Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle tarjottiin siirtoa ulkomaille, mies ei halua...argghh!!

Vierailija
01.02.2010 |

Menossa jo toista viikkoa melkoisenmoinen perheriita. Työpaikkani tarjosi todella hyvää expat-sopparia ulkomaille neljäksi vuodeksi näin alkuun, mahdollisuus sen jälkeen olla pidempään jos haluaa. Siirto tapahtuisi nyt keväällä niin että aloittaa pitäisi uudessa paikassa touko-kesäkuussa. Lapset on nyt 6 ja 4 vuotiaat. Työpaikka auttaa asunnon hankinnassa, lapset aloittaisivat kansainvälisen koulun ja eläisimme ko paikassa niin että voisimme hyvin ottaa kotiin aupairin/kodinhoitajan. Lisäksi palkkani olisi siellä muutenkin todella hyvä paikallisesta verotuksesta johtuen.

Miehenkin olisi mahdollista tehdä töitä sieltä käsin, mutta kun ei halua. Ei halua muuttaa, haluaa pysyä täällä missä mummit ja ukit on lähellä ja kaikki tuttua ja turvallista. Minä taas koen, että tämä on once in a lifetime chance minulle ja perheelleni. En tiedä mitä tästä seuraa jos mieheni ei muuta mieltään. Eroko?

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan ulkomailla, miehelle tarjottiin tyota ja innosta hihkuen lahdin mukaan. 3 lasta. Uskon, etta on once in a lifetime - juttu, jos rahallisesti natsaa ja muuta, niin ei kun matkaan, ainahan sielta kotiin paasee. Ymmartaisin miestasi paremmin jos han ei voisi jatkaa tyossaan ja joutuisi "kotirouvaksi", mutta jos tyopaikkakin joustaa niin saa mieskin joustaa. Minun mielestani kaksikielisyyskin on etu lapsille. Ja tuon ikaisille muutto ei edes ole hankalaa. Teilla ei tunnu olevan mitaan "havittavaa" tassa, paitsi tuo sukulaisten kaukana olo, mutta voihan puolin ja toisin matkustaa. Jos olisi minun ongelmani, jarjestaisin vaan kaiken lahtoa vaille valmiiksi ja miehelleni antaisin "ota tai jata" - vaihtoehdot (ja toivon vaan kovasti etta ottaa...). Jos kaikki tosiaan on noin hyvin kun kuvailit, sanoisin etta miehesi on itsekas - vaikuttaa silta ettei halua sinulle hyvaa uraa. Valitus siita etta ap laittaa tyon perheen edelle on ihan puppua. Mika maa muuten on kyseessa? Jos Euroopassa niin parissa tunnissa sita lentaa kotiin kaymaan tai isovanhemmat kylailemaan. Mene nainen, tartu tilaisuuteen!

Mene toki, mutta älä tee näin. Jutelkaa asiasta miehenne kanssa, oikeasti. Et voi tehdä yksin päätöstä, eikä mitään ota tai jätä juttua, siinä menetät vain lapsesi, miehesi, kaiken.

Vierailija
82/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on ihan järkyttävää lukea näitä "herrakansa"-komentteja!! Voi hyvä tavaton, kyllä sitä kuule rasistiksi oppii ihan helposti täällä Suomessakin. Luepa vähän ketjuja esim näistä mamu-kouluista tms.

Minä kyllä uskon että kun lapset näkevät eri värisiä ja näköisiä ja kokoisia ihmisiä ja heistä tulee heidän ystäviään, niin se on parasta anti-rasismi kasvatusta. Ja jos ja kun vanhemmat jakavat tämän arvomaailman. Asutaan sitten Suomessa tai ulkomailla.

Tsiisus sentään!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkuen. Vaan harkiten.

Olen se, joka kirjoitti, että on asunut lapsuudessaan monessa maassa. Se ei tehnyt hyvää minulle, mietin, tekisikö lapsilleni.

Miksi se toinen maa on aina parempi kuin tämä? En käsitä tuota ajatusmallia.

