Kun lapsi varastaa..
Meille selvisi että lapsemme kaveri onkin meillä ollessaan unohtanut taskuihinsa tavaraa.. kysymys on n.4-6 lelusta (ainakin)
Selvisi myös että tämä kaveri on varastanut myös muilta kavereiltaan.
Äitiin en ole saanut vielä yhteyttä mutta aion ottaa heti kun se on mahdollista..
Tällä hetkellä ihmetyttää miksi poika vieläkin haluaa tulla meille. Itse en pidä ajatuksesta, siksi koska
1)hän ei ole palauttanut varastettuja leluja. 2)Valehteli päin naamaa
3) hän on aika paljon vanhempi kuin lapseni ja tulee lähinnä sisaruksensa seurana meille.
Päästäisittekö varastelevan lapsen vielä kaiken tämän jälkeen kotiinne leikkimään?
Kommentit (64)
samoin itse laittasin lapselle sellaisen kiellon ettei todellakaan kyläilisi missään pitkiin aikoihin.
Terv.23
varastelevaa vierasta? Kysyn vaan.
karanteenikaan auttanut. Lapsi varasti taas. Mankuu vaan meille. Ei käy.
20 euron seteli sekä lapselle erittäin rakkaat pienet koriste-esineet.
Olen varma syyllisestä, muttei voitu todistaa mitenkään. Ikävä fiilis jäi ja kyseinen lapsi ei enää meille saanut tulla.
Jos tämä lapsi olisi tunnustanut ja palauttanut varastamansa tavarat, olisin varmaan päästänyt hänet meille leikkimään. Luottamus olisi kuitenkin ainakin vähäksi aikaa mennyt.
varasteleva kaveri enää kylään. Joka kerran keksitään, sitä aina epäillään. Tuntisin aina oloni turvattomaksi.
Puhuttelu ja asian selvittäminen niin loppuu. Kuuluu ikäkauteen.
puhuttelut auttaneet.
Selvä kielto tulla meille.
Puhuttelu ja asian selvittäminen niin loppuu. Kuuluu ikäkauteen.
Missä maailmassa sinä elät, jos sun mielestä varastaminen kuuluu ikäkauteen?? Huh huh!!
Puhuttelu ja asian selvittäminen niin loppuu. Kuuluu ikäkauteen.
lapset eivät tajua tekonsa paheksuttavuutta.
Itse esimerkiksi tokalla luokalla otin parhaalta kaveriltani yhden lelun, jota olin pitkään ja kovasti kadehtinut ja jollaisia hänellä oli muitakin monta. Jotenkin rationalisoin sen itselleni, ettei se ole varastamista, koska otan lelun kaverilta, enkä kaupasta. Ja että jäähän hänelle vielä monta samanlaista.
Eli joskus se houkutus voi olla ihan tajuttoman kova, ja lapsi osaa selittää tilanteen "parhain päin".
Onneksi jäin siitä kiinni. Kaveri bongasi omansa meillä ja nolosti jouduin sen palattamaan.
Sittemmin en ole koskaan enää ottanut mitään toisen omaa ja opetan omia lapsianikin, että esim. kadulta tai puistosta löydettyjä pikkutavaroitakaan ei saa ottaa, koska ne eivät ole meidän omaisuuttamme. Olen siis suorastaan tiukka tässä asiassa eli ei: taustalla ei aina ole mitään perustavanlaatuista moraalista heikkoutta, jos pieni lapsi ottaa toisen lelun!
Oman lapseni paras kaveri jäi kiinni lelujen pihistämisestä. Juttelin äidin kanssa, joka kauhistui asiasta ja otti lapsensa puhutteluun. Ensin tietysti yritti valehdella ja selitellä, mutta myönsi kyllä. Tilanne ON hurjan nolo. Kävivät meillä palauttamassa lelut ja juttelimme, että se oli viimeinen kerta, mutta sen enempää ei tarvitse asiasta palaveroida ja muille ei tietenkään asiasta puhuta.
Olettaisin, että se oli viimeinen kerta, ainakaan ei ole vielä uusiutunut. Jos uusiutuu, otan heti uudelleen yhteyttä äitiinsä - mutta oman kokemukseni perusteella uskoisin, että varastelu todellakin loppui.
varasteleva kaveri enää kylään. Joka kerran keksitään, sitä aina epäillään. Tuntisin aina oloni turvattomaksi.
kun joku pieni ihminen ei tajua oikeaa ja väärää, sun olo on turvaton?
Mikäli vielä varastaa, niin sitten lopullinen porttikielto.
Meille ei naapurin tyttö saa tulla, koska tavaraa hävisi aina.
Ei saatu kiinni, mutta epäiltiin.
Poikani 5v. sanoi, että minä en tykkää tuollaisista tytöistä, jotka varastaa. Minä etsin uuden tytön.
Tyttö aina väitti, että hänellä on samanlainen, eikä myöntänyt vievänsä mitään.
Toki meillä oli muitakin syitä porttikieltoon ja päätöksestä ollaan oltu tyytyväisiä.
toiset lopettaa heti, kun jäävät kiinni.
T.41
Oli niin kivat ja ajattelin, että no ei kai kukaan huomaa.
Näin kehittynyt on lapsen mieli.
Nyt ihan maisterisnainen :)
Kaverillani oli ihania kumeja joista olin kateellinen ja niinpä sitten tungin ne taskuuni. Jossain vaiheessa kävi sama toisinpäin ja yllättäen kaverin kotoa löytyi kasa ihan samanlaisia koruja mitä piti olla mun korurasiassa.
Ihan normaaleja, rehellisiä mukavia naisia kasvoi meistä molemmista.
Kaverillani oli ihania kumeja joista olin kateellinen ja niinpä sitten tungin ne taskuuni. Jossain vaiheessa kävi sama toisinpäin ja yllättäen kaverin kotoa löytyi kasa ihan samanlaisia koruja mitä piti olla mun korurasiassa. Ihan normaaleja, rehellisiä mukavia naisia kasvoi meistä molemmista.
Sulla taitaa olla vähän väärä kuva normaalista, rehellisestä, mukavasta naisesta.
Siis HALOO????? Se ei IKINÄ ole ok ,olkoon vaikka minkälaisia ihania pyyhekumeja tai tarroja tai pehmolelula sillä toisella!!! Se ei ole IKINÄ ok!!!!
Että jos ala-asteikäinen näpistää ajattelemattomuuttaan jotain hän on loppuikänsä epärehellinen? Samalla logiikalla varmaan jos tarhaikäinen mottaa kaveriaan hän on väkivaltainen loppuelämänsä, tai koululainen joka ei jaksa joskus tehdä läksyjään on laiska epäonnistuja jne?
Että jos ala-asteikäinen näpistää ajattelemattomuuttaan jotain hän on loppuikänsä epärehellinen? Samalla logiikalla varmaan jos tarhaikäinen mottaa kaveriaan hän on väkivaltainen loppuelämänsä, tai koululainen joka ei jaksa joskus tehdä läksyjään on laiska epäonnistuja jne?
Kyse on lapsista jotka SYSTEMAATTISESTI varastaa. Ja he ovat loppuelämänsä epärehellisiä enkä heitä omien lasten läheisyyteen halua.
olis järjestelmällisesti varastanut kavereiltaan niin kyllä mä ymmärtäisin ettei ihmiset halua sitä kotiinsa hetkeen aikaan.
Ja jos on kyse kumminkin jo vanhemmasta lapsesta joka ymmärtää että varastelu on väärin.