Kun lapsi varastaa..
Meille selvisi että lapsemme kaveri onkin meillä ollessaan unohtanut taskuihinsa tavaraa.. kysymys on n.4-6 lelusta (ainakin)
Selvisi myös että tämä kaveri on varastanut myös muilta kavereiltaan.
Äitiin en ole saanut vielä yhteyttä mutta aion ottaa heti kun se on mahdollista..
Tällä hetkellä ihmetyttää miksi poika vieläkin haluaa tulla meille. Itse en pidä ajatuksesta, siksi koska
1)hän ei ole palauttanut varastettuja leluja. 2)Valehteli päin naamaa
3) hän on aika paljon vanhempi kuin lapseni ja tulee lähinnä sisaruksensa seurana meille.
Päästäisittekö varastelevan lapsen vielä kaiken tämän jälkeen kotiinne leikkimään?
Kommentit (64)
Kirjoitit hyvin suoraan että sinun mielestäsi minä en ole normaali, rehellinen ihminen koska olen kerran ala-asteikäisenä varastanut pyyhekumeja kaveriltani.
Tiedän, koska itse olen ollut ala-asteikäinen, joka on kadehtinut muiden tarroja tai pyyhekumeja. Silti ei IKINÄ tullut mieleenkään varastaa niitä!! Nyt et voi mitenkään puolustaa tuota, et mitenkään, olet juuri sellainen varas mitä tässäkin ketjussa puhutaan. Ikävä kaveri, jota ei haluta kylään.
Kirjoitit hyvin suoraan että sinun mielestäsi minä en ole normaali, rehellinen ihminen koska olen kerran ala-asteikäisenä varastanut pyyhekumeja kaveriltani.
Tiedän, koska itse olen ollut ala-asteikäinen, joka on kadehtinut muiden tarroja tai pyyhekumeja. Silti ei IKINÄ tullut mieleenkään varastaa niitä!! Nyt et voi mitenkään puolustaa tuota, et mitenkään, olet juuri sellainen varas mitä tässäkin ketjussa puhutaan. Ikävä kaveri, jota ei haluta kylään.
Pojallani (5v) on muutama star wars lego ukko joita on tullut parin aluksen mukana. Kaveri joka on 1,5v vanhempi, on hoidossa naapurissamme sijaitsevassa mummolassa joka toinen viikko koulun jälkeen. Ensin hukkui yksi ukko ja robotti. Käänsimme koko talon ympäri etsiessämme niitä. Lopulta kysyin pojalta onko hän ne vienyt. Oli vielä kaiken lisäksi näyttänyt pojalleni jotain ukkoa ja sanonut varastaneensa sen luokkakaveriltaan. Minulle tosin kommentoitiin että se oli vaan vitsi. No ajattelin että homma jää niihin ja ostin ebaysta uudet ukot pojalleni, maksoivat postikuluineen vajaan 20e. Poika sai lahjaksi uuden aluksen ja sen mukana muutama uuden ukon. Ukot pysyivät tallessa 3 viikkoa ja tänä aikana naapurista ei käyty meillä. Nyt kaveri poikkesi kahtena päivänä ja 3 ukkoa on taas häipyny. Menin puhumaan naapuriin pojan ja hänen mummonsa kanssa. Surullisinta on että pojalla itsellään on ko. legoja ilmeisesti todella paljon. Katsotaan nyt tuleeko legot takaisin, jos ei niin täytyy varmaan antaa porttikielto pojalle, koska ei mitenkään voi olla varma häipyykö ensi kerralla jotain muuta kuin legoja, esim. puhelin, rahaa, avaimet. Äidilläni, joka on perhepäivähoitaja, oli myös joskus varastelevia lapsia hoidossa. Kun legoja löytyi taskusta ja taskut aina tarkistettiin tämän jälkeen niin legoja ruvettiin laittamaan sukan varteen. Kyllä tuon ikäiset lapset tietää mikä on oikein ja mikä väärin, mutta jos teosta selviää ilman rangaistusta niin miksi he eivät tekisi väärin?
yhden kerran -ja lyhyen porttikiellon- jälkeen annoin anteeksi ja päästin kylään. Eikös HETI taas meiltä hävinnyt tavaraa!! Sanokaa mitä sanotte, mutta toi lapsi ei meille ikinä enää tule kylään, olkoon vaikka miten lapsellista! En ikimaailmassa usko, että varastelu kuuluu ikäkauteen, kyllä se on vaan joillakin lapsilla erittäin huono tapa! Nyt sitten kun ei pääse enää kylään varastelemaan niin on alkanut kiristämään lastamme, että sun pitää tuoda mulle se ja se kouluun, sun pitää antaa mulle se ja se... Onneksi lapsemme osaa pitää puolensa. Siis ihan häiriintynyt lapsi! Ei todellakaan tule meille enää kylään.