Vierailija
84/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ulkomaankomennus ole mikään sementtiin sidottu rangaistussiirtola vaan mieletön mahdollisuus. Jos se ei toimi niin aina voi hakeutua Suomeen takaisin aikaisemmin.

Usein komennus vahvistaa perheyhteyttä ja antaa uusia, ihan erilaisia kokemuksia joita koko perhe muistelee aina. Ja lasten kielitaitoa ja sosiaalisetentaitojen karttumista ei kai voi oikein muuhun verrata.

Minun lapsuudenperhe aui ulkomailla ja itse olen kolmeen eri otteeseen työskennellyt ulkomailla sekä komennuksella että paikallisella sopimuksella. Meillä isovanhemmat jopa suunnittelivat osittain muuttavansa meidän kohdemaahan talviksi mutta ennenkun se ehti toteutua niin käsky kävi takaisin. Mitään en ikinä vaihtaisi pois vaan lähtisimme uudestaan kunhan hyvä tarjous vaan tulee :) Sitä odotellessa!

Vierailija
85/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ei halua lähteä? Paitsi se, että sukulaiset jne ovat lähellä täällä Suomessa?

Jos miehesi ei lähde, ilmoittele, lähden mieluusti mukaasi ;D

Vierailija
86/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti hyvä mahdollisuus, mutta pitää ymmärtää, että on ihmisiä, joita ei moinen kiinnosta. Siksi ne voivat kommentoida tätä asiaa negatiivisesti. Ei kaikki perustu kateuteen.

Itse keskustelisin mieheni kanssa tästä monta kertaa, yrittäisin kääntää hänen päätään. Jos ei kääntyisi, en tiedä mitä tekisin. En kyllä perhettä hajottaisi ainakaan.

Vierailija
87/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että expat-elämäntyylillä lapsesi ei ystävysty paikallisten kanssa.

Käypäs vaikka Nairobin Karenissa katselemassa miten eurooppalaiset expatit elävät, ei puhettakaan että mustat olisivat mitään muuta kuin palvelijoita ja orjaväkeä.

Siis on ihan järkyttävää lukea näitä "herrakansa"-komentteja!! Voi hyvä tavaton, kyllä sitä kuule rasistiksi oppii ihan helposti täällä Suomessakin. Luepa vähän ketjuja esim näistä mamu-kouluista tms.

Minä kyllä uskon että kun lapset näkevät eri värisiä ja näköisiä ja kokoisia ihmisiä ja heistä tulee heidän ystäviään, niin se on parasta anti-rasismi kasvatusta. Ja jos ja kun vanhemmat jakavat tämän arvomaailman. Asutaan sitten Suomessa tai ulkomailla.

Tsiisus sentään!!

Vierailija
88/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin Suomessa? Ihminen on joko sosiaalinen tai ei, ei se ulkomaille muutto mitenkään tähän vaikuta.

Usein komennus vahvistaa perheyhteyttä ja antaa uusia, ihan erilaisia kokemuksia joita koko perhe muistelee aina. Ja lasten kielitaitoa ja sosiaalisetentaitojen karttumista ei kai voi oikein muuhun verrata.

Vierailija
89/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että suurin osa näistä "ymmärrän miestäsi" -tyypeistä lähtisi kirkuen matkaan, jos vain pääsisi ;)

En ole kateellinen, vaikka ap.n miestäkin ymmärrän, itse en lähtisi ja onneksi mieheni ei ole lähdössä. Jokainen taplatkoon tyylillään, ilman kateutta;)

Vierailija
90/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. jo palannut expat

Vierailija
91/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mika maa muuten on kyseessa? Jos Euroopassa niin parissa tunnissa sita lentaa kotiin kaymaan tai isovanhemmat kylailemaan.

Mene nainen, tartu tilaisuuteen!

Jos veljeni perheineen lähtee expatiksi kuten suunnittelevat, "menetämme" heidät pariksi vuodeksi. Surettaa jo valmiiksi. Meillä ei ole rahaa lentää heidän luokseen. Eikä heille tapana kustantaa muiden elämää. Eli näemme sitten kerran kesässä, kun käyvät suomessa lomalla. Puolet lastemme serkuista lähtee reissun päälle.

Toki olen heidän puolestaan iloinen, mutta omasta puolestani vain harmissani. Heillehän se on loistava tilaisuus. Sen myönnän.

Vierailija
92/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät suurin surminkaan uskaltaisi lähteä kokemaan mitään uutta. Suomessa on ällistyttävän paljon tosi nurkkakuntaista porukkaa, jotka ei kotikylästään mihinkään lähde, just koska siellä on serkut ja tädit ja faarit.

Ei se mitään, onpahan enemmän mahdollisuuksia meille, jotka olemme halunneet lähteä ja lähteneet. Ja noiden "mäen kotoa lähde mihinkään"-tyyppienkin kannattaisi ajatella, mitä esimerkiksi lapset hyötyvät ulkomailla asumisesta. Ehkä se Nico-Petteri haluaisikin tehdä elämällään jotain muuta kuin jäädä Kyrvätperälle autonasentajaksi (vaikka tottahan Kyrvätperällä autonasentajiakin tarvitaan) ja esimerkiksi ulkomailla hankittu kielitaito voisi siinä auttaa.

Ja tulihan se ainainen kateus-korttikin sieltä;)

Luulisin, että suurin osa näistä "ymmärrän miestäsi" -tyypeistä lähtisi kirkuen matkaan, jos vain pääsisi ;)

En ole kateellinen, vaikka ap.n miestäkin ymmärrän, itse en lähtisi ja onneksi mieheni ei ole lähdössä. Jokainen taplatkoon tyylillään, ilman kateutta;)

Vierailija
93/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jos olette todella köyhiä, sitten voi sekin tehdä tiukkaa.

Niin, lentokoneet kulkee, vaan jos ei ole varaa?

Mika maa muuten on kyseessa? Jos Euroopassa niin parissa tunnissa sita lentaa kotiin kaymaan tai isovanhemmat kylailemaan.

Jos veljeni perheineen lähtee expatiksi kuten suunnittelevat, "menetämme" heidät pariksi vuodeksi. Surettaa jo valmiiksi. Meillä ei ole rahaa lentää heidän luokseen. Eikä heille tapana kustantaa muiden elämää. Eli näemme sitten kerran kesässä, kun käyvät suomessa lomalla. Puolet lastemme serkuista lähtee reissun päälle.

Toki olen heidän puolestaan iloinen, mutta omasta puolestani vain harmissani. Heillehän se on loistava tilaisuus. Sen myönnän.

Vierailija
94/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on trooppinen kuuma ilmasto. Tiedän toki että asunnot ja kaupat, työpaikat ovat ilmastoituja paremmilla alueilla.

Ajattelen ulkoilua voisinko asua noin kuumassa ja vastaus on en voisi.

Vastasin jo aiemmin että jos mahdollisuus olisi miehellä oletettaisiin perheen automaattisesti seuraavan mukinoitta perässä.

Kuumuuden sietokyky on erilaista eri ihmisillä ja itse kammoan jopa suomalaista hellettä ja inhoan rannalla löhöilyä ja auringonottoa.

Oletteko olleet perheenä lomamatkalla tropiikissa jos olette ja pärjäsitte niin muuttoon ei ole estettä.

Ystäväperhe koki kuumuuden ja kosteuden niin vastenmieliseksi että tulivat puolen vuoden kuluttua muutosta pois. Lisäksi pienet ötökät ja liskot - niitä on sisätiloissa kaikkialla.

Vierailija
95/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät suurin surminkaan uskaltaisi lähteä kokemaan mitään uutta. Suomessa on ällistyttävän paljon tosi nurkkakuntaista porukkaa, jotka ei kotikylästään mihinkään lähde, just koska siellä on serkut ja tädit ja faarit. Ei se mitään, onpahan enemmän mahdollisuuksia meille, jotka olemme halunneet lähteä ja lähteneet. Ja noiden "mäen kotoa lähde mihinkään"-tyyppienkin kannattaisi ajatella, mitä esimerkiksi lapset hyötyvät ulkomailla asumisesta. Ehkä se Nico-Petteri haluaisikin tehdä elämällään jotain muuta kuin jäädä Kyrvätperälle autonasentajaksi (vaikka tottahan Kyrvätperällä autonasentajiakin tarvitaan) ja esimerkiksi ulkomailla hankittu kielitaito voisi siinä auttaa.

