Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Helsinkiä kohtaan tunnetaan aina niin suurta vihamielisyyttä?

Vierailija
02.02.2010 |

Miksi Helsinkiä aina mollataan?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta Helsinki on kiva kesäkaupunki ja käynkin siellä silloin mielelläni. Noh, asun nykyään 40km päässä Helsingistä ja en enää ole töissä siellä, mutta olen kulkenyt töissä Ruoholahdessa viimeiset 9v, kunnes vuosi sitten vaihdoin työpaikkaa. Ja puhun ihan sie ja mie välillä, enkä ole koskaa ikävää palautetta siitä saanut. Mukavia ihmisiä löytyy niin pk-seudulta kuin susirajan takaakin; eiköhän se metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.

Vierailija
62/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asuntojen hinnat ovat nousseet korkeiksi suur-Helsingin alueella, mutta ympäryskunnista löytyy kyllä tilaa ja edullisemmat neliöhinnat ja hyvät yhteydet Helsingin suuntaan. Esimerkiksi jos työpaikka olisi Espoossa, Kirkkonummen suunnalta on moni löytänyt mukavan asuinpaikan. Helsingin seudun plussa puolestaan on työpaikkatarjonta. Esim. minä en voisi kuvitellakaan löytäväni töitä vaikkapa Seinäjoelta. Ja mitä kouluihin tulee, niin meidän lapset on käyneet koulut täällä Tapiolassa ja luokkakoko on ollut 15-25 oppilasta eli ihan sopiva ja opetus on ollut todella hyvää. Ei siis ole koskaan ollut tarvetta edes miettiä, olisiko pieni kyläkoulu ollut parempi vaihtoehto...

VIikonlopun lehdessä oli myynnissä Haukilahdessa tontti, johon sai rakentaa 250 m2 talon, hinta 540 000 euroa...

En muuttaisi Helsinkiin ensinnäkään niiden järjettömien liikenneruuhkien takia. Toisekseen asuntotilanne on sellainen, että meidän tuloillamme voisimme vain haaveilla vastaavasta asumismukavuudesta kuin täällä "pikkukaupungissa". Minulla on paljon sukulaisia Helsingissä, tosin kukaan ei ole syntyjään Helsinkiläinen, joten osin siitäkin syystä suuri osa haaveilee muutosta pois. Meillä on tässä lähikouluna pienehkö ala-aste, vastaavaa tuskin Helsingistä ainakaan mistään lähiöstä, jonne meidän tuloillamme todennäköisesti päätyisimme, löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä ihmetellään että miksi niin moni inhoaa juuri Helsinkiä, vaikka todennäköisesti suurin osa näistäkään kommentoijista ei ole täällä edes koskaan asunut, onkohan edes käynyt? Se on tottakai selvää, että joku tykkää maaseudusta enemmän kuin kaupungista, mutta vain Helsinki-vihaa on vaikea ymmärtää. Miksi sitten ei inhoa kaikkia kaupunkeja yhtä lailla ja hauku niitä kaikkia? Kyllä siinä on silloin jotain ihmeellistä alemmuudentunnetta takana.

Vierailija
64/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niiiiin PÄÄKAUPUNKIA että ja asukkaat niiiiin pääkaupunkilaisia että! Jos jaksaisivat avata silmänsä ja nähdä, että samanlaisia ihmisiä ja elämää on muuallakin, omine hyvine puolineen, niin heitä voisi arvostaakin. Ovat niin minä-minä-minä-minä-minä kuin olla voi. Äärettömän itsekeskeistä väkeä. Eivät tunne naapureitaan, moni ei edes tervehdi kun tulee naapuri rappukäytävässä vastaan. Ei edes yritetä olla kiinnostuneita kuin minusta itsestä ja ihan lähiseuduista. Muu Suomi on niin out. Kuitenkin meidän muualla asuvien pitää tietysti tietää miten siellä Helsingissä menee. Tottahan toki Helsingin kuulumiset uutisoidaan ihan joka puolella ja kaikki pitävät sivistymättöminä jos ei silloin tällöin maamme pääkaupungissa piipahda. En nyt sanoisi kateutta, mutta ärsytystä se on siitä miten itsetietoisia ja omaa itseään arvostavia helsinkiläiset ovat ja olettavat vielä muunkin Suomen arvostavan itseään ja kaupunkiaan yhtä paljon kuin he itse!

tuo on mutu-tietoa, ymmärrätkö, ystävä hyvä? Sinä luulet että näin on, se ei ole kuitenkaan se totuus :).

Vierailija
65/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asuntojen hinnat ovat nousseet korkeiksi suur-Helsingin alueella, mutta ympäryskunnista löytyy kyllä tilaa ja edullisemmat neliöhinnat ja hyvät yhteydet Helsingin suuntaan. Esimerkiksi jos työpaikka olisi Espoossa, Kirkkonummen suunnalta on moni löytänyt mukavan asuinpaikan. Helsingin seudun plussa puolestaan on työpaikkatarjonta. Esim. minä en voisi kuvitellakaan löytäväni töitä vaikkapa Seinäjoelta. Ja mitä kouluihin tulee, niin meidän lapset on käyneet koulut täällä Tapiolassa ja luokkakoko on ollut 15-25 oppilasta eli ihan sopiva ja opetus on ollut todella hyvää. Ei siis ole koskaan ollut tarvetta edes miettiä, olisiko pieni kyläkoulu ollut parempi vaihtoehto... VIikonlopun lehdessä oli myynnissä Haukilahdessa tontti, johon sai rakentaa 250 m2 talon, hinta 540 000 euroa...

Meidän lähikoulumme siis ei ole mikään kyläkoulu ja luokkakoot ovat juuri tuota mainitsemaasi, mutta koko koulu on suht. pieni. Ei kovin montaa sataa oppilasta ahdettuna yhteen rakennukseen. Jos minulla menee nyt työmatkaan 10 minuuttia autolla, pyörällä 20-30 min niin miksi haluaisin muuttaa jonnekin Helsingin ympäryskuntaan? Minun elämäni on täällä. Miksi minun pitäisi hinkua pääkaupunkiseudulle?

Vierailija
66/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää monia. Minulla on kokemusta monista muistakin isoista kaupungeista (Pariisi, München, Berliini, Lontoo...) enkä missään ole törmännyt samanlaiseen ylimieliseen asenteeseen kuin Helsingissä.

Itse kun en ole erityisesti helsinkiläisyydestä johtuvaan ylimielisyyteen törmännyt. Ainahan joukossa on törppöjä, mutta kiinnostaisi tietää, mihin tämän kirjoittajan mielipiteet perustuu.

Vierailija
67/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat samanlaisia ihmisiä kuin muutkin. Jotkut kivoja, jotkut eivät.

Mitä tuohon naapureiden tervehtimiseen tulee, niin en kyllä tunne ketään joka EI tervehtisi. Ja siinä rauhaan jättämisessä on omat hyvätkin puolensa: olen useammalta pikkupaikkakunnlata muuttaneelta kuullut miten ärsyttävää siellä oli kun kaikki tiesivät kaikkien asiat ja toisten tekemisiä kytättiin liiallisuuksiin asti. Tietty tämäkin vaihtelee, ja Helsingissäkin on hyvin erilaisia naapurustoja ja taloyhtiöitä. Esim. meillä on hyvinkin paljon kylämeininkiä omalla asuinalueellamme.

Mitä uutisiin tulee, niin onko ihme että aluuelta (pk-seutu) jolla asuu 20 % suomalaisista tulee myös eniten uutisia?

Se on niiiiin PÄÄKAUPUNKIA että ja asukkaat niiiiin pääkaupunkilaisia että! Jos jaksaisivat avata silmänsä ja nähdä, että samanlaisia ihmisiä ja elämää on muuallakin, omine hyvine puolineen, niin heitä voisi arvostaakin.

Ovat niin minä-minä-minä-minä-minä kuin olla voi. Äärettömän itsekeskeistä väkeä. Eivät tunne naapureitaan, moni ei edes tervehdi kun tulee naapuri rappukäytävässä vastaan. Ei edes yritetä olla kiinnostuneita kuin minusta itsestä ja ihan lähiseuduista. Muu Suomi on niin out.

Kuitenkin meidän muualla asuvien pitää tietysti tietää miten siellä Helsingissä menee. Tottahan toki Helsingin kuulumiset uutisoidaan ihan joka puolella ja kaikki pitävät sivistymättöminä jos ei silloin tällöin maamme pääkaupungissa piipahda.

Vierailija
68/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pystyisi tulkitsemaan näitä ilkeitä-ylimielisiä-olevinaan-heittoja.

Ilman konkreettisia esimerkkejä ne kun ovat vain perustelemattomia heittoja. Ei sillä ole mitään tekemistä päättely- tai ymmärrystaidon kanssa, koska jos tyhjästä alkaa päättelemään, menee yleensä metsään. Ilmeisesti maaseudulla tämä päättelykyky todellakin kehittyy ihmisessä muita korkeammalle tasolle.

Moni on pilannut päänsä opiskelemalla liikaa teoriaa ja tekemällä liian vähän käytäntöä. Sen huomaan ap:nkin vastauksista: "Miksi?" "Miten niin?" "Voisitko antaa esimerkin?". Ei osa yhtään päätellä ja ymmärtää kuin itseään.

Vierailija
69/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää eniten säätiedotukset, niin televisiossa kuin esim. iltapäivälehdissäkin. Meteorologi tai lehden otsikko sanoo: "Luvassa sateinen viikonloppu", ja karttaa katsoessa Helsingin yllä on sadepilviä, muu Suomi näyttää aurinkoiselta. Tai toisaalta "Pääkaupungissa pyryttää" - yhtälailla sitä lunta tulee muuallakin Suomessa.

Vierailija
70/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää monia. Minulla on kokemusta monista muistakin isoista kaupungeista (Pariisi, München, Berliini, Lontoo...) enkä missään ole törmännyt samanlaiseen ylimieliseen asenteeseen kuin Helsingissä.

Itse kun en ole erityisesti helsinkiläisyydestä johtuvaan ylimielisyyteen törmännyt. Ainahan joukossa on törppöjä, mutta kiinnostaisi tietää, mihin tämän kirjoittajan mielipiteet perustuu.

Mutta jos oikein yrittäisit... menepä kaupoille pikkukaupungissa: Saat osaksesi yleensä rattoisaa juttelua kyseisen paikkakunnan murteella. Lämminhenkistä ja välitöntä, myyjä ehkä kertoilee omista asioistaankin siinä sivussa.

Helsingissä usein katsotaan asiasta kylmän kalskeasti päästä varpaisiin, tai sitten ei juuri katsota ollenkaan, olleen välinpitämättömiä, ei hymyillä eikä katsella silmiin, myyjät juttelee vain sen ihan pakollisen.

Vierailija
71/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyse on alemmuudentunteesta tai kateudesta? Aika monessa. Ja juuri nyt sinäkin sanoit saman asian taas.

Ensinnäkään en tiedä mitä tarkoitat jollain valtavallla vihaamisella. Kohtaatko useinkin ihmisiä, jotka silmät vihaa leiskuen kertovat inhoavansa Helsinkiä sydämensä kyllyydestä? Onhan tietysti sellainen todellinen viha, jota pitää toitottaa joka hetki, hieman outoa. Mutta moni hesalainen city-ihminen myös omien sanojensa mukaan vihaa metsässä rämpimistä tai ötököitä tai alkeellisissa oloissa asumista jossain korpimökissä. Joten eiköhän se ole samanveroista. Suomessa ei ole toista niin suurta asutuskeskusta, kuin Helsinki ympäristöineen, ja kaikki eivät sellaiesta paikasta tietenkään pidä. Ovat myös ehkä saaneet huonoa palvelua ja töykeää kohtelua käydessään Hesassa omaan lähiympäristöönsä verrattuna, joten on jäänyt siksikin huono kuva.

Jos joku hesalainen kertoo, ettei tykännyt Varkaudesta, tai että Kokkola oli kauhea ja ankea pikkukaupunki tai naureskelee jollekin kyläpahaselle ja ihmettelee, kuinka kukaan voi asua sellaisessa, kertooko sekin siitä, että ko. henkilö potee alemmuuskompleksia ja oikeasti haluasi asua esim. Kokkolan kaltaisessa paikassa, häh!?

Vierailija
72/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos oikein yrittäisit... menepä kaupoille pikkukaupungissa: Saat osaksesi yleensä rattoisaa juttelua kyseisen paikkakunnan murteella. Lämminhenkistä ja välitöntä, myyjä ehkä kertoilee omista asioistaankin siinä sivussa. Helsingissä usein katsotaan asiasta kylmän kalskeasti päästä varpaisiin, tai sitten ei juuri katsota ollenkaan, olleen välinpitämättömiä, ei hymyillä eikä katsella silmiin, myyjät juttelee vain sen ihan pakollisen.

Nimenomaan laitoin jo aiemmin yhden viestin, että näissä pikkukaupunkien/maaseutujen kaupoissa sitä vasta on sitä ylimielistä porukkaa!! Missään ei katsota niin nenäänsä pitkin kuin näissä kaupoissa!! Annas vaan olla kun kuulevat puheesta että tulet Helsingistä niin voi sitä halveksunnan määrää! Avatkaa silmänne, ei ihme, jos helsinkiläiset on teitä kohtaan ylimielisiä, sillä te olette meitä kohtaan vihamielisiä!! Tajutkaa nyt se jo, näkee sen tästäkin ketjusta.

Vierailija
73/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloituskirjoitushan oli "Miksi Helsinkiä kohtaan tunnetaan aina niin suurta vihamielisyyttä?

