Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Helsinkiä kohtaan tunnetaan aina niin suurta vihamielisyyttä?

Vierailija
02.02.2010 |

Miksi Helsinkiä aina mollataan?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuin lapsena Helsingissä, yläaste-lukioiässä muualla ja opiskelujen myötä palasin takaisin.

Sen sijaan olen huomannut että monilla maakunnissa asuvilla on jo valmiiksi se asenne että helsinkiläiset ovat ylimielisiä. Vanhat koulukaverini ovat todella usein kommentoineet helsinkiläisistä ystävistäni että sehän oli ihan mukava vaikka oli Helsingistä!

Ymmärrän kyllä miksi. Ovat hyvin itsetietoisia ja ihan suoraankin haukkuvat Kehä III:N ulkopuolella asuvia. Heidän mielestä elämä on Kehä III sisällä ja mitä enemmän ytimessä, sen parempi. Ja tämä ei suinkaan ole (vain) huumoria.

Vierailija
22/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä, että "tietyssä iässä" (=teininä) pääkaupunkiseudulla asuvat kaverit olivat ylpeitä asiasta ja dissasivat muualla asuvia. Sittemmin hekin ovat vähän järkevöityneet ja tuollaiset jutut ovat jääneet.

Toisaalta onhan se vähän huvittavaa, jos Helsinkiin tulee joku maalaisperhe eikä "hyö ossoo" esim. liikkua paikasta toiseen vaan ovat ihan pallo hukassa (siis ei osata edes "monimutkaisuudestaan" surullisenkuuluisaa metrokarttaa käyttää). Ihmetellään suu auki mm. keskustan kokoa. Vaikka onhan se Helsinki tietysti aikamoinen ihmemaa, jos oman pitäjän keskusta muodostuu kahden kadun risteyksestä...

Mielestäni helsinkiläiset suhtautuvat ylimielisesti vain silloin, kun muualta tulevat ITSE kokevat olevansa vähempiarvoisia ja ns. pokkuroivat helsinkiläisiä (tai kuten ylemmässä esimerkissä, eivät sisäistä kaupungissa toimimista lainkaan). Tämä saa heidät näyttämään typeriltä ja ärsyttäviltä, jolloin heihin helposti suhtautuu ylimielisesti. Turkulaisia, tamperelaisia jne. en ole kuullut kenenkään aikuisen dissaavan edes puolitosissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä olette näitä ylimielisiä helsinkiläisiä tavanneet (töissä, baarissa, lenkkipolulla...)?

Vierailija
24/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja

b) Ovat usein peukalo keskellä kämmentä käytännön asioissa. Eivät ajattele sen pidemmälle kuin että maito tulee kaupasta jne.

Vierailija
25/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkyy? Entä se, että peukalo olisi keskellä kämmentä? En usko, että yli kolmivuotiaista löytyy montaakaan sellaista, joka ei tietäis, mikä lehmä on.

Koska a) luulevat, että elämää ei ole kehä kolmosen ulkopuolella ja

b) Ovat usein peukalo keskellä kämmentä käytännön asioissa. Eivät ajattele sen pidemmälle kuin että maito tulee kaupasta jne. Minusta eivät arvosta tarpeeksi sitä mitä on sen kehä kolmosen ulkopuolella. Tästä tulee vaikutelma että ovat olevinaan parempia/sivistyneempiä jne. kuin kehä kolmosen ulkopuolella asuvat! Me kehän ulkopuoliset ei olla oikein mitään...

Vierailija
26/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Sanomat on valtakunnallinen lehti, MUTTA myös nimensä mukaan Helsingin paikallislehti. Olisi outoa, jos Helsingin Sanomat ei kertoisi asioista ( esim lumesta) joka alkaa olla ongelma kaupungissa.

Vierailija
27/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Kaliforniasta katsottuna :)

Vierailija
28/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän tässäkin ketjussa on jo todettu että ei Helsingisäs ole mitään kiinnostavaa, että Helsinki on pieni ja säälittävä rupukaupunki verrattuna Suuren Maailman kaupunkeihin. Jos Suomen suurin kaupunki on tällainen surkea räpellys, niin ei se kovin hyvää kuvaa anna muistakaan paikoista.

Tuntuu myös että savolainen tai kemijärveläinen saa olla ylpeä kotiseudustaan, mutta annas olla jos helsinkiläinen on niin se on heti ylimielisyyttä :P

Minusta eivät arvosta tarpeeksi sitä mitä on sen kehä kolmosen ulkopuolella. Tästä tulee vaikutelma että ovat olevinaan parempia/sivistyneempiä jne. kuin kehä kolmosen ulkopuolella asuvat! Me kehän ulkopuoliset ei olla oikein mitään...

Vierailija
29/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai haluaisi siellä asua? En minä tykkää monesta muustakaan kaupungista enkä niihin muuttaisi. On Helsingissä ihan kiva käydä, mutta en itse sinne muuttaisi kuin ihan äärimmäisen pakon edessä.

Vierailija
30/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuin lapsena Helsingissä, yläaste-lukioiässä muualla ja opiskelujen myötä palasin takaisin.

