Yh-äitien rahagalluppi
Kiinnostaa tietää, että ollaanko me yh:t niin köyhiä kuin väitetään. Listatkaapa tähän lasten iät, lukumäärät ja sit kaikki tulonne. Ja sit vaikka paljonko suurinpiirtein menee laskuihin ja jää rahaa käyttöön.
Mä aloitan eli minulla kaksi alle kouluikäistä lasta.
Palkkatuloni käteen jäävä osa n. 1800e
Asumistuki 120e
Elatusmaksut 700e
Lapsilisä 303e
Eli yhteensä siis 2923e kuussa
Tästä vuokra 750e, sähkö, netti yhteensä 100e, puhelin 50e, päivähoitomaksut 150e, lainanlyhennys 250e, muita laskuja n 200e eli yhteensä 1500e. Ja käyttörahaa jää siis n 1400e. Tästä rahasta ruoka, vaatteet, harrastukset, huvitukset jne....
Ja silti tuntuu, ettei meillä ole koskaan rahaa ainakaan liikaa.
Kommentit (69)
Taloudessa 1 aikuinen, 3 lasta (7v, 4,5v ja 2,5v.)
NETTOtulot/kk:
- kotihoidontuki ja -lisä: n. 450,-
- lapsilisät n. 450,-
- kotona tehtävän työn tulo n. 300,-
- elareita en hae, kun olen yksin lapseni halunnut saada, eikä heitä teidän muiden veronmaksajien ylimääräisesti tarvitse elättää.
Tulot siis n. 1200,-/kk
Menot:
- vastike+vesi+sähkö n. 300,-
- lehti ja puhelin (netti ilmainen) n. 30,-
- ruoka n. 200,-
- lasten harrastukset + steinerkoulumaksu + pienempien kerhomaksut 250,-
Pakollisen menot siis n. 880,-/kk
Vaatteita, kosmetiikkaa tms. ei juuri osteta. Isommalta kiertää kirpparivaatteet pienemmille ja itse en mitään tarvitse, enkä missään pahemmin pääse totaaliyhärinä "virkistäytymään".
Olen helkkarin tyytyväinen tilanteeseemme, vaikka täkäläisten mittapuiden mukaan olemme tietysti köyhiä. Jollain kumman ilveellä pääsemme kuitenkin talvella kahdeksi viikoksi Kanarialle ja alkukesästä teemme aina pienen budjetin, mutta pitkäkestoisen ja kokemusrikkaan reissun autolla Eurooppaan.
nettona 2800 euroa + miehen maksamat elarit 600 euroa eli yhteensä 3400 käteen. Asuntolaina ja vastike vievät n. 1700 euroa kuussa. Loput sitten muuhun elämiseen.Hyvin pärjätään.
oon parhaillani äitiyslomalla, mulla on 2 lasta.
tulot per kk:
äitiysraha n.800e
esikoisesta hoitotuki n.100e
asumistuki n.250e
esikoisesta elatusmaksu 130e (vai mikä se minimi on)
lapsilisät 300e
eli yhteensä n. 1580e/kk
Tosta menee vuokraan 500e, laskuihin ehkä 100-200e/kk, ruokaan varmaan n.300e.
Hyvin riittää niin kauan kuin oon äitiyslomalla :)
tulot,
221e opintot
510e a.tuki
300e lapsilisä
200e elarit
1231e
menot,
800e vuokra
40e puh
150e lainan lyhennys
30e netti
eli noin 200e sillä pitäisi ostaa ruuat,bussiliput,harrastukset maksaa lapsille, ja maksaa joka 3kk sähkö,vakuutus,tv lupa ym ym...ym. eli toivoa sopii ettei sairasteta koskaan.
kun lapseni sai sikaflunssan talous meni ihan sekaisin lääke maksuista ja ei suostunut syömään muuta kuin (kallista) mehukeittoa ja limsaa.
oon parhaillani äitiyslomalla, mulla on 2 lasta. tulot per kk: äitiysraha n.800e esikoisesta hoitotuki n.100e asumistuki n.250e esikoisesta elatusmaksu 130e (vai mikä se minimi on) lapsilisät 300e eli yhteensä n. 1580e/kk Tosta menee vuokraan 500e, laskuihin ehkä 100-200e/kk, ruokaan varmaan n.300e. Hyvin riittää niin kauan kuin oon äitiyslomalla :)
teini ja vauva taloudessa
palkka (netto) 2100
elarit
siis teini ja vauva taloudessa
palkka (netto) 2100
elarit 280
lapsilisä 303
yhteensä 2583e
kiinteät menot 1300e kuussa (asunto-ja autolaina,yhtiövastike, hoitomaksu, netti, puhelin x2, vakuutukset ja kummilapsi afrikasta)
loistavasti pärjätään :D
"meillä ei ole koskaan rahaa, ainakaan liikaa"
:D
Sä et tiedä tosielämästä mitään.