Ja tulihan se ainainen kateus-korttikin sieltä;)

Mikä on niin vaikea ymmärtää, etteivät kaikki halua tuollaista, ei kiinnosta, ei kuulu heidän elämäänsä. Ei se aina johdu siitä, että ollaan kapeakatseisia tai nurkkakuntalaisia. Tai mitä pahaa nurkkakuntalaisuudessa on? Mitä pahaa on autonasentajissa?

Itse olet lapsellinen ja ylimielinen.

Ei kaikkien tarvitse kokeilla uutta, mutta AP:n kannattaa, jos vaan saan miehensä mukaan!

Vierailija
96/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kokeilemassa kaikkea uutta. Mitä vikaa siinä on jos viihtyy kotona eikä haluaisi lähteä? Itse olen asunut ulkomaille ja jos tilaisuus tulisi niin voisin lähteä, tosin en sitä mitenkään erityisesti kaipaa. Tunnen kuitenkin monia jotka eivät pystyisi kuvittelemaan muuttavansa edes naapurikaupunkiin, saati toiseen maahan. Mitä vikaa siinä on jos viihtyy omissa pienissä kuvioissaan, sukulaisten ja tuttujen lähellä?

Vierailija
97/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei sitä kaikkialle Eurooppaan halvalla lennetä. Ryanair on kohta poissuljettu monelta kun ei saa edes matkalaukkua ottaa, ei viitsi kovin pitkälle matkalle lähteä pienen käsimatkatavaralaukun kanssa.

Tietysti jos olette todella köyhiä, sitten voi sekin tehdä tiukkaa.

Vierailija
98/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissaamme paljon Euroopassa, joten väitänpä olevani aika hyvin aiheesta perillä :)

Tälläkin hetkellä lentoja eri puolille Eurooppaan 85€ suunta saatavilla. Olemme nelihenkisenä perheenä reissanneet eri puolille 300-500 eurolla/ edestakainen matka. Kyllä siihen useimmilla on varaa kerran vuodessa, jos majoituksesta ei tarvitse lisäksi maksaa.

Vierailija
99/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurooppaan saa todella halpoja lentoja, kun vähän viitsii nähdä vaivaa. Tietysti jos olette todella köyhiä, sitten voi sekin tehdä tiukkaa.

Veljeni perheineen siis. Lisäksi asumme täällä pohjoisemmassa Suomea, eli kulkea pitää aina Helsinkiin asti. Kyllähän Helsingistä pääsee edullisesti, kunhan vain vaivaa näkee. Täältä asti on vähän kalliimpaa. Toisekseen, työpaikat saimme sen verran vähän aikaa sitten, että vasta toisena vuonna lomat on täydet (edes kesällä). Siihenhän sitä vois yrittää tietty säästää ;)

En sääli itseämme, kun emme pääse minnekään. Harmittaa vain ero serkuista ja veljestäni :D Mutta hehän tulevat takaisin toivottavasti ja skype sekä s-posti on keksitty.

Vierailija
100/133 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- itsekin melkoisen ujona ihmisenä - että itse asiassa ulkomailla voi olla paljon vaivattomampi niitä kontakteja luoda. Tosin minua auttoi aika lailla meidän iso nallemainen koira, jota ulkoilutin :D

vastaavaa tilaisuutta kuin ap:lle, olisin kauhuissani. Luultavasti mieheni mieliksi muutettaisiin koko perhe, mutta salaa (ja miehellekin) itkisin piiiitkän ajan. Mun on vaikea luoda sosiaalisia kontakteja täällä kotosuomessa niin kymmenen kertaa vaikeampaa se olisi ulkomailla. Neljä vuotta on pitkä aika. Ei taida millään onnistua, että aloittaisitte komennuksen ihan yhdellä vuodella?