kuukaudessa max 500 euroa. Olen siis niin sanottu korkeasti palkattu.

Vierailija
33/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"meillä ei ole koskaan rahaa, ainakaan liikaa" :D Sä et tiedä tosielämästä mitään. Luoja.

Avioeron yhteydessä mies jätti velat maksamatta, joissa minä olin takaajana. Minulle raukesi maksettavaksi exäni 16000 euron velat, joita lyhentelen vielä vuosikausia. Lisäksi mies ei ottanut yhtään vastuuta lapsista ja elatusmaksuja en saanut ainakaan vuoteen, kun mies hidasteli kaikkia prosesseja. Samalla hän uhkaili minua humalssa ja kiusasi niin paljon, että meinasi lähteä järki. Samalla tein kuitenkin kolmivuorotyötä ja hoidin yksin 1- ja 3-vuotiaat lapseni. Viime vuonna mies vähän rauhoittui, tapaili lapsiaankin jonkun verran. Mutta sitten hän kuoli ikävällä tavalla, henkirikoksen uhrina. Onko kysyjä seisonut lastensa vierellä heidän isänsä haudalla? Jos et, niin tule vasta sitten kysymään, että tiedänkö elämästä mitään. Jos olet, niin tuskinpa edes kysyisit. Kyllä jokainen yh on koulunsa käynyt ja elämästä oppinut. Toiselle kysyjälle, että miksi saan asumistukea. Saan sen takia, koska lasten saama elatustuki eli ns perhe-eläke ei kuulu laskennallisesti asumitukeen vaikuttavien tulojen piiriin. ap

saada asumistukea? Elatusavut ei kellään lasketa asumistuessa tuloiksi.

Vierailija
34/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niiiin rankkaa ja ei ole ikinä rahaa mihinkään!!! Poikkeuksia varmaan on, mutta veikkaan että 90% yh-äideistä pärjäävät loistavasti taloudellisesti... Silti vaan ruinataan exältä lisää rahaa :O t. Sivusta yh-äidin ja exän touhuja seurannut

Vierailija
35/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"meillä ei ole koskaan rahaa, ainakaan liikaa" :D Sä et tiedä tosielämästä mitään. Luoja.

Avioeron yhteydessä mies jätti velat maksamatta, joissa minä olin takaajana. Minulle raukesi maksettavaksi exäni 16000 euron velat, joita lyhentelen vielä vuosikausia. Lisäksi mies ei ottanut yhtään vastuuta lapsista ja elatusmaksuja en saanut ainakaan vuoteen, kun mies hidasteli kaikkia prosesseja. Samalla hän uhkaili minua humalssa ja kiusasi niin paljon, että meinasi lähteä järki. Samalla tein kuitenkin kolmivuorotyötä ja hoidin yksin 1- ja 3-vuotiaat lapseni. Viime vuonna mies vähän rauhoittui, tapaili lapsiaankin jonkun verran. Mutta sitten hän kuoli ikävällä tavalla, henkirikoksen uhrina. Onko kysyjä seisonut lastensa vierellä heidän isänsä haudalla? Jos et, niin tule vasta sitten kysymään, että tiedänkö elämästä mitään. Jos olet, niin tuskinpa edes kysyisit. Kyllä jokainen yh on koulunsa käynyt ja elämästä oppinut. Toiselle kysyjälle, että miksi saan asumistukea. Saan sen takia, koska lasten saama elatustuki eli ns perhe-eläke ei kuulu laskennallisesti asumitukeen vaikuttavien tulojen piiriin. ap

saada asumistukea? Elatusavut ei kellään lasketa asumistuessa tuloiksi.

Meitä on kuitenkin kolme. Jos olisi vaan yksi lapsi, en saisi mitään. Oisko yläraja jotakin 2700, jolla ei saisi yhtään asumistukea...?

ap

Vierailija
36/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme lasta

Tulot

palkka netto 2700e

lapsilisät 491

elatustukia en saa, koska en hae.

Menot

asuntolainan lyhennys 800

auton maksuerä 300

+puhelin, netti, päivittäistavarat jne...

Minä en ainakaa kuulu niihin, jotka valittaa, että on tiukkaa, koska ei meillä ole. Ainakaa minä en koe, että olisi.

Vierailija
37/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja kaksi kouluikäistä lasta:

Nettona 1545 €

Lapsilisä 300 €

Elatusmaksut 278 €

Minä koen, että meillä on tiukkaa.

As.tukea tms ei näillä tuloilla irtoa. Exältä en ruinaa mitään, ei ole pakko antaa, jos ei tahdo...

Vierailija
38/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka 2200 netto

lapsilisä 145

elatustuki 120

Rahat riittävät, mutta toivoisin verotuksen ottavan yksinhuoltajuuden huomioon. Ei ole ihan sama asia maksaa kiinteitä kuluja yhdestä palkasta kuin kahdesta.

Vierailija
39/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on vähän rahaa, niin kyllä se lisää tuskaa. Tässä ketjussa on monella hyvät tulot, mutta se ei poista sitä, että on vastuussa kaikesta ihan yksin.

Vierailija
40/69 |
05.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-opintotuki, jotain 240 e/kk tuolloin

-opintoLAINA (pakko oli ottaa), 300 e/kk

-asumistuki 460 e/kk

-lapsilisä 146 e/kk

-elarit 180 e/kk

= n. 1330 e/kk (joskus satunnaisia ansioita parisataa lisää) Asumiseen meni 650 euroa kuussa (Helsingissä), ja ihan kivasti mielestäni pärjäsimme.

Nykyään tulot:

-Palkan käteenjäävä osuus n. 1600 e

-lapsilisä 146 e

-elarit 200 e

= n. 1950 e