Lapsemme on poikkeuksellisen lahjakas taitoluistelussa, mutta meillä ei varaa!
Lapsi on nyt 9v ja aloitti 6v taitoluistelun. Hänet siirrettiin melko nopeasti valivalmennusryhmään ja tänä vuonna seurasta ehdotettiin toiseen seuraan ja tasokkaampaan valmennusryhmään siirtymistä. Lapsi itse on todella innokas ja motivoitunut.
Ongelmana alkaa vai olla se, ettei meillä rahat meinaa millään riittää kuskaamiseen ja välineisiin. Meillä on 2 muutakin lasta (tyttö ja poika), joista toinenkin tytär olisi innostunut samasta lajista. Hän ei ole niin lahjakas kuin sisarensa. Poikamme haluaisi pelata lätkää ja jalkapalloa ja on näitä harrastanutkin.
Nyt rahatilanne tuntuu entistä huonommalta, kun toiselta vanhemmalta meni työt. Kovin epäreilulle tuntuisi mahdollistaa harrastus vain lahjakkaimmalle lapselle tai rajata kaikilta harrastus johonkin halvempaan vaihtoehtoon. Miten tahansa tätä miettii, niin huonolle tuntuu. Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (87)
Meillä huipputason kuvataidekoulu maksaa noin 300 vuodessa
Nää riippuu yleensä siitä kuinka paljon kunta osallistuu maksuihin. Esim. meidän pikkukunta maksaa kuvataidekoulusta, nuorisoteatterista ja musiikkiopistosta saman verran kuin se viereinen iso kapunki, jossa nuo harrastukset ovat. Mutta samassa teatterissa oleva bändikoulu ja sirkuskoulu eivät saa kunnaltamme lainkaan rahoitusta, joten niissä opiskellaan kalliimmalla kuin naapurikaupungin lapset. Lisäksi useimmat kunnat tukee suoraan vain taiteen perusopetusta, jossa siis on ihan pedagogisesti pätevät opettajat ja lainmukaiset opetussuunnitelmat jne.
Minusta on suoraan sanottuna ihan hullua maksaa kenenkään harrastuksista useita satoja kuukaudessa. Pienemmälläkin rahalla löytyy kyllä kivaa tekemistä. Ei kukaan ole kiinnostunut vain ja ainoastaan yhdestä asiasta. Ja jossain vaiheessahan se lapselle kuitenkin tulee eteen, ettei rahaa yksinkertaisesti ole. Vai aikooko vanhemmat kustantaa vielä opiskelevien muksujensakin intohimot? Ei tuollaisiin kk-maksuihin opintotuet riitä.
Yksityinen kuvataidekoulu Helsingissä, tämä siis joka maksaa 300 euroa vuodessa.
Ja 300 e maksaa yli 10-vuotiailta, nuoremmilla muistaakseni on lyhyempi opetusaika ja pienempi hintakin. Mutta siis kunta tukee sitä toimintaa. Vaikea kuvitella, miten noin halvalla koulu pärjää, jos ei muka saa kunnalta tukea. Tuki ei siis tule oppilaille itselleen, vaan sinne koululle, jotta ne maksut pysyy edes jotenkin aisoissa.
En kai minä idiootti ole!
Mutta kai se on vaikea siellä periferiassa tajuta, että täällä Helsingissä me kustannetaan oikeasti kaikki itse, eikä valtion tai kunnan kassasta!
Että miten ihmeessä koululla on varaa tuohon hintaan antaa opetusta, jos kerran kaupunki ei lainkaan tue. Kun me siis maksamme ihan saman hinnan ja kunta tukee jokaisen oppilaan osuutta vielä 200 eurolla.
Mutta kai se on vaikea siellä periferiassa tajuta, että täällä Helsingissä me kustannetaan oikeasti kaikki itse, eikä valtion tai kunnan kassasta!
Mistä sä tiedät ettei se just käy siellä Helsingin puolella kuvataidekoulussa? Kyllä Helsingissäkin tuetaan useitakin taiteen perusopetuksen kouluja. Ei niillä muuten olisi mitään saumaa tarjota opetusta.
Mutta ap:lle sanoisin, että jos rahaa ei ole, sitä ei ole. Kyllä lastenkin on se ymmärrettävä, ettei sitä mistään taikomalla tule.
En kai minä idiootti ole! Mutta kai se on vaikea siellä periferiassa tajuta, että täällä Helsingissä me kustannetaan oikeasti kaikki itse, eikä valtion tai kunnan kassasta!
Helsinki tukee taiteen perusopetusta ihan kohtuullisilla summilla. Itse tiedän lähinnä tanssin osalta, koska omat lapseni sitä harrastavat ja tälle vuodelle tanssi sai 160 000 e tukea. Aiemmin tanssille ei tukea ole herunut, kun taas just musiikkiopisto ja kuvataide on sitä saanut, mutta nyt on jaettu tasaisemmin eri lajeille.
Toki harrastajiakin on enemmän kuin sillä tanssilla.
Mutta alkuperäiseen aiheeseen. Ottakaa nyt ihmeessä lapsi pois siitä valioryhmästä ja antakaa luistella ihan vaan luistelun riemusta. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Teillä ei oo kumpaakaan.
Meillä 9-vuotiaan kk-maksu 119,- Jää 4 kertaa (viulutunnit menee päällekäin) ja oheiset 2-3 kertaa, kuljetettava on toiseen kaupunkiin. Mies on eläkkeellä, minä pätkätyöläinen, lapsia on neljä.
Pikaruokapaikassa söin kisapurilaiset luistelevan lapseni kanssa ja siellä lapsia ilman vanhempiaan, kehuivat rahamääriään:"Mulla on 101 euroo!" "Mulla on 180!" Helpomminhan sitä pääsee rahoistaan eroon :-)
Välillä valitan lapselle rahojen vähyyttä, mutta perustelen myös. Lapsena hankittuja taitoja on myöhemmin vaikea hankkia. Itsellä oli jotain harrastusta lapsena ja nuorena, vanhemmat eivät kuljettaneet, eivätkä tukeneet yhtään, mutta eivät estäneetkään.
Jos lapsella on vain intoa ja kehittyy, niin viemme ja maksamme. Poikaa vein jalkapalloon hyvin pienenä ja totesin, että puhuu enemmän kuin pelaa, mutta nyt on hakeutunut itse lajin pariin.
Saa nähdä, jää nämä pienemmät sitten aivan osattomiksi. Niin joo ja olenhan minä harrastanut taitoluistelua, kaikki kisat on televisiosta katsottu mooonen vuoden ajan.
Yleensä sitä harrastetaan vain kerran viikossa ja tunti kerralla. Ei täällä kukaan käy montaa kertaa viikossa. Ihan toisin kuin luistelussa, jossa käydään lähes joka ilta ja muitkain treenejä tekemässä.
Ratsastustunti maksaa meillä vain 20e, eli 80e/kk. Joskus jää kertoja väliin ja kesäisin ei ole tunteja ollenkaan, silloin voi käydä leirillä.
mietipä niitä miljoonia tyttöjä, jotka eivät pääse ollenkaan kouluun, koska vanhemmilla ei ole rahaa esim koulupukuun tai tarvitsevat lasta työvoimana kotona.
vittua tuo tähän kuuluu?
Mene muualle tuntemaan maailmantuskaa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="02.02.2010 klo 22:14"]
Ihan totta. Aatos Erkon puoliso on erittäin aktiivinen taitoluistelumaailmassa toimija ja olen melkeinpä varma, että kirje hänelle johtaa toivomaanne tulokseen. Jos tyttönne on lahjakas, löytyy Eroilta niin rahaa kuin myös halua auttaa.
Lähettäkää kirje vaikkapa Sanoma Oy:n ja Aatos Erkon kautta. Kerro, miten kävi.
[/quote]Hän on kuollut äskettäin.
[/quote]
Joo, ja tuo viesti, jpta kommentoit on kirjoutettu vuonna 2010, jolloin Jane oli vielä hyvissä voimissa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="02.02.2010 klo 22:14"]
Ihan totta. Aatos Erkon puoliso on erittäin aktiivinen taitoluistelumaailmassa toimija ja olen melkeinpä varma, että kirje hänelle johtaa toivomaanne tulokseen. Jos tyttönne on lahjakas, löytyy Eroilta niin rahaa kuin myös halua auttaa.