Miksi Helsinkiä aina mollataan?"

Työmatkoja on pk-seudullakin monenmittaisia. Meidänkin perheellä se on vaihdellut 5 minuutista reiluun tuntiin per suunta. Ei se siltikään ole saanut muuta aikaan kuin että ollaan vaihdettu työpaikkaa tai asuinpaikkaa, ilman isompia intohimoja.

ja asuntojen hinnat ovat nousseet korkeiksi suur-Helsingin alueella, mutta ympäryskunnista löytyy kyllä tilaa ja edullisemmat neliöhinnat ja hyvät yhteydet Helsingin suuntaan. Esimerkiksi jos työpaikka olisi Espoossa, Kirkkonummen suunnalta on moni löytänyt mukavan asuinpaikan. Helsingin seudun plussa puolestaan on työpaikkatarjonta. Esim. minä en voisi kuvitellakaan löytäväni töitä vaikkapa Seinäjoelta. Ja mitä kouluihin tulee, niin meidän lapset on käyneet koulut täällä Tapiolassa ja luokkakoko on ollut 15-25 oppilasta eli ihan sopiva ja opetus on ollut todella hyvää. Ei siis ole koskaan ollut tarvetta edes miettiä, olisiko pieni kyläkoulu ollut parempi vaihtoehto... VIikonlopun lehdessä oli myynnissä Haukilahdessa tontti, johon sai rakentaa 250 m2 talon, hinta 540 000 euroa...

Meidän lähikoulumme siis ei ole mikään kyläkoulu ja luokkakoot ovat juuri tuota mainitsemaasi, mutta koko koulu on suht. pieni. Ei kovin montaa sataa oppilasta ahdettuna yhteen rakennukseen. Jos minulla menee nyt työmatkaan 10 minuuttia autolla, pyörällä 20-30 min niin miksi haluaisin muuttaa jonnekin Helsingin ympäryskuntaan? Minun elämäni on täällä. Miksi minun pitäisi hinkua pääkaupunkiseudulle?

Vierailija
74/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko maan lehdet uutisoi siitä miten valtavasti Helsingissä on lunta ja miten helsinkiläiset ovat ihan shokissa. On kuvia Helsingin hangista jne. Asia on ihan mieletön: LUNTA!

Ja täällä pohojosessa kun lunta on ihan jokikinen talvi.

Tässä tulee taas tämä että Helsinki=Suomi. Tämä on niin mieletön asia, että pitää Rovaniemeä myöten uutisoida. Vaikkei se täällä puolivälissäkään Suomea mitenkään outoa ole, että Suomessa on lunta.

Puhutaan lumettomista talvista, Suomen talvet on nykyään niin lumettomia = Helsingin talvet on lumettomia. Moista ei ole nähty vuosikymmeniin Suomessa = moista ei ole nähty vuosikymmeniin Helsingissä.

Helsinki on upea, kaunis, tärkeä, hieno. Kehä 3:n ulkopuoliset on hieman naurettavia maalaisjuntteja, joilla ei niin väliä olekaan. Tärkeät ihmiset asuu Helsingissä. Ja eihän nyt mikään poliitikko tai missi voi asua muualla vaan tietsi Helsingissä koska Hesinki=Suomi. Näin voisi päätellä valtakunnallisesta uutisoinnista. Muu onkin sitten aika paljon vähäarvoisempaa, mitä täältä ylempää Suomessa löytyy.

Ihan nyt lamasta ja sen vaikutuksistakin puhuttuessa keskitytään -tietenkin- Helsinkiin.

Ja helsinkiläiset komppaavat tätä kaikkea innokkaasti. Tietysti, tietysti, junttejahan ne on Kehä 3:n ulkopuolella, "me sivistyneet helsinkiläiset".

Jos joskus tulisit vähän pohjoisempaan niin huomaisit että suurimalla osalla täällä ei ole leuka ja nenä lainkaan niin yläilmoissa kuin tärkeillä the helsinkiläisillä ;)

Tämä tietysti yleistystä, mutta ehkä ap:lle selvisti tästä jotain. Toki osa helsinkiläisistä ok, mutta paljonhan se tätäkin on.

Vierailija
75/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...enkä ole ikinä saanut tylyä kohtelua. En edes Stockan herkussa, jossa itse asiassa on erittäin ystävällinen palvelu. Näissäkin asioissa usein on niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Turha selittää, ei ne itse sitä huomaa...

Mutta jos oikein yrittäisit... menepä kaupoille pikkukaupungissa: Saat osaksesi yleensä rattoisaa juttelua kyseisen paikkakunnan murteella. Lämminhenkistä ja välitöntä, myyjä ehkä kertoilee omista asioistaankin siinä sivussa.

Helsingissä usein katsotaan asiasta kylmän kalskeasti päästä varpaisiin, tai sitten ei juuri katsota ollenkaan, olleen välinpitämättömiä, ei hymyillä eikä katsella silmiin, myyjät juttelee vain sen ihan pakollisen.

Vierailija
76/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa vastaus, jonka ap hyväksyy, olisi varmasti että "joo, me ollaan niin kateellisia". Ja kun sitä vastausta ei vieläkään ole tullut, niin pitää yrittää tyrmätä jokainen vastaus sen sijaan, että yrittäisi ymmärtää. Miksi kysyä ja jankata kun tavoite on kuitenkin lytätä ne muiden vastaukset tyyliin "katsohan, minähän sanoin ettei se ole niin, ei meissä ole mitään vikaa". Ja juuri noista vastauksista näkyy läpi se oleellinen. Miten "minä helsinkiläinen olen niin upea ja miten muut ei ymmärrä ja vastaileekin tyhmästi, miten minä kyllä tiedän heitä paremmin mitä mieltä he ovat, olenhan helsinkiläinen. Täällä meillä Helsingissä on kaikki kiva ja hyvä, täällä ihmisetkin on täydellisiä, teissä muissa on kaikki vika, ettökös jo huomaa."

Ota jo ap se halko pois silmistäsi ja lue mitä muut ovat sinulle kirjoittaneet.

Vierailija
77/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...enkä ole ikinä saanut tylyä kohtelua. En edes Stockan herkussa, jossa itse asiassa on erittäin ystävällinen palvelu. Näissäkin asioissa usein on niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Turha selittää, ei ne itse sitä huomaa...

Mutta jos oikein yrittäisit... menepä kaupoille pikkukaupungissa: Saat osaksesi yleensä rattoisaa juttelua kyseisen paikkakunnan murteella. Lämminhenkistä ja välitöntä, myyjä ehkä kertoilee omista asioistaankin siinä sivussa. Helsingissä usein katsotaan asiasta kylmän kalskeasti päästä varpaisiin, tai sitten ei juuri katsota ollenkaan, olleen välinpitämättömiä, ei hymyillä eikä katsella silmiin, myyjät juttelee vain sen ihan pakollisen.

Stockan herkussahan nimenomaan saa hyvää palvelua, siellähän myyjät aina juttelee! Näissä maalaiskaupoissa ei riitä se, että olet ystävällinen, siellä merkitystä on vaan sillä, mitä murretta puhut.

Vierailija
78/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sovitaan sit niin, meillä täällä Helsingissä ON kaikki kiva ja hyvä, ihmiset on täydellisiä, teissä muissa on se vika, toivottavasti nyt jo huomaatte sen :)! Ja tämän ketjun jälkeen olen oikeasti kyllä tätä mieltä, kyllä maalaiset on sitten juntteja, ei voi mitään!

Vierailija
79/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syy on se, että helsinkiläiset todellakin ovat niin ylpeitä helsinkiläisyydestään ja samalla heidän mielestään muu Suomi ei ole mitään. Se on se syy, ihan oikeasti. Usko jo.

Johan ap itsekin (vai joku muu ketjussa) tunnisti, että hänen mielestään kehä kolmosen ulkopuolella ei ole mitään - ei ainakaan mitään kivaa = oman itsensä ja helsinkiläisyytensä ylistämistä.

Miksi meidän pitäisi innolla ottaa vastaan joku joka pitää meitä ja meidän seutuja "ei minään" ja samalla pursuaa tyytyväisyyttä itsestään ja omasta seudustaan?

Vierailija
80/106 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim tuosta lumiketjusta, jossa yksi kirjoittaja kirjoitti närkästyneenä kuinka kyseessä on lähes poikkeustilanne, koska Helsingissä ei ole totuttu lumeen, kuten maalla. Eli pitäisi nyt tajuta tämä järkyttävä tilanne (=lumen tulo) , mikä stadilaisia raukkoja on kohdannut.

Siis ????

Kyllä Helsinki nyt vaan on lähempänä sitä perähikiä-Suomea kuin jotain metropoli-Eurooppaa. Ei voi mitään, mutta Suomea se Helsinkikin on, ja kyllä se vaan on aivan selvää pässinlihaa, että lunta siellä Hesassakin aina joskus sataa.

Eli jos joku oikeasti uskoo, että Helsingissä on jotain niin ihmeellisen erityistä, että ei edes lumihiutaleet saisi sinne eksyä, niin se jos mikä on sitä ylimielisyyttä!