Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vauvaa väkisin nukkumaan? En usko, mutta neuvolassa näin neuvottiin

Vierailija
01.02.2010 |

Meidän poika on nyt 2,5kk ja on alusta asti ollut vähäuninen, mutta kuitenkin aina hyväntuulinen. Nyt sitten neuvolassa keksivät kun tulin maininneeksi, että poika nukkuu vähän ja neuvolan täti kyseli sitten määriä ja totesi sitten, että poika pitäisi vaikka väkisin nukuttaa enemmän. Siis miten ihmeessä vauvan saa nukkumaan, jos häntä ei väsytä?

Poika on nukkunut 3viikon ikäisestä yöt ilman heräilyä, mutta yöllä nukkuu vain 5-8tuntia yhteensä ja päivällä nukkuu tosi lyhyitä päikkäreitä, noin vartin pituisia päikkäreitä ja niistä kertyy unta yhteensä 1,5-3tuntia. Minua vaivaa jonkin asteinen univelka, koska minä kaipaisin unta sellaisen 9-10tuntia yössä, mutta sen sijaan mieheni ei tarvitse unta yössä kun sen 4-5tuntia, sitten herää automaattisesti. Siksi monesti tehdäänkin niin, että minä menen aiemmin nukkumaan ja mies laittaa pojan unille niin, että herää aikasintaan viideltä. Jos mies on ilta- tai yövuorossa niin sillon minä laitan tietysti pojan nukkumaan.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös 4kk ikäinen vähäuninen vauva, mutta neuvolassa ei ole käsketty nukuttaa väkisin vaan todettu, että vauvat on yksilöitä.

Vierailija
2/6 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit pitää vauvaa hiljaisessa makuuhuoneessa pinniksessä hetken, ja käydä häntä siellä tassuttelemassa (siis rauhoitat pitämällä kättä masulla/selällä, et imetä tai nosta syliin heti), josko nukahtaisi. Mutta jos hemmo heiluu edelleen puolen tunninkin päästä, ei häntä nukuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaapa olla niin että poika on perinyt isänsä unentarpeet :) Ei vauvaa tietenkään voi väkisin nukuttaa, mutta minä yrittäisin nuo päikkärit saada yhtenäisemmäksi. Esim niin että jos nukkuu rattaissa/vaunuissa ja herää sen vartin jälkeen niin hyssyttäisin uudestaan uneen.

Vierailija
4/6 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai se on jo tainnuttamista.

Mutta kyllä aika moni beibe nukahtaa ihan siihen, että makaa pimeässä huoneessa äidin rinta suussa.

Vierailija
5/6 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni nukkui tuossa iässä huomattavasti keskivertoa vähemmän. En huolestunut, sillä toi suositus nimenomaan on keskiarvo, ja lapsien unentarve voi vaihdella tunteja.

En koskaan nukuttanut väkisin, koska oli hyväntuulinen ja terve. Enkä usko, että lasta voi mitenkään väkisin nukuttaakaan. :D Mä tein nimittäin koiran kanssa pitkiä lenkkejä lapsi vaunuissa. Lapsi killitti siellä hiljaa mut hereillä vielä tunninkin jälkeen, ja usein nostin vaunuista hyväntuulisen, täysin virkeän lapsen lenkin jälkeen, joka ei ollut edes torkkunut.

Kun lapsi alkoi liikkumaan, unen tarve kasvoi nopeasti, ja on nyt taaperolla 13-14 tuntia vuorokaudessa.

Jätä noi neuvolan ohjeet ihan omaan arvoonsa, lapsi nukkuu sen minkä nukkuu.

Vierailija
6/6 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vauvaa voi väkisin nukuttaa ja miks pitäisi, jos on tyytyväinen noilla unilla? Luulenpa, että vauvanne perinyt vähäunisuutensa isältään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme