Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoa kohtelua ja hoitoa lastenpsykiatrisella polilla - minne ottaa yhteyttä?

Vierailija
04.02.2010 |

En nyt halua alkaa selvittämään yksityiskohtaisesti miten ja missä, mutta lopputulos oli kaikkea muuta kuin tyydyttävä. Lähtökohtainen syy oli lapsen (nyt 9v) mahdollinen masennus ja/tai itsetunto-ongelmat.

Asiaamme hoidettiin epäammattimaisesti, tietosuojaa rikottiin ammattilaisten toimesta aivan selkeissä tilanteissa ja diagnoosiin tähtäävä tutkimus jätettiin keskeneräiseksi -- jatko märääntyi sen perusteella sekä 5 vuotta sitten sattuneen kirjoitusvirheen (!!!) mukaan. Kirjoitusvirhe oli neuvolasta, jossa terveydenhoitaja jonka äidinkieli ei ole suomi, oli kirjannut ylös huolemme siitä kokeeeko lapsemme itsensä yksinäiseksi (ei ollut lähistöllä samanikäistä seuraa ja epäilimme riittääkö vain vanhempien seura). Teksissään hän virheellisesti mainitsi olevansa (itse) huolissaan samasta asiasta. Asian tarkastaminen ei johtanut tuloksiin, psykiatrinen yksikkö oli "varma" että kyse ei ollut virheestä.

Psykiatrinen poli on tarttunut hanakasti kaikkeen mikä ehkä mahdollisesti voisi saattaa meidät kasvattajina huonoon valoon. No, syntyyhän pienistä puroista virta kun huonommuuttamme perheenä leimaavat esimerkiksi lähiomaisten sairaudet (kellään muulla ei ole lähiomaista joka sairastuisi vaikkapa syöpään tai kuolisi ennakoimatta, eihän?)Puhumattakaan nyt siitä millaisia hirviöitä olemme olleet hankkiessamme aikoinaan sähkörasioihin suojatulpat ja keittiön laatikoihin turvalukot... Lapsiparka ei joutunut kokemaan vastoinkäymisiä tai pettymyksiä ja se näkyy nyt! Ja kun meiltä kuoli akvaariokala ja lapsi mietti että olikohan hän syyllinen kun oli kerran (kuukausia aiemmin) pudottanut lyijykynän akvaarioon, saimme papereihin merkinnän lapsen systemaattisesta halusta vahingoittaa eläimiä ja yleensäkin heikompiaan.

Vastaanottotilanteisiin polilla oli järjestetty "ansoja" eli houkuttelevia mahdollisuuksia kiusan- ja vahingintekoon. Esimerkiksi oikean veitsen näköinen paperiveitsi lelu- ja pelilaatikon viereen pöydälle. Kun lapsi alkoi tutkia sitä ja leikellä taiteltua paperia, tuli merkintä huomiohakuisuudesta väkivaltaisen käyttäytymisen kautta. Emme kyllä itse huomanneet väkivaltaa, pelkkää paprein taittelua ja leikkelyä.

Olemme koko perhe kokeneet poliklinikan todella ahdistavaksi alusta saakka.

Varsinaista väsytystaktiikkaa. Olimme odottaneet saavamme itse tukea ja neuvoja lapsen tukemiseksi ja auttamiseksi ja itse otimme yhteyttä alun perin.

Tutkimuksesta vastaa muka lääkäri, mutta todellisuudessa hän ei oikeastaan tee muuta kun allekirjoittelee papereita jotka on koonnut hyvin asenteellinen ja radikaaleja keinoja suosiva henkilö, voimakas persoonallisuus jolla ei ole lääkärin, terapeutin tai psykologin koulutusta ja joka ei ole edes tavannut lastamme kuin ohimennen pari kertaa. Hän pitää myös tiiviisti yhetyttä lastensuojeluun ja mustamaalaa perhettämme. Olemme saaneet puheluita joissa loppujen lopuksi molemmat, me ja lastensuojelu, emme ymmärrä missä mennään. Tuntuu kuin olisimme hänen vihansa ja ilkeytensä kohde. Itse syy ja asia tuntuu unohtuneen jo ajat sitten.

Perheemme tilanne ei ole kaoottinen eikä lasta ole kohdeltu väärin. Ongelma on ujous, masennus ja niiden kautta turhautuminen ja toivottomuus onnistumisen ja esim. ihmissuhteiden kanssa. Olemme ihan normiperhe, työssäkäyvä ja opiskeleva, 30+.

Sitten se sokeri pohjalla! Jos emme suostu mielivaltaisiin (osittain kokeellisiin) tutkimuksiin ja terapiamuotoihin, on meille suoraan sanottu että sitten lähdetään puimaan lapsen huoltajuutta oikeudessa ja sijoituspaikka lienee psykiatrinen sairaala tai laitos.