Meiltä on hävinnyt rahaa pari kertaa, epäilin tätä kaveria. Olen yllättänyt hänet useamman kerran penkomassa paikkoja. Kiinni ei ole jäänyt varastamisesta, eikä ole tunnustanut. Luottamus on mennyt.Tiedämme hänen varastavan, mutta todisteita ei ole. Joten joudumme vahtimaan häntä koko ajan.
Sekään ei ole kivaa, kun syytetään, vaikka ei mitään ole varastanutkaan...
kyllä vaan minulle, aikuiselle, tulee turvaton olo varastelevan lapsen ollessa kyläilemässä meillä. Eli koskaan ei voi tietää, mitä häviää. Kodin pitäisi olla paikka, jossa tuntee olonsa turvalliseksi.
Varastaminen on varastamista, ei mikään ikäkauteen liittyvä juttu.
En minä ainakaan huolisi varastelevaa kaveria kylään, ja toisaalta en päästäisi omaani kyläilemään, jos toistuvasti varastelisi.
Ero pitää kuitenkin aikuisen osata tehdä yhden virheen ja toistuvan toiminnan välille. Jos tenava ei yhden kerran kiinnijäämisen jälkeenkään tapojaan paranna, on porttikielto ihan paikallaan.
ja itsekin kasvatustieteen ammattilaisena tiedän, että AINA jos lapsi varastaa, on jotakin pielessä. Siis vanhempien täytyy tietää siitä.
Eikä TODELLAKAAN ole normaalia, että lapsi varastelee - on minkä ikäinen tahansa!
Vaikuttaa siltä,että varastelevien lasten kotona ei opeteta sitten ollenkaan mikä on oikein, mikä väärin, eikä muutenkaan (ainakin eräässä tuntemassani tapauksessa) vietetä aikaa lapsen kanssa saatikka välitetä/viitsitä välittää siitä, mitä lapsi touhuaa - annetaan elää kuin pellossa. Minulle tämän varastelevan, tuntemani lapsen äiti sanoi suoraan, ettei edes halua tietää, mitä lapsensa tekee!!
Joten, jos teillä "maisterisnainen" sun muut on ollut tällaista varastelua, ei VARMASTI kaikki ole ollut kasvatuksessanne aivan kohdallaan!
Opettakaa nyt hyvät ihmiset lapsellenne mikä on oikein ja mikä väärin! Jos lapsi varastaa, miksi syytämme siitä lasta - vanhempaahan siitä saisi syyttää! Ja viettäkää aikaa lastenne kanssa, asettakaa arvonne oikeaan järjestykseen! Muuten on turha edes lapsia hankkia.
ja itsekin kasvatustieteen ammattilaisena tiedän, että AINA jos lapsi varastaa, on jotakin pielessä. Siis vanhempien täytyy tietää siitä.
Eikä TODELLAKAAN ole normaalia, että lapsi varastelee - on minkä ikäinen tahansa!
Vaikuttaa siltä,että varastelevien lasten kotona ei opeteta sitten ollenkaan mikä on oikein, mikä väärin, eikä muutenkaan (ainakin eräässä tuntemassani tapauksessa) vietetä aikaa lapsen kanssa saatikka välitetä/viitsitä välittää siitä, mitä lapsi touhuaa - annetaan elää kuin pellossa. Minulle tämän varastelevan, tuntemani lapsen äiti sanoi suoraan, ettei edes halua tietää, mitä lapsensa tekee!!
Joten, jos teillä "maisterisnainen" sun muut on ollut tällaista varastelua, ei VARMASTI kaikki ole ollut kasvatuksessanne aivan kohdallaan!
Opettakaa nyt hyvät ihmiset lapsellenne mikä on oikein ja mikä väärin! Jos lapsi varastaa, miksi syytämme siitä lasta - vanhempaahan siitä saisi syyttää! Ja viettäkää aikaa lastenne kanssa, asettakaa arvonne oikeaan järjestykseen! Muuten on turha edes lapsia hankkia.
Mutta mitä sitten, kun lapsen kanssa vietetään aikaa, hänestä ja hänen tekemisistään ollaan kiinnostuneita, lapselle on opetettu varmasti kaikki hyvät käytöstavat ja kerrottu lukuisia kertoja, mikä on oikein ja mikä väärin, ja lapsi silti menee ja varastaa?
