Miksi Helsinkiä kohtaan tunnetaan aina niin suurta vihamielisyyttä?
Kommentit (106)
Puhun melko neutraalia kieltä, koska ehdin asua kolmella eri murrealueella lapsuuteni/nuoruuteni aikana. Sen sijaan mie-kieltä puhuviin ihmisiin kohdistuvia vienoja reaktioita (myönteisiä ja kielteisiä) olen todistanut usein, koska osa ystäväpiiristäni puhuu näin.
Mielestäni tämä ei kuitenkaan ole mikään helsinkiläisten oma juttu; kyllä se maalaismurre hymyilyttää myös esim. Tampereella. :)
t. 36
viimeksi naureskelleet murteesta ilkeässä mielessä? Täällähän on väkeä vaikka mistä ja murteista on monesti saanut mukavia (ja hauskoja, mutta hyvällä tavalla hauskoja) keskusteluita aikaiseksi.
Toisaaalta myös helsssshinkiläissshten tyttöjen äshäsuhinat ovat saaneet paljon naurua osakseen.
Minulla nimittäin suurin osa sukulaisista asuu 400 km päässä, mutta siellä onkin isompi poppoo pienemmällä alueella (n 50 km säteellä toisistaan). Minusta ei ole mitenkään ihmeellistä että he pitävät keskenään enemmän yhteyttä. Itse pidän enemmän yhteyttä täällä meidän lähellä asuviin ystäviin ja perhetuttuihin, koska he ovat läheisempiä.
Tosin, nuo etäämpänä asuvat sukulaiset eivät kyllä muista kertoa kaikkea silloin kun yhteydesäs ollaan. Saimme muun muassa kuulla yhden serkkuni syntymästä sinä päivänä kun oli LA vaikka puhelimella soitellaan ainakin kerran, pari kuussa.
tämä ylimielisyys, että kun muuttaa Helsinkiin, ei enää pidä "maalaisserkkuihin" yhteyttä.
Mulla itselläni on Helsingissä asuva kummilapsi, nyt jo lukiolainen. Ei koskaan esim laita mulle joulukorttia tms, ei ole onnitellut lapsista jne. Kyllä tätä pidän ihan ylimielisyytenä, ei voi mitään. Vastaavasti muualla Suomessa asuvat sukulaiset kyllä ovat onnitelleet ja muistaneet.
Mulla on sukulaisista noin kolmasosa niitä jotka asuu Helsingissä ja loput muualla. Varmaan sitten ihan yhteensattuma, että juuri hesalaiset on niitä, jotka ei koskaan pidä mitään yhteyttä...
Eli mulla tämä "harhaluulo" ylimielisyydestä ei ole tullut mistään keskustelupalstoilta, vaan kyllä ihan käytännöstä. Hesalaiset nyt vaan vähän kulkevat nokka pystyssä, ei voi mitään.
mökkireissullakin aina kaupassa saa kyllä sellaista mulkoilua osakseen, kun sattuu puhumaan tätä "hesan murretta". Hyvä ettei autoa hajoiteta parkkipaikalla, tuijotetaan ja huudellaan perään (on hieno maasturi, eikö teillä siellä sellaisia ole??). Autot ajaa teillä miten sattuu, ei kunnioiteta yhtään liikennesääntöjä. Eli katsokaapa nyt vaan itse peiliin jotka moititte helsinkiläisiä ylimielisyydestä.
vuosikaudet laitoin joulukortteja, kortteja reissuilta, kerroin perheuutisista jne, enkä kaikkina näinä vuosina saanut mitään vastausta, kunnes sitten vähän ennen kummisedän kuolemaa kuulin mutkan kautta, että häntä on kovasti kaduttanut ettei ole ollut yhteydessä. :(
Lapsuus- ja nuoruusaikana läheisin serkkuni, joka asuu Hämeessä, taas ei ole ehtinyt kolmeen vuoteen lähettää minulle uutta osoitettaan.
En silti mene sanomaan, että kaikki sen suunnan sukulaiset ovat välinpitämättömiä paskoja.
tämä ylimielisyys, että kun muuttaa Helsinkiin, ei enää pidä "maalaisserkkuihin" yhteyttä.
Mulla itselläni on Helsingissä asuva kummilapsi, nyt jo lukiolainen. Ei koskaan esim laita mulle joulukorttia tms, ei ole onnitellut lapsista jne. Kyllä tätä pidän ihan ylimielisyytenä, ei voi mitään. Vastaavasti muualla Suomessa asuvat sukulaiset kyllä ovat onnitelleet ja muistaneet.
Mulla on sukulaisista noin kolmasosa niitä jotka asuu Helsingissä ja loput muualla. Varmaan sitten ihan yhteensattuma, että juuri hesalaiset on niitä, jotka ei koskaan pidä mitään yhteyttä...
Eli mulla tämä "harhaluulo" ylimielisyydestä ei ole tullut mistään keskustelupalstoilta, vaan kyllä ihan käytännöstä. Hesalaiset nyt vaan vähän kulkevat nokka pystyssä, ei voi mitään.
Moni on pilannut päänsä opiskelemalla liikaa teoriaa ja tekemällä liian vähän käytäntöä. Sen huomaan ap:nkin vastauksista: "Miksi?" "Miten niin?" "Voisitko antaa esimerkin?". Ei osa yhtään päätellä ja ymmärtää kuin itseään.
Moni on pilannut päänsä opiskelemalla liikaa teoriaa ja tekemällä liian vähän käytäntöä. Sen huomaan ap:nkin vastauksista: "Miksi?" "Miten niin?" "Voisitko antaa esimerkin?". Ei osa yhtään päätellä ja ymmärtää kuin itseään.
joissa käsitellään näitä lumikasoja, kaupungin säästötarpeita sun muita paikallisjuttuja. Kotimaa on erikseen, Ulkomaat erikseen, Talousuutiset erikseen jne.
Helsingin Sanomat on valtakunnallinen lehti, MUTTA myös nimensä mukaan Helsingin paikallislehti. Olisi outoa, jos Helsingin Sanomat ei kertoisi asioista ( esim lumesta) joka alkaa olla ongelma kaupungissa.
Ja ihan syystä, onhan se vähän typerän kuuloista. :) t. Itsekin Etelä-Karjalassa vuosikausia asunut, mutta mie-kieli särähtää korvaan pahasti
mie-sie kieli helsinkiläisiä niin kauheasti naurattaisi.
Olen asunut Helsingissä yli kymmenen vuotta mutta puhun edelleen mie-sie kieltä, kukaan ei ole sanonut mitään negatiivista ainoastaan kehuttu kuinka en ole heti muuttanut puhetyyliäni niinkuin moni tekee.
Tai sit ne v***n helsinkiläiset vaan nauraa selän takana... :D
käydään turistimatkalla keskustassa ja tiedetään että asunnot maksavat enemmän kuin muualla. Ei tajuta, että Helsingissä on hienoa luontoa, kansainvälisyyttä, kulttuuritarjontaa ja vaikka mitä muuta, mitä ei yksinkertaisesti muualla Suomessa ole.
Rohkenen väittää, että olet väärässä.
Alkuperäiset, toisen / kolmannen jne. polven stadilaiset ovat ihania ihmisiä. He ovat kotipaikkaylpeitä, tavallisia ihmisiä, jotka rakastavat kotiseutuaan. Aidoilla stadilaisilla ei ole mitään syytä kohdella uushelsinkiläisiä tai muualta tulevia alentuvasti (vrt. tyhmä, ilkeä, inhottava, epäkohtelias).