Luoja.
2 kouluikäistä lasta eli ei päivähoitomaksuja.
Asumiskulut 245e, netti ja puhelin maksut n.70e, lainanlyhennys 200e, muista laskuista en osaa sanoa, ehkä muutama kymppi jos joka kuulle jakaa.
Käyttörahaa jää siis yli 2000e kuussa ja siitää jää n. tuhat euroa aina tilille säästöön, jos ei mitään suurempia hankintoja tai ei reissata paljoa. Me kun matkustellaan paljon viikonloppuisin ja lomilla. Erinlaiset tapahtumatkin vie myös osan rahasta. Vaatteet ostan uutena, koska täällä ei mitään kirppareita ole.
Silti noita huolia riittää. Nytkin heräsin keskellä yötä ja unta en saa, kun lasten asiat huolestuttaa.
ja tulot kuussa 1600€ (minimiäpväraha, as.tuki, elarit, lapsilisät ja vammaistuki)
Menot:
laina 500€/kk
sähkö 140€/kk
vesi, vakuutus, jätehuolto, nuohous ja lumityöt 50€/kk
harrastukset ja lemmikit 250€/kk
puhelin ja netti 40€/kk
Ruoka 200-300€/kk
auto 200€/kk
Unohdinkohan mä nyt jotain.. No, hyvin kuitenkin pärjäillään. Laskut on aina ajallaan maksettu, ruokaa pöydässä ja lapsilla kunnon vaatteet. Ja usein jotain jää ylikin.
kaksi alle kouluikäistä+ekaluokkalainen.
Kodinhoidontuki kaikkine lisineen käteen 495,- (vero% 20)
Asumistuki n.500e
Elatusmaksut 410e
Lapsilisä 491e
Eli yhteensä siis 1900e kuussa
Tästä vuokra 680e, sähkö 40, netti yhteensä 20e, puhelin 50e, päivähoitomaksu 0e. Käyttörahaa jää siis n 1200e.
Tästä rahasta ruoka, vaatteet, harrastukset, ulkomaanmatkat, laskettelureissut, kylpylälomat, kesäisin Puuhamaa, Särkänniemi, PowerPark, Serena, kaikki taksilla , koska meillä ei ole autoa jne....
Säästöön jää!! :D tietenkin!
Taloudessa 1 aikuinen, 3 lasta (7v, 4,5v ja 2,5v.)
NETTOtulot/kk:
- kotihoidontuki ja -lisä: n. 450,-
- lapsilisät n. 450,-
- kotona tehtävän työn tulo n. 300,-
- elareita en hae, kun olen yksin lapseni halunnut saada, eikä heitä teidän muiden veronmaksajien ylimääräisesti tarvitse elättää.Tulot siis n. 1200,-/kk
Menot:
- vastike+vesi+sähkö n. 300,-
- lehti ja puhelin (netti ilmainen) n. 30,-
- ruoka n. 200,-
- lasten harrastukset + steinerkoulumaksu + pienempien kerhomaksut 250,-Pakollisen menot siis n. 880,-/kk
Vaatteita, kosmetiikkaa tms. ei juuri osteta. Isommalta kiertää kirpparivaatteet pienemmille ja itse en mitään tarvitse, enkä missään pahemmin pääse totaaliyhärinä "virkistäytymään".
Olen helkkarin tyytyväinen tilanteeseemme, vaikka täkäläisten mittapuiden mukaan olemme tietysti köyhiä. Jollain kumman ilveellä pääsemme kuitenkin talvella kahdeksi viikoksi Kanarialle ja alkukesästä teemme aina pienen budjetin, mutta pitkäkestoisen ja kokemusrikkaan reissun autolla Eurooppaan.
kysyy kiinnostunut yh, jolla myös 3lasta
Nettopalkka 2600e
lapsilisät 303e
elatustuki n. 280e
menot/kk
asuntolaina 700e
yhtiövastike vesineen 170e
kummilapsi + Unicef 31e
rahastoihin 3 x 50e = 150e
lasten harrastukset n. 250e
puhelinlasku yhteensä n. 100e
lopuilla leipää ja sirkushuveja.
1800+700+303=2800 euroa!
Ihmettelee yksi yh, joka ei tosin ole edes harkinnut tukien hakua
vaikka en yh olekkaan.. kokeiltiin hakea tukea, kun mies opiskelee työnsä ohella ja mammaloma vie mun palkkani. omistusasunto, jossa lyhennykset + vastikkeet 750 kuussa.. eli asumislisää ei saada. asumistukihakemus hylättiin, koska miehen tulot ylitti 41 eurolla vaaditun määrän ja tosiaan miehellä käteen jää verojen jälkeen palkkaa n.1100 euroa/kk.. mun tuloni on minimiäitiysraha + satasen lapsilisä ja tästä kaikesta pitäisi maksella vielä laskut ja auton eriä pois..
2 lasta (13 v ja 9 v)
Tulot:
palkka 2000-2500 (kuukaudesta riippuen)
lapsilisät 303
elatusmaksu 270
yhteensä 2570-3000 e
Menot:
lainanlyhennys+vastike 830
sähkö 30
netti+puhelin 65
auto n. 150
Ihan hyvin pärjäillään nyt, kun kumpikaan lapsista ei ole enää päivähoidossa.
Tulot:
- palkka n. 2000e (netto)
- elatustuki se minimi n. 139e
- lapsilisä 140e (vai mitä se oli)
yhteensä n. 2300
Menot:
- asumismenot (sis. sähkön, kiinteistöveron, jätemaksut, vakuutuksen jne) n. 400-500e
- netti, puhelimet 100e
- auto (polttoaine, huollot, vakuutukset)50e
- lisäksi lapsen harrastuksiin menee 30e
- omaan kuntosalijäsenyyteen 70e
- ruokakauppaan 400-500e
Hyvin pärjäillään.
on niiiin rankkaa ja ei ole ikinä rahaa mihinkään!!! Poikkeuksia varmaan on, mutta veikkaan että 90% yh-äideistä pärjäävät loistavasti taloudellisesti... Silti vaan ruinataan exältä lisää rahaa :O t. Sivusta yh-äidin ja exän touhuja seurannut
Tämän listan perusteella yh-äidit ruikuttaa ihan turhaan että on niiiin rankkaa ja ei ole ikinä rahaa mihinkään!!! Poikkeuksia varmaan on, mutta veikkaan että 90% yh-äideistä pärjäävät loistavasti taloudellisesti... Silti vaan ruinataan exältä lisää rahaa :O t. Sivusta yh-äidin ja exän touhuja seurannut
Että 20 vastausta on kattava otos? Suomessa on tuhansia yksinhuoltajia, ja veikkaanpa että suuri osa ei edes omista tietokonetta + nettiä ihan siitä syystä ettei ole varaa. Joten se suuri joukko ei ole täällä kommentoimassa!
Esim. minulla ei ole varaa tehdä poikani kanssa mitää etelänreissuja tmv. Kaikki raha menee elämäiseen (asuminen, laskut, ruoka, pojan harrastukset). Kerran kesässä vuokrataan mökki viikoksi, siinä on meidän reissut. Lisäksi tehdään joku Puuhamaa- ja Lintsireissu.
Isänsä kanssa poika pääsee sitten taas joihinkin muihin reissuihin.
Mutta meidän elämä on silti ihan ok, niin kauan kuin on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä. Kaikkea ei onneksi voi rahalla mitata... :)
on niiiin rankkaa ja ei ole ikinä rahaa mihinkään!!! Poikkeuksia varmaan on, mutta veikkaan että 90% yh-äideistä pärjäävät loistavasti taloudellisesti... Silti vaan ruinataan exältä lisää rahaa :O t. Sivusta yh-äidin ja exän touhuja seurannut
Voi voi, eikö äijällä riitä rahat sun sponsorointiin kun sen "pitää" maksaa exälleen lastensa elatuksesta?
Vittu että mua sylettää tuollaiset akat jotka tunkee nenänsä asioihin jotka ei niille kuulu pätkän vertaa!
1800+700+303=2800 euroa!
Ihmettelee yksi yh, joka ei tosin ole edes harkinnut tukien hakua