Ootko sä saanu jostai muropaketista nua "kasvatustieteen ammattilasen" paperit? Minä en tiedä yhtäkään lasta joka _EI_ olisi joskus varastanut jotain ja tosiaan kellään ei ollu mikään pielessä. 7-8 vuotias haluaa kokeilla rajojaan eikä välttämättä ymmärrä varastamisen vakavuutta ja kyllähän niillä on aikaa oppia mikä on oikein ja mikä väärin. Emmä tuomitsis mitenkään epärehelliseks ihmistä joka on lapsena joskus jotain varastanut. Mutta onhan se sitten eriasia jos jatkuvasti varastaa ja ei suostu myöntämään vaikka on jäänyt kiinni monta kertaa itseteossa. Siinäkään tapauksessa en sanois että lapsessa on jotain vikaa.. Enemmin syyttäisin vanhempia jotka eivät oo varastamista lapsilta kunnolla kieltänyt. Peace out!
[quote author="Vierailija" time="01.02.2010 klo 14:23"]luona leikkimässä (olin n.5-vuotias), tytöllä oli aivan ihana meikkirasia (muistaakseni oli meikkirasia tms. oli jo minua paljon vanhempi koululainen). Äitini löysi kotiin tullessa multa rasian ja käveltiin takaisin ja jouduin palauttamaan rasian henkilökohtaisesti ja pyytämään anteeksi. Sen koommin en ole varastellut ja vieläkin muistan sen häpeän tunteen, kun olin ottanut ilman lupaa ja palauttaa tavara.
[/quote]
Samanlainen kokemus itsellä.
Veikkaan, että perheessä jotain suurempia ongelmia. Itselläni oli ainakin todella stressaava lapsuus ja vanhemmat eivät aivan sieltä parhaimmasta päästä... Lapsi oireilee jotain.
Eri uskoisten omaisuus kuuluu oikeauskoisille. Katsokaa siis hieman noita taustoja, se mikä meillä on varastamista ei sitä kaikissa kulttuureissa ole.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2010 klo 10:27"]
Pojallani (5v) on muutama star wars lego ukko joita on tullut parin aluksen mukana. Kaveri joka on 1,5v vanhempi, on hoidossa naapurissamme sijaitsevassa mummolassa joka toinen viikko koulun jälkeen. Ensin hukkui yksi ukko ja robotti. Käänsimme koko talon ympäri etsiessämme niitä. Lopulta kysyin pojalta onko hän ne vienyt. Oli vielä kaiken lisäksi näyttänyt pojalleni jotain ukkoa ja sanonut varastaneensa sen luokkakaveriltaan. Minulle tosin kommentoitiin että se oli vaan vitsi. No ajattelin että homma jää niihin ja ostin ebaysta uudet ukot pojalleni, maksoivat postikuluineen vajaan 20e. Poika sai lahjaksi uuden aluksen ja sen mukana muutama uuden ukon. Ukot pysyivät tallessa 3 viikkoa ja tänä aikana naapurista ei käyty meillä. Nyt kaveri poikkesi kahtena päivänä ja 3 ukkoa on taas häipyny. Menin puhumaan naapuriin pojan ja hänen mummonsa kanssa. Surullisinta on että pojalla itsellään on ko. legoja ilmeisesti todella paljon. Katsotaan nyt tuleeko legot takaisin, jos ei niin täytyy varmaan antaa porttikielto pojalle, koska ei mitenkään voi olla varma häipyykö ensi kerralla jotain muuta kuin legoja, esim. puhelin, rahaa, avaimet. Äidilläni, joka on perhepäivähoitaja, oli myös joskus varastelevia lapsia hoidossa. Kun legoja löytyi taskusta ja taskut aina tarkistettiin tämän jälkeen niin legoja ruvettiin laittamaan sukan varteen. Kyllä tuon ikäiset lapset tietää mikä on oikein ja mikä väärin, mutta jos teosta selviää ilman rangaistusta niin miksi he eivät tekisi väärin?
[/quote]
no huhhuh
Meillä ainakin lapsi reagoi noin kun vanhempien välit olivat todella huonot ja ilmapiiri sen mukainen mutta käytös loppui kun ero tuli. Tai niin ainakin luulin kunnes jäi kiinni siitä et oli vienyt kaveriltaan muutaman pikkulelun
Itse varastin joskus pari lelufiguuria seurakunnan iltapäiväkerhosta kun olivat niin hienoja :D pari päivää meni ja palautin ne ku ajattelin että jumala näkee ja suuttuu :D
Kirjoitit hyvin suoraan että sinun mielestäsi minä en ole normaali, rehellinen ihminen koska olen kerran ala-asteikäisenä varastanut pyyhekumeja kaveriltani.