Luulen, että tämä helsinkiläisviha johtuu alunperin juuri näistä "maalaisserkuista", jotka ovat muuttaneet tänne työn tai opiskelun takia. Mennessään kotiinsa käymään, he käyttäytyvät ylimielisesti ja varmaan puheeseenkin on tarttunut "stadilaisia" sanoja. Näin sitten kotoseuduilla asuvat vetävät lyhyet johtopäätökset siitä, että helsinkiläiset ovat ääliöitä.
narsistiselta Helsinki-puolustelulta. Jos joku ei pidä pääkaupunkiseudusta, hänellä on selvästikin "alemmuuskompleksi", yllättävän usean mielestä. Ihmisten kokemukset eivät kelpaa, vaan niiden takana on jotain kieroa ja ilkeää, joka johtuu ihmisen omasta pahasta olosta. Halojata!
Itse en ole mikään Helsinki-fani, mielestäni Helsinkin on aika persoonaton ja ruma kaupunki, enkä ole koskaan halunnut asua sen lähellä. Koko pk-seutu ahdistaa minua mm. seuraavista syistä (ja haluan sieltä aina mahdollisimman pian takaisin periferiaan):
- valtava liikennekeskittymä suomen mittakaavassa
- tiheään rakennetut kaupungit, päättymättömät lähiöalueet
- meri-ilmasto
- suuret etäisyydet
- hirveästi ihmisiä joka suunnalla
- rumat teollisuusalueet ja pääosin muutenkin ruma kaupunki
jne.
Paikka yksinkertaisesti ahdistaa minua. Omat mieltymykseni käsittävät luontoa, väljää asumista, lyhyitä ja simppeleitä kulkuetäisyyksiä, rauhaa ja hiljaisuutta helposti saavutettavilla palveluilla. En tykkää pääkaupunkiseudusta, ja minun on vaikea ymmärtää, miksi pitäisi tykätä. Tai jos en tykkää, niin miksi poden alemmuuskompleksia?
Minun hymyily ei johdu siitä, että naureskelisin hänelle. Ei vaan siitä, että minulle tulee esim savon murteesta kesä mieleen ja näin ollen hyvä mieli.
Minun korvaa miellyttää erityisesti savon murre sekä Tampere-Pori akselin murre.
Eli ei me kaikki teille naureta. Samaa toivoisin teiltä jos olen koko ikäni asunut Helsingissä niin aivan varmasti se kuuluu puheestani. En puhu ylimielisyyttäni mitenkään helsinkiläisittäin vaan koska näin olen aina puhunut.
viestissä 34 tarkoitukseni oli siis siteerata aikasempaa viestiä, jonka otsikko oli
"koska helsinkiläiset ovat tyhmiä, ilkeitä, inhottavia, epäkohteliaita¨"
Se on niiiiin PÄÄKAUPUNKIA että ja asukkaat niiiiin pääkaupunkilaisia että! Jos jaksaisivat avata silmänsä ja nähdä, että samanlaisia ihmisiä ja elämää on muuallakin, omine hyvine puolineen, niin heitä voisi arvostaakin.
Ovat niin minä-minä-minä-minä-minä kuin olla voi. Äärettömän itsekeskeistä väkeä. Eivät tunne naapureitaan, moni ei edes tervehdi kun tulee naapuri rappukäytävässä vastaan. Ei edes yritetä olla kiinnostuneita kuin minusta itsestä ja ihan lähiseuduista. Muu Suomi on niin out.
Kuitenkin meidän muualla asuvien pitää tietysti tietää miten siellä Helsingissä menee. Tottahan toki Helsingin kuulumiset uutisoidaan ihan joka puolella ja kaikki pitävät sivistymättöminä jos ei silloin tällöin maamme pääkaupungissa piipahda.
En nyt sanoisi kateutta, mutta ärsytystä se on siitä miten itsetietoisia ja omaa itseään arvostavia helsinkiläiset ovat ja olettavat vielä muunkin Suomen arvostavan itseään ja kaupunkiaan yhtä paljon kuin he itse!