Eli näin me saamme apua! Onkohan potilasasiamies oikea henkilö, lapsen ja perheen oikeudet kun ovat tasan sitä ja tätä? Pari asiallista ja laajalevikkistä lehteä ovat olleet myös kiinnostuneita asiasta, koska aina sanotaan että määrärahoja ei ole, mutta todellisuus ja käytäntö on tarua ihmeellisempää.

Kun vaan itse jaksaisi mukana.

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoen lastenpsykiatrinen osasto. Toimii Seinäjoen keskustassa. Aivan järkyttävää kohtelua. Useat valittaneet. Kyllä on usko psykiatreihin ja psykologeihin mennyttä. Itsekin olen alan ihminen, oikein hävettää ammattitaidottomuus, mitä olen siellä huomannut.

Vierailija
82/87 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seinäjoen lastenpsykiatrinen osasto. Toimii Seinäjoen keskustassa. Aivan järkyttävää kohtelua. Useat valittaneet. Kyllä on usko psykiatreihin ja psykologeihin mennyttä. Itsekin olen alan ihminen, oikein hävettää ammattitaidottomuus, mitä olen siellä huomannut.

Kyllä, samansuuntaiset kokemukset tästä paikasta. Traumatisoi koko perheemme. Tilatkaahan potilasarkistosta kaikki mahdolliset kirjaukset itsellenne niin ette hetkeen toivu lukemastanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä huomata,että muillakin on sams mielipide Turun nuorisopsyk.pkl.sta! Kuvittelin myös saavani pojalleni sieltä vihdoinkin vuosien ongelmien jälkeen apua. Mutta tätä ylilääkäriähän ei varsinaisesti se lapsen auttaminen juuri kiinnosta. Ja hän ei tee mitään mitä toinen psykiatri on Helsingistä ehdottanut tutkua

Vierailija
84/87 |
13.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä nähdä että joku muukin on samaa mieltä Turun nuorisopsyk.pkl.n hoidosta. Kuvittelin itse että saan pojalleni vihdoinkin vuosien ongelmien jälkeen sieltä apua. Pojan kanssa on käyty kaikki hurjimmat kauhukuvat läpi mitä voi kuvitella lapsensa kohdalka. Mutta tätä ylilääkäriähän ei varsinaisesti lapsen auttaminen juuri kiinnosta! Hän ei aio tehdä mitään tutkimuksia neuropatiologian poissulkemiseksi(MRI ja EEG)ja hän ei aio aloittaa ADHD-lääkitystä vaikka se olisi varmasti pitänyt olla aloitettu jo vuosia sitten. Vaikka Helsingistä lähetteen tehnyt psykiatri oli juuri näitä suositellut tehtäväksi.

Käynnit ovat menneet lähinnä rähjäämiseksi ja tiuskimiseksi. Kaikki mitä minä sanon tai ehdotan,on ehdottomasti ei! Vaikka papereissa niin lukisikin! Ja nyt hän tahtoo taas aloittaa psykologin tuntikausien kyselyitä ja haastatteluita pojalle! Vaikka Helsingissä on juuri saatu tehtyä kaikki psykologin tutkimukset ja yhteenvedot!

Minulla on pelko että poika ei sinne enää tule,koska ei ole sieltä mitään apua saanut. Ja pelko siitä,että kohta ollaan taas ahdistuksen ja masennuksen kanssa pohjalla,kun ei selviä elämässä eteenpäin omin keinoin. Ja itselläni ei ole keinoja sieltä pohjalta häntä ylös auttaa. Kertaalleen hänet on kaveri saanut estettyä tekemästä itsemurhaa...

Mietin myös että mihin tästä menettelystä valittaisin?

Tällainen ylilääkäri joka ei ole vähääkään kiinnostunut lasten ja nuorten elämästä. Aivan sama hänelle,jos huomenna Turun Sanomista luetaan,että joku nuori tehnyt taas itsemurhan. Vaikka se olisikin juuri se poika jota hän ei auttanut ja huusi äidille suut silmät täyteen!

Vierailija
85/87 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normaalia toimintaa ko. osastoilla, jos kerrot haluavasi toisen lääkärin mielipiteen diagnoosista (tai oikeastaan sen puutteesta) ja siihen vastataan että siinä tapauksessa he tekevät lastensuojeluilmoituksen ja hakevat lapselle laitospaikkaa?

Vierailija
86/87 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan täytyy peiliin katsoa kun perheessä on ongelmia lasten kanssa. 

Vierailija
87/87 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, samansuuntaiset kokemukset tästä paikasta. Traumatisoi koko perheemme. Tilatkaahan potilasarkistosta kaikki mahdolliset kirjaukset itsellenne niin ette hetkeen toivu lukemastanne.

Saako potilasarkistosta tilattua yli 10 vuotiaan lapsen kirjauksia? Kun niitähän ei Omakannasta näe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi