Mä en aio missään nimessä pilata elämääni menemällä töihin!
Onneksi se näin laman aikaan onnistuu helpostikin :) Kukaan ei ihmettele vaikka olen pitkäaikaistyötön. Jollekin lyhyelle osapäiväiselle kurssille menen ihan mielellään sillon tällöin. Ne on tosi kevyitä kun ovat pitkään kotona laiskotelleille työttömille suunnattuja.
Opiskella voin muutenkin sillain ihan kevyestä, osapäiväisesti, minua kiinnostavia aiheita.
Lisäksi keskityn mm. olemaan jaksava ja täydellinen äiti :) ja harrastamaan kaikenlaista kivaa jne.
Onneksi on valtiollekin ihan ok että tietty marginaali meitä vähemmän töissä käyviäkin löytyy :) ja mun onneksi kuulun niihin. Olen oikeasti kiitollinen siitä, että kilttejä ja tunnollisiakin löytyy, he mahdollistaa rehkinnällään sen että minä vietän elämäni kevyissä ja kivoissa merkeissä.
t. lapsensa juuri virikehoitoon vienyt ihanan laiska ja onnellinen äitee... kohta päikkäreille :o) jaksaa sit illalla miehen kanssa kattella leffaa ja rupatella kivoja ja ehkä seksiäkin...
Kommentit (82)
Mää meen nyt sitten päikkäreille... ja siltä kirjastoon lainailemaan kivaa uutta luettavaa... sitten tuleekin jo koululaiset koulusta ja sitten haen kuopuksen päivähoidosta ja voisi lähteä vaikka pikkuiselle ulkoilulle :) Monikos teistä työmammoista muuten ulkoilee iltapäivisin lastensa kanssa hymyssä suin? Ainiin, mutta tehän ootte silloin töissä ;) Ainiin ja ettehän te nyt täällä voi olla kun teette töitä ;) Anteeksi. Mutta kaikkea hyvää, pysykää ahkerina :D
t. ap
Halusit hehkuttaa ihanaa elämääsi? Halusit muiden kadehtivan sinua? Haet myötätuntoa?
Mahtaakohan elämästäsi kuitenkin puuttua jotakin, kun sinulla on tarvetta nostaa itseäsi jollekin korokkeelle?
Vastauksena kysymykseesi: minä! Ulkoilutan lapseni aina hymyssäsuin iltapäivällä, virkeänä älyllisestä keskustelusta, jota olen saanut työtovereitteni kanssa aamupäivällä harjoittaa. Ai niin, kerroinko miten minulla työssäkäyvänä äitinä jää paljon rahaa itseni ja perheeni hemmotteluun. Eipä tarvitse joka penniä laskea! Ai niin ja kerroinko jo, miten mieltäni kohottaa muista ihmisistä ja yhteiskunnasta huolehtiminen. Se jo joku antaa minulle niin paljon! Saan toteuttaa itseäni ja auttaa heikko-osaisempia.
Kiitos, kun saan auttaa sinuakin.
itsekästä tämänhetkistä elämäänsä pidemmälle ja esim. sijoittavat palkkatulojaan lastensa hyväksi, maksavat isoa asuntolainaa, jotta sitten parinkymmenen vuoden päästä on oma iso talo, josta sitten jää omaisuutta myös lapsille perittäväksi myynnin jälkeen ja sijoittavat rahaa myös omaa vanhuuttaan varten, jotta on varaa jatkaa edes kohtuullista elämäntasoa eläkepäivillä tai tarvittaessa maksaa esim. lonkkaproteesinsa tai syöpähoitonsa itse, jos niitä tulevaisuudessa ei yhteiskunta enää maksakaan tai ne tehdään köyhille halvoissa kakkosluokan sairaaloissa pitkän jonotuksen jälkeen, jos tehdään lainkaan, kuten esim. nykyään jenkkilässä tapahtuu...
Järkevä ihminen varautuu pahimman varalle elämässään. Vain tyhmä tuudittautuu täysin yhteiskunnan varaan ja itkee sitten, kun avioero, oma tai lapsen sairaus tms. iskee. Tai ei varaudu siihen, että tulevaisuudessa yhteiskunta ei todellakaan osallistu yksilön tukemiseen nykyisessä mittakaavassa, oli hätä mikä tahansa. En aio päätyä rappukäytävässä nukkuvaksi ja ostoskärryissä omaisuuttaan kuljettavaksi Kassi-Almaksi. Mutta ehkä ap:n mielestä sekin on vaan kiva tapa viettää eläkepäiviä!
Miksi vitussa siivoaisin perse hiessä 8h/pvä kun sossusta saa saman verran rahaa tekemättä mitään?
Joku varmaan pakahtuu ylpeyteensä ollessaan siivooja. Ihanaa nukkua pitkään, lukea, lenkkeillä yms.
:D
Sitähän vaan ei ole sopivaa sanoa ääneen.
Toiset pyrkii elämässään johonkin ja toiset jäävät kuraan tallaamaan. Itse todennäköisesti mieluummin siivoaisin ne 8h/pv ja yrittäisin samalla pyrkiä eteenpäin, joko sillä siivousalalla esim. esimiestasolle tai yrittäjänä tai sitten kouluttautua muulle alalle. Mutta kotona kattoon sylkemistä en voi kyllä arvostaa tipan tippaa. Jos terve, aikuinen ihminen ei tee elääkseen jotain, olisi syytä kaikki tuet lakkauttaa tai velvoittaa tuen saamiseksi yhteishyödylliseen työhön tietty tuntimäärä päivässä tuen saadakseen. Esim. vanhustenhoitoon, katujen ja puistojen siistimiseen jne. mihin tällä hetkellä yhteiskunnalla ei riitä palkattuja käsiä.
Mutta ei todellakaan eläkepäivien turvaamisen vuoksi. Toivon, että vanhempana minulla on ympärilläni ihmisiä, jotka aidosti välittää. Vaikka minulla olisi suuren suuri elämä olisi turhaa ja tyhmää yksinäisenä.
Mutta on niitäkin jotka siivoavat 30vuotta ja huomaavat saaneensa käteen vain naurettavan paskan eläkkeen työmäärään nähden.
varmaan jotain, josta voi olla ylpeä.
Hän kasvattaa lapset, moni ei sitä halua.
Uskon Ap:n lasten ksvavan turvallista ja täysipanoista elämää, ja koulu sujuu varmasti paremmin kuin monen kiireisen työäidin lapilla, useasti näin - jos Ap on sitä tyyppiä, että ottaa asiakseen valvoa läksyjen suorittamisen ja kouluun heräämisen.
Itse olen ollut paljon vuosissa kotiäitinä. Olen mys työssä ollut sillä lapsia on tullut kahdella eri vuosikymmenellä ja viimeisten "iltisten" syntyessä oli jo edelliset lapset varttuneet, joten minäkin ehdin olla työssä. En koe itseäni laiskaksi, luusriksi elätiksi jne.
Toki lpseni eivät ole olleet koskaan päivähoidossa jos olen ollut kotiäitinä, ei edes viimeiset kolme ole käyneet esikoulua mtkavaikeuksien takia. Hyviä sosiaalisia taitoja sekä lahjakkuuksia on kiva huomata lapsilla, vaikka kotihoidettuja ovatkin. Turvallinen kotipiiri, hyvät vanhemmat jne. takaavat tasapainosien lapsuuden.
Emme ole tarvinnet mitään tukia, viimeisistä lapsista sain kotihoidontukeakin vain nykyisen verrattuna, 1v3kk ajalta.
Ei aina kaikki asiat, kuten tämä asia, ole niin muotista väännettyjä. On huonoja kotiäitejä ja on hyviä, on huonoja uraäitejä ja on hyviä...
Hän kasvattaa lapset, moni ei sitä halua. Uskon Ap:n lasten ksvavan turvallista ja täysipanoista elämää.
brassaili sillä, että vie lapset virikehoitoon, että saa rauhassa nukkua, käydä kirjastossa ja lukea. Sitten iltapäivästä ulkoilee heidän kanssaan kun hakee hoidosta, että silleen. Ei mun mielestä tässä ollut missään suhteessa mitään ylpeilyn aihetta, lähinnä säälittää ap:n kaltaiset ihmiset.
Mammat ihan raivoissaan kun yksi ottaa vähän rennommin. Mitäs olette niin takakireitä ja paskantärkeitä ja heti herne nenässä lässyttämässä jostain kunnianhimon puutteesta... hehhee, ap on tässä iskenyt oikein jokaisen työmamman heikkoon kohtaan!
t toinen elämästä nauttija
Monihan tässä älähtää, eihän toki ole luvallista että joku Oikeasti Haluaisi Kasvattaa Lapsensa ja antaa heille aikaansa. Lapset saa suomalaisen mentaliteetin ja arvomaailman mukaan VAIN tehdä, yhteiskunta hoitaa ja koulu opettaa. Vanhemmat tekee töitä molemmat 8-12h/vrk. Sitten ihmetellään kun lapset voi pahoin.