Sen sijaan olen huomannut että monilla maakunnissa asuvilla on jo valmiiksi se asenne että helsinkiläiset ovat ylimielisiä. Vanhat koulukaverini ovat todella usein kommentoineet helsinkiläisistä ystävistäni että sehän oli ihan mukava vaikka oli Helsingistä!

Ymmärrän kyllä miksi. Ovat hyvin itsetietoisia ja ihan suoraankin haukkuvat Kehä III:N ulkopuolella asuvia. Heidän mielestä elämä on Kehä III sisällä ja mitä enemmän ytimessä, sen parempi. Ja tämä ei suinkaan ole (vain) huumoria.

Kun tuossa ylempänä laitoin pari pointtia, miksi Helsinki monesti ärsyttää muualla, niin hirmu paljon on myös olemassa olevia ennakkoluuloja. Mullekin on sen sata kertaa tokaistu että "ei uskois että sä oot Helsingistä".

Mutta kyllä sitten taas Helsinkiläisetkin ruokkivat tätä omilla jutuillaan. On ollut hassua törmätä täällä nylyisellä paikkakunnallamme helsinkiläisiin jotka eivät esim. tiedä että olen lähtöisin sieltä. Jutut on niin outoja tyyliin "siis tiedätsä Stockan?" Joo, tiedän, tässäkin kaupungissa on sellainen :)

T: se 9 v muualla asunut

Vierailija
31/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"olevinaan", "ovat parempia", "sivistyneempiä". Johan tuo kertoo mitä nämä maalaiset itse ajattelevat, ei se kerro sitä, että näin oikeasti on! Te itse teette helsinkiläisistä niitä ylimielisiä ajattelumaailmallanne :). Tulkaapa joskus meihin tutustumaan ihan oikeasti, ei vaan johonkin aamuruuhkan bussiin, hämmästytte. Ja tosiaan, Helsinki ei ole mikään kovin kummoinen paikka, mutta se ON pääkaupunki! Eli mitä se kertoo tosiaan muista Suomen kaupungeista, maaseudusta puhumattakaan! Kyllä minäkin esim. Tukholmasta tykkään paljon enemmän kuin Helsingistä, mutta koska Suomessa nyt on olosuhteiden pakosta pakko asua niin sitten valinta on luonnollisesti pk-seutu, koska on tämä kuitenkin vähiten tuppukylä Suomen paikoista.

Vierailija
32/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla suurin osa sukulaisista asuu paikkaunnilla joilla ei ole esim. Stockaa, Sokosta yms. Sen verran monta kertaa on tullut puhuttua näistä itsestäänselvyyksinä (tyyliin olen neuvonut että jotain saa Stockalta ja vastaus on ollut että lähin on 200 km päässä...) että voisin hyvin kuvitella kysyväni tuollaisen vastaavan kysymyksen joltain jos en ole varma mitä kaikkea toisen kotikaupungissa on tarjolla.

On ollut hassua törmätä täällä nylyisellä paikkakunnallamme helsinkiläisiin jotka eivät esim. tiedä että olen lähtöisin sieltä. Jutut on niin outoja tyyliin "siis tiedätsä Stockan?" Joo, tiedän, tässäkin kaupungissa on sellainen :)

T: se 9 v muualla asunut

Vierailija
33/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta mitä esimerkiksi sinulla on niin Helsinkiä vastaan, ettet asuisi siellä kuin "äärimmäisen pakon edessä"? Mistä niin ehdoton asenne kumpuaa? Mitä pahaa Helsinki tai helsinkiläiset ovat sinulle tehneet?

Onko se vihamielisyyttä tai mollaamista jos ei Helsingistä suuremmin tykkää? Tai haluaisi siellä asua? En minä tykkää monesta muustakaan kaupungista enkä niihin muuttaisi. On Helsingissä ihan kiva käydä, mutta en itse sinne muuttaisi kuin ihan äärimmäisen pakon edessä.

Vierailija
34/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan syystä, onhan se vähän typerän kuuloista. :)

t. Itsekin Etelä-Karjalassa vuosikausia asunut, mutta mie-kieli särähtää korvaan pahasti

Vierailija
35/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vika on taatusti siinä, ettei ole viitsinyt edes etsiä. Sillä kyllähän Helsingistä löytyy vaikka mitä, ja jos ei löydy, voi laajentaa etsintää pikkusen laajemmalle naapurikaupunkeihin ja jo vain auttaa!

kyllähän tässäkin ketjussa on jo todettu että ei Helsingisäs ole mitään kiinnostavaa, että Helsinki on pieni ja säälittävä rupukaupunki verrattuna Suuren Maailman kaupunkeihin. Jos Suomen suurin kaupunki on tällainen surkea räpellys, niin ei se kovin hyvää kuvaa anna muistakaan paikoista.