[/quote]
Joo, ja tuo viesti, jpta kommentoit on kirjoutettu vuonna 2010, jolloin Jane oli vielä hyvissä voimissa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2010 klo 22:11"]
AINA niitä on. ja kimppakyytiä... bussilla,jos oma autoilu liian kallista. miten niin välineihin rahaa? ei niitä luistimia ja puluja koko ajan tarvitse uusia....
Joten meneehän niihin rahaa. Terät pitää tilata jostain olikohan nyt sveitsistä vai mistä lie ja yksi ihminen suomessa osaa niitä oikein teroittaa. Kuulostaa kalliilta, mutta en tiedä, kun miehelläni oli kuulema aikanaan sponsoreita. Hommaa ap niitä jos lapsi kerran on lahjakas.
Porvoosta saa teriä myös
Meidän 12-vuotias käy ratsastamassa 3 krt/vk. On ratsastanut vähintään 2 krt/vk noin 7-vuotiaasta asti. Kalliiksi tulee ja nyt on lisäkuluja erilaisista kisoista... Omaa ponia ei ole, mutta voinet arvata, että siitä on keskusteltu satoja tunteja.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2011 klo 20:01"]
Yleensä sitä harrastetaan vain kerran viikossa ja tunti kerralla. Ei täällä kukaan käy montaa kertaa viikossa. Ihan toisin kuin luistelussa, jossa käydään lähes joka ilta ja muitkain treenejä tekemässä.
Ratsastustunti maksaa meillä vain 20e, eli 80e/kk. Joskus jää kertoja väliin ja kesäisin ei ole tunteja ollenkaan, silloin voi käydä leirillä.
[/quote]
Jane olisi voinut testamentata rahat, jotka nai, esim. lastenklinikan köyhille kärsijä lapsille, eikä eliittiperheille heidän eliittilajillensa. Olisi ehkä sitten elänyt pitempään...
[quote author="Vierailija" time="02.02.2010 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2011 klo 18:24"]
Mistä sä tiedät ettei se just käy siellä Helsingin puolella kuvataidekoulussa? Kyllä Helsingissäkin tuetaan useitakin taiteen perusopetuksen kouluja. Ei niillä muuten olisi mitään saumaa tarjota opetusta.
Mutta ap:lle sanoisin, että jos rahaa ei ole, sitä ei ole. Kyllä lastenkin on se ymmärrettävä, ettei sitä mistään taikomalla tule.
Taiteilijoistakin ylitarjontaa. Kannattaako suunnata toiselle alalle?
Meillä ei harrasteta kalliita lajeja ja ei varsinkaan mikä tähtää kilpailemiseen. Eikä ois varaakaan laittaa rahaa jääkiekkoon. Rahaa on kustantaa autokoulu ja sisäänpääsykurssi esim lääkikseen, oikikseen.
Ehkä tuolalisessa tilanteessa vain on sanottava lapselle, että ei voi siirtyä parempaan seuraan. Jos lapsi haluaa kuitenkin jatkaa harrastustaan niin ehkä jostain löytyy vähemmän kuinnanhimoinen luisteluseura, jossa valmentajien palkkiot ovat pienemmät ja jääharjoituksia on vähemmän.
Ikäväähän se lapselle on mut ajos seuralta ei löydy mitään stipendirahastoa eikä sponsoreitakaan ole niin jossain vaiheessa on tunnustettava tosiasiat.
Se joka kyseli soittoharrastuksesta niin soittimien hinnat vaihtelevat kovasti. Useimmissa musiikkioppilaitoksissa on soittimia vuokrattavana ja niitä kannattaa ainakin aluksi hyödyntää kun ei tiedä jatkuuko lapsen innostus. Siis eihän sieltä nyt pianoja saa mutta jousi- ja puhallinsoittimia ainakin löytyy. Kyllähän musiikkiopistot ovat kalliita mutta niissä saa kuitenkin samaan hintaan sekä soiton- että teorian opetusta. Hinta varmaankin siellä 500-700€/vuosi, vapaaoppilaspaikkojakin saattaa löytyä.