Ootteko koskaan käyneet esim. koulujen iltapäivätoimintaa katsomassa? Se on säilytystä pahimmillaan. Lapset työnnetään ulos riehumaan ja tappelemaan (pojat ainakin). Ei siellä kukaan viihdy eikä halua olla koska on levotonta ja kaoottista.
Miksi vitussa siivoaisin perse hiessä 8h/pvä kun sossusta saa saman verran rahaa tekemättä mitään?
Joku varmaan pakahtuu ylpeyteensä ollessaan siivooja. Ihanaa nukkua pitkään, lukea, lenkkeillä yms.
:D
Tämä kertoo kaiken. Ap on kouluttamaton WT-äiti, ihan rauhassa voit olla siellä kotona. Tuskin sun "osaamiselle" työelämässä kysyntää olisikaan. kaikki tavallaan!
Miksi ihmeessä minäkin viitsin kirjoittaa tähän??
Tuollaisilla eläteillä ei ole varaa maksaa isompia vastikkeita asunnostaan = isompi summa siivoukseen eli siivoajan parempi palkka. Siivoaminen kun ei saisi maksaa mitään, puhdasta pitää olla ja omien jälkien/omien lasten sotkujen korjaaminen ei tule kuuloonkaan. Kai se aika olisi pois päiväunista...
Miksi vitussa siivoaisin perse hiessä 8h/pvä kun sossusta saa saman verran rahaa tekemättä mitään? Joku varmaan pakahtuu ylpeyteensä ollessaan siivooja. Ihanaa nukkua pitkään, lukea, lenkkeillä yms. :D
Hän oli kotirouvana ja kun olin teini-ikäinen isäni hyppäsi toisen kelkkaan. On kertonut myöhemmin, että yksi syy lähtöön oli se, että hän ei kestänyt äitini passiivisuutta työelämän suhteen. Alun perin oli kyllä sovittukin, että lapset hoidetaan kotona kouluikään saakka, mutta eihän se nyt tietenkään mikään kovin normaalitilanne ole, että nelikymppinen nainen pyörii kotona päivät pitkät, kun teini-ikäinen on jo pitkälti omissa menoissaan. Äitini myös masentui, sai sitten (hyvän työllisyyden aikana) vaatimattoman toimistotyön, joka auttoi hänet kuitenkin taas elämään kiinni.
Nyt hän sitten on kansaneläkkeellä kituuttava yksinäinen nainen, jolla ei ole rahaa mihinkään. Hän joutuu asumaan alueella, jossa ei haluaisi.
Fakta on se, että jokaisen pitää nykypäivänä itse huolehtia elatuksestaan ja eläkkeestään, jos haluaa säilyttää tason elämässään. Sanot ap, että yhteiskunta pitää sinusta huolen vanhana. Pitäähän se, mutta se voi merkitä, että asut sitten vanhuutesi vuokrayksiössä Jakomäessä ja hamstraat kaupasta viimeisen päivämäärän tuotteita. Mutta hei, jos se on sinulle ok, niin mikäs siinä sitten.
On muuten miehen lähtemisen lisäksi sellainen vaihtoehto, että perheen elättäjä sairastuu vakavasti ja menettää työkykynsä pahimmassa tapauksessa lopullisesti. Silloinkaan ei olisi huono asia, jos toinen on työelämässä. Muuten voi olla edessa talon myynti jne.
ihminen on poissa työelämästä. Onhan heillä jo yksi tienaava ihminen (mies) perheessä ja vaikuttavat tulevan hyvin toimeen. Saapa sitten senkin työpaikan ehkä joku oikeasti tarvitseva. Meilläkin on töissä yksi nainen joka joskus sanoi, että käy töissä vain huvikseen. Voisi rahan puolesta kyllä jäädä kotiäidiksi. Arvatkaa ottaa pattiin moinen? Itse kituuttelee pätkätöillä ja yrittää elättää itsensä.
jos yhteiskunta muuttuu niin muuttukoon. Sitten ap ehkä menee töihin tai ei. Jos töihin pitää mennä niin työnlaatu ei kyllä välttämättä tule olemaan hyvää näiltä lusmuilta.