Tuntuu myös että savolainen tai kemijärveläinen saa olla ylpeä kotiseudustaan, mutta annas olla jos helsinkiläinen on niin se on heti ylimielisyyttä :P

Minusta eivät arvosta tarpeeksi sitä mitä on sen kehä kolmosen ulkopuolella. Tästä tulee vaikutelma että ovat olevinaan parempia/sivistyneempiä jne. kuin kehä kolmosen ulkopuolella asuvat! Me kehän ulkopuoliset ei olla oikein mitään...

Vierailija
36/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen että osasyyllinen on myös se murre! Se kuulostaa tosi leuhkalle ainakin mun korvaani. Helsinki on ihana kaupunki mutta en todellakaan haluaisi muuttaa sinne! Viihdyn parhaiten täällä maalla, josta kuitenkin tarvittaessa pääsen reilussa tunnissa sinne sivistyksen pariin.

Vierailija
37/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä ylimielisyys, että kun muuttaa Helsinkiin, ei enää pidä "maalaisserkkuihin" yhteyttä.

Mulla itselläni on Helsingissä asuva kummilapsi, nyt jo lukiolainen. Ei koskaan esim laita mulle joulukorttia tms, ei ole onnitellut lapsista jne. Kyllä tätä pidän ihan ylimielisyytenä, ei voi mitään. Vastaavasti muualla Suomessa asuvat sukulaiset kyllä ovat onnitelleet ja muistaneet.

Mulla on sukulaisista noin kolmasosa niitä jotka asuu Helsingissä ja loput muualla. Varmaan sitten ihan yhteensattuma, että juuri hesalaiset on niitä, jotka ei koskaan pidä mitään yhteyttä...

Eli mulla tämä "harhaluulo" ylimielisyydestä ei ole tullut mistään keskustelupalstoilta, vaan kyllä ihan käytännöstä. Hesalaiset nyt vaan vähän kulkevat nokka pystyssä, ei voi mitään.

Vierailija
38/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös kateutta (pakko vetää kateuskortti esiin taas...). Helsinkiläiset eivät ole ylimielisiä, se, että täällä ihmiset kadulla viuhtoo eteenpäin eivätkä moikkaile kaikkia hymyillen johtuu yleensä kiireestä, ei ylimielisyydestä.

Mä en olisi halunnut muuttaa Helsinkiin, eikä täällä mun mielestä asunut "oikeita" ihmisiä lainkaan. Ainoastaan ylimielisiä pikkijulkkuja ja raiskaajia ja muita roistoja.

Sitten kymmenisen vuotta sitten mies sai täältä töitä ja tänne piti tulla. Pois ei enää ihan hevillä lähdetä. Ihmiset on lämpimiä, valmiita auttamaan toista ja ihan "tavallisia". Toki mätäpäisetakin löytyy, mutta niitä on joka paikassa ja pienemmässä paikassa ne tulee enemmän esille:)

Hemmetti, kun lähikaupassa käynti kestää ihan luvattoman kauan, kun aina jää suustaan kiinni. Ja toi Itis on ihan mahdoton paikka, aina täytyy käydä jonkun kanssa kaffella tai muuta semmosta. Oikeesti, sellasta se on elämä täällä pinnallisessa ja ylimielisessa Helsingissä!

Vierailija
39/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeksi naureskelleet murteesta ilkeässä mielessä? Täällähän on väkeä vaikka mistä ja murteista on monesti saanut mukavia (ja hauskoja, mutta hyvällä tavalla hauskoja) keskusteluita aikaiseksi.

Toisaaalta myös helsssshinkiläissshten tyttöjen äshäsuhinat ovat saaneet paljon naurua osakseen.

Koska helsinkiläisiä naurattaa maalaisten mie/sie/hyö-kieli Ja ihan syystä, onhan se vähän typerän kuuloista. :)

t. Itsekin Etelä-Karjalassa vuosikausia asunut, mutta mie-kieli särähtää korvaan pahasti

Vierailija
40/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta mitä esimerkiksi sinulla on niin Helsinkiä vastaan, ettet asuisi siellä kuin "äärimmäisen pakon edessä"? Mistä niin ehdoton asenne kumpuaa? Mitä pahaa Helsinki tai helsinkiläiset ovat sinulle tehneet?

Onko se vihamielisyyttä tai mollaamista jos ei Helsingistä suuremmin tykkää? Tai haluaisi siellä asua? En minä tykkää monesta muustakaan kaupungista enkä niihin muuttaisi. On Helsingissä ihan kiva käydä, mutta en itse sinne muuttaisi kuin ihan äärimmäisen pakon edessä.

En muuttaisi Helsinkiin ensinnäkään niiden järjettömien liikenneruuhkien takia. Toisekseen asuntotilanne on sellainen, että meidän tuloillamme voisimme vain haaveilla vastaavasta asumismukavuudesta kuin täällä "pikkukaupungissa". Minulla on paljon sukulaisia Helsingissä, tosin kukaan ei ole syntyjään Helsinkiläinen, joten osin siitäkin syystä suuri osa haaveilee muutosta pois. Meillä on tässä lähikouluna pienehkö ala-aste, vastaavaa tuskin Helsingistä ainakaan mistään lähiöstä, jonne meidän tuloillamme todennäköisesti päätyisimme, löytyy.