Kyllähän se niin on että ne jotka tahtovat herätä kymmeneltä tai puolelta päivin menettävät melkoisesti rahaa kun eivät käy töissä. Toisaalta työssäkäyvät eivät voi ostaa aamua ja aamupäivää vapaaksi vaan ovat sidotut. Se siitä vapaudesta.
Eläkkeen kertymisen takia töissäkäynti on uskomatonta. Entä jos sairastuu syöpään tai muuhun kuolettavaan tautiin ennen eläkeikää? Kyllä sitten harmittaisi kun on rehkinyt montakymmentä vuotta. No kuolleet eivät harmittele.
Ap on tavallaan aika fiksu ja varmasti todella kauniskin.
aamut ja aamupäivät on sidotut työssäkäyvillä? mulla ainakin oli myös päivä ja iltapäivä neljään-viiteen asti. joka työpaikassa missä oon ollut on ollut työpäivä 8 h + ruokatunti 1 h + matkat ruuhissa 2 h per päivä eli päivästä on mennyt 11 tuntia työhön/työmatkaan ja loppuaika työpäivän valmisteluun/seuraavan päivän valmisteluun. mulla ainakin työpäivät vei koko päivän, viikonloppuna siivotiin viikon jälkiä kun työltä ei ehtinyt. ei siinä mitään järkeä ollut. lapsen koulu alkoi mennä alamäkeä ja pienempi itki kaikki päivät hoidossa. aivan karmeaa elämää oli työssäkäyvänä! lisäksi työhön liittyvät kulut on niin korkeat ettei mulla olis ollut pidemmän päälle edes varaa käydä töissä.
ja hoitanut niitä kun nuorinkin on virikehoidossa.
Mutta sama se....
Tuotakin ihmettelin, että ap näki ainoaksi työpaikasi siivouksen. Nähtävästi ei ole hankkinut itselleen ammattia, eikä hanki.
Provohan tämä on, mutta silti jäin miettimään tällaisia ihmisiä. Heitähän on.
Ihmettelin vain, että paljonko hän saa peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea jos mies kulkee töissä. Jossain vaiheessa odottaa karenssi jos hän ei mene kurssille tai johonkin työllisyystöihin. Toki sossu elättää sen aikaa. Että ei kai sitä tipu turvaverkoista läpi.
Mutta tämä minua jäi vaivaamaan. Ap on nähtävästi vielä nuori. Entä kun lapset on murkkuiässä ja lähtee kotoa. Kun on ollut työttömänä 20 vuotta ja ikää alkaa olla 40-50v. Vielä pitäisi kituutella työttömän parikymmentä vuotta ennen pienelle kansaneläkkeelle pääsyä.
Mietin vain, että riittääkö elämänsisällöksi päikkärit ja kirjastossa käynti.
Toisille ehkä riittää, toisille ei.
Toiset pyrkii elämässään johonkin ja toiset jäävät kuraan tallaamaan. Itse todennäköisesti mieluummin siivoaisin ne 8h/pv ja yrittäisin samalla pyrkiä eteenpäin, joko sillä siivousalalla esim. esimiestasolle tai yrittäjänä tai sitten kouluttautua muulle alalle. Mutta kotona kattoon sylkemistä en voi kyllä arvostaa tipan tippaa. Jos terve, aikuinen ihminen ei tee elääkseen jotain, olisi syytä kaikki tuet lakkauttaa tai velvoittaa tuen saamiseksi yhteishyödylliseen työhön tietty tuntimäärä päivässä tuen saadakseen. Esim. vanhustenhoitoon, katujen ja puistojen siistimiseen jne. mihin tällä hetkellä yhteiskunnalla ei riitä palkattuja käsiä.
olisi syytä antaa porkkanaa. Ei kiinnosta käydä töissä kun se ei taloudellisesti kannata kuin muutamalla satasella. Suurin osa menee matkakuluihin. Kyllä minä menetän ne muutamat sataset sillä ehdolla että saan nukkua pidempään ja kuluttaa aikani kuten itse haluan.
tappava ja omilla elintavoillaan voi vielä pienentää riskiä. Voihan sitä toki kuolla kupsahtaa vaikka tänään, mutta elinajanodote nyt on kuitenkin aika korkea nykyään.